• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Ongevraagde omwisseling van IMAP mailserver naar POP mailserver

Status
Niet open voor verdere reacties.

gigobert

Gewaardeerd
Lid geworden
12 okt 2010
Berichten
1.086
Waarderingsscore
0
Ik heb 2 notebooks aangesloten op hetzelfde netwerkje ; een oude W7 en een splinternieuwe W8.1
Op beide draaien dezelfde 4 accounts, t.w. een outlook.com, een hotmail.fr , een gmail.com en een dbmail.com
Alle accounts had ik lopen met Thunderbird en ingesteld op IMAP mailserver. Wachtwoorden etc ingesteld en alles liep fijn.
Nu, opeens ,zijn alle accounts op de W7 machine omgeturnd naar POP mailservers en werd ik gevraagd alle ww opnieuw te bevestigen hiervoor.
Resultaat mails komen normaal binnen en uit. De andere machine staat nog steeds op IMAP ingesteld en werkt ok.
Vraag 1 : iemand een idee hoe dat in een keer kan veranderen ?
Vraag 2 : hoe krijg ik die eerste ( W7 ) weer op IMAP ?
Vraag 3 : heeft het zin om te proberen dit terug in te stellen ?
 
Ik gebruik nu al een aantal jaren Thunderbird op meerdere toestellen en op meerdere OS'en, maar ik heb dit nog nooit gezien/gehoord.

Configuratie omzetten van IMAP naar POP is niet zo 1-2-3 gebeurd: andere poorten, vaak andere servers, allerlei andere instellingen...

Als er niemand aan de computer gezeten heeft, zou je bijna gaan denken aan malware.

In je antwoord op vraag 2 en 3: maak een back-up van je Thunderbird profiel op de W8-machine met behulp van MozBackup en restore dit op de W7-machine, eveneens met MozBackup.
 
Dank je wel Gollem voor je snelle antwoord. Ik snap ook niet hoe het kan, maar was aan beide machines aan het rommelen en wilde een mailtje sturen via de W7 notebook. Die gaf toen aan dat het wachtwoord opnieuw moest worden ingesteld bij het wegsturen. In het bekende venstertje ingevuld en klaar was Kees. Echter daarna kreeg ik om de beurt die andere accounts zoals genoemd en moest ik ook bij deze het ww bevestigen. Later zag ik dat bij instellingen alles op POP stond nu , wel met de correcte daarvoor noodzakelijke instellingen. Deze machine heeft wel lang op POP gewerkt en ook een heel oude "HetNet" account staat er nog bij ( POP3). Deze laatste heb ik nooit onder IMAP kunnen krijgen door onvoldoende gegevens nog van deze account.
Zal MozBackup installeren, lijkt me wel wat.
Nog een praktische vraag: om die POP accounts weer terug te krijgen naar IMAP moet ik ze dan eerst verwijderen en opnieuw als IMAP laten instellen. Ik kan niet dat vakje waar nu bij " serverinstellingen" alle pop gegevens staan, deze gegevens veranderen.
Overigens ben ik zeker geen virus of andere onaangename verrassingen op die W7 machine te hebben.
 
Nog een praktische vraag: om die POP accounts weer terug te krijgen naar IMAP moet ik ze dan eerst verwijderen en opnieuw als IMAP laten instellen. Ik kan niet dat vakje waar nu bij " serverinstellingen" alle pop gegevens staan, deze gegevens veranderen.
Overigens ben ik zeker geen virus of andere onaangename verrassingen op die W7 machine te hebben.

Als je de back-up van W8 met MozBackup terugzet op W7, wordt allles overschreven. Je hoeft dus niets opnieuw te configueren.

Om even terug te komen op je oorspronkelijke vraag, het omzetten van IMAP naar POP3: dit kan alleen maar door een nieuw account aan te maken en het oude account te verwijderen. Het lijkt me onmogelijk dat dit "zomaar" gebeurt, tenzij er misschien een oud profiel van Thunderbird terug is gezet.
 
Dank Gollem, ik denk er zo wel uit te komen.
Een van de opties om aan te vinken is "alleen accountgegevens". Dan verdwijnt de optie e-mails en vice-versa. Ik dacht aalleen accountgegevens te willen overzetten maar twijfel nu toch nog.
 
Ik gebruik MozBackup regelmatig. Aangezien het hier om een IMAP-account gaat, vink ik alles aan, behalve de email (want die staat op de server).
 
Nou, ik heb van alles geprobeerd , maar ik ben of te stom om met dat progje te werken of het gaat domweg niet.
Ik wilde dus ( met MozBackup ) een backup bestand maken van de goede W8 notebook. Dus hierop Mozbackup genstalleerd en een backup geplaatst naar een usb stick. Daarna hetzelfde progje op de W7 gezet en trachten een restore uit te voeren vanaf die stick ingeprikt in die W7. Dat lukt voor geen meter. Hij wil naar een of andere default directory en vraagt een naam voor de restore maar laat me niks toe om in te vullen of een path aan te wijzen.
Werkt wel goed als ik een backup maak op een notebook, hem zijn default directory en naam laat bepalen en dan met DEZELFDE computer restore doe. Daarvoor vindt ie probleemloos naam en diezelfde locatie terug. Geen idee nu hoe ik een backup kan maken die door de andere pc als een geldige restore wordt gezien.

---------- Bericht toegevoegd op 19:33 ---------- Vorige bericht was op 19:33 ----------

Nou, ik heb van alles geprobeerd , maar ik ben of te stom om met dat progje te werken of het gaat domweg niet.
Ik wilde dus ( met MozBackup ) een backup bestand maken van de goede W8 notebook. Dus hierop Mozbackup genstalleerd en een backup geplaatst naar een usb stick. Daarna hetzelfde progje op de W7 gezet en trachten een restore uit te voeren vanaf die stick ingeprikt in die W7. Dat lukt voor geen meter. Hij wil naar een of andere default directory en vraagt een naam voor de restore maar laat me niks toe om in te vullen of een path aan te wijzen.
Werkt wel goed als ik een backup maak op een notebook, hem zijn default directory en naam laat bepalen en dan met DEZELFDE computer restore doe. Daarvoor vindt ie probleemloos naam en diezelfde locatie terug. Geen idee nu hoe ik een backup kan maken die door de andere pc als een geldige restore wordt gezien.
 
Kijk eens hier:

03.png


Je ziet rechts onder de knop "Browse". Als je hiermee bladert naar het apparaat waar je de back-up hebt neergezet, moet het lukken.

Denk eraan dat je eerst Thunderbird selecteert!

02.png
 
Mozbackup.jpg

Hallo Gollem
Ik ben nog steeds doende een backup te trachten te maken met Mozbackup, maar...
De allereerste keer dat ik het progje gebruikte een paar dagen geleden op jouw advies kreeg ik inderdaad dat eerste schermplaatje van je. Echter sindsdien krijg ik geen default regel meer en blijft ook de "next"knop grijs. Ergo, ik kan er niks mee doen.
Omdat ik dacht dat misschien door al die eerdere experimenten oude gegevens in het geheugen bleven heb ik alles gewist, progje verwijderd met revo-pro, registervermelding verwijderd, laten zoeken en verwijderd oudere .pcv files en opnieuw gedownload en genstalleerd en hij bljft openen met het beschreven onbruikbare scherm.
Ik heb er een .jpg filetje van gemaakt maar als ik dat in dit bericht tracht te oploaden krijg ik een zooitje letters ; hoop dat het bij het opsturen alsnog een plaatje wordt.
Denk nu maar handmatig mijn W7 machine weer naar IMAP om te turnen. Vroeg me nog af of de aanwezigheid van een oude POP3 account van HEtNEt die ik eigenlijk nooit op IMAP heb gekregen de 4 andere meer gangbare accounts die echt goed op IMAP draaiden heeft kunnen benvloeden.
Enfin, ik rommel nog wel even aan. In elk geval nogmaals erg bedankt voor al je meedenken en hulp.
 
Start Thunderbird n keer op op de W7-computer. Dan wordt het profiel "default" aangemaakt. Configureer voor de rest niets.

Nu kun je met MozBackup wel een profiel terugzetten (hij moet iets hebben om te overschrijven).
 
Inmiddels ben ik er wel uit, geloof ik. Blijkbaar waren niet alleen mijn IMAP accounts veranderd naar POP accounts zoals eerder gemeld ( alles onder Thunderbird ), maar nu bleken al die accounts niet goed meer te werken. Ik heb alles weer als IMAP opnieuw ingevoerd; zonder problemen werden alle vier de accounts herkend en hersteld. De oude , nauwelijks nog gebruikte POP3 account van HetNet heb ik verwijderd uit de reeks. Eventueel kan ik hiervan berichten nog als webmail binnenhalen.
Dat gedaan hebbende liep ook de Mozbackup zoals het moet en volgens jouw plaatje. Dus, gewapend met backups kan ik nu een eventuele volgend verwant probleempje te lijf zonder jullie lastig te hoeven vallen.
Probleem opgelost.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan