• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Digitaal 'routeboek' maken en beheren: hoe?

Status
Niet open voor verdere reacties.

PeterBeckers

Nieuw lid
Lid geworden
24 apr 2014
Berichten
21
Waarderingsscore
0
Hallo Allemaal,

Ik ben vers op het forum hier en heb gelijk een vraag.

Ik werk bij een bedrijf dat zich bezig houdt met de handel in trucks. Zelf ben ik werkzaam op de transportafdeling; elke dag ben ik bezig met transport en verscheping van trucks over de hele wereld. Om het mezelf iets eenvoudiger te maken ben ik op zoek naar een digitaal hulpmiddel waarmee ik verschepingsroutes, verladingspunten, spoortrajecten etc inzichtelijk kan maken.

Alle punten die logistiek interessant zijn wil ik graag in een digitale kaart kunnen aanbrengen en ook kunnen bewerken. Helemaal geweldig zou zijn als ik hier ook 'actieve links' (gebruik ik het goede woord?) aan kon toevoegen zodat ik bijvoorbeeld:

Als ik een truck naar Marseille moet verschepen ik op de kaart op Marseille klik, en daar een adressen overzicht vindt van de diverse bedrijven die ik ervoor kan benaderen.

Dit moet dan voor mij en mijn collega's inzichtelijk zijn zodat in principe elke leek de afdeling hier onder controle kan hebben.

Stiekem hoop ik dat een tool als deze al bestaat, alleen dat ik hem niet heb kunnen vinden.

Wie o wie helpt mij op weg met dit vraagstuk?

Alvast bedankt!

Groet,

Peter
 
Ik heb je kaartidee even losgelaten en denk eerder aan een constructie met een zoekfunctie waarbij je de plaats ingeeft op basis daarvan een overzicht met adressen van bedrijven die je kunt benaderen.

Kan zoiets ook?
 
Dat zou inderdaad ook kunnen. Heb daar al even mee gepuzzeld en heb nu een aardig Excel bestand waarin je inderdaad op postcode kan zoeken.
Hierin mis je toch sommige punten omdat bijvoorbeeld:
Een vaste transporteur van ons altijd tussen Nederland en Spanje rijdt. Zou ik een postcode in Frankrijk opzoeken in het bestand, dan zou deze vervoerder niet tussen de resultaten zitten, terwijl het goed kan zijn dat hij wel voor ons kan rijden. Dit zou ik kunnen oplossen door deze transporteur ook onder een aantal Franse postcodes in de lijst te zetten, alleen al dat typewerk wil ik liever vermijden :biggrin:

Het voordeel van een kaart is dat het visueel erg eenvoudig werkt en daardoor door iedereen te begrijpen is.

Hartstikke bedankt voor de tip, dat absoluut!:)
 
Een vaste transporteur van ons altijd tussen Nederland en Spanje rijdt. Zou ik een postcode in Frankrijk opzoeken in het bestand, dan zou deze vervoerder niet tussen de resultaten zitten, terwijl het goed kan zijn dat hij wel voor ons kan rijden. Dit zou ik kunnen oplossen door deze transporteur ook onder een aantal Franse postcodes in de lijst te zetten, alleen al dat typewerk wil ik liever vermijden.

Maar wanneer je op de kaart klikt, komt er een overzicht met transporteurs en adressen. Op de een of andere manier moeten die toch ook gekoppeld worden aan de plaats. Dus ook dat zal, wanneer het vanaf de grond wordt opgezet, de nodige verwerking opleveren.

Even brainstormen. Ik zie een kaart van Europa voor me met verschillende bestemmingen:
Amsterdam-Madrid ("Lijn 1")
Amsterdam-Parijs ("Lijn 2")
Amsterdam-Stockolm ("Lijn 3")

Stel ik heb een levering voor een bedrijf in Lens (industriestad in Noord-Frankrijk). Jij wilt dan dat alle transporteurs van "Lijn 1" en "Lijn 2" worden weergegeven omdat Lens in dezelfde richting ligt, toch? Heb je een levering voor Lyon, dan worden alleen de transporteurs van "Lijn 1" weergegeven.

I.p.v. aan postcodes transporteurs toe te kennen, zou je het ook kunnen omdraaien. Ken postcodes/regio's of iets dergelijks toe aan een transporteur. In mijn geval zijn er lijnnummers gekoppeld aan transporteurs. Op basis van het leveringsadres kijk je welke lijn(en) in aanmerking komt (of komen). Uit je database- of Excel-file filter je dan de transporteurs van de desbetreffende lijn. (Je hoeft dus niet aan elke afzonderlijke postcode transporteurs te koppelen, maar op basis van lijnen (trek ze maar in vogelvlucht over de kaart) kun je wel snel zien welke lijn dicht bij een postcode valt).

Begrijp je wat ik bedoel? Ik wil het best wel visueel maken met een Photoshopkaartje. In dat geval, stuur even een pb :)
 
Das ook weer waar, de gegevens zullen eens ingevoerd moeten worden.

Jou benadering is inderdaad ook een slimme, gewoon in hoofdlijnen aangeven in welk gebied een bepaalde transporteur komt.

Maar los van hoe het precies aan te pakken, in welk programma zou ik dit kunnen doen?
Ik heb een uitgebreid Excel bestand waar elke transporteur in staat vermeld, inclusief de bestemmingen waar deze komen. Nu pak ik het aan door in de kolom 'rijdt op' te selecteren op bestemming en kopieer vervolgens de mailadressen van de transporteurs die uit de functie naar voren zijn gekomen.
Volgende stap hierin is dus om het inzichtelijk te maken, maar hoe?:eek:
 
Wanneer je uit zou gaan van hoofdlijnen dan zul je dus op een Excel-werkblad moeten werken met een als-functie om te zoeken. Mijn kennis van Excel gaat niet zo ver, dus het is maar de vraag of het kan hoor. Met de zoekfunctie (die dus gaat filteren) wordt er gezocht op je hoofdlijnen, het ideaalst zou zijn wanneer je dan eventueel twee hoofdlijnen tegelijkertijd zou kunnen uitfilteren.

Op een tweede werkblad in het Excel-file heb je de gegevens van je transporteurs zoals je de nu ook al hebt. Alleen zou er een kolom bij moeten komen waarmee je de hoofdlijnen aanduidt (nummer of iets dergelijks) en waarop dus gefilterd wordt.

Wat ik me nog afvraag, maar dat is ook vast wel te maken, is het volgende:
Je hebt de lijn Amsterdam-Brussel-Paris-Madrid. Voor Madrid worden alle transporteurs eruit gehaald. Maar heb je een levering voor Paris, dan zouden alle transporteurs die maar tot Brussel gaan, niet moeten worden weergegeven. Het kan wel, maar de vraag is even hoe.

Het programma waarmee het gedaan kan worden? Ik denk dat het met Excel zou moeten kunnen, maar zeker weten doe ik het niet. Zelf zit ik te denken aan een constructie met een database, maar dan moet je daartoe wel toegang hebben. De gegevens kunnen dan in een html of zo worden weergegeven. Zal er eens over nadenken.
 
Tot nu toe heb ik in Excel het volgende:

We hebben een pot van in totaal 233 transporteurs van rail, sea en road.
Voor elk land waar deze transporteur komt is er een regel in Excel, in totaal ruim 1300 regels.
In een aantal kolommen heb ik de verschillende kolommen gezet waarop ik dus kan filteren naar wens. Hierin filter ik dus op land, wat voor grote landen als Duitsland of Roemeni eigenlijk te grof is.
Dit werkt op zich goed en ik krijg met enkele muisklikken een overzicht van geschikte transporteurs. Nu is mijn wens om dit grafisch te kunnen weergeven in een kaart.

Het uiteindelijke doel is om een volledig geautomatiseerde transportcalculator te hebben waarbij ik aangeef wat mijn wens is, en ik (zonder te denken) een oplossing krijg aangedragen.


Wat bedoel je met een database? Alle gegevens van de transporteurs heb ik in Excel staan dus zijn overal in te voeren en te gebruiken.
Lastig vraagje, niet?:)
 
Hoi Peter,

De vraag is op zich niet lastig. Ik snap wel waar je heen wilt. Je Excel wil je visueel maken door i.p.v. te filteren, een kaart hebben en door op een plaats te klikken een overzicht te krijgen van transporteurs die daar komen. Je filtert dan door op de plaatsnaam te klikken eigenlijk. (Niks visueels, maar voor het filteridee: link. Je kiest een commissie en kunt dan kiezen wie uit de commissie je wilt mailen. De commissies zijn jouw plaatsen, de commissieleden de transporteurs).

Wat ik een beetje voor me zie is nu links een kolom waarin informatie weergegeven kan worden, rechts een kaartje van de wereld waarop je op tal van plekken kunt klikken. Klik je op bijv. Marseille, dan komt links in de kolom een overzicht te staan met beschikbare transporteurs. Zoiets heb jij voor ogen toch?

Met name het visueel maken d.m.v. een kaart lijkt me het lastigste. :)
 
Hoi Erick,

Klopt precies, dat is waar ik naar toe wil. De link die je stuurt is inderdaad een goed voorbeeld daarvan, maar dan moet er nog wat visueels aan worden toegevoegd.

Met het aanklikken van een plaats op de kaart moet de filtering plaats vinden, waardoor ik in een soort van legenda te zien krijg wat de mogelijkheden zijn.

Ik vraag me af of zoiets berhaubt bestaat zonder dat ik het volledig zelf moet maken natuurlijk.
Wat ik wel kan doen is een afbeelding van Europa als achtergrond gebruiken, en daar in Word/Indesign/Photoshop/xxx actieve links in plaats bij alle plaatsnamen. Dan ben ik mezelf eigenlijk voor de gek aan het houden, maar zo is het voor een buitenstaander wel eenvoudiger te gebruiken.

Google maps kun je tot enige hoogte zelf bewerken als gebruiker, zijn er misschien mogelijkheden waardoor ik daar beter gebruik van kan maken?
 
Wat is de daadwerkelijke toevoeging van de kaart van Europa/Wereld? Afhankelijk van het computerscherm namelijk, zal er met de kaart gescrolld moeten worden. Wat bij een te kleine kaart komen plaatsen te dicht bij elkaar te liggen. De kaart moet dus wel duidelijk af te lezen zijn.
 
Ha Eric,

Klopt, de kaart moet interactief zijn zoals de kaart van Google Maps. Dat maakt het verschil, anders was het inderdaad gewoon een 'ouderwets' routeboek.
Aan geheel Europa, dus tot de Russische grens, heb ik genoeg.

Ik ben denk ik gewoon op zoek naar een manier om zelf de kaarten van Google Maps te gebruiken en aan te passen.

De toevoeging hiervan is dat
A) mijn collega's bij mijn afwezigheid zeer makkelijk mijn werk kunnen overnemen
B) ik niet meer door de ellenlange Excellijst moet scrollen/selecteren
C) het een mooie tool is die ons weer helpt in verdere ontwikkelingen (o.a. het opzetten van een vaste spoorverbinding Roemeni-Antwerpen)
 
Hmm, het blijft even goed lastig hoor, wat betreft het visuele aspect, de kaart. Is het niet mogelijk om via Google (of zo) kaarten te kunnen gebruiken en er zelf pins op te kunnen zetten?

Het selecteren op de kaart vervangt eigenlijk een selectiestap in je Excel, namelijk de plaats. Naar mijn idee zou je, wanneer je een plaats geselecteerd hebt, al gelijk een overzicht moeten kunnen krijgen van mogelijke transporteurs zonder daarbij nog extra veel te hoeven selecteren/scrollen. Na de selectie wordt je lijst met transporteurs dermate ingekort.

Je merkt dat ik de directe meerwaarde van de kaart nog niet zie, omdat je voor mijn gevoel net zo snel in een lijst een plaats gekozen hebt en daarop geklikt hebt. De verdere filtering zou dan automatisch moeten gebeuren.

Ik heb nu in mijn hoofd het volgende idee:
Je deelt je scherm op in twee delen, kolom 1 en kolom 2. In kolom 1 zit een zoekfunctie waarin je een plaatsnaam ingeeft. Onder de zoekfunctie verschijnt dan een lijst met beschikbare transporteurs. In kolom twee wordt een kaartje weergegeven van de plaats die jij gekozen hebt.
 
Als je het mij vraagt zoek je zoiets.
Ik heb het filmpje bekeken wat bij de gratis versie hoort en ik zie meerdere dingen uit dit topic daarin terugkomen.

Het valt mij de laatste tijd steeds meer op dat bedrijven niet echt efficient bezig zijn met hun software. Er zijn toch duizenden bedrijven die met dezelfde zaken te maken hebben? Wereldwijd om precies te zijn. Dan moeten er ook oplossingen voor zijn toch? Hopelijk helpt dit je wat verder.

Pas je wel op dat je jezelf niet eruit werkt? Er worden heel veel mensen ontslagen omdat een machine hun werk nu kan doen, als jij software levert aan je baas waardoor een leek zoals je dat zelf zegt jouw werk kan doen, wat is dan jou waarde binnen het bedrijf?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan