• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Zelfbouw speakerbox

Status
Niet open voor verdere reacties.

rijnstroom

Nieuw lid
Lid geworden
5 apr 2014
Berichten
12
Waarderingsscore
0
Hallo,
Ik ben van plan om een speakerbox te gaan maken.
Ik heb al iets op het oog, maar ik twijfel tussen twee soorten speakers.
Ik heb al een 300 Watt versterker gezien met 2X 300Watt en een 150Watt (super)bass uitgang.
De versterker zou ik eventueel kunnen vervangen door een 200 Watt.
Ik zit dus te twijfelen tussen de volgende twee speakers:
Boschmann 2-weg coaxiale inbouwluidspreker 300 W G-6532 S (29,99 bij Conrad) - 35-23.000Hz - http://www.conrad.nl/ce/nl/product/...ale-inbouwluidspreker-300-W-G-6532-S?ref=list

B-STOCK - SKYTEC SL8 PA LUIDSPREKER 8" 200W (29,00 bij Maxiaxi.com) - 45-20 - http://www.maxiaxi.com/b-stock-skytec-sl8-pa-luidspreker-8-200w

Mijn bedoeling is om mijn subwoofer van mijn geluidskaart af te koppelen en dan de speakerbox als subwoofer te gebruiken.
Ik ga hem voornamelijk gebruiken voor spellen (Battlefield, etc.) en zware muziek (geen hardcore of zoiets, maar iets als Pirates of the Caribbean).

Ik hoop u hierbij voldoende genformeerd te hebben.
Alvast bedankt,
Groeten,
rijnstroom

---------- Bericht toegevoegd op 19:51 ---------- Vorige bericht was op 13:07 ----------

Iemand?
 
Hoi,

Ik denk dat je voor deze vraag beter terecht kunt bij een DJ forum, bijv. www.aboutdj.nl (gewoon een voorbeeld)

Verstuurd van mijn GT-S5839i met Tapatalk
 
Je moet er niet van uit gaan dat je voor een paar tientjes goed geluid heb. In die prijsklasse maakt het echt niet uit wat je koopt, het is allemaal even waardeloos.
 
12" minimaal voor speakers

Verstuurd van mijn GT-S5839i
 
Ik zie dat die Boschmann speaker veelal gebruikt wordt in auto's. ik vraag me af of ze thuis met een 300W versterker mooi geluid gaan geven. Bij die skytec PA speakers zou ik aanraden om een versterker met maximaal 150W muiziekvermogen te gebruiken om vervorming te voorkomen. sowieso ligt vervorming snel op de loer als het uitgaande vermogen van de versterker precies overeenkomt met de maximaal belastbaarheid van de speaker, behalve misschien bij hele dure speakerssystemen. Zoals al gezegd, bij speakertjes van 3 tientjes moet je niet veel verwachten.
 
Altijd een sterkere versterker dan totaal vermogen van de speakers is dus

Verstuurd van mijn GT-S5839i
 
Van 35 naar 23 is veel beter dan van 40 naar 20 (duizend Herz)
Een wereld van verschil.
Dat hoor je meteen.

12 inch ... ligt er maar net aan wat je wil laten horen/
In principe zou je als je een slag op een pauk natuurgerouw weer wilt geven, net zo'n grote speaker nodig hebben als de pauk.

Bij zelfbouw zijn een harde binnenkant van belang.
Vandaar dat Stradivadius zijn vurenhout (sperretjes) uit het hoge noorden liet komen.
Dan het liefst nog van de noordkant van een berg.
Langzame groei, dunne nerven/jaarringen.

Je kan de sinus een boost geven door er een slakkenhuis-achtige kast achter te bouwen.
Zelf heb ik eens dit principe toegepast, door de luidspreker op een buis te monteren.

Echter omdat het plakje met de speaker enigzins verzonken lag in de buis had je dus 2 uitstulpingen.
Dat lijkt op een halve maan.
Bij 1 box had ik de halve maantjes schuin weggeveild en bij de andere box niet.

Wat een wereld van verschil.
Doordat de sinus tussen de halve maantjes resoneert van de buis, krijg je een geluidsvervorming.

Ga je zelf ook de klankkast maken zijn er formules voor te vinden.

Belangrijk is dat het geluid geen opstaande randjes tegen kan komen waartussen de sinus (even) gevangen wordt.
Dat de binnenkant van de kast hard moet zijn, de wand dan.
Mijn wandelstok was qua prijs kwaliteit niet te evenaren.
Ik had geluk goedkoop aan wol te kunnen komen, waarmee ik mijn buizen vulde.
Schuimrubber - foam doet je hele goede boxen weer slecht klinken.
Kapok werkt alweer veel beter, maar wol is het beste.

Is voor de echte audiofielen.
Vindt je Quad al een goede versterker of een Naim, of was je al tevreden met een Nikkimachi cassettespeler/recorder, moet je er niet teveel werk van maken.

Gewoon een vierkante kist timmeren en er uitsparingen in maken voor de luidsprekers.



Mijn boxen hadden het slakkenhuis effect.
Maar dan meer een wandelstok vorm.
Ik had ze in roze wit, dus leken het net zuurstokken van de kermis

Een ieder die op bezoek kwam kon zijn /haar oren niet geloven.
Als je niet keek wist je niet of er echt een gitaar in de kamer was, of dat dat geluid uit een luidspreker kwam.
Let wel, eenmaal deze kwaliteit gewend, is het moeilijk je tevreden te stellen met mindere kwaliteit.

Wil je het geluid van een pauk natuurgetrouw nabootsen, zal je moeten smokkelen als je geen luidsprekers ter grootte van een pauk in je kamer wilt hebben.
Het slakkenhuis of zoals ik het deed, een wandelstok vorm nemen.

In Leeuwarden is/was er een hifi zaak Eeringa.
De truc van de slinger aan de sinus geven kwam niet van mezelf, maar van een fanaat/maat.

Behalve zijn 2 blauwe creaties, met 4 buizenversterkers en afgekleed met hoogpolig tapijt, had hij ook ""mijn"" buizen.

Maar geen 2 maar 8 stuks.
Een wand vol.
Een muur van geluid.

Destijds vroeg ik me daadwerkelijk af waarom er mensen nog naar concerten gingen.
Als je toch niet meer horen kan of het geluid door luidsprekers weer wordt gegeven of een echt instrument, met name de vleugels, contrabassen en pauken etc en je dan ook nog met je ogen dicht luistert, kan je net zo goed goede boxen nemen.


Een geluidskaart moet eigenlijk extern zijn.
Een interne kaart van het merk Audiophile die in een pci slot moet, heeft teveel last van de andere electronica in de pc die storing veroorzaakt.


Hij had 2 boxen naar Eeringa meegenomen voor een test.
Eeringa was niet van plan te kopen of een bod uit te brengen, maar bood meteen 10.000 gulden.
Voor 2 luidsprekerboksen.
En dat in 1983 of 1984, crisestijd.
Er zat een stekker aan iedere box, 4 versterkers per box.
Allemaal zelf ontworpen, want geen ontwerp was goed genoeg.
Alles met buizen.

Niet voor minder dan 23.000 Hz gaan.
Een verkoper die je een verhaal aansmeert dat je gehoor toch niet hogere tonen kan horen dan 18.000 Hz is een oplichter.
Gesprek meteen beeindigen.
Het zijn nu juist de hoge aantal Herz, de niet hoorbare, die een speaker een goed geluid laten produceren of niet.

Dus 23.000 Hz en niet minder !!!
Wel meer, natuurlijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan