• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Nieuwe dlink DIR 615

Status
Niet open voor verdere reacties.

ADebaere

Junior lid
Lid geworden
10 sep 2013
Berichten
45
Waarderingsscore
0
Beste,

Gisteren heb ik een nieuwe router gekocht namelijk de DIR 615 van dlink . Nu is de bedoeling om deze te plaatsen op de tweede verdieping om zo bereik te vergroten.
We zitten beneden met internetconnectie (via ADSL denk ik) en dit gaat onderandere naar een bbox 3 (voor pc's in het bedrijf) n naar en DIR 600 (router1) van dlink om netwerkverbinding op de 2de verdieping te hebben. Nu wil ik mijn nieuwe DIR 615 aansluiten op het 2de verdiep om daar ook wifi te hebben.
Hieronder een schema:


Ik heb de 2de router geconfigureerd (dlink aangesloten op connectie zolder), maar dan valt geregeld de internetverbinding van router 1 n mijn nieuwe router weg. Waarschijnlijk is dit omdat beide dlink routers op het zelfde ip zitten. Maar zijn er nog redenen?

Hoe kan ik mijn nieuwe router correct instellen?

Dank bij voorbaat!
Mvg,
 

Bijlagen

  • Netwerkschema.jpg
    Netwerkschema.jpg
    9,8 KB · Weergaven: 118
Laatst bewerkt door een moderator:
Er kunnen zich situaties voordoen waarbij het handig is om twee routers in n netwerk te hebben. Deze aanwijzingen zijn ervoor bedoeld dat de tweede router als switch in het netwerk wordt gebruikt.

De uitgangssituatie:
En router, meerdere apparaten en de behoefte om elders in huis een tweede apparaat neer te zetten met draadloze en bedrade netwerkmogelijkheid. Dit wordt niet geboden in een standaard switch, dus veel mensen willen hiervoor een (oude) extra router gebruiken.

Van belang is dat je je hele netwerk in kaart hebt. IP-adressen (handmatig), subnetmask en DHCP-scope zijn hierbij van belang. Noteer deze!

Router 1:
IP-adres192.168.1.1
Subnetmask255.255.255.0
DHCP-range192.168.1.2-192.168.1.254

Het is van belang dit IP-bereik te beperken, zodat er IP-adressen vrijkomen voor andere apparaten. Denk hierbij aan een NAS, een mediaplayer, een camera, noem maar op.

Verklein de DHCP scope. In het voorbeeld wordt er uitgegaan van een startadres van 192.168.1.100 en een eindadres van 192.168.1.199. Dit geeft in theorie de mogelijkheid om 100 netwerkapparaten van een dynamisch IP-adres te voorzien. Sommige routers kunnen ingesteld worden met een start-ip-adres en aantal ip-adressen, andere routers worden ingesteld met een begin- en een eindadres. Zie hiervoor de handleiding van de router.

Router 1 is de router die de internetverbinding voor het thuisnetwerk verzorgt.

Router 2:
Zorg dat je de handleiding van router 2 bij de hand hebt. Het makkelijkst is het om uit te gaan van een router die teruggezet is naar fabrieksinstellingen, zodat alles lekker standaard staat.
Sluit de tweede router aan op het lichtnet.
Sluit de tweede router niet aan op de eerste router.
Sluit een computer bedraad aan op de tweede router.
Log in op de tweede router.
Schakel de DHCP-server van router 2 uit.
Stel het LAN-IP-adres van router 2 als volgt in:
IP-adres192.168.1.2
Subnetmask255.255.255.0
Gateway192.168.1.1
DNS Server192.168.1.1

Bewaar alle instellingen.

Verbind router 2 met router 1. Gebruik hiervoor bij beide router een LAN-poort. De WAN-poort van router 2 blijft dus ongebruikt.

Je kunt router 2 nu verder afconfigureren door in te loggen op 192.168.1.2. Denk hierbij aan WLAN-instellingen, zoals SSIS, beveiliging etc.

Als bij jou het netwerk er anders uitziet, bijvoorbeeld 192.168.0.254 voor router 1, verander dan de instellingen conform deze gegevens.
 
Beste,

Eerst en vooral bedankt voor u snel antwoord.

Ik zit met een probleem:

- Wanneer ik router 2 (de nieuwe) aansluit op het lichtnet en dan een kabel van de router naar mijn pc verbind, vraagt de pc niets of doet hij niets. Ik kan ook niet naar het adres 192.168.0.1 surfen om alles in te stellen.


De gegevens van router 1(DIR 600) zijn als volgt:
de router ip 192.168.0.1
standaargateway 255.255.255.0
DHCP range is van 100 to 199

(PS ik vergiste me, de nieuwe router is een DIR 605L en geen 615 zoals ik zei)

------------------------------------------------------------------------------------------------

Kunt u aan de hand van die gegevens stap voor stap zeggen wat ik zou moeten doen, anders geraak ik hier niet echt geen wijs uit.

Mvg,
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zorg er allereerst voor dat de 605L teruggezet is naar fabrieksinstellingen. Hoe? Kleine gaatje aan de achterkant 5 seconden ingedrukt houden terwijl de router aan staat.

Sluit vervolgens de 605L bedraad aan op de computer. Sluit de computer nergens anders op aan qua netwerk, en sluit de 605L nergens anders op aan qua netwerk.
Als het goed is, krijgt de computer nu een IP-adres van de 605L in de reeks 192.168.0.x, waarbij de 605L het adres 192.168.0.1 heeft.

Start een internet browser en ga naar de pagina 192.168.0.1. Log in met de gegevens die bij de router horen (standaard instellingen, zie handleiding).
Ga vervolgens naar Setup --> Network Settings.
Haal het vinkje weg bij DHCP Server en pas het LAN-ip-adres aan naar 192.168.0.2.
Sla de instellingen op.
Koppel nu de tweede router aan de eerste router met een netwerkkabel. Gebruik hiervoor alleen de LAN-poorten.
 
Beste,

Hetvolgende heb ik gedaan: DIR 605L (gereset) aangesloten aan het stopcontact, een netwerkkabel van LAN poort 1 (op de router) naar mijn laptop.
Dan deed hij niets, zelf wanneer ik op mn browser naar 192.168.0.1 ging deed hij niets. Daarna verwijderde ik de netwerkkabel en probeerde ik te verbinden draadloos met dlink, dat lukt. Hij was aan het zoeken naar de pagina, maar uiteindelijk lukte het niet.

Ik moet wel zeggen als ik uit mijn bbox 3 een netwerkkabel naar mijn LAN 1 van mijn router verbind, en dan verbind met wifi, dan krijg ik internet.
De pagina 192.168.0.1 bestaat niet, ik kan niet surfen naar deze pagina dan.

Wanneer ik nu het zelfde uitvoer maar met router 2 (andere dlink), heb ik geen internettoegang.
 
Ik raak je kwijt.

Ik heb duidelijk gezet dat je de computer alleen aan de Dlink DIR605L moet aansluiten. Volgens de handleiding zou deze dan IP-adressen uit moeten delen in de reeks 192.168.0.x. Kennelijk is dat bij jou niet het geval.

Nieuwe poging.
Sluit je computer alleen aan op de DIR605L en nergens anders op. Bekabeld dus.
Krijgt je computer een IP-adres? Zo ja, welke?
Wat staat er bij "Gateway"?
 
Beste,

Dit probleem heb ik ondertussen al opgelost.
Vanmorgen heb ik mijn dlink router kunnnen omruilen in de winkel voor een range extender van sitecom (zoiets dat werkt met het lichtnet) , blijkbaar was dat de beste oplossing.

Allesinds erg bedankt voor uw hulp !
 
Beste,

Heb nog en vraagje:

Met behulp van speedtest heb ik (uit nieuwschierigheid) de test uitgevoerd eens met kabel, met wifi en met de extended wifi (van mijn range extender):

kabel:
46.71 mbps downloadsnelheid
22 ping
4.46 mbps uploadsnelheid

wifi:
kabel
6,23 mbps downloadsnelheid
28 ping
4.04 mbps uploadsnelheid

wifi (range extender):
0,37 mbps downloadsnelheid
33 ping
3,64 mbps uploadsnelheid

Kan u een verklaring geven waarom dit bij wifi zo laag is ( PS alles komt van dezelfde router ) ?

Mvg,
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De snelheid van Wifi is van heel veel factoren afhankelijk. Een router kan wel 300 Mbps bieden, maar dat is een verbindingssnelheid, geen overdrachtssnelheid. Dit is trouwens een theoretische snelheid, een snelheid die mogelijkerwijs gehaald kan worden.
Daarnaast is Wifi geen Full Duplex. Dit betekent dat het heen en weer signaal apart opgeknipt wordt. En dat halveert in de praktijk de overdrachtsnelheid.

Met de Range Extender gebeurt hetzelfde in het kwadraat. De eerste verbinding (tussen de router en de range extender) is hooguit 300 Mbit. Omdat er verkeer heen en weer moet, wordt deze verbindingssnelheid zonder meer gehalveerd. Daarnaast geldt ook hier hetzelfde dat de kwaliteit van de verbinding bepaalt wat de uiteindelijke overdrachtsnelheid wordt. En vervolgens moet die Range Extender dit weer door gaan geven aan het volgende apparaat...
 
ok, dankjewel voor de info.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan