• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Windows, linux of beide?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Veel plezier met Ubuntu!
Ook over Ubuntu mag je hier gewoon vragen stellen! :biggrin:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Veel plezier met Ubuntu!
Ook over Ubuntu mag je hier gewoon vragen stellen! :biggrin:

Dankjewel!
Zal ik dan maar meteen een vraag stellen?

Als er software is wat mogelijk op Ubuntu draait en het is niet beschikbaar in de software center maar wel online ergens, is het dan mogelijk om deze veilig te installeren en gebruiken?
Of is het sterk af te raden? (Zoals op Android, een .apk online downloaden met het risico dat er bijvoorbeeld malware in zit.)
 
Dat is gewoon veilig, dat risico is verwaarloosbaar klein, er is in het wild vrijwel nooit malware gesignaleerd voor Linux, en dat zal voorlopig ook niet gebeuren. :biggrin:
 
Jij bent snel!:eek:
Een virusscanner is ook niet nodig of beter wel om helemaal zeker te zijn?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het kan wel ja maar neem wel gewoon eentje doe gratis is. Alleen weet ik niet welke voor Ubuntu zijn :-s

Verstuurd van mijn GT-S5839i
 
Ik gaf al een link naar gratis antivirus software voor Linux in post #8, maar er zijn er natuurlijk meer.
Google is je beste vriend: klik!
 
Baat het niet schaadt het niet.

De manier waarop linux inelkaar zit laat geen virussen toe.
Niet in de zin zoals we dat bij linux zien.

Ruim 90% van de servers draait op linux.
Linuxprogramma's zijn opensource, niet de plaats om een virus te plaatsen.

SEL linux na Bliss of blizz door de NSA inelkaar gezet is het enige virus dat ik ken dat voor linux bestemt was.
Is nooit een groot probleem geworden.

Wellicht heeft de NSA een backdoor om een trojan te kunnen plaatsen voor het geval je een zware terorrist bent, maar voor de huis tuin en keukenvirusschrijver ben je veilig.


Als je meer wilt weten, ga dan naar goede bronnen.


Als je leest dat maar 2% linux gebruikt en het daarom de moeite niet loont, zit je onzin info tot je te nemen.
Klinkt plausibel en de een neemt de woorden van de ander over.
De werkelijke reden is dus de manier waarop linux inelkaar zit.

Een virus is (zo goed als) onmogelijk in linux.
Niet voor niets dat 90% van de servers op linux draait.
 
Oke, hartelijk dank allemaal!

Ik ben nog steeds tevreden al kost het soms wel wat zoekwerk om een alternatief te vinden voor windows programma's.
Maar voor een gemiddelde gebruiker zoals ik zijn er volgens mij overal wel alternatieven voor. :)

Ik heb nog wel een vraagje over de terminal.
Soms staan er op website's programma's en die kun je dan direct installeren door een stukje code/command te plakken in de terminal, enter , wachtwoord en het word genstalleerd.
Ik heb geen idee wat die dingen allemaal inhouden, zit er risico aan om dat zo te gebruiken?

Ik heb namelijk weleens een pc verpest met .bat bestandjes in windows en ik wil dat niet nogmaals doen in Ubuntu.
 
Gisteren is mijn harde schijf gecrashed en nu ben ik toch wel erg blij dat ik een beetje bekend ben met Linux en dat ik nog een DVD had liggen met Linux 13 er op. Een 2de geluk is dat ik nog geen kwartier voor de crash een backup had gemaakt
 
Gisteren is mijn harde schijf gecrashed en nu ben ik toch wel erg blij dat ik een beetje bekend ben met Linux en dat ik nog een DVD had liggen met Linux 13 er op. Een 2de geluk is dat ik nog geen kwartier voor de crash een backup had gemaakt

Ow dat zijn minder prettige dingen. Dat is dan inderdaad wel een voordeel van Linux, je bent binnen een half uurtje weer helemaal klaar. Een windows installatie kost wat meer moeite. Ik heb eens windows 7 opnieuw geinstalleerd op mijn laptop en toen moest ik nog appart de driver binnen helen om het touchpad te kunnen gebruiken. Ubuntu geinstalleerd en alles werkte gewoon in een keer. Vind ik persoonlijk een van de meest opvallende verschillen. en als je dan ook nog eens meerekend dat je standaard LibreOffice erbij hebt dan is het al helemaal duidelijk wat er beter is. Het is echt heel erg jammer dat grote bedrijven als Adobe die verschillen niet zien en de voordelen ervan. Maar goed, wat niet is kan niet komen.
Intussen heb ik ook Linux mint geprobeerd (petra) en ik moet zeggen dat die versie mij beter lijkt dan Ubuntu, al ziet Ubuntu er wel beter uit. Ik heb het idee dat je bij mint net iets meer kan.

Heel veel succes met je harde schijf (tijd voor een upgrade naar SSD?).
 
Hoi Jovanni,ik gebruik Ubuntu 14.04 en Linux mint naast elkaar je kunt ook een live cd aanvragen bij stichting software consulent kan je em uitproberen en evt : installeren je kunt hem ernaast installeren en dat vraagt hij ook, niet in windows(wubi) zetten geeft soms problemen. Googelen op linux en ubuntu helpt je vanzelf op weg. GR> Duimdrop.
 
Hier kun je heel veel info krijgen en ook de diverse downloads.
 
Hoi Jovanni,ik gebruik Ubuntu 14.04 en Linux mint naast elkaar je kunt ook een live cd aanvragen bij stichting software consulent kan je em uitproberen en evt : installeren je kunt hem ernaast installeren en dat vraagt hij ook, niet in windows(wubi) zetten geeft soms problemen. Googelen op linux en ubuntu helpt je vanzelf op weg. GR> Duimdrop.

Ik gebruik momenteel ook Ubuntu 14.04. Linux mint heb ik een liveusb voor gemaakt maar die wil ik ook nog installeren om het echt goed uit te proberen.
Wat bedoel je precies met "niet in windows(wubi) zetten geeft soms problemen"? Dat stukje begrijp ik niet helemaal.

Hier kun je heel veel info krijgen en ook de diverse downloads.

Die site had je eerder al gegeven en daar is inderdaad heel veel informatie te halen. Nogmaals dank hiervoor!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan