• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

D-link Router als Repeater instellen Help!

Status
Niet open voor verdere reacties.

ron11peters11

Nieuw lid
Lid geworden
19 jul 2011
Berichten
27
Waarderingsscore
0
Hallo,

Ik heb zojuist een Ziggo-router genstalleerd gekregen door een Ziggo monteur.

Situatie:
- Meterkast bevat Ziggo Router
- 1e Verdieping is bekabeld vanuit de Ziggo router
- 2e verdieping (zolder) is ook bekabeld vanuit 1e vedieping (via 1e verdieping dus ook vanuit de Ziggo router).

Probleem:
- Wifi bereik van de Ziggo-router reikt nagenoeg alleen tot de Begane vloer en ik wil ook graag Wifi op 1e verdieping hebben dus wil ik mijn oude Router (een D - Link --volgens mij de WLAN Router N300 D-Link DIR-652-- ) op de 1e verdieping aan de bekabeling hangen en laten dienen als een wifi-repeater oftewel een Wifi-versterker.

Vraag 1) Kan dat ?
Vraag 2) Hoe? ( In Jip en Janneke-taal :wink: )


Ik hoop dat iemand me kan helpen !


Dankjewel alvast !


Grt. Ron
 
Plaats een tweede router
Soms kan het handig zijn, om elders in uw woning een tweede draadloze router te plaatsen. Bijvoorbeeld om op de eerste verdieping ook een goed draadloos bereik te hebben.

Om die tweede router aan de praat te krijgen moet u vaak wel een ingreep doen in diens instellingen, want anders werkt hij niet. Een netwerk is er namelijk in beginsel op ingericht, om slechts n router te hebben: die deelt de IP-adressen uit aan de aangesloten computers. De router is "de kapitein" van het netwerk.

De eerste router stelt u gewoon in zodat u kan internetten. Als die er al langer staat: niets aan veranderen dus.

De tweede router verbindt u tijdelijk met een draad (losse ethernetkabel) in ethernetpoort 1, aan een PC (niet in de WAN-poort van de router stoppen dus!). Vervolgens roept u op die PC het configuratiescherm van de tweede router op, via uw webbrowser. Dit configuratiescherm zit bij Linksys-routers vaak op "webpagina" 192.168.1.1 (even als voorbeeld).

In het configuratiescherm geeft u die 2de router een IP-adres, dat buiten de reeks van de DHCP-server ligt (bv 192.168.1.30-192.168.1.62) van de 1ste router maar binnen de range van de 1ste router Bijvoorbeeld 192.168.1.200. (daarna kun je weer in de router inloggen op het nieuwe IP-adres)
Geef de 2de router exact dezelfde netwerknaam (SSID) stel hetzelfde kanaal in als de 1ste router en geef dezelfde netwerksleutel, zorg er ook voor dat beide router hetzelfde beveiligingstype hebben bv allebei WPA2 of allebei WEP
Ook moet de versleuteling gelijk zijn dus allebei TKIP of AES
Nu zet u in de configuratie van de 2de router de DHCP-server uit. Dat is de hoofdmoot van de klus; nu bent u bijna klaar. Verlaat het configuratiescherm en verbreek de tijdelijke kabelverbinding met de computer.

Tot slot doet u in router 1 een ethernetkabel (netwerkkabel) in bijvoorbeeld ethernetpoort 1, en u verbindt die kabel in router 2 ook met ethernetpoort 1 (niet in de WAN-poort stoppen dus!).

Nu is router 2 een "dom" draadloos toegangspunt geworden voor router 1. De WAN-poort van router 2 wordt niet meer gebruikt. Deze methode wordt vaak toegepast om een extra draadloos toegangspunt te maken.
 
Laatst bewerkt:
Heey,

Bedankt voor de uitleg echter krijg ik t niet voor elkaar.

2 vragen nog,

1.Hoe weet ik welk ip adres ik moet maken? Wat ligt buiten de range van mijn Dlink die 652 maar tegelijkertijd binnen de range van de Ziggo router ??

2. Waar verander ik het kanaal van de experiabox??
 
om met vraag 2 te beginnen jij hebt geen experiabox neem ik aan want je hebt een ziggo modem/router.

vraag 1 Je kunt het beste even in het menu van de ziggo router en daar kijken wat jouw ipreeks is. Standaard zijn dat 64 mogelijke ipadressen 192.168.178.10 t/m 192.168.178.75 Je moet even kijken in het menu wat het 1ste ip-adres is en daar dus 64 bij optellen.
Als jouw 1ste ip-adres 192.168.178.15 is kun je je 2de router het ip-adres 192.168.178.2 geven omdat de standaard ip-adres van jouw ziggo-router 192.168.178.1 is dus jouw reeks loopt dan van 192.168.178.15 t/m 192.168.178.79 ( dit is een voorbeeld) en de range van de ziggo-router loopt van 192.168.178.1 t/m 192.168.178.253 ( waarschijnlijk maar kan ook iets minder zijn)
Mocht jouw 1ste ip-adres bv 192.168.178.2 zijn moet je de 2de router een ip-adres boven de 192.168.178.67 geven want in dat geval loopt jouw reeks vanaf ........2 t/m ...........66. Ik hoop dat het je nog niet duizelt met al die getallen maar ik kan het je niet duidelijker uitleggen. Het is zaak om goed te onderscheiden wat de range is en wat de reeks en dat heb ik je geprobeerd zo eenvoudig mogelijk uit te leggen.
Mocht je nog vragen hebben ik beantwoord ze graag dus schaam je niet en je hoeft niet bang te zijn dat ik je een zeur vind, ik weet uit ervaring hoe lastig deze materie is want man man man wat heb ik al lopen zweten en vloeken om het allemaal uit te zoeken.
Dit is een uitgebreide handleiding van de ziggo-router
 
Beste Poppe,

Jouw uitleg is super duidelijk dus daar ligt het niet aan maar ik ben momenteel inderdaad in staat de computer door het raam naar buiten te gooien :wink:

Alles is aangepast zoals je aangaf, ook het DHCP range aspect snap ik volledig echter krijg ik het niet aan de praat.

Zodra ik de opnieuw ingestelde 2e router op de 1e verdieping inplug, is boven (zolder) het bekabelde internet weg en heb ik helemaal gen wifi meer. Als ik die router uit-trek, doet alles het weer (inclusief het zwakke Ziggo wifi signaal. Let wel! Ik heb hem aangesloten op poort 1 en dus niet in de WAN poort.

Kortom, wat heb ik gedaan:
1. Het Ip adres gewijzigt naar 192.168.178.2 (Hij begint bij 192.168.178.10)
(Dit geeft de Ziggo Router aan:
MAC Address: 24:76:7d:46:f4:a9
Internet IP Address: 192.168.178.1 / 0
Subnet Mask: 255.255.255.0
DHCP Server: Enabled
Starting IP Address: 192.168.178.10
End IP Address: 192.168.178.73
2. Opslaan en opnieuw de configurator starten
3. Vervolgens heb ik de SSID aangepast naar die van Ziggo (Dit staat gelijk aan de naam die je oppikt als Wifisignaal zoekt en vindt)
4. Opslaan en opnieuw de configurator starten
5. De netwerksleutel aangepast (hierover twijfel ik), ik heb de USER, ADMIN & de Pre-shared Network Key op allemaal hetzelfde wachtwoord gezet.
6. Opslaan en opnieuw de configurator starten
7. Beveiliging en versleuteling gecheckt (deze staan op hetzelfde).
8. Transmission staat bij beide op AUTO
9. DHVP server is uitgezet en alles wederom opgeslagen.
10. NB! Het kanaal staat bij Ziggo op (Mode: 802.11n 2.4GHz) en bij de Dlink ook, maar dan staan er nog 2 modes bij (hij geeft aan 1 van de drie te kiezen). Je kan hem ook op 802.11n ONLY zetten.

Ik hoop dat uit bovenstaand op te maken is wat er fout gaat.

Nog even 'for the record' aangeven hoe het exact is aangesloten allemaal.
- Meterkast, hier hangt de ziggo router.
- Er gaat een kabel vanuit poort 1 naar boven.
- Deze kabel is aangesloten op een soort stopcontact voor internet (muur plug of hoe noem je dat :))
- Deze kabels zijn juist aangesloten want er is nog een tweede kabel op aangesloten die naar de zolder gaat en op zolder heb ik bekabeld perfect internet.
- Op zolder komt dus de kabel uit die via de muur plug van de 1e verdieping is doorgelust. (Kabel is dus verbonden met die kabel die in poort 1 van Ziggo zit.
- Op zolder is de kabel weer bevestigd aan een muurplug. Vanuit die muurplug gaat er een standaard internet UTP kabel naar mijn desktop.


Alvast hartelijk dank !


Met vriendelijke groet,

Ron Peters
 
Ik denk dat het fout gaat met de aansluiting, je kunt namelijk niet zomaar 2 dingen op 1 kabel aan sluiten daar zal of een extra kabel naar boven moeten worden aan gelegd of er moet een switch tussen ( dit is een splitter die de verschillende signalen uit elkaar haalt) Je moet het zo zien dat die doorlussing 1 kabel is en als jij dan de computer helemaal boven aangesloten hebt op die kabel dan is dat ip signaal bezet als jij dan ook de 2de router aansluit op die zelfde kabel vraag jij een 2de ipsignaal door die zelfde kabel zonder dat de signalen gesplitst worden en daar gaat het fout want die 2 signalen roepen een conflict op.
 
Oke, duidelijk verhaal..

Ik ga proberen een extra kabel vanuit Ziggo (poort 2) te koppelen aan de bekabeling richting zolder (gewoon met 2 schoentje en een tussenstuk waarmee je kabels kan koppelen) er is dan geen tussenkomst van en ander apparaat. De huidige kabel die van Ziggo (poort 1) naar de muurplug gaat, laat ik dan zitten. ALs ik nu de Wifi-Router in de muur plug op de 1e verdieping zou het moeten werken..

Ik ga het proberen !

Wederom bedankt !
 
Je kunt eerst eens proberen om de computer helemaal boven af te koppelen en dan de 2de router aansluiten op de muurplug op de 1ste verdieping, als hij het dan wel doet heb je t probleem gevonden.
 
Je laatste reactie was de sleutel. Alles werkt. Al heb ik op zolder geen top-wifi-ontvangst maar daar is mee te leven.

Super bedankt voor je hulp, alles werkt !
 
Ik heb het ook geprobeerd op deze manier en het werkt.
Bedankt voor de hulp.

Gerrit.
Antwerpen,Belgie
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan