• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

kan niet connecten ...

Status
Niet open voor verdere reacties.

theduke1989

Gewaardeerd
Lid geworden
23 okt 2012
Berichten
1.392
Waarderingsscore
0
Hallo,

Ik kamp met wat problemen hier.
Heb een server (oude van school gekregen) , en die wil ik gaan gebruiken voor me opslag.
Nu wil ik er ook een client op aansluiten, maar dat gaat via de router allemaal, maar ik kan niet eens pingen ?

Hoe komt dat, als ik ping naar me 2de nic dan kan ik niet pingen doelhost onbereikbaar.
Wat moet er nog gebeuren.. Via vm enz lukte het altijd meteen, maar hier fysiek niet..
 
Wat is het IP-adres van die server?
En wat is de IP-range van je netwerk?
 
.100 t/m .199

en daar vallen de 3 nics tussen...

hoogstbruikbare heb ik mijn server gegeven, en daar een paar ips onder de client.
Heb van te voren even zitten kijken welke ips in gebruik zijn en niet daar dichtbij gepakt...

---------- Bericht toegevoegd op 14:24 ---------- Vorige bericht was op 14:14 ----------

moet er een bepaalde functie etc geopend worden of zo ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dus je hebt de 3 nics alle drie een vast IP-adres gegeven?
Begin eens met n.
Welk OS draait er op de server?
Heeft die een firewall?

De melding "Doelhost is onbereikbaar" betekent dat-ie buiten het bereik van het huidige netwerk zit.
 
Windows server 2003 - client win xp
nic1 van server is routing (komt internet op) (dynamisch)
nic2 is dus de gene die verbonden gaat worden via router om te kunnen routen (statisch)

nic1 van xp heeft ook een statische ip gekregen..
 
Pak er dan eerst een een boek over netwerken bij.

Als ik het zo lees, heb je het f verkeerd aangesloten f verkeerd geconfigureerd. Of misschien wel allebei.

Breng je netwerk eerst naar de situatie zoals het was vrdat de server er kwam.
Maak daarna de server onderdeel van je netwerk met n NIC. Verander n ding tegelijkertijd. Hoe meer variabelen je verandert, hoe lastiger het zoeken wordt.
 
Wat heb ik nu gedaan na jouw te hebben gevolgd.

1 Server nic1 op de router aangesloten (kreeg internet)
2 Nic1 van client XP op router aangesloten, kreeg internet
3 Nic2 van server aangesloten op router statische ip gegeven en proberen te pingen nadat ik nic1 van xp ook statisch had gegeven.
En vanaf daar werkt het niet meer...
 
Waarom zou je twee aansluitingen willen hebben als n werkt?

Dus gewoon eerst maar eens 1 en 2.

Als je het internetverkeer via de server wilt laten verlopen, zul je de server als router moeten configureren en aansluiten. En dat doe je dus niet zoals je het nu doet.
Daarnaast ben ik wel benieuwd welke statische IP-adressen je gegeven hebt, evenals subnetmask, gateway en DNS.
 
Ik wil dus wat ik al zei de server als router gebruiken

DUS VANDAAR DE BEIDE NICS.
1 VOOR INTERNET EN DE ANDERE OM TE CONNECTEN MET DE SERVER.
Dit moet gewoon te doen zijn, ik weet wel dat er soms opties open moeten staan allow of zo op je router. Alleen ik weet niet of dat waar is, wan tik kan gewoon niet pingen...
 
Je hoeft niet te schreeuwen, hoor... :wink:

Beschouw de installatie dan dus als een netwerk met twee routers of een netwerk met twee routers waarvan er n als switch fungeert. In dit geval dus de server als router en de huidige router als switch.
 
Sorry voor de CAPSLOCK, was niet de bedoeling hoor.
Maar dat probeer ik te doen,maar als ik probeer te connecten kan ik niet pingen al...
 
Kom dan eens een keer met die netwerkgegevens waar ik al 3 keer om gevraagd hebt. Nogmaals: IP-adressen uit de private reeks komen in elk netwerk voor en zijn niet te herleiden!

Daarnaast moet de server met maar n netwerkkaart verbonden zijn met de router en niet met twee!
 
Ik had de reeks 192.168.1.100 t/m 192.168.1.200
Dus als ik het goed lees.

Moet ik gewoon de server als server gebruiker, dus niet als DHCP.
En de router gewoon als dhcp zoals die altijd al is?

---------- Bericht toegevoegd op 12:25 ---------- Vorige bericht was op 09:22 ----------

2de nic is verbonden via cross-cable aan de client.
De 1ste nic is verbonden met de router...

Maar het is dus handiger, als ik het beide aansluit op de routeR?
Buiten dat is het mogelijk om een scope aan te maken ????
 
Ik had de reeks 192.168.1.100 t/m 192.168.1.200
Dus als ik het goed lees.

Moet ik gewoon de server als server gebruiker, dus niet als DHCP.
En de router gewoon als dhcp zoals die altijd al is?

Nee, je leest het niet goed. Je gebruikt de server als router en de router als switch. Poppe heeft daar een mooie handleiding van.
Plaats een tweede router
Soms kan het handig zijn, om elders in uw woning een tweede draadloze router te plaatsen. Bijvoorbeeld om op de eerste verdieping ook een goed draadloos bereik te hebben.

Om die tweede router aan de praat te krijgen moet u vaak wel een ingreep doen in diens instellingen, want anders werkt hij niet. Een netwerk is er namelijk in beginsel op ingericht, om slechts n router te hebben: die deelt de IP-adressen uit aan de aangesloten computers. De router is "de kapitein" van het netwerk.

De eerste router stelt u gewoon in zodat u kan internetten. Als die er al langer staat: niets aan veranderen dus.

De tweede router verbindt u tijdelijk met een draad (losse ethernetkabel) in ethernetpoort 1, aan een PC (niet in de WAN-poort van de router stoppen dus!). Vervolgens roept u op die PC het configuratiescherm van de tweede router op, via uw webbrowser. Dit configuratiescherm zit bij Linksys-routers vaak op "webpagina" 192.168.1.1 (even als voorbeeld).

In het configuratiescherm geeft u die 2de router een IP-adres, dat buiten de reeks van de DHCP-server ligt (bv 192.168.1.30-192.168.1.62) van de 1ste router maar binnen de range van de 1ste router Bijvoorbeeld 192.168.1.200. (daarna kun je weer in de router inloggen op het nieuwe IP-adres)
Geef de 2de router exact dezelfde netwerknaam (SSID) stel hetzelfde kanaal in als de experiabox en geef dezelfde netwerksleutel, zorg er ook voor dat beide router hetzelfde beveiligingstype hebben bv allebei WPA2 of allebei WEP
Nu zet u in de configuratie van de 2de router de DHCP-server uit. Dat is de hoofdmoot van de klus; nu bent u bijna klaar. Verlaat het configuratiescherm en verbreek de tijdelijke kabelverbinding met de computer.

Tot slot doet u in router 1 een ethernetkabel (netwerkkabel) in bijvoorbeeld ethernetpoort 1, en u verbindt die kabel in router 2 ook met ethernetpoort 1 (niet in de WAN-poort stoppen dus!).

Nu is router 2 een "dom" draadloos toegangspunt geworden voor router 1. De WAN-poort van router 2 wordt niet meer gebruikt. Deze methode wordt vaak toegepast om een extra draadloos toegangspunt te maken.

2de nic is verbonden via cross-cable aan de client.
De 1ste nic is verbonden met de router...

Maar het is dus handiger, als ik het beide aansluit op de routeR?
Buiten dat is het mogelijk om een scope aan te maken ????

Je sluit de server aan op de modem en je sluit de router, na configuratie zoals hierboven beschreven, aan op de server en de pc. Denk eraan dat de DHCP-server van de router uit staat!
Vervolgens kun je op de server een DHCP-scope maken zoals je het hebben wilt.
 
bedankt, ik laat je morgen even weten.
Moet even snel ergens een extra router vandaan zien te halen...
 
met router fungeren bedoel je dan gewoon de routing (nat) functie + dhcp of ik las .. verkeerd dat er 2 routers inkomen
 
Routing en NAT zijn andere dingen.
Maar de server heeft twee netwerkkaarten die je hiervoor kunt gebruiken.
De ene sluit je aan op de modem, de andere op een LAN-poort van de router. Zie de beschrijving hierboven van Poppe en beschouw de huidige router dus als tweede router.
DHCP/DNS stel je dus in op de server.
De huidige router gebruik je als switch en niet meer als router.
 
verwijderd
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan