• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

van NT naar 98??

Status
Niet open voor verdere reacties.
FF beetje off-topic, maar dit een foute opvatting:
axel zei:
Windows NT werkt met een NTFS-schijfindeling en win 98 met FAT32-indeling.

Windows NT werkt niet met NTFS, omdat dit nog gebouwd is op de core van windows 95, waar 98 ook op is gebasseerd.
NT werkt met share rechten en niet met NTFS rechten, omdat het niet om kan gaan met NTFS.



Maar verder zou zo'n floppy disk met win 98 bootfiles het gewoon moeten doen.
Alleen best irritant jah, dat je externe floppy station als B: wordt gezien. Je hebt verder op A: niets zitten?
 
[ot]
Ydieresis zei:
Welterusten allemaal :lazy:
dacht dat jij naar bed ging ?
[/ot]

Ydie,
Volgens mij klopt dat niet;


Apply update packs to installed software applications.

If you are installing Win 2000 with NT 4 on a partition and will be using NTFS, you must have Service Pack 4 for NT 4 which contains updates that enable NT 4 to be able to read and write files on an NTFS 5 volume.


NT4 draait toch niet onder een 95 kernel ?

WinXP kan wel degelijk onder FAT32 draaien, dat weer wel, maar is weer geen NT. NT4 kan weer niet op FAT32. W95/98 kunnen niet op NTFS
 
als je het op willem zijn manier doet

moet je een systeemdiskete gebruiken
(dus formateren met de optie systeem bestanden kopieren aan)

http://www.winimage.com/download.htm
hier kan je winimage ophalen waarmee je het exe bestandbestand van de genoemde bootdisk kan uitpakken.
naar je harddisk


Op zich maakt het niets uit vanwaar je je systeem opstart je zou de bestanden ook op een cd kunnen schrijven of op een usb key (als je bios dit als opstart media ondersteund)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
:yahoo: :yahoo: :yahoo: :yahoo: :yahoo: :yahoo: :yahoo:

Jawel,

Ik ben weer in de race. Het probleem dat mijn PC aangaf dat er ergens een A:schijf zou zijn, is waarschijnlijk veroorzaakt doordat er laatst een nieuw moederboard is geplaatst (zie -de avonturen van- mijn problemen met het geluid, sterker nog; alle activiteiten waar ik nu mee bezig ben, zijn geboren uit dat probleem, fijn he computers). Ik kan me ook niet heugen of er ten tijde van mijn vorige moederboard ook al een A:schijf bestond, aangezien dat toch niet werd gebruikt.

Kortom, gebeld met Medion, en samen met hen in de Bios gedoken om deze A:schijf uit te zetten. Bijkomend positief voorval was dat toen ik de externe floppydrive (met usb) aansloot, deze werd herkend als de A:schijf (in het bovenste usb-gaatje) en als B:schijf in de middelste. Toen weer het hele verhaal herhaalt (direct vanaf bootdisk.com de software laten uitvoeren, en deze werd netjes na wat "oke-tjes", naar de floppy geschreven.

Toen deze floppy in de NT-machine gestopt en aangezet. En toen gebeurde het grote wonder. Datgeen wat ik wilde zien, kreeg ik eindelijk te zien.

Maarrrrrrrrrrr.................................

Natuurlijk loop ik weer tegen zaken aan waar ik niet zeker van ben, en ook niet weet of ze wel mogelijk zijn. Namelijk; ik kreeg van een collega het advies om, als het enigszins mogelijk was de schijf op te delen in 2! partities. Na met hem telefonisch een en ander te hebben doorgenomen, heb ik dus eindelijk mijn schijf zodanig geformatteerd voor W98 met 2 partities. Echter hij voorspelde dat de recovery-cd's hier niet op zouden werken, en inderdaad ze doen niets (loopt weer vast). Als het goed is heeft ie nog een originele versie van w98 en dit zou wel werken, dus moet ik die van de week maar proberen, andere opties zijn er volgens mijn niet echt. (tenzij iemand mij nog een link kan verklappen voor downloads van nederlandstalige versies van deze software)

Mzzl

Tino
 
je kan ook ,,al is die tip nu wat laat,, gewoon je windows instaleren en met programma's als partitionmagic of paragon na de tijd partities aanmaken,,
 
Oke, duidelijk sjonnie, ik denk dat zoals het nu is gebeurd misschien eenvoudiger is, in ieder geval is het nu voortijdig geregeld. Maar toch bedankt :) .

Tino
 
Wat ik volgens mij al eens eerder geopperd heb (los van mijn pc probleem), is dat de tijd in de blauwe balk van reacties 2 uur achter loopt. Iemand wel eens opgevallen??

Tino:acurate: .
 
geen last van,,loopt hier netjes op tijd maar ik gebruik ook de grijze skin,, in te stellen in je gebruikerspaneel,, wel iets saaier maar die werkt zonder problemen,, jij hebt last van het beruchte "blauwe skin bugje" wat hier op t forum zit:p zoek maar eens op die term
 
:p En bedankt maar weer, de tijd staat weer oke.

Tino
 
Tino zei:
Ik ga er van uit dat ik een en ander wel zal lukken, echter ik loop (natuurlijk, waarom ook niet) weer tegen een ander probleem aan. Voor zover ik al op de goede weg was, en de software volgens Frank zijn informatie naar de floppy kon sturen, wil het systeem de software kwijt op de A-schijf!!!. Probleem bij mij is: (vraag me niet hoe dit mogelijk is, want ik weet het echt niet) dat als ik naar "mijn computer" ga, ik over een A-schijf beschik!! Echter in mijn PC zit helemaal geen!! Floppy-drive. De enige manier waarop ik floppies kan beschrijven is via een externe floppydrive die via usb wordt gekoppeld. Als ik dit doe, dan wordt deze externe floppy-drive herkent als de B-schijf.

Aangezien de boot-software niet meer vraagt op welke drive ie opgeslagen mag worden, kan ik dit blijkbaar niet veranderen?? Hij wil perse naar A! en andere opties krijg ik niet. Omdat A dus niet bestaat, geeft ie aan dat er geen floppy in de drive zit.

Fijn he


Tino

Het lijkt er sterk op dat de harde schijf niet of niet goed is geformatteerd, want er is geen fat32 ruimte beschikbaar op de hdd voor win98.
Met een usb-flop gebeurt het vaker dat niet de a maar een b drive voor de flop gereserveerd wordt.
Meestal kan je dit wel in het bios veranderen.
Je kan heel eenvoudig onderzoeken of je flop herkend wordt bij het opstarten van je machine, je moet er dan wel voor zorgen dat er geen flop in de drive zit.
In het bios kan je ook de opstart volgorde veranderen, :cool: handig te weten....

Succes ermee:anglenot:
 
Tino: er is maar 1 w98 goed en dat is w98SE; de oudere hadden alle wel een probleempje.

Ik heb daarvan alleen maar de Windows-map bewaard, dus alle onzin van de CD weggelaten en alleen datgene op schijf staan wat NODIG is om windows mee te bouwen. Zo blijft die map lekker klein, slechts 110MB.

Je kunt daarvan dus geen zelf-bootende CD maken, maar wel in werking zetten middels aanmuizen van de inwendige setup (ik werk liefst schijf-schijf en laat die map in een software-partitie staan, waardoor een sterker Windows ontstaat dat z'n wortels onthoudt en in probleemgevallen niet om een CD vraagt maar reeds zelf pakt).

Zet je die map op een CD dan is het mogelijk om met het hulpfloppie op te starten en dan middels een DOS-commando die CD in setup-werking te brengen.

CD staat op dat moment TIJDELIJK 1 schijfletter hoger (dat maakt dat floppie) dus het commando zou dan worden, indien CD normaal heet E: dan nu F:

F:\WIN98SER\SETUP

(win98SER noem ik die map altijd, met "R" van ripped)
:)

Ik stuur je nog een PB met wat meer info.
 
Bedankt Willem,

Ik ben het momenteel aan het downloaden, ik weet echter nog niet wat voor versie dit is (ned of eng), maar dat zie ik zo wel. Voorkeur is natuurlijk mijn moedertaal, en ik zal in ieder geval proberen om met dit bestand aan de gang te kunnen. Lukt het niet, dan zou een collega van mij voor een cd zorgen met sw.

Als ik jouw laatste bericht zo lees, dan gaat het een beetje duizelen. Je moet maar denken dat ik niet zo doorgewinterd ben, als veel gasten die hier binnen huppelen, maar het zou wel handig zijn, dat moet ik toegeven.

Tino
 
willem1940 zei:
Tino: er is maar 1 w98 goed en dat is w98SE; de oudere hadden alle wel een probleempje.

Ik heb daarvan alleen maar de Windows-map bewaard, dus alle onzin van de CD weggelaten en alleen datgene op schijf staan wat NODIG is om windows mee te bouwen. Zo blijft die map lekker klein, slechts 110MB.

Je kunt daarvan dus geen zelf-bootende CD maken, maar wel in werking zetten middels aanmuizen van de inwendige setup (ik werk liefst schijf-schijf en laat die map in een software-partitie staan, waardoor een sterker Windows ontstaat dat z'n wortels onthoudt en in probleemgevallen niet om een CD vraagt maar reeds zelf pakt).

Zet je die map op een CD dan is het mogelijk om met het hulpfloppie op te starten en dan middels een DOS-commando die CD in setup-werking te brengen.

CD staat op dat moment TIJDELIJK 1 schijfletter hoger (dat maakt dat floppie) dus het commando zou dan worden, indien CD normaal heet E: dan nu F:

F:\WIN98SER\SETUP

(win98SER noem ik die map altijd, met "R" van ripped)
:)

Ik stuur je nog een PB met wat meer info.

Hallo Willem,
Wellicht weet je dat er veel wegen naar Rome leiden, de manier die je zelf gebruikt is daar 1 van.
Wellicht weet je ook dat je ook van het pakketje dat je overhoudt wel degelijk een bootable cd kan maken, installeren kan je dan niet vanuit die cd, maar je kan wel alle gegevens vanaf de cd op een partitie zetten en van daar uit installeren.
Ieder werkt natuurlijk op zijn/haar eigen manier.
Dat wilde ik je even laten weten.

Groet, :anglenot:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan