• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Beste moment aanschaf nieuwe processor/videokaart?

Status
Niet open voor verdere reacties.

demaster18

Bekend gezicht
Lid geworden
19 jan 2012
Berichten
162
Waarderingsscore
0
Hallo!

Even een kort vraagje.
Ik wil binnenkort mijn budget-game PC upgraden. Is het handig als ik iets langer wacht tot er nieuwe generaties processoren en videokaarten te koop zijn? Of maakt het op zich niets uit?

Om te voorkomen dat ik over een jaar weer een upgrade moet doen bijv.

Mvg,
Demas :)
 
Zover ik weet zou ik nu gewoon updaten. Het maakt niet uit als een product al een tijdje oud is, de CPU : AMD fx-6300 is bijv al zeker anderhalf jaar oud en word nog steeds hartstikke goed verkocht door gamers


Sent from my iPad using Nationaal Computer Forum
 
Oh okee! Is de AMD FX-6300 in verhouding met de huidige CPU's van die prijs, even goed op het gebied van gamen dan? o:
 
Qua prijs is dit misschien wel de beste
Maar wat is je huidige processor en wat voor games wil je spelen ?


Sent from my iPad using Nationaal Computer Forum
 
I see.. I see..
Ik heb nu een AMD Athlon II X3 460 en een AMD 6850 als videokaart. Ik speel veel Planetside 2, en vaak ook racespellen (Shift 2, Dirt 3 etc.) De racespellen gaan allemaal opzich wel, maar als ik op Planetside 2 bij een drukke plek zit dan heb ik soms maar 23 FPS met de laagste settings. Terwijl een vriend met een i3 3220 dan 45FPS met de hoogste settings heeft >.<

Heb ik het goed dat de FX-6300 is ondersteund op mijn moederbord? Dit is de support list. Mijn BIOS versie is P1.60. Als ik het goed heb moet ik dan ook de BIOS gaan updaten daarvoor?
http://www.asrock.com/mb/AMD/870 Extreme3 R2.0/?cat=CPU

Meer gegevens over m'n moederbord:
http://www.4launch.nl/shop/get/p-4-productid-115698
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb niet erg veel verstand van : past iets op het moederbord of zo :p
Zal iemand anders moeten zeggen, hetzelfde geld voor bios etc.

Maar planetside is een behoorlijk groot spel, ik denk dat de 6300 wel goed is.
Hoeveel geld wil je uitgeven aan de videokaart ?


Sent from my iPad using Nationaal Computer Forum
 
Hmm ik denk dat ik nog even niets aan mijn videokaart doe. De CPU is volgens mij nu mijn bottleneck. Bedankt voor je hulp!
Ik zal een ander topic maken over de andere vraag dan!
 
Oke is goed


Sent from my iPad using Nationaal Computer Forum
 
Hallo demaster18 :)

Kan je het volgende even doen:
Download
51a7338bd0e00-Speccy_logo.png
Speccy naar het bureaublad en installeer deze.
  • Tijdens de installatie heb je nu de mogelijkheid om Nederlands als taal te selecteren.
  • Let op!!!Wanneer, tijdens het installeren van Speccy, de optie aangeboden wordt om Google Chrome of Google Toolbar "gratis" mee te installeren dien je de vinkjes weg te halen, tenzij dit een bewuste keuze is.
  • Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.
  • Als dit gereed is selecteer je bovenaan "Bestand - Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".
  • In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht.
  • Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware
 
Volgens de requirements zou je systeem prima moeten voldoen om Planetside vlot te draaien op medium-high instellingen. Dat gaat volgens mij ook wel, maar niet bij drukke momenten wanneer er veel physics effecten berekend moeten worden. Een steviger processormodel is dan wel aanbevolen. physics worden bij AMD kaarten nl. berekend door de processor, bij Nvidia wordt een deel van die berekeningen door de kaart zelf gedaan. Dat kan verklaren waarom sommige gamers met dezelfde cpu en vergelijkbare Nvidia videokaart, betere prestaties scoren voor deze specifieke game.

Kortom ik denk dat je van een duidelijk voelbaar verschil kan spreken met de FX-6300.
 
Bedankt voor je snelle reactie.
Dat van de physics is interessant.
Nu nog kijken of ik het aandurf de BIOS te updaten en de CPU te monteren :p Weten jullie toevallig of het erg duur kost om dat bij een computerzaak te laten doen?
 
Dat scheelt per zaak. De meeste hersteldiensten hebben wel zicht op hoelang dit duurt en hoeveel ze moeten aanrekenen. Spreek op voorhand een prijs af en kijk of je daarmee akkoord gaat. Bel de lokale pc winkel eens op en leg je probleem voor. Re?el lijkt me zo'n 20 - 30 euro aan werktijd/arbeidskosten.

Vergeet trouwens ook niet de processorkoeling. De FX-6300 maakt gebruik van turbo modus. Dat betekend dat hij zichzelf kan overklokken bij stressmomenten. Dit gebeurd afhankelijk van de warmte. De standaard meegeleverde AMD-koeling is niet in staat de CPU zodanig te koelen dat turbo modus lang instant gehouden kan worden of zelfs al maar geactiveerd wordt. Een alternatieve koeling bijvoorbeeld Deelcool GammaXX 300, Cooler Master TX3 of Gelid Tranquillo Rev. 2 zijn hiervoor beter geschikt en ook een stuk stiller dan de standaardkoeling.
 
Erg bedankt voor jullie hulp en advies.
Ik heb net een computerzaak opgebeld om een afspraak voor de upgrade te maken, maar hij raad mij sterk aan om een heel nieuw moederbord te kopen met een veel nieuwere socket, en dan met een intel processor erop.
Ik wil ook weer niet te veel geld eraan uitgeven, maar ik wil ook niet dat ik over de FX-6300 te traag vind..

Wat is jullie mening hierover?

Het is volgens mij wel een intel fanaat, want hij kan nieteens aan AMD onderdelen komen :p
 
Dan zou ik toch zeker nog eens een andere winkel contacteren. Als ze als 'intel fanaten' je AMD moederbord verprutsen ben je nog verder van huis. Beetje vreemd: we adviseren je een nieuwe AMD moederbord, maar we kunnen geen AMD producten leveren... :lol:
 
Haha ja lijkt mij ook een goed plan. En hij bedoelde een nieuw moederbord dat dan Intel ondersteund, zodat hij er dan een Intel processor op kon zetten. Maar denken jullie dat ik beter een nieuw moederbord + processor kan kopen, of kom ik nog wel een paar jaartjes mee met de FX-6300? Ik zag namelijk dat de FX-6300 haast gelijk staat aan de Intel i3 3220.
 
Als je meer wil/kan uitgeven kan je natuurlijk beter investeren. Intel is duurder, maar ook beter. Vooral met Intel i5 (turbo modus/kick down) ga je verschil voelen bij games. Winkelmandje

Maar dat is natuurlijk een stuk duurder dan alleen een processor waarmee je weer een tijdje vooruit kan.
 
Bedankt voor je mening/advies! Dat word toch wel wat te prijzig voor mij, dus ik heb besloten voor de FX-6300 te gaan! Nu nog een PC zaak vinden. Die ik vanmiddag had gebeld zei ook dat het risico voor mij was als ik hem de BIOS liet updaten. Als hij zo weinig vertrouwen in zichzelf heeft dan kan ik het evengoed zelf proberen >.< Thanks guys! :D
 
Je bios versie is 1.60. Voor de FX6300 heb je versie vanaf 1.80 nodig.

Ik zou alleen de videokaart upgraden indien geld een rol speelt. Je CPU is voor Planet 2 zoals Dave zei al voldoende. Ik zie ook dat je twee monitoren hebt met FullHD. Dat is voor de HD 6850 misschien wat zwaar bij gamen om bepaalde fps te halen.
Al eens de UCC feature geprobeerd(geen garantie dat je kan unlocken). Als je boxed koeler hebt is het misschien ook niet zo verstandig.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er is in planetside 2 een optie om je FPS te laten zien, en die laat ook zien wat je bottleneck is, en bij mij geeft hij 8 van de 10 keer de CPU aan. Ook zit er niet overdreven veel verschil in als ik mijn graphics kwaliteit omlaag zet merkte ik.
En ja goed dat je het zegt over de monitoren, daar had ik nog nieteens over nagedacht! Alhoewel ik de 2e monitor meestal uit heb.(Weet niet of dat wat uit maakt?)
Als ik de UCC feature gebruik (Soort turbo iets toch? Bij opstarten 'X' indrukken) dan gebeuren er allemaal rare dingen, zoals dat hij ergens in het opstarten vast blijft hangen na de 5 seconden ofzo met een zwart scherm.

Even een quote:
''Planetside 2 is a very CPU intensive game. You can have the best video card in the world but if your CPU can’t handle the load of hundreds of combatants shooting all over the place, you will not get a good framerate.''

Bedankt dat je even de moeite nam Anson :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan