• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

WP 5.1 voor MS-DOS

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dunk

Nieuw lid
Lid geworden
23 okt 2014
Berichten
12
Waarderingsscore
0
Beste mensen,

omdat mijn oude PC letterlijk versleten was, heb ik een nieuwe aangeschaft, en er WP 5.1 voor MS-DOS op laten zetten,
het programma waarmee ik al 20 jaar teksten schrijf.
Helaas werkt het niet in alle opzichten naar behoren, en in de PC-zaak zelf was niemand die er nog verstand van had.
Is er iemand die mij daarbij kan helpen? Ik woon in Amsterdam.

Met groet, Thomas

Graag reacties naar thvddunk@planet.nl
 
Welk OS staat er op die nieuwe pc en is die 32 of 64 bits?
 
Dunk,

:welkom: bij de NCF!!
 
Beste Lange Pier,

dit zijn voor mij al heel onduidelijke vragen. Ik weet weinig van PCs, vandaar dat ik hulp zoek.
Het gaat om DOS-versie 7 op een Pentium 4-Priocessor met DELL REV.A01 als moederbord,
als dat misschiern verder helpt....
(Dat is aklthans de informatie die kk in de PC-zaak meegekregen heb)
 
omdat mijn oude PC letterlijk versleten was, heb ik een nieuwe aangeschaft

Een andere zal het dan zijn en via configuratiescherm en systeem kun je zien welk OS erop staat.

Als je met DOS 7.0 werkt kan dat win 3.1 of 95 zijn wat mij sterk lijkt maar goed, alles kan.
Dan heb je verder niets nodig, alleen opstarten in dos mudus.

Is het een latere windows versie dan zou je in een dosbox kunnen werken maar naar mijn weten alleen met een 32 bits windows.

Je omschrijft niet welke problemen je nu ondervind.
 
als je nieuwe pc hebt zoals je zegt ,waarom dan niet open office,installeren??? gratis en kan je alles mee:D
 
als je nieuwe pc hebt zoals je zegt ,waarom dan niet open office,installeren??? gratis en kan je alles mee:D

Omdat er met WP5.1 gewerkt wordt...

---------- Bericht toegevoegd op 20:09 ---------- Vorige bericht was op 19:56 ----------

Een andere zal het dan zijn en via configuratiescherm en systeem kun je zien welk OS erop staat.

Als je met DOS 7.0 werkt kan dat win 3.1 of 95 zijn wat mij sterk lijkt maar goed, alles kan.
Dan heb je verder niets nodig, alleen opstarten in dos mudus.

Is het een latere windows versie dan zou je in een dosbox kunnen werken maar naar mijn weten alleen met een 32 bits windows.

Je omschrijft niet welke problemen je nu ondervind.

Ik heb zojuist op een 64-bits systeem MS-DOS 6.22 genstalleerd volgens deze handleiding. Ik heb gekozen voor een 40 MB harde schijf, 24 MB aan RAM en 8 MB aan videogeheugen... Gewoon... Omdat het kan :fit:

---------- Bericht toegevoegd op 20:57 ---------- Vorige bericht was op 20:09 ----------

En inmiddels WP5.1 up-and-running in een VirtualBox :biggrin:
 
Het belangrijkste probleem is dat aan de bovenkant van het scherm de balk met functies (Layout, Style etc.) niet zichtbaar is, zodat ik hier niets met een muis kan aanklikken, noch kan lezen welke functietoetsen ik voor bepaalde dingen moet gebruiken. En het scherm biedt witte letters op zwart ondergrond, waar ik het onmgekeerde wil. Ik zoek een wizz-kid die daarvan verstand heeft, en daarvoor even langs zou kunnen komen. Vermoedelijk is het een kwestie van een paar codes, maar je moet wel weten welke.
 
Ik heb WordPerfect zelf nooit gebruikt, maar mijn vriendin heeft WordPerfect 5.1 minstens 10 jaar lang gebruikt (op een pc die draaide op Windows 3.1). Zij is in 2003 overgegaan naar Microsoft Word. Daar moest ze eerst erg aan wennen, want ze miste het 'onderwaterscherm' van WordPerfect, dat perfect inzicht geeft in de gebruikte opmaakcodes. Veel beter dan Microsoft Word dat doet. Intussen zou ze echt niet meer terug willen naar WP 5.1, maar ik kan me voorstellen dat jij liever niet wil veranderen van tekstverwerker.

Het belangrijkste probleem is nu dat aan de bovenkant van het scherm de balk met functies (Layout, Style etc.) niet zichtbaar is
Het lijkt erop dat bij jou de menubalk (menu bar) niet zichtbaar is. Die kun je tijdelijk zichtbaar maken door de volgende toetsencombinatie: Alt + = (dus Alt-toets en = teken tegelijk indrukken).
Bron: http://lynnbob.com/bob/articles/WP51Level2.htm
544a37c15dfd0-show_menu_bar_WP5.1.PNG

Wil je de menubalk altijd zien, dan moet je het volgende doen:
To display the Menu Bar all the time in 5.1, press Setup (Shift-F1), (2) Display, (4) Menu Options. Press (8) Menu Bar Remains Visible, (Y) Yes and Exit (F7) Bron.

Daarnaast ben jij niet blij met witte letters op een zwarte achtergrond. Volgens mij was witte letters op een blauwe achtergrond standaard voor WP 5.1.
Hoe je het kleurenschema aanpast voor tekst wordt ook op deze website uitgelegd: http://txpd.org/tpj/03/ingenuity.html
Kijk daar onder Screen Color Changes.

Ik hoop dat je er hiermee uitkomt.
Succes!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Veel dank,

ik zal maandag inderdaad kijken of ik hier iets mee kan!
(De PC heb ik namelijk vioorlopig even achtergelaten bij de zaak)

Andere suggesties uiteraard ook welkom!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan