• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

overstappen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Animus

Gewaardeerd
Lid geworden
23 okt 2004
Berichten
1.515
Waarderingsscore
4
nu ben ik het zat.wat zat?WINDOWS.ik heb mezelf lang genoeg ingehouden
windows maakt me helemaal gek ik krijg altijd overal foutmeldingen voor en hij is supersloom terwijl ik een hele snelle cp heb.
terwijl ik me computer super goed beveiligd heb en altijd schoonhoud krijg ik toch foutmeldingen.mijn internet sluit om de zoveel tijd af ,als ik me computer opstart krijg ik 2 foutmeldingen als ik configuratiescherm open krijg ik een foutmelding als ik een map open waar bepaalde videobestanden in staan krijg ik een foutmelding emule doet het niet meer bearshare doet het niet meer.zo kan ik nog wel even door gaan.

ik wil nu linux gaan installeren en wil langzaam dan overgaan stappen op linux.
mijn vraag is willen jullie me daar bij helpen in dit topic.ik heb nog niks gedaan ik moet waarschijnlijk beginnen met me schijf op te delen hoe doe ik dit?

ntfs 111gb
gebruikt 61gb
beschikbaar 50gb
pentium 3 3.2 ghZ
1024mb intern
ati radeon 9800 xt
windows xp
 
Je kunt ook eerst linux op je eigen pc uitproberen met een Linux Live cd. Hiervoor zijn verschillende smaken. Knoppix is een erg bekende versie van Linux live. Erg complete versie met OpenOffice en vele andere toepassingen. Deze is in het Nederlands te draaien. De cd is op te halen van internet (www.knopper.net) en je boot je pc gewoon vanaf cd (wel de instellingen in je bios goed zetten).

Voor de echte installaties kom je toch uit bij SuSe en RedHat. Alles is van internet te halen, maar wellicht geef je de voorkeur aan een installatiepakket van 30-50 euro met een uitgebreide handleiding?

Zelf heb ik een tijdje met Mandrake gewerkt en dat werkt ook goed. Voor de versie die jij het meest prettig vindt, zul je toch meerdere versies moeten uitproberen.

Een optie om het redelijk veilig te proberen is om een extra hd te kopen van 10-20 gb. (max. 20 euro) en deze als master in je pc te hangen. Deze is leeg en zo heb je de minste kans dat je data kwijt raakt. Je huidige hd kun je als slave achter de eerste hd hangen. Het gaat ongetwijfeld allemaal goed met het aanmaken van partities bij Linux, maar als je er minder goed in thuis bent, kun je zomaar een partitie kwijtraken.
 
ik heb die livecd al geprobeerd en wil hem nu echt instaleren.
kan ik nou wel of niet een partitie maken?
hoe doe ik dat dan?
 
Je hebt al windows dus kun je makkelijk met PartitonMagic8 of met Paragon6 partities maken, die je dan daarna weer toewijst / in gebruikt neemt voor je Linux.

(Overigens heb ik van Linux geen verstand).
 
Als je Linux wilt installeren enje bent er zeker van dat je niet meer terug wilt naar Windows, dan laat je je pc starten van de eerste installatie-cd van Linux en volg je de aanwijzingen op het scherm.

Wees niet bang om data te verliezen! Het kan gewoon goed fout gaan als je niet precies weet hoe en wat. De meeste installatieprocedures wijzen zichzelf, maar desondanks kan er best wat fout gaan met de verschillende bestandsindelingen.

Linux gebruikt 2 partities. 1 voor het systeem en 1 voor de swap file. Welk formaat deze zijn weet ik niet precies, maar ik meen ext2. Verder kan Linux werken met ntfs, maar is de uitwisseling nog niet ondersteund door alle kernels van Linux. Als je bestaande indeling van XP dus in ntfs staat en je gaat Linux draaien is het mogelijk dat de partities niet meer compatibel zijn.

De meeste distributies zijn voorzien van een nederlandse installatie-procedure. Deze procedure is per distributie weer anders, dus een pasklare oplossing is er niet. Wel zijn er verschillende faq's en forums (ja ook in het Nederlands) te vinden op internet.

Mandrake forum

Ubuntu Linux (NL)

Fedora (NL)

Wat je moet doen is het volgende:
1) bekijken en kiezen welke distributoe je wilt hebben,
2) deze ophalen en branden op cd
3) je bestaande hd opschonen en defragmenteren
4) op de betreffende site lezen hoe de installatieprocedure verloopt en dan
5) heb je meestal binnen 30 minuten een draaiend Linux systeem.
 
Ik vermoed dat het de bedoeling is, windows te laten bestaan en Linux in andere partitie(s) te zetten?

Dat is natuurlijk anders en iets ingewikkelder dan Linux een geheel kale schijf aanbieden want dan moet je eerst onder Windows minstens 1 zeer flinke partitie ledig gereed maken voor Linux.

Zowel in Paragon als in PartitionMagic is het een kwestie van rustig scherm bestuderen, wat er allemaal in aangeboden wordt.

Langzaam wennen, voorlopig maar 1 goed-doordachte opdracht geven en daarachter apply = toepassen aanklikken.
Geen opdrachten "stapelen" voordat je flinke ervaring met zulke progs hebt.

Allebei de progs zijn in het Engels. Persoonlijk vind ik het PartitionMagic-scherm het duidelijkst/prettigst, met Paragon heb ik nog weinig gedaan, maar ik geloof dat een paar "extra-kunstjes" per programma verschillend zijn.
 
Laatst bewerkt:
Vreemd dat je wilt overstappen na linux.Was het niet beter eerst eens in het forum aan te geven wat voor foutmeldingen dit zijn?
En vergeet niet dat linux heel wat meer kennis van zaken vergt.
Vaak komen ook de problemen door gebruik van programma,s als emule en bear share.
Omdat je vaak een deling van pc naar andere maakt.
ik doe al jaren pc repareren en vaak loop je dan tegen dit soort problemen aan.
Een benchmark controle is ook een keuze om te weten hoe wat en waarom.


rene
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan