• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

js scripts lokaal forceren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Poelsnip

Gevestigd lid
Lid geworden
24 sep 2013
Berichten
483
Waarderingsscore
0
Ik loop me al een poos af te vragen of het mogelijk is om bekende javascripts die op websites gebruikt worden, denk aan jquery, niet door de website te laten ophalen maar forceren lokaal te gebruiken.

Dat is de korte vraag, nu zal ik het wat concreter maken een kleine uitleg.
Het overgrote deel van de websites maakt gebruik van scripts, waarvan jquery wellicht de bekendste is. De website doen dit door in de html een script op te halen van een externe server. Bijvoorbeeld middels <script src="http://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/1.10.2/jquery.min.js"></script>. Dat gaat allemaal prima alleen heb ik soms bezwaren die te maken hebben met privacy.
na iedere browsersessie worden de cookies in de prullenbak gesmeten en ik maak gebruik onder andere de NoScript add-on. Ik probeer dus het tracken te beperken. Alleen, bij iedere website die ik bezoek gaat er dus een signaal naar, bijvoorbeeld, google als de jquery opgevraagd wordt. Jquery uitzetten is eigenlijk uitgesloten, de functionaliteit van veel websites wordt nihil.

Daarom lijkt het mij een goede oplossing als ik ervoor kan zorgen dat de veelgebruikte .js bestanden op mijn computer staan, en de browser altijd eerst die probeert te gebruiken en pas als dat niet lukt de originele link naar het script volgt. Een andere mogelijkheid zou zijn dat ik de scripts op een eigen server plaats en die gebruik in plaats van de in de html geplaatste link.

Ik verwacht dat zoiets via een add-on mogelijk is, of misschien via de hostfile of iets dergelijks.
Heeft iemand een idee of het uberhaubt mogelijk is? Wellicht bestaat er al een oplossing, of zijn er workarounds.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan