• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

C Schijf helemaal vol

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tungsten

Gevestigd lid
Lid geworden
10 mrt 2007
Berichten
364
Waarderingsscore
3
Ik heb Windows Vista. Totale schijf grootte circa 75 GB verdeeld over een C en D schijf. C= 35 GB en D= 40 GB.
C Schijf is nu vol. Ik probeerde eerst onderdelen over te zetten naar de D schijf via kopieeren. Op de D schijf kwam dan inderdaad de gekopieerde informatie aan. Vervolgens wilde ik de originele informatie op de C schijf verwijderen naar de prullen bak om zo op die manier schijf ruimte te creeren.
Bij sommige dingen lukte dat, maar andere weer niet. Niet bijvoorbeeld "Gebruikers" en "program files" Deze bestanden zitten kennelijk onlosmakelijk verbonden aan de C schijf.
Een paar dingen dus wel, zoals bijvoorbeeld "Nividia" van circa 60 mb. Via "eigenschappen" zag ik, dat dit maar een paar MB ruimte opleverde op de C schijf, terwijl je 60 mb zou verwachten. En even later was die 2 mb ook al weer tot nul gereduceerd. ?? Raadselachtig.

Toen ben ik na zoeken via google op schijfbeheer terecht gekomen.
Zowel de D als C schijf konden alleen maar "verkleind" worden. "Groter" maken ging niet.
Op de D schijf had ik 26 GB vrije ruimte en besloot die dan maar kleiner te maken. Ik kon maximaal 6,5 GB kleiner maken, maar 6,35 GB werd niet "geaccepteerd" Ik heb geen idee waarom niet en wat dit uberhaupt inhoudt.

Omdat D kleiner was geworden, mogelijk maar 0,15 GB, was mijn gedachtegang, dat C dan minimaal 0,15 GB groter gemaakt zou kunnen worden. Helaas in het menu bleef de optie "groter maken" grijs en niet bereikbaar.

Ik heb nu al mijn kruit verschoten. Is er nog een oplossing of moet ik aan een totale her-installatie gaan denken, waar ik erg tegen op zie. Ik heb inmiddels honderden update's na circa zes jaar Windows Vista en die moeten dan allemaal opnieuw geinstalleerd worden denk ik.

Schijfopruiming heb ik ook al toegepast en defragmenteren hoefde niet volgens het systeem, omdat alles prima liep.
 
Me zus had ongeveer half jaar geleden dit probleem ook. Heb geprobeerd de partitie toen weg te halen maar dat was niet gelukt.
Heb uiteindelijk tijdens een schone installatie van Windows de partitie verwijderd.

wellicht zijn er andere oplossingen maar een schone installatie lijkt me hier op zijn plaats.
 
http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html
Gratis spelen met partities.

Grote bestanden op de C: schijf zoeken kan natuurlijk ook en die verplaatsen.
Kijk hiermee hoe of wat.
https://www.jam-software.com/treesize_free/

Overigens staat in het register de verwijzingen naar de diverse schijven en kun je niet zomaar systeem mappen en bestanden van de ene naar de andere schijf verplaatsen.
Die onderdelen die in program files staan kunnen wel maar werken dan niet meer via de snelkoppelingen om dat het pad is veranderd.
 
Donovon, bedankt voor je reaktie. Ik denk dat ik dan toch maar een her-installatie ga doen.
Ik heb een originele installatie CD van Windows Vista. Volkomen legaal en de volle prijs er voor betaald.
Ik heb al even gekeken via de zoekmachine op dit forum of er een handleiding is, die stap voor stap uitlegt hoe ik de harde schijf moet wissen en vervolgens alles moet her-installeren.
Ik kan deze niet vinden. Er staan wel allerlei varianten van mensen die iets illegaal hebben en alerllei afwijkende situaties. Daar kan ik niets mee.

Gaarne een link waarvan bewezen is, dat iemand die geen super computer expert is, zoals ik, de herinstallatie zonder problemen kan uitvoeren.
Windows 98 se lukte mij indertijd ook en toen had ik een goede handleiding.

Bij voorbaat dank.
 
Zie ook: http://www.reindejong.nl/_pdf/rhino_win7_install.pdf
Wat er over de eerste installatie van Windows 7 wordt geschreven geldt net zo goed voor Vista!

Ook:

4c6ce5eea0c71-schoneinstallatiestap7.jpg



Zodra je dus bij de nieuw-installatie bovenstaand scherm krijgt, klik dan op Stationsopties (geavanceerd).

Daarmee krijg je de beschikking over diverse gereedschappen om de HD te kunnen bewerken.

Alleen de C-partitie bewerken!
Omdat te activeren klik je even dat gedeelte van de HD aan!
 
klopt helemaal. Windows instalatie is niet zo lastig. En als je in de buurt woont wil ik het best wel doen voor je :p
 
Bedankt Abraham 54. Deze handleiding ziet er heel professioneel uit. Ik ga hem doorsturen naar mijn werk en print hem daar uit. (mijn eigen inktpatronen zijn leeg).
Donovan. Ik woon tussen Alkmaar en Schagen in.
 
Ik heb nu al mijn kruit verschoten. Is er nog een oplossing of moet ik aan een totale her-installatie gaan denken, waar ik erg tegen op zie.

Als je het ziet zitten om er wat geld aan te spenderen, is er nog een andere oplossing. De HD klonen op een HD die een groter volume heeft , 500 GB bijvoorbeeld.
Nadat de HD gekloond is kun je kun je de partities bewerken naar eigen wens. Echt moeilijk is dat allemaal niet. Steek de HD van 500 GB in een behuizing , en kloon de HD die in de laptop zit. Als Het klonen gedaan is, stop je de HD van 500 GB in de laptop. De oude HD van 75 GB kun je dan in de behuizing stoppen en gebruiken als externe HD.
 
Als je ook een link hebt naar een handleiding kan ik dit overweging nemen. Met 500 GB ben ik definitief van mijn schijf ruimte gebrek af.
Ik heb trouwens een desktop, maar dat zal voor het principe niet uitmaken neem ik aan.
 
oo! dan is het alleen maar makkelijker.
Hoezo koop je dan gewoon niet een harde schijf van 250gb ofzo. Gooi je die in je pc. Installeer je windows daarop en helemaal geen problemen.

Klonen van je HDD zou ik niet aan beginnen. Ik vind het persoonlijk prettig om met een schone start van Windows te beginnen.
 
Donovan. Dit is ook een goede tip. De 75 GB die ik nu heb is aan de krappe kant. Met 250 gb heb ik geen problemen meer.
Zou ik ook zo'n losse HD kunnen kopen, die je op de USB poort aansluit. Kan ik daar Windows Vista op installeren, zonder dat ik mijn huidige HD hoef te wissen.
Werken dan mijn huidige overige programma's dan gewoon nog. (ik moet waarschijnlijk wel nieuwe snelkoppelingen maken, maar dat is geen probleem).
 
Ik zou geen windows versie installeren op een externe hd.
Als hij net niet lekker in de usb zit of er gebeurd iets mee is alles gelijk weg.

Ook zijn dat soort harde schijven gemaakt voor opslag. En niet gemaakt voor een besturingssysteem op de installeren.
 
installeren niet neen maar klonen wel ...verwacht echter niet dat je er van kunt opstarten ...dit kan dus niet !
hier een filmpje dat ik aangemaakt heb...hier zie je dat het besturingssysteem Win8.1 gekloont word naar een externe schijf ...
dit is enkel uit voorzorg en niet met de bedoeling om er van op te starten , want dat kan dus niet !


---------- Bericht toegevoegd op 19:29 ---------- Vorige bericht was op 19:26 ----------

het filmpje duurde in het geheel 90minuten dit heb ik terug gebracht naar 3.2 minuten ..
je dient zeker in het begin regelmatig op pauze te drukken om te zien wat er gekozen word van instelling .

macrium reflect is gratis te gebruiken .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb net het stuk van Rhino: Windows 7 installeren doorgelezen. Toch niet bepaald eenvoudig. Er moeten zelfs zaken in de BIOS en Registers aangepast worden. Plekken waar ik altijd ver vandaan ben gebleven.
Ik laat alles even bezinken en bekijk dan wat het beste aanvalsplan is.
Wordt vervolgd.
 
CD in de pc. En dan zal hij misschien wel gewoon opstarten vanaf de cd. Er zal dan staan "druk op een toets om vanaf cd op te starten"

Dan komt er een hele makkelijke installatie procedure die met goed lezen en wat geduld eenvoudig te volgen is.

Indien de pc niet automatisch vanaf de cd opstart dan kun je in de BIOS heel simpel de opstartvolgorde aanpassen. Maar als dat eenmaal het geval is kunnen we verder helpen.
Windows instaleren kan een computergebruiker die goed kan lezen en vooral geduld heeft.
 
Ik zit nu op mijn werk en ga het vanavond proberen.

---------- Bericht toegevoegd op 20:29 ---------- Vorige bericht was op 12:46 ----------

Ik heb nu de installatie CD erbij gepakt van Windows Vista. Daar zit een gebruiksaanwijzing bij. Ondermeer wordt de "schone" installatie besproken. Er wordt gezegd, dat een van de mogelijkheden is WV op een bepaalde partitie te installeren. Dat wil ik inderdaad en wel op C.
Maar hier staat de oude/eerste installatie nog op van WV, plus een aantal mappen (Gebruikers; Perflogs; Program Files; Bootsect;
Oeminformation en RHD set up).
Uit deze gebruikershandleiding begrijp ik, dat als de installatieschijf draait, ik op een gegeven moment een scherm krijg, waarbij ik kan aangeven waar ik WS wil installeren. Dus op welke partitie.
Ik neem aan, dat ik dan C kan aangeven. Als ik dat doe, wat gebeurt er dan?
- Wordt alleen de huidige C schijf gewist met alles erop en vervolgens alleen maar een nieuwe installatie van WV?
- Of wordt alles gewist, dus C en D? Dan ben ik alles kwijt als ik niet dingen op een USB stick zet of CD rom.

Stel dat alleen C wordt gewist, dan hoef ik dus alleen maar eerder genoemde bestanden naar D te kopieeren en dan gaat het daarna allemaal lukken.

Bovenstaande wordt in deze handleiding en de Rhino handleiding niet expliciet vermeld, terwijl het heel belangrijk is.
 
je dient enkel de C te selecteren ...de C partitie die jij te formateren ..
er word niet aan de D gekomen als je enkel de C selecteert..
bezie deze pdf eens ....installatie werkwijze windows7
 
EMI. Bedankt voor deze voor mij essentiele informatie. Ik durf de gok nu aan. (voor alle zekerheid sluis ik wel wat spaargeld naar mijn betaalrekening. Dat mocht het fout gaan, ik niet meteen de deurwaarder op de stoep heb staan.:biggrin:)
 
ga je een niet legale versie installeren dan gezien je opmerking betreffende de deurwaarder !!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan