• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Internet snelheid

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb besloten om vaste kabels aan te leggen naar drie pc's, ik heb dan twee keer 50 meter nodig en n keer 20. Ik heb even wat gezocht, en kwam uit op de volgende kabels; 50 meter, 20 meter

Zijn deze kabels goed en ga ik hier de maximale snelheid mee halen, of kan ik beter voor andere kabels gaan? Graag hoor ik jullie mening hierover!
 
Cat5 gaat tot maximaal 1 GB. Het is niet de verwachting dat op korte termijn 10 GB voor thuisgebruikers betaalbaar wordt, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
Cat6 gaat tot maximaal 10 GB. De kabel is wel aanzienlijk duurder. Jouw Cat5 kabel 50 meter komt uit op zo'n 20,00, terwijl de Cat6 variant het dubbele kost.

Dat zijn dus de afwegingen.

Voor gewoon thuisgebruik lijkt Cat5 dus inderdaad de juiste oplossing... Op dit moment...
 
Bedankt voor de informatie, ik ga dan maar voor de kabels in mijn winkelwagen, ik ben niet van plan om binnenkort een nog sneller abonnement te keizen, 200Mbps is al een hele vooruitgang voor mij en sneller hoeft in principe niet, als over een paar jaar dan 10gb betaalbaar wordt, koop ik dan wel andere kabels! :)

Bedankt voor alle hulp, ik ga de kabels vandaag bestellen en zal als alles aangesloten is mijn resultaten posten!
 
Gollem: Ik heb wat moeten zoeken naar die snelheden want ik wilde het toch goed begrijpen hoe het zit met dat boerenbedrog. Ik lees dit op Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11#Snelheden): "Er is veel verwarring over de snelheid van 802.11-apparatuur. In advertenties en folders doet men alsof de vermelde snelheden vergelijkbaar zijn met bijvoorbeeld ethernet-snelheden. Ook in het bovenstaande wordt steeds gesproken over "doorvoersnelheid". De snelheden 11Mbps of 54Mbps zijn echter geen doorvoersnelheden maar de ruwe snelheden van het radiokanaal. De radioverbinding is half-duplex (de stations kunnen alleen om-en-om zenden, niet tegelijkertijd) en er gaat tijd verloren bij het omschakelen van richting. Bovendien komt er nog extra overhead bij door foutcorrectie en hertransmissie. Al met al is de daadwerkelijke doorvoersnelheid maar hooguit de helft van deze radiokanaal snelheid, en meestal minder.
Mijn eerdere reactie is dus onzin:wacko:
 
Yep. Ik was er ook altijd van uitgegaan dat het best wel snel kon zijn... Maar de werkelijkheid is weerbarstiger. Zeker als je wilt gaan streamen of gamen.
 
Kabels zijn besteld, als het goed is worden ze morgen geleverd, ik zal morgen dan ook de resultaten posten. Gollem en Veng bedankt voor de uitleg over draadloos internet! Snap niet alles, maar in grote lijnen is mij nu wel duidelijk waarom hij de maximale snelheid haalt.

Ook wil ik graag even Abraham54 bedanken voor de goede hulp, de scans hebben volgens mij wel weer dingen verwijderd, top! :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is al weer een tijdje geleden dat ik wat van me heb laten horen, maar hier ben ik weer! :p

De kabels zijn inmiddels aangelegd en alles werkt perfect, haal op alle pc's 190 - 200 Mbps! Ook webshop is zeker een aanrader, werd netjes geleverd de dag nadat ik het besteld had, en de kabels zijn van goede kwaliteit.

Nu heb ik nog n laatste vraag:
Als ik een router plaats aan het einde van de 50 meter kabel, kan ik dan deze router gebruiken als Wi-Fi accespoint, en de pc op de router aansluiten zodat ik daar ook internet op heb?
 
Ja.

---------- Bericht toegevoegd op 17:38 ---------- Vorige bericht was op 17:38 ----------

Er kunnen zich situaties voordoen waarbij het handig is om twee routers in n netwerk te hebben. Deze aanwijzingen zijn ervoor bedoeld dat de tweede router als switch in het netwerk wordt gebruikt.

De uitgangssituatie:
En router, meerdere apparaten en de behoefte om elders in huis een tweede apparaat neer te zetten met draadloze en bedrade netwerkmogelijkheid. Dit wordt niet geboden in een standaard switch, dus veel mensen willen hiervoor een (oude) extra router gebruiken.

Van belang is dat je je hele netwerk in kaart hebt. IP-adressen (handmatig), subnetmask en DHCP-scope zijn hierbij van belang. Noteer deze!

Router 1:
IP-adres192.168.1.1
Subnetmask255.255.255.0
DHCP-range192.168.1.2-192.168.1.254

Het is van belang dit IP-bereik te beperken, zodat er IP-adressen vrijkomen voor andere apparaten. Denk hierbij aan een NAS, een mediaplayer, een camera, noem maar op.

Verklein de DHCP scope. In het voorbeeld wordt er uitgegaan van een startadres van 192.168.1.100 en een eindadres van 192.168.1.199. Dit geeft in theorie de mogelijkheid om 100 netwerkapparaten van een dynamisch IP-adres te voorzien. Sommige routers kunnen ingesteld worden met een start-ip-adres en aantal ip-adressen, andere routers worden ingesteld met een begin- en een eindadres. Zie hiervoor de handleiding van de router.

Router 1 is de router die de internetverbinding voor het thuisnetwerk verzorgt.

Router 2:
Zorg dat je de handleiding van router 2 bij de hand hebt. Het makkelijkst is het om uit te gaan van een router die teruggezet is naar fabrieksinstellingen, zodat alles lekker standaard staat.
Sluit de tweede router aan op het lichtnet.
Sluit de tweede router niet aan op de eerste router.
Sluit een computer bedraad aan op de tweede router.
Log in op de tweede router.
Schakel de DHCP-server van router 2 uit.
Stel het LAN-IP-adres van router 2 als volgt in:
IP-adres192.168.1.2
Subnetmask255.255.255.0
Gateway192.168.1.1
DNS Server192.168.1.1

Bewaar alle instellingen.

Verbind router 2 met router 1. Gebruik hiervoor bij beide router een LAN-poort. De WAN-poort van router 2 blijft dus ongebruikt.

Je kunt router 2 nu verder afconfigureren door in te loggen op 192.168.1.2. Denk hierbij aan WLAN-instellingen, zoals SSID, beveiliging etc.

Als bij jou het netwerk er anders uitziet, bijvoorbeeld 192.168.0.254 voor router 1, verander dan de instellingen conform deze gegevens.
 
Bedankt voor het snel antwoorden!
Ik heb het bericht even goed doorgelezen en als ik het goed begrijp is het mogelijk om met n of twee routers mijn doel te halen (dus een accespoint aan het einde van de 50 meter kabel) ?

Dan zou ik dus een router moeten aanschaffen, dit is opzich geen probleem, maar nu kom ik bij mijn volgende (de zoveelste..) vraag:
Ik heb nog een ZTE H220N modem, en een thomson speedtouch 780 wl. Ik heb op internet gelezen dat beide modems ook als router te gebruiken zijn (?)

Ik heb ze allebei eens aangesloten, eerst de H220N; stekker van kabel die vanaf de Horizon box van UPC naar mijn kamer gaat in de WAN poort van dat ding, en dan met een andere ethernet kabel vanaf een normale ethernet poort op het modem naar mijn pc. Ik heb dan internet, een verbinding althans, maar dan geeft hij aan dat "de verbinding niet priv" is, en ik iets met de WAN instellingen moet doen? Op mijn pc heb ik wel internet, alleen is mijn downloadsnelheid wel aanzienlijk lager dan met een rechtstreekse verbinding.

Als ik de tomsom Speedtouch aansluit, is het bijna hetzelfde verhaal, ik heb hem aangesloten op de 4de ethernet poort vanaf de Horizon box, want dat zou volgens internet een WAN poort moeten zijn (?) en dan op mijn pc aangesloten. Ik heb dan wel internet op mijn pc, maar ook dan is de snelheid veel lager. Ik heb dezehandleiding gevonden, waarin staat dat ik met telnet dingen aan moet passen, en dan zou hij als router moeten werken. Helaas lukt mij dat nog niet, want als ik bij de cmd telnet intyp, kan hij geen verbinding maken.. (kan geen verbinding met de host maken) Telnet heb ik wel aangezet bij de windows functies en deze functie wordt ook wel gestart in de cmd.

Iemand nog een idee hoe dit misschien op te lossen is? Of moet ik als ik dit wil toch echt een router kopen en deze als accespoint gebruiken?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Veng: Ja. Een Repeater herhaalt het 300 Mbps-signaal, maar gebruikt zelf natuurlijk ook een dataverbinding. En stuurt die door. Dus de 150 Mbps up en down van de router wordt 150/2 up en down voor de repeater.

@Freestylker12: Er wordt duidelijk in de handleiding gesproken over "Gebruik geen WAN-poorten". Doe dat dan dus ook niet.
 
Oeps, sorry! Niet goed gelezen, zal het nog eens proberen zonder WAN poort, moet ik beide kabels dan gewoon op een ethernet poort aansluiten?

---------- Bericht toegevoegd op 21:06 ---------- Vorige bericht was op 21:01 ----------

Helaas, heb het geprobeerd maar ook nu kan er geen verbinding gemaakt worden :(
 
Vreemd. Heb je de DHCP-server op de tweede router uitgeschakeld?
 
Nee, ik las dat dat inderdaad moest, maar het lukt me niet het uit te schakelen. Ik kan namelijk niet mijn default gateway van router zien enzo.. Hoe kan ik dat uitschakelen?
 
Nee, ik las dat dat inderdaad moest, maar het lukt me niet het uit te schakelen. Ik kan namelijk niet mijn default gateway van router zien enzo.. Hoe kan ik dat uitschakelen?

Volg het stukje in de handleiding vanaf Router 2.
 
Ik heb de handleiding gevolgd, en kon inloggen op mijn modem. Ik kom dan op een gegeven moment bij Home Network --> Interfaces --> Local Network, en zie daar DHCP server enabled staan. Ik kan helaas niet ergens op configure klikken en het aanpassen, misschien is dat geblokkeerd ofzo, geen idee..

Maar goed, dat lukt dus niet echt, en bovendien zag ik net bij de instellingen dat de LAN poorten maar tot 100Mbps gaan, dat schiet ook niet echt op dan haha
Nu kan ik nog het volgende doen: mijn andere Experiabox gebruiken (?) die LAN poorten heeft met 1Gbps (geloof ik), of een andere router kopen. Het mooiste zou zijn dat ik dat ding kan gebruiken, maarja..

Heeft iemand een idee of dat kan en hoe ik dat kan doen?
 
De Experia's zijn nogal dichtgetimmerd. Misschien met andere firmware kun je er wel bij.
 
Zal ns even wat dingen proberen, bedankt!

---------- Bericht toegevoegd op 20:37 ---------- Vorige bericht was op 20:32 ----------

Heb dit gevonden; http://kpn.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?thread_id=148 zal ik eens even mee aan de gang!

---------- Bericht toegevoegd op 14:42 ---------- Vorige bericht was op 20:37 ----------

Tweede stap lukt niet, dus het maken van een backup. Naja, dan houdt het op. Ik zal dan toch een router aan moeten schaffen misschien. Als dat moet, welke is dan aan te raden?

Verder mijn laatste vraag; is mijn Experiabox V9 (iets met H220N) ook "om te bouwen" of te gebruiken als router?
 
Mijn ervaring met de Experiaboxen is, dat het @#$%^-apparaten zijn om zelf iets in te stellen.

Op dit moment lijken de routers van TP-Link het erg goed te doen.
 
Zal er ns naar kijken!

Super bedankt voor alle hulp, zonder jullie had ik nu geen snelle internet verbinding gehad waarschijnlijk! :)

Thankss! :biggrin:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan