• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Dubbele Windows verwijderd. Maar niet helemaal goed.

Status
Niet open voor verdere reacties.

perloc

Enthousiast
Lid geworden
27 jan 2014
Berichten
2.224
Waarderingsscore
3
Ik heb een paar Windows services verwijderd. Na een reboot wilde Windows niet meer (goed) opstarten omdat ie een bepaalde .DLL mistte. Die kon ik er niet zomaar opzetten omdat windows niet toegankelijk was. Dus ik heb mijn WinXP Prof CD gestart in de verwachting dat ik een "repair" zou kunnen doen, maar om een lang verhaal kort te maken, Windows stond er uiteindelijk voor de 2de keer op. En de drivers niet (allemaal) genstalleerd. De betreffende .dll opgezocht, die in de System32 folder gezet van de oude Windows en opgestart en ziedaar mijn originele Windows was weer helemaal toegangkelijk.
Maar ik zal nu met een dubbele boot, de oude en de nieuwe.
De nieuwe moest eraf.
Opgezocht op Internet en bij Microsoft vond het menu om dat te doen. Dat is in zoverre goed gelukt dat ik nog steeds met een dubbele bootpagina zit, echter de nieuwe start niet meer op.
Als ik boot zie ik boven elkaar:
Microsoft Windws XP Professional
Windows (default)
Op Enter drukken start de default (daarvoor is het een default natuurlijk) en dan gaat het mis: hij meldt weer dat er wat ontbreekt. Als ik de bovenste selecteer en Enter geef dan start Windows normaal op.
Vraag: Hoe krijg ik dat "Windows (default)" weg en start Windows gelijk op na een boot?
perloc
 
Helaas, sfc werkt niet want hij zegt dat de "RPC server unavailable" geen idee dat de RPC server is....
perloc
 
Boot.ini is niet te vinden via Search
(En het is een XP met de beste search ooit door Windows gemaakt!! Na XP is de search waardeloos)
perloc
 
Lees die link naar Microsoft die ik gaf, de boot.ini staat gewoon in de root maar alleen te zien als verberg systeem bestanden uit staat.
 
Gevonden!! Een kleine wijziging was noodzakelijk in de BOOT.ini
Maar nogmaals, ook met "SHOW HIDDEN FILES" is boot.ini niet te vinden in de root (van C: veronderstel ik).
Dat moet je doen via met menu in je link.
perloc
 
Lol, staat standaard in de root of er moet nog een xp ergens op een andere partitie staan waarvan wordt opgestart, dan staat daar die boot.ini.
Overigens heb je hidden files en system files.
 
boot.ini is de bootloader in windows xp
Lees die link naar Microsoft die ik gaf, de boot.ini staat gewoon in de root maar alleen te zien als verberg systeem bestanden uit staat.

klik op de windows startknop en type in het zoekvenster msconfig
In het menu dat verschijnt klik op tabbladje boot.ini
 
Ik zie geen Boot.ini in de root van C:.
Ziehier alles bij elkaar: C: met Windows, hidden staat aan en de listing van C:
Hoe kan dat nou?
perlocBoot_ini.JPG
 
er staat wel boot.old.txt dus heeft er wel boot.ini gestaan:D
 
Je hebt geen vinkje gezet bij "Display the contents of system folders", doe dat eerst en voer dan alsnog de zoekopdracht uit.

Send with mobile device
 
indien je msconfig opstart zie jij dan 2 opstartregels vermeld staan ?
indien zo dan staat er 1tje in het blauw en de andere die dus niet in het blauw vermeld sta dien jij te verwijderen !!!
enkel die dus die NIET in het blauw vermeld staat ..
dit doe je door de regel aan te klikken die dus NIET in het blauw vermeld stond en deze regel selecteer je om te verwijderen !
***let op door de regel aan te klikken die dus NIET in het blauw vermeld stond komt deze nu in het blauw te staan ,,laat je hier dus niet vangen (het is deze die hier nu in het blauw staat die je dient te verwijderen !**

is dan de regel verwijderd die dus eerder Niet in het blauw stond dan dien je dit te bevestigen en herstart je je computer ...
deze zal nu gewoon opstarten zonder dat je nu 2 opstartregels vermeld zie staan..
waarschuwing :
indien je de verkeerde regel verwijderd start windows hellemaal niet meer op !
dus nogmaals je dien de NIET in het blauw vermelde opstartregel te verwijderen !

---------- Bericht toegevoegd op 08:57 ---------- Vorige bericht was op 08:53 ----------

edit : je kan ook EasyBCD gebruiken om de opstartregel te verwijderen die niet meer terzake doet !
 
Laatst bewerkt door een moderator:
OB1, vinkje gezet, maar nog steeds geen boot.ini
vanschagen: Die boot.old.txt, daarvan weet ik niet waar die vandaan komt. Daar kan ik alleen maar naar gissen. Heeft windows die niet hernoemd toen ik die voor de tweede keer heb genstalleerd? Normaal kijk in niet in de root van C: van deze laptop en die is al vele jaren oud. Van mijn zoon geweest....
Emi: ... zie je dan twee opstartregels vermeld staan? Ik start MSCONFIG in RUN. Dus waar moet ik die twee regels zien?
Dus voor ik verder kan gaan moet ik eerst begrijpen wat je bedoelt.
perloc
 
carfran: Dat is duidelijk! Eerlijk gezegd, nooit op die tab gedrukt! Ik zie nu de boot.ini
Goed, terug naar Emi.
Nee, ik zie er maar een blauw gefocussed en begint met "multi(0)disk....." etc.
Deze staat na de regel "[Operating systems]"
Sorry, het praat wat moeilijk omdat ik alles in het Engels heb. Om verschilllende redenen:
Ik ben dat gewend en vanaf het allereerste begin (1980) Mijn vrouw, noch mijn zoon (hier) spreekt Nederlands. Portugees is de omgangstaal, mijn vrouw heeft Engels nodig voor haar werk, en mijn zoon is op een Internationale school en spreekt aanmerkelijk beter Engels dan ik. Maar dit terzijde....
Dus Emi, hier zat het probleen niet en ik kan uitleggen wat wl het probleem was.
De opstartregel na het verwijderen van de 2de Windows was:
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS.0="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
Let op de "0" achter WINDOWS.
Aangezien er geen tweede windows meer was werd dat vertaald in een keuze "Windows [default]" en Windows normaal.
Ik heb die "0" weggehaald en dus werd het:
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
Na het verwijderen van die 0 kwam er geen keuze meer en startte/start Windows normaal op.
Zaak is weer gezond.

Met dank voor de reactie's!!
perloc
 
fijn dat je het dan zo heb kunnen oplossen ...zelf gebruik ik dus al verschillende jaren geen XP meer ...
*eigenlijk is dit nu ook af te raden, gezien der geen update's meer komen !
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Opgelost inderdaad en nogmaals bedankt hiervoor.
Dat er geen updates meer komen voor XP, daarover word ik van alle kanten gebombardeerd.
Maar ja, ik wil een perfect systeem, XP niet ruilen voor een inferieur systeem n XP (en dat is een eigen mening hoor!)
Het is natuurlijk zo, dat bij Gates thuis er ook brood op de plank moet blijven dus elk jaar een nieuw systeem. Cassa!!!!
perloc
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan