• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

SQL en PHPmyAdmin

Status
Niet open voor verdere reacties.

SQLstud

Bekend gezicht
Lid geworden
2 nov 2013
Berichten
141
Waarderingsscore
0
Hoi,

Ik heb PHPmyAdmin draaiende en wil hier nu een database in maken dmv SQL. Dit is mijn code voor de eerste tabel

Code:
CREATE TABLE Klant
(
KlantID			NUMBER(7) PRIMARY KEY
Naam			VARCHAR(20)
Adres			VARCHAR(20)
Postcode			VARCHAR(6)
Plaats			VARCHAR(20)
Zorgverlener		VARCHAR(20)
Telefoonnummer		NUMBER(10)
Bankrekeningnummer	VARCHAR(20)

Waarom geeft ie dan deze error:

Code:
#1064 - You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'NUMBER(7) PRIMARY KEY Naam	VARCHAR(20) Adres	VARCHAR(20) Postcode	VARCHAR(' at line 3

Thnx alvast!
 
Oh, aangepast! Werkt helaas nog niet.. Ik voer het in in het "SQL" vak, is wel goed? Weet niet waar het mis gaat
 
NUMBER is geen veldtype binnen mysql.
Voor de primary key neem ik in en tabel als deze eigenlijk een INT.
Telefoonnummers kun je in een VARCHAR stoppen.
 
Sql heeft nogal wat verschillende smaken. Klopt de primary key?
Wellicht moet deze aan het eind staan en mag geen NULL bevatten.
Primary key (KlantID).
Bovendien zijn varchar velden niet echt handig, zeker niet bij bv postcode, deze is max 6.
 
Ah, ik ben inmiddels wat verder door de tabel handmatig in te voeren, zonder gebruik van code.. nu heb ik dit

2wd34et.png


Als ik bijv de naam wil invoeren, maar wil dat het klantID automatisch wordt aangemaakt, waar klik ik dan?

106x7c4.png

Bij waardes de naam enzo invullen?
 
De index van KlantID moet primary zijn en je moet er een autoincrement op instellen. Dit zorg ervoor dat de waarde automatisch met 1 verhoogd na een nieuwe rij.
autoincrement.jpg
 
Ok! Cool zeg, het begint te werken. Nu heb ik nog een vraag, want hoe stel je de tabellen in verbinding met elkaar? Als eerste heb ik een ERD gemaakt met tabellen in relaties: Dit wil ik nu vertalen naar PHPmyAdmin, maar hoe?

2qdx6rb.png


---------- Bericht toegevoegd op 17:52 ---------- Vorige bericht was op 16:25 ----------

Ik heb dus bijvoorbeeld bij de tabel bestelling BestellingID als PrimaryKey, dan moet KlantID daar toch een FK worden? zijn ze dan gekoppeld? en hoe doe ik dit ? heb alle tabellen al gemaakt

---------- Bericht toegevoegd op 18:42 ---------- Vorige bericht was op 17:52 ----------

Inmiddels weer verder, ben via het kopje relaties leggen gekomen, en heb onderstaande gedaan bij de tabel bestelling

ve35z.png


Echter, de rechterkolom staat geen index gedefineerd, hoe kan dat? Als ik op opslaan druk krijg ik geen foutmelding, maar ook niks groens.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan