• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

van NT naar 98??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tino

Gevestigd lid
Lid geworden
27 okt 2004
Berichten
268
Waarderingsscore
0
Hallo :yu:,

Ik heb (zoals gewoonlijk) weer een aantal vragen, waar ik het antwoord niet op heb.

Het volgende is het geval; Ik heb vorig jaar op mijn werk een desktop (pentium 3) meegekregen, we gingen over op laptops, zodoende. Deze stond al heel lang in de kast, en vandaag wou ik eens kijken of ik hier nog wat mee kon doen. Op dit moment is Windows NT geinstalleerd, en vraagt het systeem om een username/wachtwoord wat (op kantoors dus) wordt geverifieerd, zodat je toegang krijgt. Dit werkt nu dus niet, aangezien de pc nergens aan hangt. Ik was eigenlijk van plan om er windows 98 op te zetten, omdat ik begreep van een collega dat er maar een klein schijfje in zit (ging allemaal via netwerk naar dataopslag), dit kan ik nu echter ook niet helemaal bekijken. Ik weet niet wie hier advies over heeft?

Ik heb van de pc's die ik thuis al heb, recoverydisks voor windows 98 en XP, ik weet alleen niet of ik bv deze kan gebruiken voor deze pc. De W98 is nl van een Compaq pressario dus ik weet niet of dit wel zo werkt, nog nooit geprobeerd namelijk. Als ik de CD er in stop en de pc uit en aan zet, herkent ie in het opstartmenu echter geen cd, en gaat gewoon door naar het username/password menu.

Ik zal waarschijnlijk in het opstartmenu iets moeten doen, om dit op te pakken, ik weet echter niet hoe dit werkt. Is het misschien slimmer om de NT versie er op te laten staan?? en zo ja, hoe ontloop ik dan het wachtwoord gedeelte?? ctl alt del doet ook niets??

Tino
 
Windows NT werkt met een NTFS-schijfindeling en win 98 met FAT32-indeling.
Het probleem is dat als je formateert, dat je de harde schijf naar FAT32 zal moeten omzetten. Hoe je dit doet vraag ik me ook af, aangezien ik hier ook een pc heb staan waar ooit NT opgestaan heeft, maar die onlangs geformatteerd is en nu geen win 98 wil installeren..
 
Vrij duidelijk, waar ik al bang voor was. Ik loop helaas altijd tegen vrij ingewikkelde probleempjes aan. Wat ik dus wel als optie zou kunnen doen (lijkt mij) is gewoon de NT versie gebruiken? of kan dat niet omdat ie dan misschien aan het netwerk Moet! hangen?? Indien het toch mogelijk is, vraag ik me wederom af hoe ik die username/password kan ontwijken??

Ik prefereer denk ik toch de 98 versie maar dan alsnog de vraag aan de overige geleerden hoe dit te doen? Ik ben inmiddels wel erachter hoe ik in de bios kom, en heb daar de instelling kunnen veranderen om vanaf de opstart cd-rom te starten. Het begin oogt goed maar na wat tekst krijg ik wat abracadabra tekens en loopt ie vast. Indien bepaalde software nog ergens vandaan te downloaden is, dan is de vraag echter wat heb ik in dit specifieke geval voor software nodig??? Op edonkey kom ik voldoende tegen, maar welke is de juiste.

Resume; ik heb dus waarschijnlijk software nodig om zoals Axel al aangeeft mijn harde schijf volgens FAT32 in te delen?? Kan ik hierna dan wel?? mijn recovery cd's gebruiken??


HELP!!! :shout:


Tino
 
volgens mij moet je een opstart floppy van w98 hebben,,, en of dat ook kan met een dos opstartfloppy weet ik niet maar de w98 flop is te downloaden op http://www.bootdisk.com/

in je bios instellen dattie eerst van A: opstart en dan fdisk doen zodat alles leeggemaakt wordt, dan format C: en je harde schijf wordt in fat32 geformateerd en als het goed is zie je tijdens het booten van a welke naam je cd rom speler krijgt, in mijn laatste compaq geval was dat X maar kan elke letter zijn van het alfabet. dan naar dat station gaan en setup intypen en als alles goed is begint de setup van w98 als je die in je cd speler hebt natuurlijk.

(edit ik zie dat je alleen recovery cds hebt,, ik denk dat het daarmee niet gaat lukken,, sorry voor mijn overbodige post.
 
Tino zei:
Hallo :yu:,

Ik heb (zoals gewoonlijk) weer een aantal vragen, waar ik het antwoord niet op heb.

Het volgende is het geval; Ik heb vorig jaar op mijn werk een desktop (pentium 3) meegekregen, we gingen over op laptops, zodoende. Deze stond al heel lang in de kast, en vandaag wou ik eens kijken of ik hier nog wat mee kon doen. Op dit moment is Windows NT geinstalleerd, en vraagt het systeem om een username/wachtwoord wat (op kantoors dus) wordt geverifieerd, zodat je toegang krijgt. Dit werkt nu dus niet, aangezien de pc nergens aan hangt. Ik was eigenlijk van plan om er windows 98 op te zetten, omdat ik begreep van een collega dat er maar een klein schijfje in zit (ging allemaal via netwerk naar dataopslag), dit kan ik nu echter ook niet helemaal bekijken. Ik weet niet wie hier advies over heeft?

Ik heb van de pc's die ik thuis al heb, recoverydisks voor windows 98 en XP, ik weet alleen niet of ik bv deze kan gebruiken voor deze pc. De W98 is nl van een Compaq pressario dus ik weet niet of dit wel zo werkt, nog nooit geprobeerd namelijk. Als ik de CD er in stop en de pc uit en aan zet, herkent ie in het opstartmenu echter geen cd, en gaat gewoon door naar het username/password menu.

Ik zal waarschijnlijk in het opstartmenu iets moeten doen, om dit op te pakken, ik weet echter niet hoe dit werkt. Is het misschien slimmer om de NT versie er op te laten staan?? en zo ja, hoe ontloop ik dan het wachtwoord gedeelte?? ctl alt del doet ook niets??

Tino
Tino,
Als je NT op de machine hebt staan en je wil er win98 op zetten, moet je systeem geformateerd worden.
Je zet dan geen Compaq cd in de drive als het geen Compaq systeem is, maar gewoon een bootable win98 cd.
Opstarten met een boot cd van Compaq op een andere niet Compaq machine zal niet werken aangezien de hardware specs niet overeenkomen.

Het verstandigst zou dus een bootflop zijn, daarna een bootable cd win98.
Als het systeem met de flop is opgestart, dan geef je fdisk in, vervolgens verwijder je de ntfs partitie, als het een kleine schijf is zal er ook maar 1 partitie zijn die je dan verwijdert.
Daarna maak je op de verwijderde partitie bij voorkeur 2 fat32 partities aan.
1 voor je besturingsysteem en 1 voor al je programmatuur, dat scheelt namelijk met opstarten.
Je start opnieuw op met de flop en geeft het commando: format c:\.
Dan doe je de bootable cd in de drive, start opnieuw op en verandert in je bios de opstart volgorde van a, ...... naar cdrom, .... .

Andere mogelijkheden zijn er ook, maar de kans op een corrupt systeem vergroot je zo natuurlijk wel.
Het wachtwoord gedeelte kan je ontlopen door met de beheerder account lokaal in te loggen.
Je kan ook in de veilige modus starten door in het bootscherm op de andere opstart optie te klikken, hier kan je dan het wachtwoord veranderen als het standaard wachtwoord door de beheerder niet is veranderd, standaard is het wachtwoord blank, er is dan dus geen wachtwoord.
Het wachtwoord voor de lokale beheerder in default instelling is blank, je geeft administrator in en dan enter.
Als dat niet werkt, heeft de beheerder het wachtwoord veranderd en heb je dan inderdaad een probleem.
Ik lees het wel als het wel of niet gelukt is..:anglenot:
Succes..
 
Laatst bewerkt:
Floppen downloaden enzo gaat alleen maar goed als je explorer-instellingen zo staan dat GEEN ENKEL BESTAND onzichtbaar wordt gehouden, maar "default" houdt Windows vanalles onzichtbaar; in Verkenner van W98, 1 regeltje (af)vinken, in XP 3 of 4 geloof ik.
 
zoals als eerder gemeld:

1) bootdiskette downlaoden van www.bootdisk.com voor windows 98se

2) kijk even of je bios niet voorzien is van een paswoord zo ja even de bios resetten dmv het verwijderen van het bios batterijtje voor een paar minuten

3) in de bios instellen dat de pc moet booten vanaf floppy

4) floppy erin doen,

5 pc booten met deze floppy

6 je krijgt nu scherm met of zonder cd rom ondersteuining, kies hier eerst voor zonder. je krijgt nu een dos scherm.

7) kies hier voor commando fdisk

8) kies voor laten zien welke partities er zijn, kies vervolgens voor partitie verwijderen (actieve partitie)

9 maak nieue partitie aan met fdisk ( kies voor maximale grootte) een

10 geef hierna commando format c:

11 de partitie wordt geformateerd

12 pc opnieuw opsatrten met de diskette en cdrom van windows 98.

13) kies voor opstarten MET cd rom ondersteuning, windows wordt geinstalleerd.
 
Het gaat nog niet helemaal jofel.

Van de bootdisk-site 2 verschillende w98 bootdisken geprobeerd; de SE en de OEM. In de bios de instelling verandert dat ie moet opstarten vanaf de floppy en opgeslagen. Als je echter reboot, met de welk van de 2 floppys krijg ik in beide gevallen de melding:

Non-system disk or disk error / replace and strike any key when ready,

Tino :shout:
 
ik denk dat je de tip van willem even terharte moet nemen,, ivm verborgen bestanden weergeven anders is je download mischien wel compleet maar niet je flop als je m kopieeert naar A:
 
Tja, daar heb je het weer, dat zijn die knowhowtjes waar ik weinig kaas van heb gegeten. Bij mij is er altijd nog een groot verschil tussen iets lezen, en hetgeen ik gelezen heb tot uitvoer te kunnen brengen. Want dan komt er toch meer kennis van zaken bij kijken.

Ik neem aan dat dit specifiek over het tabblad weergave in mapopties gaat?? Alleen vanaf daar ben ik weer stuurloos. Ik kom zaken tegen als "de inhoud van systeemmappen weergeven" wat bij mij niet is aangevinkt, maar ook "verborgen mappen en bestanden weergeven" welke ik al eens had gewijzigd in "weergeven".

Misschien kan iemand mij hier aangeven wat wel of niet van toepassing is voor deze situatie??

Ik neem nl aan dat als ik dit goed ingesteld heb het wel goed gaat. Vraagje blijft nog, aangezien ik de gevolgen van het wel of niet uitvoeren van deze toepassing niet kan begrijpen, of ik de software opnieuw moet downloaden na deze nieuwe instelling of is dit alleen van toepassing voor het schrijven naar de floppy????

Tino :(
 
wat het laten zien van "alle bestanden"te maken heeft met het formateren van een besturingssysteem is voor mij een raadsel?

hetgeen je van bootdisk download is een uitvoerbestand dus deze moet je niet direct dowloaden op een diskette maar eerst op een computer en er vervolgens op klikken en dan installert hij de opstartbestanden op een lege geformateerde diskette.

in de bios vrvolgens de bootvolgorde op diskette zetten en deze instelling ook saven met de f10 knop en vervolgens opstarten met de diskette.
 
Frank,

Jij geeft aan dat de download niet direct naar de floppy moet maar dat je 'm eerst op je pc plaatst. Dat had ik reeds gedaan, echter naar aanleiding van de adviezen van Sjonnie en Willem over de verborgen mappen en bestanden had ik dus de vraag of het nodig was om deze instelling eerst te realiseren en daarna pas te downloaden, of dat het meer van toepassing was tijdens het schrijven naar de floppy.



Willem, daarbij weet ik ook niet over welke (3 of 4) vinkjes jij het precies hebt, misschien zou je mij daar over willen inlichten?

Ik mag er van uit gaan dat ik het bootbestand mag opslaan op mijn bureaublad, en dat ik dit dan naar mijn floppy mag slepen????


Frank, en er vervolgens op klikken en dan installert hij de opstartbestanden op een lege geformateerde diskette.

Bedoel je dat ik de gedownloade bootsoftware moet uitvoeren op mijn XP-pc?? en dat deze zich dan op de floppy installeert??

Aangezien ik alleen de optie heb om de gedownloade bestanden uit te voeren, maar niet weet wat ie dan gaat doen, vind ik dit wel een vreemde optie, tenzij je iets anders bedoelt?

Tino :(
 
als je iets downlaod meot je de optie krijgen opslaan of uitvoeren, bij opslaan kies je een locatie uit op je pc bijvoorbeeld buroblad, bij bootdisk.com is dit een icoontje van een diskette, klik je hierop krijg je een melding "insert floppy to write" dan doe je een diskette in je pc en worden de bestanden voor het maken van een bootdiskette op je diskette geschreven.
 
Frank,

Als ik enkel klik, gebeurt er niet veel. Bij dubbel klikken (openen) krijg ik alleen maar de vraag of ik de software wil uitvoeren. Geen andere opties.

Wat weet jij eventueel van het wel of niet aan/uit-zetten van weergeven van bestanden oid?? ik weet niet of dit ook een rol speelt??

:rolleyes: Tino
 
je bedoelt het klikken op de downlaodpagina van bootdisk.com neme ik aan. klik er dan niet met je linkermuis op maar met je rechtermuis op de downlaodlink en kies dan voor "doel opslaan als"

het wel of niet laten zien van verborgen bestanden is totaal niet van toepassing op je vraag. Als je een lege harde schijf zou hebben waar je opnieuw windows op zou willen zetten zou je die optie ook niet hebben, de optie om verborgen bestanden te laten zien is een mogelijkheid die je hebt als er al een windows opstaat. Maar ik ga er vanuit dat je deze windows wilt verwijderen en er windows 98se op wilt zetten en daar ook een cd van hebt.

Om windows 98 op deze pc te zetten en de win nt versie te veriwjderen, dien je te booten met een opstartdiskete van win 98se met commando fdisk de partitie te evrwijderen waar nu win 2k opstaat, de schijf vervolgens te formateren, met fdisk een nieuwe partitie aanmaken en daarna met de bootdiskette en de cdrom van windows 98, windows 98 erop zetten.
 
Ik heb een keer een opstartfloppie W98 gemaakt en via Messenger gecopierd naar iemand die dat nodig had.

Die had geen idee van "verborgen bestanden, systeembestanden" enzo die Windows "default" verbergt, hij begreep niet echt wat ik bedoelde.

Ik maakte er meteen een plaatje bij, zodat hij wist hoevell bestanden met welke naam hij moest "zien" en ja hoor, hij kwam er 2 of 3 tekort ...

Echt waar, als hij ze zo zou proberen te copiren (want de "map", zeg maar verzend-envelop, van het gezipte dingetje moest niet op de floppie natuurlijk) dan zou dat schijfje nooit gewerkt hebben.

Hij moest dus echt (zoals iedereen die zelf aan de compu knutselt) die bestanden zichtbaar zien te krijgen.

In w98 gaat het maar om 1 regel (ont)vinken maar in XP heb ik het eens gezien (weet niet meer waar, in ieder geval in een andere rubriek dan bij W98) en daar ging het om meer dan 1 regel, ik dacht 3 maar kunnen er ook 4 zijn geweest.

Dat is ook zo leuk als een virus je extra "systeembestanden" bezorgt. Van de week met een Fransman een uur bezig geweest om hem uit te leggen waarom hij niet zoals ikzelf een tijdje geleden, de 2 bestanden kon vinden in zijn compu die Trendmicro had gesignaleerd. Ik kreeg het hem niet voldoende uitgelegd, niet alleen omdat Frans moeilijk is maar vooral omdat ik zelf geen XP aan boord heb.
(Zie mijn draadje in de virussenrubriek over "huexua" worm_baitap_a).

Ik raadde hem dus aan, op het Franse forum na te vragen hoe je de settings zo verandert dat Windows geen dingen voor je onzichtbaar maakt.
Direct daarop heb ik ook het net binnenlopend advies van Kingpin bij-gepost op het Franse forum.

Wat je niet ziet wordt ook niet meegecopierd, in ieder geval als het om losse/losgemaakte bestanden gaat.

EDIT:
FrankW: .... de optie om verborgen bestanden te laten zien is een mogelijkheid die je hebt als er al een windows opstaat ....

Nee, net andersom: dankzij Windows worden ze verstopt.
 
Laatst bewerkt:
:hmmz: :hmmz:



Je downloadt een exe file van bootdisk.com;

Die start je op (dubbelklikken - als je PC begint te miauwen dat een .exe file mogelijk onveilig is, gewoon doorzetten en op OK klikken) en je zorgt dat er een floppy in de a:\ drive zit.
die wordt automatisch geformatteerd en voorbereid als bootdisk.
Bestanden wel of niet zichtbaar maken of "opslaan als" doet er helemaal niet toe.

Boot dan van die diskette en verwijder alle partitities met fdisk.
Boot dan de PC opnieuw op (met flop) en probeer een van die recoveryCD's eens. Werkt het niet, dan heb je pech.
 
Ik ga er van uit dat ik een en ander wel zal lukken, echter ik loop (natuurlijk, waarom ook niet) weer tegen een ander probleem aan. Voor zover ik al op de goede weg was, en de software volgens Frank zijn informatie naar de floppy kon sturen, wil het systeem de software kwijt op de A-schijf!!!. Probleem bij mij is: (vraag me niet hoe dit mogelijk is, want ik weet het echt niet) dat als ik naar "mijn computer" ga, ik over een A-schijf beschik!! Echter in mijn PC zit helemaal geen!! Floppy-drive. De enige manier waarop ik floppies kan beschrijven is via een externe floppydrive die via usb wordt gekoppeld. Als ik dit doe, dan wordt deze externe floppy-drive herkent als de B-schijf.

Aangezien de boot-software niet meer vraagt op welke drive ie opgeslagen mag worden, kan ik dit blijkbaar niet veranderen?? Hij wil perse naar A! en andere opties krijg ik niet. Omdat A dus niet bestaat, geeft ie aan dat er geen floppy in de drive zit.

Fijn he


Tino
 
Het kan best via je harde schijf maar dan zit er aan vast wat ik al vertelde: ALLE bestanden zichtbaar houden en gn omsluitende map mee-copiren naar floppie.

Het eerste wat ik doe op een compu is alle bestanden zichtbaar instellen en voortaan zo laten.

Hier staat een w98-opstartfloppie, blijft een week ter download beschikbaar.

http://s41.yousendit.com/d.aspx?id=2YJXEJLW5188G13YPM6H2G7EAK

De inhoud van de map is 30 bestanden waarvan 3 geheim/systeem en (ALLEEN) die 30 bestanden en niet n minder moeten op je floppie terechtkomen.
Je start op met dat floppie en als het uitgepraat is geef je een DOS-commando.

Je CD-speler zal TIJDELIJK 1 schijfletter hoger zitten dan normaal, dus indien normaal D: dan nu E: enzovoort.
Voorbeeld commando: E:\setup
Of, als het om een geripte map gaat ipv een originele CD (Kan ook op een schijf staan, dat doe ik altijd):
E:\mapnaam\setup

Edit: hier ook nog een link om een foto'tje te downloaden (te groot voor bijlage in dit bericht) waarop je zelf kunt zien welke bestanden op de floppie moeten komen; de 3 heel fletsgekleurde zijn de dwarsliggers.

http://s51.yousendit.com/d.aspx?id=1C9W8FKP4E6IW0ADAJOHOR2NAV
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan