• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Ik krijg geen updates voor Vista

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lambermont

Junior lid
Lid geworden
13 nov 2016
Berichten
60
Waarderingsscore
0
Beste Tungsten,

Deze discussie is al van enige tijd geleden. Sinds kort heb ik het zelfde probleem met Windows Vista. Na het opstarten van de computer verschijnt de melding: Er kan niet naar updates worden gezocht. Hebben alle adviezen die je hebt gekregen en geprobeerd het probleem uiteindelijk opgelost? Ik krijg de indruk van niet. Zelf ben ik nu de tip van Veng aan het proberen. Het is een zelfstandig installatieprogramma voor Windows Update. Maar ook dit programma blijft eindeloos naar updates zoeken, zonder deze te vinden.
Graag zou ik willen weten of de oplossing inmiddels is gevonden.

Met vriendelijke groet,

Marijke Lambermont
 
Re: Geen up-dates windows vista meer

@Lambermont: Kijk even in de taskmanager of daar het proces svchost.exe alle processorcapaciteit gebruikt. Als dat zo ik is de kans groot dat je bepaalde updates (mogelijk handmatig) eerst moet zien te installeren voordat je verder kunt. Zie ook post #15

--- Update ---

@Lambermont: Aanvulling. Als svchost.exe al je processorcapaciteit opneemt, schakel dan het automatisch updaten van windows uit, anders komt wsusoffline niet aan de bak. Het lijkt er nl. op dat het ontbreken van de juiste updates er voor zorgt dat windows niet kan updaten en dat hierdoor gelijktijdig wsusoffline geblokkeerd wordt.
 
Re: Geen up-dates windows vista meer

Beste Veng,

Bedankt voor je reactie. Ik heb gekeken in de taskmanager maar svchost.exe komt niet voor in de lijst met lopende processen. Dit zal dus niet de oorzaak zijn.

Met vriendelijke groet,

Marijke Lambermont
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Re: Geen up-dates windows vista meer

Beste Arie,

Bedankt voor je reactie. Deze System Update Readiness tool (in het Nederlands: zelfstandig installatieprogramma voor Windows Update) heb ik al geprobeerd. Als ik dit programma na het downloaden open gaat hij naar updates zoeken. Maar hij blijft daar eindeloos mee bezig zonder resultaat. In het artikel staat er trouwens bij dat dit bestemd is voor ondersteuning van agenten en IT-professionals en niet voor gebruikers thuis.

Met vriendelijke groet,

Marijke Lambermont
 
Re: Geen up-dates windows vista meer

Oke jammer dat het niet werkt.
Maar hab je het volgende ook al geprobeerd?

CHKDSK:
- Open het start menu en typ "cmd"
- Klik het zoekresultaat cmd (command prompt) met rechts aan en kies uitvoeren als administrator
- Bevestig de prompt met ja
- Typ "chkdsk /r", druk op enter en bevestig met "J"
- Start de pc opnieuw op zodat de harde schijf wordt gescand op fouten

SFC:
- Laat de scan lopen en open daarna wederom de command prompt met de eerste drie stappen van de vorige scan.
- Typ daarna "sfc /scannow" en druk op enter
- Laat ook deze scan lopen en controleer of er fouten worden gevonden
- Voer de scan bij niet herstelde fouten opnieuw uit met "sfc /scannow"
 
Re: Geen up-dates windows vista meer

Dit heb ik nog niet geprobeerd. Het lijkt me nogal wat tijd in beslag nemen en het komt me op het moment niet zo goed uit om mijn pc opnieuw op te starten. Misschien morgen. Ook is het me nog niet helemaal duidelijk. Begint het scannen pas nadat je de pc opnieuw hebt opgestart? Bedoeld je met de eerste drie stappen van de vorige scan de eerste 3 streepjes onder CHKDSK?

Met vriendelijke groet,

Marijke Lambermont
 
Re: Geen up-dates windows vista meer

Het zal een half uur tot een uur duren denk ik.
Ja dat klopt, om de sfc scannow te starten, moet je eerst weer de drie dingen van CHKDSK doen.
 
Re: Geen up-dates windows vista meer

Beste Arie,

Inmiddels heb ik beide scans uitgevoerd. De eerste duurde toch wel zo'n 1,5 uur. Ik zag geen melding van fouten. Daarna de tweede scan uitgevoerd. Deze had fouten gevonden en hersteld. Hoeveel en welke kan ik niet zien, want dat zou opgeslagen zijn in het CBS.log, dat volgens de verschenen mededeling te vinden is op c:\Windows\Logs\CBS\CBS.log. Ik heb dit logbestand daar inderdaad kunnen vinden, maar ik kan het niet openen. De melding 'toegang geweigerd' verschijnt. Ik kan dus niet zien of alle fouten zijn hersteld. Daarna opnieuw gezocht naar Windows updates. Helaas is er wat dit betreft nog niets veranderd. Hij blijft eindeloos naar updates zoeken zonder resultaat. Wat nu?

Met vriendelijke groet,

Marijke Lambermont
 
Re: Geen up-dates windows vista meer

Kun je het bestand ook niet openen door rechter muis knop en dan als adminstator openen?
Gebruik je al Malwarebytes op de computer?
Zo niet doe dan het volgende, want een virus/adware kan ook het updaten in de weg zitten.
Mocht er veel worden gevonden, dan kan Abraham jou verder helpen.


Download MalwareBytes Anti-Malware. www.malwarebytes.org

Let op bij de installatie van MBAM: in het laatste installatievenster staan twee vinkjes bij de meldingen,
haal nu het bovenste vinkje weg (MBAM als volledige demo-versie gebruiken) en maak de installatie af.
Daarna kan je Malwarebytes MBAM als gratis versie telken opnieuw gebruiken!

Windows 2000 en Windows XP: dubbelklik op mbam-setup.exe.
Windows Vista, Windows 7, Windows 8: en Windows 10: via rechtsklik op mbam-setup.exe en kies voor "Als Administrator uitvoeren".

Klik in het menu van Malwarebytes ANTI-MALWARE op nstellingen" en daar op "Detectie en Bescherming" en zet vervolgens een vinkje bij "Scan naar rootkits".

Klik vervolgens op de knop Scan nu om een bedreigingsscan uit te voeren.
Er zal nu gecontroleerd worden op beschikbare updates, klik hier op "Nu bijwerken als er beschikbare updates zijn.
De scan wordt nu automatisch gestart,wanneer de scan gereed is en er bedreigingen zijn gedetecteerd krijgt u hier een overzicht van.


Wanneer er geen bedreigingen zijn gedetecteerd klikt u na de scan op Bekijk gedetailleerd logboek.
Klik vervolgens op de knop Exporteer en kies de optie "Tekstbestand (*.txt)".
Geef vervolgens een bestandsnaam op voor het opslaan van het logbestand, bijvoorbeeld MBAM Scanlog.
Kies bijvoorbeeld het bureaublad als opslaglocatie en klik vervolgens op de knop Opslaan.


Wanneer er wel bedreigingen zijn gedetecteerd klikt u na de scan op Acties toepassen.
Bij de melding om de computer opnieuw op te starten klikt u op Ja / Yes.
Open na de herstart MalwareBytes Anti-Malware en klik bovenaan op Historie en selecteer Programmalogboeken.
Klik op de nieuwste Scan Log.
Klik op "Exporteer" en kies de optie "Tekstbestand (*.txt)".

Geef vervolgens een bestandsnaam op voor het opslaan van het logbestand, bijvoorbeeld MBAM Scanlog.
Kies bijvoorbeeld het bureaublad als opslaglocatie en klik vervolgens op de knop Opslaan.

MBAM-Log posten:
Kopieer nu de inhoud van het zojuist opgeslagen log en plak dit in uw nieuwe antwoord erbij.
 
Re: Geen up-dates windows vista meer

Beste Arie,

Ik kan het bestand CBS.log ook niet met de rechtermuisknop openen. Het menu geeft geen keuze als adminstrator openen.

MalwareBytes gebruikte ik nog niet. Ik heb het gedownload, genstalleerd en daarna volgens jouw aanwijzingen een bedreigingscan uitgevoerd. Er zijn 4 bedreigingen gevonden. Deze zijn in quarantaine gezet. Er zijn nu 3 knoppen: herstel, verwijder, verwijder alles. Dit heb ik nog maar even niet gedaan. Hieronder volgt een kopie van het scanlog:

Malwarebytes Anti-Malware
www.malwarebytes.org

Scandatum: 16-11-2016
Scantijd: 18:19:51
Logboekbestand: MBAM Scanlog.txt
Beheerder: Ja

Versie: 2.2.1.1043
Malware-database: v2016.11.16.08
Rootkit-database: v2016.10.31.01
Licentie: Gratis
Malware-bescherming: Uitgeschakeld
Bescherming tegen kwaadaardige websites: Uitgeschakeld
Zelfbescherming: Uitgeschakeld

Besturingssysteem: Windows Vista Service Pack 2
Processor: x86
Bestandssysteem: NTFS
Gebruiker: Gebruiker

Scantype: Bedreigingsscan
Resultaat: Voltooid
Objecten gescand: 285612
Verstreken tijd: 17 min, 50 sec

Geheugen: Ingeschakeld
Opstarten: Ingeschakeld
Bestandssysteem: Ingeschakeld
Archieven: Ingeschakeld
Rootkits: Ingeschakeld
Heuristiek: Ingeschakeld
POP: Ingeschakeld
POA: Ingeschakeld

Processen: 0
(Geen kwaadaardige items gedetecteerd)

Modules: 0
(Geen kwaadaardige items gedetecteerd)

Registersleutels: 0
(Geen kwaadaardige items gedetecteerd)

Registerwaarden: 0
(Geen kwaadaardige items gedetecteerd)

Registerdata: 0
(Geen kwaadaardige items gedetecteerd)

Mappen: 2
PUP.Optional.RegCurePro, C:\ProgramData\ParetoLogic\RegCure Pro, , [8b6d01bf861490a6d0daecc72ed5d828],
PUP.Optional.RegCurePro, C:\Users\Gebruiker\AppData\Roaming\ParetoLogic\RegCure Pro, , [2fc99c24e0ba3cfab7f30ca7a1624bb5],

Bestanden: 2
PUP.Optional.RegCurePro, C:\Users\Gebruiker\AppData\Local\Temp\RegCure Pro\Update.exe, , [3bbd2d9329712c0a82155b5d5ea520e0],
PUP.Optional.Solvusoft, C:\Users\Gebruiker\Downloads\HP_(Hewlett_Packard)_Deskjet_F4100_Driver_Update_10-2014.exe, , [c92f526eebafb0867b121394e51e59a7],

Fysieke Sectoren: 0
(Geen kwaadaardige items gedetecteerd)


(end)

Met vriendelijke groet,

Marijke Lambermont
 
Marijke, ik heb je nu een eigen topic gegeven.

Ter informatie: Het is normaal dat je het CBS.log niet direct kunt openen. Je krijgt dan de melding "Toegang geweigerd".
Klik met de rechter muisknop op CBS.log en kies Kopiren. Ga dan naar het Bureaublad. Klik met de rechter muisknop op een lege plek op het bureaublad en kies dan Plakken. Het CBS.log dat op je bureaublad staat kun je wel openen.
 
Er zijn vele mogelijke oorzaken van deze problemen en tips hoe ze mogelijk op te lossen.
Hier lees is bv.:
(http://www.icttipsandtricks.nl/2016/10/03/windows-7-blijft-urenlang-op-updates-controleren/)
"Verder heeft Microsoft de manier waarop updates gechecked en gedownload worden aangepast, maar op een dusdanige manier dat enkel de gepdate versie van de Windows Update Client hiermee overweg kan. Oude clients blijven op de oude manier controleren op updates en daar blijven deze in hangen omdat er weinig tot geen response komt.Wanneer je dit probleem hebt, is het goed mogelijk dat je de betreffende update gemist hebt en je met de verouderde Update Client zit.
Maar dat is op te lossen, hetzij even handmatig maar het kn !"

Kunst zal zijn de juiste updates te vinden en installeren.
Ik lees op een forum dat je deze updates moet zien te installeren:
(https://www.pcwebplus.nl/phpbb/viewtopic.php?f=334&t=20448&start=15)
KB3198234: Beveiligingsupdate voor Windows Vista
KB3194371: Beveiligingsupdate voor Windows Vista
KB3203859: Beveiligingsupdate voor Windows Vista
 
Beste Veng,

Bedankt voor je reactie. Het begint mij nu te dagen wat de oorzaak is van het niet kunnen vinden van de updates. Ik heb geprobeerd de 3 updates die jij noemt te downloaden. In het forum van pcwebplus staan links naar deze updates in de Microsoft Update-catalogus. Bij de eerstgenoemde update ging het al mis. Als ik klik op downloaden wordt er een bestand opgehaald met een extensie .msu. Dit bestand kun je niet opslaan, alleen openen. Als je dat doet verschijnt er een venstertje Zelfstandig installatieprogramma voor Windows Update met de tekst zoeken naar updates. Hierin blijft hij weer eindeloos hangen vanwege de verouderde Windows Update Client. Het bestand is ook geen executable dus zelfstandig installeren kun je het niet. Het lijkt alsof ik me wat dit betreft in een vicieuze cirkel bevind. Ik vind het geen probleem om de benodigde updates met de hand te installeren, maar waar kan ik nu de update vinden die de verouderde Windows Update Client kan updaten?

Het is trouwens een hele slechte service van Microsoft als ze zeggen dat ze Windows Vista tot april 2017 blijven ondersteunen met updates en je kunt de verouderde update client niet updaten waardoor je geen updates meer kunt ophalen. Inmiddels ben ik al dagen bezig een oplossing voor dit probleem te vinden en het kost me uren.
Hoe kan ik een update gemist hebben terwijl ik de automatische update aan heb staan en de updates die binnenkwamen altijd heb laten installeren?

Met vriendelijke groet,

Marijke Lambermont
 
Kijk eens of je hiermee verder komt. https://support.microsoft.com/nl-nl/kb/949104

--- Update ---

Ook win7 gebruikers lopen vaak vast. Het is niet voor niets dat ik me er in aan het verdiepen ben. Ik heb me ook maanden suf gezocht voor ik er achter kwam dat het echt niet aan mijn systeem lag, maar aan windows zelf.
Ik denk dat het focus zo op win10 ligt, dat het oplossen van problemen met andere OS'en geen prioriteit meer heeft.
 
Ik denk dat je daar gelijk in hebt Veng, als je alleen al ziet hoeveel mensen zich hier al gemeld hebben met update problemen.
Dat is nog maar 1 site.
 
@aarie25: Het kan bijna niet anders.
@Lambermont: Je kunt ook dit nog proberen. Voor Win7 erg succesvol. Ik dacht dat dit niet voor Vista gold, maar blijkbaar doen ze daar ook wat mee: Eerst alle updates downloaden en dan met een aparte installer (in de folder "Client") de updates installeren. Die installer moet je wel meerdere keren aanroepen. Schakel wel eerst het automatisch updaten van windows uit.
Loopt hij op een gegeven moment toch vast, probeer dan gewoon de eigen update van windows weer eens. Bij mij wermte dat op een bepaalde laptop.
http://download.wsusoffline.net/
http://www.pc-helpforum.be/topic/23913-hoe-kan-ik-windows-updates-bewaren-en-later-installeren/
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Veng en Arie,

De link https://support.microsoft.com/nl-nl/kb/949104 die Veng mij stuurde zag er veel belovend uit. Zodra ik echter op de knop download klik kom ik op de pagina "How to use Microsoft easy fix solutions", waar ik al verschillende keren naar toe geleid ben. Op deze pagina staat o.a. de tekst: "End of support notification for Fix it. If you are redirected to this article when you click the Download button of a Fix it solution in a Microsoft Knowledge Base article, this means that the solution has been retired and is no longer supported. We recommend that you use one of the following diagnostics to resolve your software issues." Als ik dan aanklik de onderste uit de lijst: "Resolve problems that prevent you from updating Windows", wordt er weer een bestand wu10.diagcab gedownload, waar ik niets mee kan omdat ik elders gelezen heb dat dit onder Windows Vista niet werkt. Dit laatste had ik al eerder geprobeerd.

Daarna heb ik de 2 bovenstaande links van Aarie25 bekeken. Ik heb de tekst op WSUS Offline Update bekeken. Maar ik begrijp helemaal niet wat ik hier moet gaan downloaden. Het is voor mij allemaal abacradaba. Ook de link naar het Belgische forum heb ik bekeken, maar ik moet zeggen dat ik hieruit ook niet begrijp wat nu de bedoeling is.

Het is om moedeloos van te worden.

Met vriendelijke groet,

Marijke Lambermont
 
Beste Marijke. Ik ga het proberen uit te leggen. Het is altijd lastig in te schatten hoe goed iemand met computers is.

Schakel eerst het automatisch updaten van windows uit.

Je moet wsusoffline downloaden op een computer die het internet op kan.
Dan moet je de gedownloade file uitpakken.
Vervolgens start je "UpdateGenerator.exe" (dubbel klik).
Je krijgt dan dit scherm.
wsusoffline.jpg
Als je een 32 bit computer hebt zet je de vinkjes zoals ze staan. heb je een 64 bit computer verhuis het bovenste vinkje dan naar de rechterkant. Dus van x86 naar x64. (er is geen gelegenheid om in te vullen dat je vista hebt, dus hopelijk gaat het goed.)
Hier kun je lezen hoe je ontdekt of je een 32 of 64 bits machine hebt: https://support.microsoft.com/nl-nl/kb/827218

Druk op start en er opent zich dan een "dos" venster en daarin zie je de voortgang. Als het goed is gaat wsusoffline dan eerst e.e.a. controleren en vervolgens heel veel updates downloaden. Dat zal best 'n half uur of langer duren.

Als het niet op je eigen computer is gedaan moet je de gehele folder van wsusoffline naar jouw computer overbrengen. Reken op een foldergrootte van zo'n 2 GB.
Vervolgens ga je met de verkenner in die folder en zoek je de map "client" op. (Dat hebben ze wat onhandig gedaan want als je dat niet weet zoek je je suf).
In die map zit de file: "UpdateInstaller.exe". Dubbel klik die ook. Dan gaat wsusoffline proberen al de updates te installeren.
Grote kans dat hij na een klein aantal updates al stopt. Start je computer dan opnieuw op en start UpdateInstaller.exe opnieuw op.
Het kan ook zijn dat wsusoffline na een stuk of 12 updates niet meer verder wil. Bij mij werkte het om weer een handmatige poging met windows zelf te proberen.
Kern is dat Microsoft zijn updateproces via een bepaalde "KB" gewijzigd heeft en het de kunst is de juiste update te bepalen en die op je computer te krijgen.
Daarna kijken we verder.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan