• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

NAS wordt niet herkend in het netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

krieter

Senior
Lid geworden
4 aug 2007
Berichten
4.329
Waarderingsscore
1
Hoi,
Een Iomega Home Media NAS wordt niet herkend in ons thuisnetwerk.
Als ik de netwerkkabel in de RJ45 poort plug dan knippert er bovenaan een lampje snel en onderaan de poort een lampje traag (beide groen).
Vooraan heb je 4 ledlampjes:
Het onderste brand als ik de voedingsadaptor inplug en even later gaat een 2de lampje (rood naast afbeelding met een gevarendriehoek!) branden.

Ik heb geen installatie CD van deze oudere NAS die al enkel jaren niet meer gebruikt wordt.
En ook geen handleiding.

Wie weet raad en hoe kan ik die NAS benaderen?
Ik heb wel zijn MAC adres en onze router is een Linksys EA6500.

Mvg, krieter.
 
Volgens mij hebben we ooit het netwerk opnieuw ingericht. Het kan dus zijn dat hij zich meldt met een oud IP-adres wat f niet meer in het huidige netwerk zit, f wat aan een ander apparaat is uitgedeeld.

Als daarnaast een lampje gaat branden naast een gevarendriehoek, zit ik al gauw te denken aan een harde schijf of een RAID-set die niet goed meer is.

Staat er nog belangrijke data op?
Zo nee, dan zou je hem kunnen resetten naar fabrieksinstellingen.

---------- Bericht toegevoegd op 08:23 ---------- Vorige bericht was op 21:18 ----------

Heb nog een linkje gevonden voor je: klik.

Met wat meer info (exacte type en zo) kan ik misschien gerichter zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat rode lampje is geen goed teken.
Raid kan niet want is maar 1 harde schijf.

Hun netwerk is bestaand netwerk van het bedrijf van dochter en schoonzoon.
NAS is daar eerder al eens aangesloten geweest maar later weer afgekoppeld.
Ondertussen zijn aan dat netwerk nog verschillende aanpassingen gebeurt.
Ook hier thuis verschijnt ie niet in het netwerk.

Verder weet ik enkel dat het om een Iomega Home Media device gaat met vermoedelijk 1TB opslag en geen cloud connectie.
Ik denk wel dat ik de NAS mag resetten.

Ik heb dat linkje gevolg en ga de NAS eens even aan de laptop hangen.
Verder lees ik daar niet veel goeds vrees ik.

Ik heb nog wel enkele vraagjes hoor:
1.Normaal moet je een vreemd apparaat dat je aan de PC koppeld toch dadelijk gemeld/gezien worden nietwaar.
2.De NAS heeft 2 USB aansluitingen kan ik daar iets mee?
3.Is de Iomega software absoluut noodzakelijk om de NAS te benaderen.
4.En hoe kan ik die updaten als ik zelf niet in de NAS kom?
5.Durf ik het apparaat te openen en zo alles eens afkoppelen?

Mvg, krieter.
 
Ja dat rode lampje is geen goed teken.

Ik heb nog wel enkele vraagjes hoor:
1.Normaal moet je een vreemd apparaat dat je aan de PC koppeld toch dadelijk gemeld/gezien worden nietwaar.
Alleen als het apparaat in hetzelfde netwerk en dezelfde groep zit. Dan nog kan het tot 12 minuten duren vrdat een apparaat zichtbaar wordt in de netwerkomgeving.
2.De NAS heeft 2 USB aansluitingen kan ik daar iets mee?
Dat hangt er van af. Als het

Type A is bedoeld voor bijvoorbeeld een printer of een USB stick. Met type B kun je hem direct aansluiten op je computer.
USB_konektory.gif

3.Is de Iomega software absoluut noodzakelijk om de NAS te benaderen.
Nee. Het zou ook met de webbrowser moeten kunnen. Maar dan moet je het IP-adres van de NAS weten.
4.En hoe kan ik die updaten als ik zelf niet in de NAS kom?
Dat kun je dus waarschijnlijk niet. Daar zul je f de software voor nodig hebben f een USB-stick met de benodigde software. Maar dan nog moet je het apparaat kunnen benaderen.
5.Durf ik het apparaat te openen en zo alles eens afkoppelen?
Dat durf jij wel! :smile:
Of is dit weer de spraakverwarring Vlaams/Nederlands... Net zoals in het Fries: "Ik mag geen witlof" betekent "Ik lust geen witlof".
 
1. ok dat is dan niet zo evident ik weet ook niet of die NAS in hetzelfde netwerk zit en van workgroup weet ik al helemaal niets, als ik niet aan de instelingen kan.
2.is 2x type A dus in dit geval niet goed.
3.ja het IP adres, ik weet dat de router hier 192.168.0.1 ik kan toch moeilijk alle 250 mogelijkheden testen nietwaar.
Maar kan ik iets met het MAC adres want dat heb ik wel bvb via een programmaatje?
4.Als ik niet in de NAS kom kan ik ook niets installeren natuurlijk.
5.Spraakverwarring denk ik niet want hier is dat hetzelfde,
Nee, ik bedoel zou ik de case durven openen en zo eventueel de HDD eruit halen en deze dan in zo'n "lezer" hiervoor pluggen en zien wat dat brengt?
Zo'n lezer is er waarschijnlijk wel bij de plaatselijke PC shop waar ik goede contacten mee heb.

Mvg, krieter.
 
Om het netwerk te scannen gebruik ik meestal Fing. De Android App werkt het makkelijkst. Vereist wel verbinding met een draadloos netwerk. Als het apparaat in het netwerk zit, dan ziet Fing het.
De Windows versie werkt ook, maar is cmd-line gestuurd (jawel, die-hard :smile )

5. Ja. Zou zeker kunnen. Maar misschien kan de handleiding nog uitsluitsel brengen.

Is dit het apparaat? klik.
 
ja en ik probeer die fing
 
Uit de handleiding:

Resetting to Factory Defaults

You can reset the Home Media Network Hard Drive to its factory defaults using the Home Storage Manager or by holding the RESET button on the back panel for four seconds. All settings will be lost, but all shared folders and data will remain intact.

In tegenstelling tot andere factory resets lijkt de Iomega dus de data te behouden.
 
Ik heb je "klik" linkje gevolgd naar de handleiding van het de NAS.
Volgens de afbeelding is het niet hetzelfde apparaat maar wel vergelijkbaar van opbouw.


Factory reset is eigenlijk geen probleem, kan dus mede doordat er misschien zelfs geen data zullen verloren gaan.
Als ik de handleiding lees is de naam van de device Iomega-195385 en het Ip adres 169.254.55.82
Hier thuis beginnen de Ip adressen met 192.168.1.---

Vanavond test ik nog even verder maar nu heb ik geen tijd, sorry.

Mvg,,krieter

Ps ik heb die fing geinstalleerd op de PC maar als ik hem wil starten krijg ik heel even zo'n flashje en dan stopt dat!?
 
Het adres 169.254.55.82 is een zogenaamd APIPA-adres, oftewel een IP-adres van een apparaat wat geen DHCP-server kan vinden. Alleen als er een ander apparaat ook in dezelfde range zit, kunnen ze elkaar vinden.
Als de Iomega dus als DHCP-client in jouw netwerk gezet wordt, zal deze een IP-adres van de DHCP-server in het netwerk krijgen en dus zal het IP-adres in de range 192.168.1.x liggen.

En dan Fing. Zoals ik gezegd heb, is Fing voor de PC een cmd-line utility. Deze dient dus vanaf de cmd-line opgestart te worden.

Ga naar Start
Tik in "cmd" (zonder aanhalingstekens)
Klik met rechts op de gevonden CMD en met links op "Als administrator uitvoeren".
Change directory naar de installatiemap van Fing (op x64-systemen is dat standaard C:\Program Files (x86)\Overlook Fing 2.2\bin)
De prompt toont nu: C:\Program Files\overlook Fing 2.2\bin>
Toets het volgende commando in:
Fing.exe -r1 -n192.168.1.0/24 -o table,csv,"%userprofile%\Desktop\FingScan.csv"

Hiermee geef je het commando om n discovery ronde te doen op het netwerk 192.168.1.x en de uitvoer te doen als tabel naar een csv-bestand met de naam FingScan.csv. Dit bestand wordt geplaatst op het bureaublad.

Vervolgens kan het csv-bestand met een programma als Microsoft Excel of OpenOffice Calc verder bekeken/verwerkt worden.
 
Laatst bewerkt:
Ok de Fing dan:

Ga naar Start
Tik in "cmd" (zonder aanhalingstekens)
Dan krijg ik een lijst met programma's-documenten-afbeeldingen -ed

Klik met rechts op de gevonden CMD en met links op "Als administrator uitvoeren".
Onder programma's staat enkel CMD waarop ik dus rechtsklik en dan links als admin

Change directory naar de installatiemap van Fing (op x64-systemen is dat standaard C:\Program Files (x86)\Overlook Fing 2.2\bin)
Hoe verander ik die directory?
Of kan ik in de prompt onderstaande directory ook handmatig ingeven?
De prompt toont nu: C:\Program Files\overlook Fing 2.2\bin>
Toets het volgende commando in:
Fing.exe -r1 -n192.168.1.0/24 -o table,csv,"%userprofile%\Desktop\FingScan.csv"

---------- Bericht toegevoegd op 08:57 ---------- Vorige bericht was op 06:45 ----------

Hoi ik heb die android versie van fing geinstalleerd op onze Google nexus 7 tablet.
Na openen van die app scande fing dadelijk en vond alle on-line netwerkapparaten - top!!
Ik heb dadelijk alle namen aangepast zoals ze in de router staan aangegeven.

Maar de Iomega vind hij spijtig genoeg niet.

Ik zal die nu dan toch maar eens resetten.
En dan fing nog eens opstarten.

Mvg, krieter.

---------- Bericht toegevoegd op 09:34 ---------- Vorige bericht was op 08:57 ----------

Resetten gaf ook geen resultaaat
Ik heb de NAS dan maar geopend er zit een Seagate Barracuda LP in van 2TB.
Verder zie ik ook de batterij die kan ik misschien ook eens even verwijderen en dan terugplaatsen.
In ieder geval kan ik nu de harde schijf eruithalen en de data eventueel proberen te recupereren via de PC shop.

Maar hoe krijg ik nu die NAS terug aan het werk?

Mvg, krieter.
 
Ok de Fing dan:

Ga naar Start
Tik in "cmd" (zonder aanhalingstekens)
Dan krijg ik een lijst met programma's-documenten-afbeeldingen -ed
Je hebt toch wel Windows 7?

Klik met rechts op de gevonden CMD en met links op "Als administrator uitvoeren".
Onder programma's staat enkel CMD waarop ik dus rechtsklik en dan links als admin

Change directory naar de installatiemap van Fing (op x64-systemen is dat standaard C:\Program Files (x86)\Overlook Fing 2.2\bin)
Hoe verander ik die directory?
Code:
cd "C:\Program Files 9x86)\Overlook Fing 2.2\bin"
Of kan ik in de prompt onderstaande directory ook handmatig ingeven?
Dat kan ook.
Resetten gaf ook geen resultaat
Hmm...
Ik heb de NAS dan maar geopend er zit een Seagate Barracuda LP in van 2TB.
Verder zie ik ook de batterij die kan ik misschien ook eens even verwijderen en dan terugplaatsen.
In ieder geval kan ik nu de harde schijf eruithalen en de data eventueel proberen te recupereren via de PC shop.

Maar hoe krijg ik nu die NAS terug aan het werk?
Heb jde de software genstalleerd om de NAS te benaderen? Het schijnt dat IOMEGA hier na een reset nogal lastig over doet.

Maar als het apparaat geen netwerkadres krijgt, is het eigenlijk zoeken naar een speld in een hooiberg...
 
morgen probeer ik wat tijd te maken
dit is zowat antwoorden tussen de bedrijven door
sorry hoor

mvg, krieter.
 
H... we hebben allemaal wel eens wat te doen naast NCF, hoor... :smile:
 
Hoi, terug thuis en PC stond nog aan dus......

Ja windows 7pro 64bit

Ik klik op start en tik in het zoekvak cmd en hij vind het programma cmd (als ik het aanwijs verschijnt er "windowsopdrachtprocesor" met een bestandsversie)
hierop rechtsklik en dan linksklik als admin uitvoeren
in de opdrachtprompt knippert de cursor achter de volgende directory C:\Windows\system32>
maar ik kan niet verder wat doe ik toch fout?
is echt niet de eerste maal dat ik iets doe via die opdachtprompt hoor

mvg,, krieter

Ps op onze nexus werkt die fing echter probleemloos dus dat is eigenlijk het punt niet.

mvg, krieter.

Ps2 als ik de directory handmatig ingeef zegt de prompt dat het pad niet te vinden is
ik heb dat zowel met spaties als zonder geprobeerd
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er staat 9x86). Volgens mij moet dat zijn (x86)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan