• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Linux mint naast ubuntu?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jovanni

Bekend gezicht
Lid geworden
17 apr 2014
Berichten
123
Waarderingsscore
0
Momenteel hebb ik Ubuntu 14.04 Trusty Tahr genstallerd staan op mijn laptop.
Hier ben ik redelijk tevreden over al mis ik wel wat Windows programma's waar ik nog geen goed alternatief voor heb gevonden.

Ik ken iemand die nog met XP werkt op een wat oudere pc.
Voor die persoon wil ik kijken of Linux Mint een goede vervanging is.
Voordat ik dat ga installeren voor die persoon wil ik het eerst uitproberen en kijken of er voldoende programma's beschikbaar zijn ter vervanging van de huidige programma's zodat hij zonder problemen direct aan de slag kan.
Nu is mijn vraag of ik naast mijn huidige installatie van Ubuntu 14.04 Trusty Tahr ook nog Linux Mint 13 kan installeren.
Ofwel, twee besturingsystemen naast elkaar.


Alvast hartelijk dank voor de hulp!
J.
 
Hier is een handleiding voor oudere versies, maar het moet nog ongeveer hetzelfde gaan.

http://www.linuxbsdos.com/2010/05/26/how-to-dual-boot-linux-mint-9-and-ubuntu-10-04/

Het is in principe heel eenvoudig. Je stopt de installatie cd van Linux mint erin, geeft aan hoeveel ruimte van de huidige schijf hij mag gebruiken. De installatie maakt dan twee partities aan en gaat installeren. De GRUB bootloader zal na de installatie een keuzemenu geven, waarin je kan kiezen welke Linux distro je wilt starten.
 
Super, ik ga het proberen.
Dankjewel!
 
Ik heb ubuntu virtueel geprobeerd en het nadeel daarvan is dat je verder niks kan installeren.
Zelf loop ik nu onder andere tegen het probleem op dat ik geen goede pdf bewerker kan vinden. Op windows gebruikte ik Adobe Acrobat nogiets maar die is er niet voor ubuntu.

De persoon waarvoor ik mint wil installeren zit nog steeds met XP en wil daar eigenlijk ook niet vanaf.
Een nieuwere windows versie wilde hij ook niet en toen ik met linux kwam was hij gematigd positief.
Zelf loop ik toch steeds tegen dingetjes aan die niet werken of die ik mis.
Voor zo'n koppig persoon lijkt het mij dan ook beter om eerst te kijken of hij wel alles kan doen wat hij normaal doet voordat ik hem opzadel met een systeem waarmee hij niet uit de voeten kan.
Dat betekend dus ook alle software installeren en testen, anders ben ik er niet zeker van dat ik iets betrouwbaars bied.
 
Als je het in virtualbox installeert, draait het verder net zo als op een gewone computer. Ik vermoed dat jij het over een livecd hebt, daar kun je inderdaad niks installeren. Maar mint is bij mijn weten een directe afgeleide van ubuntu, dus in principe draait alles wat onder ubuntu draait, ook op mint.
 
Als je het in virtualbox installeert, draait het verder net zo als op een gewone computer. Ik vermoed dat jij het over een livecd hebt, daar kun je inderdaad niks installeren. Maar mint is bij mijn weten een directe afgeleide van ubuntu, dus in principe draait alles wat onder ubuntu draait, ook op mint.

Af en toe moet ik wat beter lezen, je hebt helemaal gelijk.
Ik had inderdaad een liveusb in plaats van virtualbox.
En ik heb het nog even nagezocht en mint is inderdaad gebaseerd op ubuntu als OS.
Ik kom er ook net achter dat ik zelf ook maar eens beter naar mint moet kijken.

Its major differentiating feature was its inclusion of proprietary software like Flash and Java,
Bron: howtogeek.com

Bedankt weer!:drinks:
 
Ik ken iemand die nog met XP werkt op een wat oudere pc.
Voor die persoon wil ik kijken of Linux Mint een goede vervanging is.

En wat verlangt die persoon?
Een linux mint editie die het meest op windows lijkt (Cinnamon) , of een linux mint editie die het best windows vervangt (Xfce).
 
Wat die persoon verlangt is Windows XP. Ik probeer hem daar vanaf te brengen en ik ben nu zover dat hij het goed vind als ik met een goed alternatief kom waarbij de veranderingen niet te moeilijk zijn en alles goed werkt. Aangezien hij bepaalde overtuigingen heeft over Windows 7 en 8 waar ik hem niet vanaf krijg zat ik dus te denken aan Mint.
Ik heb daar wat screenshots van laten zien en aangezien het lijkt op XP is het daardoor al wat makkelijker.
Zelf moet ik me nog verdiepen in welke versie precies. Uiteraard kijk ik naar de nieuwste versie die LTS is en in dit geval is dat Mint 17.
De laatste tijd heb ik al geleerd dat er meer verschillende versies zijn en ik hoop binnenkort de meest betrouwbare en gebruiksvriendelijke te vinden.
 
Heb ik nog even een vraag, ik heb nu een live usb met daarop ubuntu.
Is het mogelijk om daarnaast ook mint erop te zetten om uit te proberen of moet ik dan eerst ubuntu verwijderen?
 
Nu is mijn vraag of ik naast mijn huidige installatie van Ubuntu 14.04 Trusty Tahr ook nog Linux Mint 13 kan installeren.
Ofwel, twee besturingsystemen naast elkaar.

Het is wel Engelstalig.
http://askubuntu.com/questions/328674/how-to-dual-boot-ubuntu-and-linux-mint

Een PDF Editor
https://apps.ubuntu.com/cat/applications/master-pdf-editor/

Een goede raad. Je moet je vriend niet oroberen te overtuigen, want ik ken dat allemaal. Ze vinden het te moeilijk om met Linux te werken en ze willen terug windows.
Probeer hem te overtuigen om naast Windows ook met Linux te leren werken, en je zal gauw zien of hij intresse toont voor linux of niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan