• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Unmountable_boot_volume?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jftm

Nieuw lid
Lid geworden
1 sep 2014
Berichten
15
Waarderingsscore
0
Hallo,

Aangezien Windows XP niet meer ondersteund wordt heb ik besloten om er Ubuntu op te zetten (dual boot). Dat was gelukt, maar Ubuntu draaide niet zo vlot aangezien het een verouderde computer is. Ik besloot om Ubuntu eraf te gooien met het doel er een lichtere variant op te zetten. Op internet had ik gevonden dat je gewoon vanuit Windows de Ubuntu partitie kon formatteren.
Dit bleek niet correct te zijn... Mijn XP startte niet meer op en gaf een melding "error no such partition grub rescue". Er zijn blijkbaar meerdere mogelijkheden om dit probleem op te lossen. Ik koos voor de repair methode met de Windows XP cd-rom. Ik heb dan dit filmpje gevolgd omdat het dezelfde schermen had bij de cd-rom en in de comments nog eens uitgelegd werd https://www.youtube.com/watch?v=HFAlRkpztAc&feature=youtu.be.
Ik heb dan een niet-gepartitioneerd deel gepartitioneerd en dan weet ik niet wat de computer gedaan heeft. Wanneer ik de computer nu opstart krijg ik volgend keuzemenu: Foto 1
Ik krijg bij elke optie volgend scherm: Foto 2
Ik heb ondertussen boot-repair-disk geprobeerd, maar dat hielp niet, dat had ik waarschijnlijk beter geprobeerd toen het nog de "grub rescue error" was.

Weet iemand hoe ik van dat blauwe scherm af geraak en hoe ik mijn Windows XP terug kan opstarten?
Indien dat niet meer gaat zou ik het ook goed vinden om de XP volledig terug te installeren. Maar dan wil ik zeker eerst mijn harde schijf formatteren en er n partitie van maken zodat ik bij het installeren van de nieuwe XP de computer terug kan gebruiken zoals hij uit het fabriek zou komen.

Alvast Bedankt!
 
Kijk hier eens: http://thanhsiang.org/faqing/node/101

Je boot record is niet meer wat het zijn moet.
Maar deze is eenvoudig te repareren als het goed is.
Hieronder 2 methodes:

Method 1: Use MBRFix
MBRFix is a tool to fix Master Boot Record (MBR) on harddisks. It also works for Windows Vista.

Download here:
http://www.sysint.no/Download/tabid/162/language/en-US/Default.aspx
For old PCs, just use Windows XP install disk to repair it by use fixboot and fixmbr commands.

Method 2: Use Window XP/Vista Install CD/DVD
For PCs with SATA disks, the windows XP install disk can not fix the boot problem. You need use Windows Vista install DVD to fix the Grub problem.

How to use Windows Vista install DVD to fix the boot problem?

1. Put the Windows Vista installation disc in the disc drive, and then start the computer (set to boot from CD in BIOS).
2. Press a key when you are prompted.
3. Select a language, a time, a currency, a keyboard or an input method, and then click Next.
4. Click Repair your computer.
5. Click the operating system that you want to repair (Vista in this case), and then click Next.
6. In the System Recovery Options dialog box, click Command Prompt.
7. Once in the command prompt, type exactly Bootrec.exe /FixMbr and then press ENTER. You will see "operation completed successfully."
8. Reboot and set BIOS to boot from the HDD again.

GRUB will be overwritten in step 7 and your old bootloader (windows xp, windows vista) will once again take control of loading your OS(s).
 
Fixmbr en fixboot helpen niet.
Foto 3.
Toen ik de "grub rescue error" had zou dit misschien wel gewerkt hebben, maar nu ik dat YouTube filmpje (zie eerste post) gevolgd heb is de virtuele schade groter geworden. Ik kon bijvoorbeeld toen het enkel de "grub error" was nog kiezen voor 1 (=Windows op de c-schijf) in de repair procedure. Nu staat er enkel nog C:\ (zie foto 4).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er zijn nog meer tooltjes in omloop. Gebruik zelf altijd de hiren boot cd. Daar staan diverse progjes op die je kunnen helpen.
 
Ik heb de hiren's boot cd gebrand en ik zie dat er inderdaad verschillende tools zijn. Welke moet ik uittesten en wat doen ze juist (enkel scannen op fouten of ook repareren en corrupte partities verwijderen)?
 
Op de hiren's boot staat GParted: een partitiemanager. Als ik die opstart geeft die n leeg blok "unallocated space".
 
Dat klinkt niet best. Probeer eens wat andere tooltjes, wellicht kunnen die wel nog wat...
 
Op internet had ik gevonden dat je gewoon vanuit Windows de Ubuntu partitie kon formatteren.

Ik zou eens graag weten waar jij dit gelezen hebt, want dit is totaal onmogelijk . Ubuntu maakt gebruik van een heel ander bestandsformaat dan Ubuntu die door windows niet herkend word , en dus je vanuit windows niet kan formatteren .
Maar na alles hier eens goed gelezen te hebben is het een hopeloos geval , zeker als ik dit lees
Op de hiren's boot staat GParted: een partitiemanager. Als ik die opstart geeft die n leeg blok "unallocated space".
Dat betekend dat er geen toegewezen ruimte is .
Je zal terug ruimte moeten toewijzen en er een primaire partitie van maken als je terug Windows XP wil installeren . Windows kun je alleen op een primaire partitie installeren .
Of als je helemaal van windows XP af wil , kun je een lichtgewicht Linux distro installeren .
Linux mint Xfce , Xubuntu of Kubuntu
En dit is de juiste werkwijze die je moest uitgevoerd hebben om Ubuntu te verwijderen op een dualboot systeem , Ubuntu naast windows XP
http://wiki.ubuntu-nl.org/GrubVerwijdering
 
Het probleem is opgelost door met GParted een nieuwe partitietabel te maken en opnieuw Windows te installeren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan