• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Windows, linux of beide?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jovanni

Bekend gezicht
Lid geworden
17 apr 2014
Berichten
123
Waarderingsscore
0
Hey,

Na mijn hele leven Windows gebruikt te hebben denk ik dat ik eens wat anders wil proberen.
Ik ben niet echt fan van Apple dus die staat onder aan de lijst.
Wat voor mij het meest voor de hand liggende is is Linux denk ik.
Probleem is dat ik geen idee heb hoe het eruit ziet, hoe het werkt, of het betrouwbaar is, of het ook geschikt is als werksysteem...?

Uiteraard heb ik al een beetje rond zitten kijken en ik moet zeggen dat het nu net even iets onduidelijker is dan dat het was.
In plaats dat ik lees dat Linux lijkt op Windows o.i.d. lees ik dingen over Ubunty en schijnbaar zijn er ook verschillende versies van Linux waarbij de te kiezen versie afhangt van wat de gebruiker wil.

Ik heb eigenlijk geen idee of dat een beetje correct is en of het de moeite waard is voor mij om er wat mee te doen.

Ik zal mijn belangrijkste vragen even opsommen en hopelijk kunnen jullie mij hier iets meer over vertellen. :biggrin:
- Is het voor een gemiddelde gebruiker (ik denk dat ik dat ben) de moeite waard om aan de slag te gaan met Linux?
- Heb ik een goede kennis nodig van hard/software om goed om te kunnen gaan met Linux?
- Kun je bij Linux ook gebruik maken van programma's als Office, dropbox/google drive, adobe photoshop(hobby), ...,?
- Kan ik Linux installeren naast een bestaande windows 7 installatie?

Dat is wel een goed begin denk ik, jullie weten vast wel de weg te wijzen naar de beste weg voor mij in deze o zo spannende reis door de wereld van besturingssystemen.:huh::biggrin:
Als ik beter iets anders kan proberen of beter niks dan hoor ik het ook graag.

En als ik jullie ergens mee kan helpen dan hoor ik dat ook graag.:meeting:
Alvast bedankt,

Jovanni
 
Linux is redelijk volwassen. Het uitvoeren van dagelijkse taken, zoals websurfen, mailen, office toepassingen, etc. zou geen probleem moeten zijn. Ubuntu is een populaire distributie, maar linux mint wint ook aan populariteit. Het maakt niet zoveel uit welke je neemt. Probeer er gewoon een uit en kijk of ie bevalt. Ik zou het om te beginnen eens installeren in virtualbox. Dan verandert er niet aan je computer. Linux draait dan min of meer als een losse applicatie in windows.
 
Er zijn wel meer 'gemiddelde' gebruikers die een of andere distributie van Linux op hun pc hebben draaien. Voor websurfen en mailen is dat ook prima, zoals weballey al schreef.
Jij hebt het echter over Office. Als je daarmee Microsoft Office bedoelt, dan gaat dat niet lukken. Voor diverse programma's die jij nu onder Windows gebruikt, zul je een alternatief moeten zoeken dat werkt onder Linux.
Een alternatief voor Microsoft Office is LibreOffice. Dat is een gratis kantoor suite, die al ingesloten is in veel Linux distributies. En anders kun je LibreOffice later nog makkelijk installeren.
Adobe Photoshop werkt niet onder Linux. Een alternatief daarvoor kan het gratis Gimp zijn.

Het is mogelijk om een Linux distributie te installeren naast Windows, maar wanneer je later Linux weer verwijdert, omdat het toch niet zo bevalt, dan heb je een probleem, omdat dan Windows mogelijk niet meer opstart. Is wel weer te verhelpen, maar dat kost wat moeite.
Zelf heb ik ook kennis gemaakt met Linux via VirtualBox.
Later heb ik een keer Ubuntu naast Windows XP gezet (dual boot dus).
Tegenwoordig heb ik aparte pc's voor Windows en voor Linux (Xubuntu op dit moment; dat is een wat lichtere versie van Ubuntu).

Mijn hoofd pc draait op Windows 7. Eigenlijk probeer ik af en toe een andere versie (distributie) van Linux enkel en alleen om te kijken hoe die eruit ziet, hoe ik programma's in die versie kan/moet installeren enz. Een beetje als hobby dus.
 
Kijk eens aan, dit is een betere service dan in een winkel. :D
Hartelijk dank voor jullie reactie.

Ik dacht al wel dat bijvoorbeeld Office van Microsoft niet zou werken.
Maar dat maakt op zich niet zoveel uit, zolang het maar niet te ingewikkeld is om een fatsoenlijk alternatief te vinden.
Dat is in dit geval dan LibreOffice. Als ik een document maak in LibreOffice en ik stuur die door naar een windows gebruiker kan die hem dan gewoon openen in word of levert dat problemen op?

Wat ik nog weleens zie bij MacOS gebruikers is dat bepaalde programma's niet werken omdat ze bedoelt zijn voor windows, dan moet er of een alternatief gezocht worden of door middel van een ander programma iets alsnog werkend krijgen. Ik lach ze dan meestal uit, moet ik mijzelf gaan uitlachen als ik Linux gebruik?

En hoe zit het qua beveiliging? Is Linux een beetje veilig en zijn er goede anti-virus/.. programma's?
Ik heb gelezen dat er relatief weinig problemen zijn voor Linux maar dat hoor ik graag ook van jullie.

Ik heb nog een oude laptop die ik momenteel vrijwel niet gebruik.
Op een kapotte ventilator en een virus na is die laptop eigenlijk nog prima. (voor op een vaste werkplek, batterij laad ook niet meer op.)
Ik zit er aan te denken om die te formatteren en Linux daarop te proberen.
Volgens mij kan ik dat vrij gemakkelijk doen en als het niet bevalt dan doe ik het andersom, Linux eraf en Windows 7 er weer op.
En dan is het ook maar 1 systeem dus niet dat als ik bij de een (Linux) wat verander dat de ander niet meer werkt (Windows).
Hier hebben jullie vast ook wel een mening over. :)

Nogmaals hartelijk dank voor jullie hulp!(Y)

J.
 
Het is mogelijk om een Linux distributie te installeren naast Windows, maar wanneer je later Linux weer verwijdert, omdat het toch niet zo bevalt, dan heb je een probleem, omdat dan Windows mogelijk niet meer opstart. Is wel weer te verhelpen, maar dat kost wat moeite.

Ik lees dat niet alleen op NCF maar ook op meerdere forums . Als je een windows vista of windows7 installatieschijfje hebt , is dat vlug opgelost door Fixboot uit te voeren.
Waar de TS wel goed moet voor opletten, als hij van plan is om Linux naast Windows te installeren , om dit op de juiste wijze uit te voeren. ook lees ik dit zowat overal dat het voor velen niet lukt om een dualboot linux naast windows te installeren, en gans de schijf benut hebben om linux te installeren.
Het eerste wat ik de TS aanraad is om eerst een systeemkopie te maken , moest er ietfs fouts lopen en TS wil toch nog windows7 gebruiken, dat hij met de systeemkopie zijn computer kan herstellen.
Let op een systeemkopie is geen backup van je e-mais, documenten, afbeeldingen enz....... maar een exacte kopie (image) van je systeem .
http://www.clickx.be/workshops/149083/systeemkopie-maken-van-windows-7/
Bij een desktop heb je ook nog de mogelijkheid om een tweede harde schijf in te bouwen, die je dan volledig of deels kan benutten voor Linux.
Ga je voor Linux Mint of Ubuntu , kies dan voor de LTS versie (Long Term Support) . Een LTS versie word tot na vijf jaar ondersteund na uitgave. Tussenversies worden maar 9 maand na verschijning ondersteund.
Linux Mint 13 met als codenaam is een LTS versie. Weldra verschijnt de nieuwste Linux Mint 17 versie die ook ee,n LTS versie zal zijn.
http://www.linuxmint.com/oldreleases.php

Voor Ubuntu is de huidige LTS versie 12.04 en verschijnt eind mei de nieuwe LTS versie 14.01
http://www.ubuntu-nl.org/ubuntu/desktop

Mijn voorkeur gaat voor beiden naar de KDE versie .

Zowel Ubuntu als Linux Mint heeft een zeer ruim aanbod in het softwarecentrum
http://www.ubuntu-nl.org/desktop/softwarecentrum



,
 
Laatst bewerkt:
hey carfran,

In mijn vorige bericht heb ik al aangegeven dat ik Linux eventueel op mijn oude laptop wil installeren.
Hoe meer ik lees en zie hoe meer ik overtuigd raak dat ik het moet proberen.
Wat wel nog een dingetje is is of het gaat werken op mijn laptop.
In deze video (dat systeem ziet er super cool uit) krijg je te horen dat er nogal eens problemen zijn met de werking van hardware en ook randapparatuur.
Aangezien ik Windows ernaast heb(op een andere laptop dus) zal het meeste wel meevallen en kan ik altijd wisselen als iets niet wil werken.
Maar als we het hebben over een stabiel en betrouwbaar systeem dan zit er op dat gebied nog wat twijfel bij Linux.

Ik zou graag willen weten of Linux zal werken op mijn laptop en of het het installeren moeilijk maakt.
In de bijlage een .txt met informatie over mijn systeem.

:bye:
 

Bijlagen

  • SystemInfo.txt
    4,4 KB · Weergaven: 62
Maar als we het hebben over een stabiel en betrouwbaar systeem dan zit er op dat gebied nog wat twijfel bij Linux.

En ik denk nu net het tegenovergestelde : Waarmee ik Windows bedoel.
Je configuratie is meer dan stabiel om probleemloos Linux Mint of Ubuntu te draaien. Je hebt een 64-bits configuratie maar zelf zou ik kiezen voor de KDE 32-bits versie.
Je zal meer problemen ondervinden met nieuwe hardware in windows dan in Linux.
 
Laatst bewerkt:
Als ik een document maak in LibreOffice en ik stuur die door naar een windows gebruiker kan die hem dan gewoon openen in word of levert dat problemen op?

LibreOffice slaat tekstdocumenten (gemaakt met Writer) standaard op als een .odt bestand. Dat kan soms problemen opleveren, wanneer je zo'n bestand doorstuurt naar iemand die Microsoft Word gebruikt. Je kunt Writer echter zo instellen dat alle bestanden die jij aanmaakt met Writer, automatisch worden opgeslagen als .doc bestand. En dan zijn er geen problemen meer wanneer je een eigen gemaakt bestand doorstuurt naar iemand die Microsoft Word gebruikt.
Hoe je dat doet, heb ik eerder hier uitgelegd: http://www.nationaalcomputerforum.nl/showthread.php?t=114091&p=943618&viewfull=1#post943618
Scroll in die post helemaal naar beneden om te zien hoe je instelt dat Writer de bestanden opslaat als .doc bestand.
Het gaat daar over OpenOffice, maar dat is vrijwel gelijk aan LibreOffice en je wijzigt de instellingen op dezelfde manier.

Wat ik nog weleens zie bij MacOS gebruikers is dat bepaalde programma's niet werken omdat ze bedoelt zijn voor windows, dan moet er of een alternatief gezocht worden of door middel van een ander programma iets alsnog werkend krijgen.

Als Windows gebruiker ben je gewend om zo maar programma's van internet te plukken en die dan te installeren.
Als beginnend Linux gebruiker adviseer ik je om voorlopig alleen gebruik te maken van programma's die beschikbaar zijn via het Softwarecentrum. Dat is min of meer vergelijkbaar met de Play Store van Google of de App Store van Apple.
Het softwarecentrum bereik je via de knop Toepassingenmenu. In Ubuntu en afgeleiden daarvan is dat de knop die helemaal in de linker bovenhoek van je scherm staat.
Software die bedoeld is voor Windows, werkt per definitie niet onder Linux. Linux kan helemaal niets met een .exe bestand. Je zult echter zien dat er veel gratis alternatieven zijn voor de software die jij nu onder Windows gebruikt: geen Internet Explorer, maar wel Firefox of Chromium; geen Windows Live Mail, maar wel Thunderbird als e-mailprogramma enzovoort.

En hoe zit het qua beveiliging? Is Linux een beetje veilig en zijn er goede anti-virus/.. programma's?
Ik heb gelezen dat er relatief weinig problemen zijn voor Linux maar dat hoor ik graag ook van jullie.

Klopt. Er is nog niet zoveel malware voor Linux. Maar als jouw Linux laptop in een netwerk hangt, dan kun je daar toch beter ook een antivirusprogramma op installeren. Vaak niet eens zozeer voor die laptop zelf, maar meer om te voorkomen dat je met die laptop malware doorgeeft aan anderen. Hier vind je een paar antivirusprogramma's voor Linux: http://www.makeuseof.com/tag/free-linux-antivirus-programs/
 
Ok, duidelijker kan het niet jongens, bedankt!

Wat ik ga doen is eerst even genieten van een aantal vrije dagen en dan binnenkort mijn oude laptop leeghalen en Linux erop zetten.

Als ik mijn harde schijf ga formatteren dan moet ik dat naar NTFS doen? (ik heb het weleens gedaan maar dat is lang geleden, kan ook hier wel een beetje hulp gebruiken)

En dan word het wat lastiger voor mij, installeer ik deze versie, en doe ik dat vanaf usb of op een andere manier?


Alweer hartelijk dank!

J.


P.S. het zou kunnen dat het iets langer duurt voordat ik weer reageer, ik ben er namelijk een paar dagen tussenuit :yahoo:
 
als je een linux variant welke dan ook installeerd ,word de schijf vanzelf geformateerd,linux gebruikt een ander format ,dus geen NTFS
 
Tevens test met een LIVE CD of USB of de interface je wel bevalt dit kan bij ubuntu en vandaar uit kan je de keuze maken om het te installeren op de schijf en dan kan je ook kiezen ik wil het over Windows heen of ernaast ;)
 
Ik heb deze week op een oude XP laptop (Acer Travelmate) een light versie van Linux Mint 13 genstalleerd en hij doet het perfect, alles wat ik met die laptop wil doen kan ik er mee doen. Op deze laptop (Acer Aspire 5336) heb ik naast W-7 Linux Mint 13 Mate genstalleerd en ik werk er nu al liever mee dan met Windows. Als webbrowser heb ik Chromium waarin ik alle instellingen 1:1 kon overnemen uit mijn Google Chrome ( Chrome is eigenlijk Chromium+iets extra) Kortom ik ben blij dat ik de knoop door gehakt heb en werk tot tevredenheid met Mint en ik denk dat ik, zodra mint 17 uit is deze op deze laptop ga zetten en misschien gooi ik W7 dan wel in de prullebak.

Hier kun je onzettend veel tips en trucs lezen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
als je een linux variant welke dan ook installeerd ,word de schijf vanzelf geformateerd,linux gebruikt een ander format ,dus geen NTFS

Ok, duidelijk dankjewel!

Tevens test met een LIVE CD of USB of de interface je wel bevalt dit kan bij ubuntu en vandaar uit kan je de keuze maken om het te installeren op de schijf en dan kan je ook kiezen ik wil het over Windows heen of ernaast ;)

In principe ben ik vrij zeker en ik wil het uitproberen op mijn oude laptop die ik niet zoveel meer gebruik.
Daar staat nu nog Windows 7 op en die heeft ook n of meerdere virussen te pakken dus opnieuw installeren zou ik sowieso moeten doen.

Ik heb deze week op een oude XP laptop (Acer Travelmate) een light versie van Linux Mint 13 genstalleerd en hij doet het perfect, alles wat ik met die laptop wil doen kan ik er mee doen. Op deze laptop (Acer Aspire 5336) heb ik naast W-7 Linux Mint 13 Mate genstalleerd en ik werk er nu al liever mee dan met Windows. Als webbrowser heb ik Chromium waarin ik alle instellingen 1:1 kon overnemen uit mijn Google Chrome ( Chrome is eigenlijk Chromium+iets extra) Kortom ik ben blij dat ik de knoop door gehakt heb en werk tot tevredenheid met Mint en ik denk dat ik, zodra mint 17 uit is deze op deze laptop ga zetten en misschien gooi ik W7 dan wel in de prullebak.

Hier kun je onzettend veel tips en trucs lezen

Die link is echt super!! Duidelijke uitleg en heel veel informatie. Dankjewel daarvoor!

---------- Bericht toegevoegd op 23:12 ---------- Vorige bericht was op 23:03 ----------

Nog even een vraagje waar ik zo snel het antwoord nog niet op heb kunnen vinden.

Bij het gebruik van een LTS versie kun je redelijk lang vooruit.
Maar als deze versie niet meer ondersteund word betekend dat dat je een nieuwe moet installeren.
Betekend dit een compleet nieuwe installatie of is dit meer een upgrade waarbij je al je bestanden e.d. behoud?
 
Linux laat zich iha wel upgraden naar een volgende versie. Ubuntu controleert regelmatig of er updates zijn en kan die dan zelf installeren. Vergelijkbaar met windows update dus, maar ook voor de meeste software.
 
Linux programma's zijn veilig van huis uit.
SEL secure linux als mint helemaal.
Schijnt met een sleutel van doen te hebben.

Het is geen geval van no-script zoals bij windows en javascript gewoon uitschakelen omdat het merendeel van de virussen daar vandaan komen.
Het heeft te maken met een key, waar er geen 2e van kan bestaan.

De beste manier om veilig windows te gebruiken is virtueel in linux (Ubuntu of zo)

Dan persoonlijke keuzes voor mij is de linux op de usb laten.
Je kan problemen krijgen met de grub als je linux installeerd en vervolgens op een gegeven moment weer verwijderd.
Krijg je pc dan maar weer eens goed met fixmbr of fixboot etc.
Soms een kwestie van 3 minuten en alles loopt weer als vanouds, soms dagen geklungel.
(Ook dat is persoonlijk)

De beste oplossing is een windows virtueel in een linux omgeving.
De extra schil geeft extra veiligheid en als er toch malware in je virtuele windows geraakt, ga je naar een dag ervoor en ben je je malware (virus ) weer kwijt.

Zo kan je legaal een windows 7 die je 30 gagen gratis gebruiken mag tot in het oneindige herstarten, of windows xp of windows 9 wanneer die uitkomt.

Je ziet niet zo weinig virussen bij linux omdat er maar 2% van de computers op linux draait, maar omdat het feitelijk onmogelijk is een programma te infecteren.

Tegenwoordig maken de meeste antivirusprogramma's van deze manier gebruik om een virus in een virtuele omgeving gevangen te houden.

De ene helft vindt je hier;

https://www.youtube.com/watch?v=R7DDzGk93nA

De andere staat te lezen op wikipedia.

Neem maar een kijkje bij google over SEL

https://www.google.nl/search?num=10....0....0...1c.1.42.hp..1.19.1642.0.4GvqoIkvmnw
 
Bedankt allemaal! Ik ben een heel stuk wijzer geworden dankzij jullie.
Ik heb geprobeerd om een liveUSB te maken maar helaas is dat niet gelukt. (LinuxLive USB Creator)
Er ging iets fout met de CPU. Mijn kennis is niet voldoende om daar zo even wat mee te doen.

Ik ben nu bezig om een installatie USB te maken middels UNetbootin aan de hand van een tutorial.

Zo meteen de USB in mijn oude laptop en in de bios aangeven dat hij moet opstarten van USB, hetzelfde als bij een Windows installatie dus.
En vanaf daar zal het vanzelfsprekend zijn denk ik.

Ik wil later nog wel een LiveUSB maken, o.a. omdat ik iemand ken die nog XP gebruikt en niet over wil stappen naar een nieuwe Windows versie, wat ik zo allemaal lees dan is Ubuntu een goede vervanger.

Ik installeer nu de nieuwste versie, dus 14.04 LTS Trusty Tahr.

Hopelijk kan ik straks vanaf mijn Linux vertellen dat het allemaal gelukt is en goed werkt.:biggrin:
Als jullie niks meer van me horen dan is er wat mis gegaan.:wink:

---------- Bericht toegevoegd op 17:06 ---------- Vorige bericht was op 16:48 ----------

Misschien plaats ik nu teveel achter ellkaar maar ik moet het toch even vertellen.

In de bios gezet dat USB gestart moet worden en ik kreeg een heel mooi menu, degene die dat heeft vormgegeven kan trots zijn, blauw en grijs word het helemaal.
Maar goed, eerst heb ik gekozen om de schijf te controleren en dat was helemaal in orde.
En daarna kon ik gewoon opstarten om te proberen dus zonder te installeren, heb ik toch mijn LiveUSB :D
Ubuntu is simpel, duidelijk en snel, en dat terwijl het vanaf USB is.
En nu ga ik Install Ubuntu kiezen. :yahoo:
 
Mooi dat je zo tevreden bent, veel plezier met je ontdekkingstocht

Sent from my LG-P700 using Nationaal Computer Forum mobile app
 
Mooi dat je zo tevreden bent, veel plezier met je ontdekkingstocht

Sent from my LG-P700 using Nationaal Computer Forum mobile app

Dankjewel :D
Het enige wat me tot nu toe is tegengevallen is het laad icoontje.
Een wit rondje met geanimeerd streepjes die ronddraaien, ziet er nogal goedkoop uit en past niet bij de rest. Maar dat kan ik vast wel veranderen.
Maar tot nu toe vind alles mooi en super simpel, zelfs mijn moeder zou hiermee overweg kunnen. (en dat zegt wat hoor!)(niet tegen haar zeggen dat ik dit heb gezegd h)

Wat ik ook opvallend vind is dat alles gewoon werkt. Ik hoef geen drivers o.i.d. te installeren.

Ik ben blij!!!

Iedereen hartelijk dank voor de hulp, dit forum is net als Linux (of zeg ik beter Ubuntu) simpel, duidelijk en supersnel:rules:

Extra vriendelijke groet,

Jovanni!:dance:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan