• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

[Opgelost] Win. XP activeren t.b.v. data redden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Medjed

Gevestigd lid
Lid geworden
4 nov 2010
Berichten
309
Waarderingsscore
6
Goede dag,
hoe kan ik de Windows XP activeren zodat ik de foto's en doc's eruit kan halen (want hij wil nu niet eens meer opstarten)? Ook wil ik foto's van mijn "oude" Canon 350D downloaden met de Canon software. Graag advies!

Het betreft mijn 2de PC (boven) met Win. XP pro waar een legale versie van een originele legale CD/DVD geinstallerd is (aantal jaren terug) en gebruikt tot voor de zomer zonder problemen (ook toen MS stopte met ondersteuning). Ik heb daar nog wat data (doc's, foto's,...) die ik wil redden en ik wil nog foto's downloaden van mijn Canon 350D (bj. 2005) want dat is de enige PC/laptop in huis die nog deze Canon en zijn software herkent.
Gelijk is dit ook de grootste probleem want mijn nieuwe PC (Win. 7 pro) ziet hem niet eens, ook niet in "XP mode" (die ik had geinstallerd speciaal voor dit). Let wel: ik gebruikte altijd Canon software voor download van foto's uit Canon. Ik weet wel dat er andere manieren zijn om foto's te downloaden maar ik gebruik de originele Canon software,.. vraag me niet waarom, het is gewoon zo. In XP ging het altijd goed, in 7 gaat het niet. Heeft het met OS te maken of andere PC, dat weet ik niet. Umphh.. het wordt een beetje ingewikkeld. Dit zijn twee problemen in 1 vraag.
Terug naar het probleem: vandaag weer van alles geprobeerd om te activeren (ook netwerk kabel doorgetrokken van beneden), MS helpdesk gebeld (met ~17min. wachten), activatiecode geprobeerd in te toetsen (telefonisch),... dus desperate times call for desperate measures.. Alvast bedankt.

ps. als dit opgelost is, dan ga ik waarschijnlijk win 7 daar installeren
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Re: Win. XP activeren t.b.v. data redden

Je kunt met een ubuntu live-dvd opstarten en daarmee de bestanden op bijvoorbeeld een usb stick zetten. Ubuntu kan ntfs en fat32 schijven gewoon benaderen en heeft ook geen problemen met ntfs beveiliging/rechten. Dus zolang de schijf of computer niet defect is, kun je je bestanden wel redden.

In je camera zit neem ik aan, een geheugenkaart. De bestanden daarop zou je mbv een kaartlezer moeten kunnen bekijken, zonder installatie van software of drivers voor de camera.
 
Re: Win. XP activeren t.b.v. data redden

Als je de camera op "printer" zet, kun je hem aansluiten en dan herkent Windows 7 hem wel. Als hij gewoon in de data-stand staat, heb je een driver nodig (die er niet is voor W7).
 
Re: Win. XP activeren t.b.v. data redden

Wat je nog kunt proberen is om de WIA service te deactiveren.(Windows Image Acquisition)
Als je hierna de originele software installeert heb je kans dat dit werkt.
Deze truck werkte ik bij mijn oude canon camera, al was dat een ander type.
 
Re: Win. XP activeren t.b.v. data redden

In je camera zit neem ik aan, een geheugenkaart. De bestanden daarop zou je mbv een kaartlezer moeten kunnen bekijken, zonder installatie van software of drivers voor de camera.

Ja, er zit een CF kaart en zoals ik al zei, ik kan de foto's wel afhalen dat is niet het probleem. Er zijn honderden foto's en met de Canon software kan ik andere namen geven met prefix, kiezen vanaf welke nr. wil ik beginnen, aantal cijfers.. Default naam is IMG_0001 (4 cijfers) en verder. Met duizenden foto's heb je altijd kans dat je meerdere foto's met zelfde naam hebt en dat kon ik tot nu noe mooi oplossen met de Canon software.

M.b.t. Ubuntu: ook een probleem - de lade van DVD wil niet open. Ik kan het mss forceren en proberen..
 
Re: Win. XP activeren t.b.v. data redden

Als je de camera op "printer" zet, kun je hem aansluiten en dan herkent Windows 7 hem wel. Als hij gewoon in de data-stand staat, heb je een driver nodig (die er niet is voor W7).

Net geprobeerd: het werkte even, ik helemaal blij maar dan... net zoals met kaartlezer, ik kan de foto's wel uithalen maar als is het met Canon software wil doen, dat gaat niet.

EOS 01.JPG
EOS 02.JPG
 
Re: Win. XP activeren t.b.v. data redden

Als het bij de Canon software alleen gaat om het hernoemen van de bestanden kun je eens kijken naar Total Commander. Gebruik ik daar al jaren voor.
 
Re: Win. XP activeren t.b.v. data redden

Als het bij de Canon software alleen gaat om het hernoemen van de bestanden kun je eens kijken naar Total Commander. Gebruik ik daar al jaren voor.

Het gaat vooral om hernoemen maar met Canon software worden parameters en eigenschappen van foto's ook mee geimporteerd. Niet dat het elke dag nodig is maar wordt wel gebruikt. Op zich dit is ook een optie, dank je. Ik ga het proberen.
 
Re: Win. XP activeren t.b.v. data redden

Lade van cd/dvd kan altijd open met een verbogen paperclip. Er zit een klein gaatje, meestal net onder de lade. Je ontgrendelt daarmee de lade en kunt hem opentrekken.

En zoals alles tegenwoordig, is het ook uitgebreid gedocumenteerd. :)
http://www.instructables.com/id/How-to-open-a-jammed-CDDVD-drive/
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Re: Win. XP activeren t.b.v. data redden

....maar met Canon software worden parameters en eigenschappen van foto's ook mee geimporteerd........

Je bedoelt de EXIF-info zoals met welke camera de foto genomen is, brandpuntafstand, diafragma etc.? Die komt bij mij ook gewoon mee als ik mijn CF in de reader stop en de foto's langs die weg (ook met Total Commander) op m'n laptop zet.
Welke Canon software gebruik je?
 
Re: Win. XP activeren t.b.v. data redden

Welke Canon software gebruik je?

Ik gebruik EOS Utility, die pops up als ik de camera aansluit, in XP dus (zie foto). Total commander heb ik geinstalleerd en op zich is het wel handig als je heel veel bestanden in 1 folder hebt. Als je veel folders en veel bestanden hebt dan is het wel wat minder. I.i.g. bedankt. EOS 03.JPG
 
Re: Win. XP activeren t.b.v. data redden

Is EOS Utility geen onderdeel van Canon ZoomBrowser?
 
Re: Win. XP activeren t.b.v. data redden

Ja, ik denk het wel. Want als je foto's hebt gedownload, dan komt ie vanzelf naar ZoomBrowser. Die gebruik ik niet zo veel maar ik zie nu dat je daar ook namen kan aanpassen.
Mss is dit wel DE oplossing voor hernoemen maar dan heb ik nog steeds probleem met activeren van Windows op 2de PC.. Ik denk dat ik met Ubuntu moet gaan proberen.

---------- Bericht toegevoegd op 17:00 ---------- Vorige bericht was op 16:46 ----------

Ja, opgelost!! Tenmienste, de camera probleem. Via ZoomBrowser en kaartreader. Bedankt Hans60 voor een eyeopener!! :-D
Nu alleen maar nog WinXP activeren.

---------- Bericht toegevoegd op 22:24 ---------- Vorige bericht was op 17:00 ----------

Was niet makkelijk maar met hulp van een vriend van mij is het gelukt.

Discussie mag sluiten. Bedankt iedereen.
 
Re: Win. XP activeren t.b.v. data redden

You're welcome!
Waarom XP activeren? Als het via Ubuntu of n van z'n broertjes niet lukt kun je de harddisk toch uit de PC halen en via een IDE/SATA naar USB converter aan de nieuwe PC hangen? Misschien zelfs (tijdelijk) als tweede schijf inbouwen via de normale controller.

Edit: zie nu pas dat het al gelukt is.... Mooi!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan