• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

[OPGELOST] W98se met upgrade-CD naar ME - en weer terug

  • Onderwerp starter willem1940
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
W

willem1940

Gast
Domdomdom, ikke. Lang geleden had ik al eens, op een oude P1-computer, windows ME (Meer Ellende die ik me nog best herinner) maar ik kon het niet laten om te proberen of dat op een modernere computer lekkerder gaat.

Vooral in het eenvoudige filmprogje Windows Moviemaker had ik trek en dat is voor W98 niet te krijgen.

Ik heb de "upgrade" CD voor WinME, geschikt dus om ouder Windows mee op te fokken en MET de Belofte dat terugstappen mogelijk is.

Lopen die handel en de boel kwam werkend, maar iets trager dan gewoon W98se, met veel meer schijfbeslag en zeker niet stabieler dan W98se.

Toch maar terugzetten dan; ondanks zorgelijke waarschuwingen van ME dat er wel eens iets mee fout kon gaan, liep het redelijk glad (maar langzamer dan installeren) en inderdaad werkt alles weer in W98, alleen FLINK LANGZAMER dan vroeger en ook "bevriezend" scherm waartegen soms Ctrl_alt_del iets helpen kan maar meestal resetten van de compu nodig is.
Ook: een aantal bestandsnamen en etiketten op links zijn DOS-achtig ingekort op 8-breed.
Ook blijft er nu ondanks verbieden in de firewall een *.dll van Kern ofzo vragen om het Net(werk) op te mogen, steeds weer moet ik NEE zeggen kort na opstart.

Schoonmaak met Ccleaner en defragmenteren helpt niet om de oude snelheid terug te krijgen.

Ik ben dus langzaamaan weer aan formatteren + herinstalleren aan het denken; heb wel nog steeds zin in dat éne film-progje Moviemaker maar betwijfel toch of het dit allemaal wel waard is.

Vaak heb ik horen beweren dat een upgrade van W98 naar ME minder stabiel uitpakt dan ME-ineens.

Heeft iemand vergelijkbare ervaringen?
 
Re: W98se met upgrade-CD naar ME - en weer terug

Heb de ervaring met ME zoals je zelf ook al ondervond = Meer ellende, het systeem is niet stabiel en de mogelijkheden zijn beperkt.

zeker terugstappen werkt in bijna geen enkel geval goed, krijg je toch driver en besturingssconflicten e,d, dan wellicht nog eerder een multiboot.
 
Re: W98se met upgrade-CD naar ME - en weer terug

Heb je windows 2000 al eens geprobeerd? ik hoorde van een vriend dat ME slecht is, maar dat hij windows 2000 heel erg goed en stabiel vond.
 
Re: W98se met upgrade-CD naar ME - en weer terug

Ja, 2000 heb ik ook ooit aan boord gehad maar was een oudere versie met 4 hulp-floppies nodig bij de CD.

Ik heb afgelopen nacht de stoute schoenen aangetrokken en W98se uitgeveegd en daarna geëxperimenteerd met mijn windows-me-upgrade-CD (WindMeUp).

Direct op "kale" schijf gaat die niet, vraagt dan naar de CD van het vorig systeem (nummer hoeft niet) en die had ik in geripte vorm op schijf staan dus even "bladeren" en vooruit-met -de-geit.
Ik heb dus nu géén terugstap-mogelijkheid naar W98, minder ballast aan boord.

Het laden van de moederbord-drivers ging ellendig langzaam en moeilijker dan bij W98se; zo te zien gaf het feit dat ik 2 USB-bruggen aan boord heb met verschillende drivers, heel onlogisch, een vastloper in de installatie van VGA dat weer gecombineerd is/gaat met DDR-besturing. Dit kreeg ik uiteindelijk opgelost door alles wat USB was (en waarvan de drivers al binnen waren) uit de fittingen te trekken en gedeeltelijk later opnieuw te detecteren/installeren.

Ik heb dus voorlopig die leuke Moviemaker nu aan boord die ik graag wou.

Ook nog wat gemanipuleerd met progs; in principe NIET op C, maar uitzondering gemaakt voor sommige direct Internet-gerelateerde dingen zoals WLAN-installatie waarvan ik gemerkt heb dat er anders extra vertraging in de opstart verwacht kan worden alsook herhaaldelijk "zoekraken" of een soort in slaap, van de Internet-verbinding.

Dit allemaal gevoelsmatig, ik zou er geen logische verklaring voor weten.

Voorlopig lijkt het allemaal erg mooi te lopen maar ik heb nog lang niet alle progs terug-geïnstalleerd.

Raar, ook bij vorig experiment gemerkt: Speedfan ziet in ME niet mijn 3e HD.

Ik bekijk de komende dagen of ik dit zo houd.

Misschien moet ik weer eens een CD van Win2000 bemachtigen; niet meer te vinden in mijn rommeldoos, misschien indertijd doodgetrapt.
:)
 
Re: W98se met upgrade-CD naar ME - en weer terug

Hmm, het gaat nu dus wel even snel als je 'oude' windows 98se?
 
Re: W98se met upgrade-CD naar ME - en weer terug

Op het moment loopt alles nog aardig snel maar ik heb nog niet alle programma's terug-geïnstalleerd.
 
Re: W98se met upgrade-CD naar ME - en weer terug

Oke, we horen nog wel dan :)
 
Re: W98se met upgrade-CD naar ME - en weer terug

Misschien is het een voordeel dat ik ook nu weer de zwaarste upgrades van Office2000 heb opgezet; daar verbetert ook Windows98 aanmerkelijk door.
 
Re: W98se met upgrade-CD naar ME - en weer terug

Het was een tamelijk leerzame nacht.

De gebruikelijke krachtproeven uitgehaald met een gemaakte dummy-map van krappe 10GB, uiteraard met alle vindbare progs uitgeschakeld en dan maar verplaatsen/copiëren in mijn 3-schijven systeempje.

ME heeft daar ongeveer 1,25 maal de tijd per GB voor nodig als W98se, dat is dus beduidend trager.

Daar staat tegenover dat ME iets sneller is in de opstart dan W98se en ook is de crash/bevries-bestendigheid iets beter, hoewel ik toch wel enige blauwe schermen heb gezien.

Eigenaardig: de prullenbak-capaciteit van ME is enorm groot vergeleken bij die van W98se en ik weet niet of ik daar blij mee moet zijn want voor je er erg in hebt duurt het leegmaken enige minuten.

Momenteel heb ik op IDE1 een master en een slave schijf staan en het Virtueel Geheugen staat op de 2e master waarbij niet meer de (vertragende) CD-slaaf hangt want die heb ik met een adaptortje omgeleid naar USB.

De snelheid tussen Master1 en de eigen slaaf èn de snelheid tussen de 2 masters is ver-uit het hoogst.
Het slechtst is de snelheid binnen slave, dus daarop vanuit 1 map een andere vullen en de snelheid tussen slaaf en master2 is weinig beter.
Het lijkt me dat ik ook eens proeven moet nemen met het Virtueel Geheugen op de slaaf maar dan moet ik wel alle progs en mappen naar de 2e master verhuizen, typisch een klus voor een volgende her-installatie.

Windows zit op de eerste partitie C: (ruim 4GB) van de 80GB eerste master en de restpartitie D: gebruik ik alleen voor archiefspul.
Zou ik daarop gewone bestanden plaatsen dan was dat bij spontane schijfcontrole bijvoorbeeld getriggerd door slechte afsluiting, echt een ramp want vreet tijd. Ik zet daar dus uitsluitend GEZIPTE bewaar-dingen op waar schijfcontrole snel doorheen schiet, zoals ik heb gemerkt.

Op de 40GB-slaaf (E:, F: ) staan Progs in de F: van ruime 4GB en de overige ca. 36GB zijn voor "Mappen" (Mijn Documenten, Favorieten, Tijdelijke Internetbestanden) waar soms wel een poosje veel in moet kunnen.

De tweede master heeft een eerste 2GB-partitie G: voor het Virtueel Geheugen en in de grote H: partitie staat al mijn installatie-software en wordt ook overwegend vandaaruit schijf-schijf geïnstalleerd.
 
Re: W98se met upgrade-CD naar ME - en weer terug

Je hebt het tot nu toe dus goed met windows 2000. Ik vind het zelf veel beter dan windows 98se
 
Re: W98se met upgrade-CD naar ME - en weer terug

Nee: ik heb GEEN Windows2000, ook niet meer op voorraad. Misschien verwarring: ik heb OFFICE_2000.
 
Re: W98se met upgrade-CD naar ME - en weer terug

Ja sorry ik was even in de war :) ik bedoelde windows ME :)
 
Re: W98se met upgrade-CD naar ME - en weer terug

ME heeft een paar extra's boven W98 (waarvan ik sommige beslist uitschakel, zoals automatische updates).

Allebei zijn ze crash-gevoelig, vooral als er Java in werking is en met name bij (niet-) afschakelen daarvan.

Java lijkt wel dynamiet.
 
Re: W98se met upgrade-CD naar ME - en weer terug

mja terug gaan na vorige os is meestal ook niet echt verstandig je zou dan direct moeten formatten en dan de vorige os er weer op moeten zetten. ME zuigt best wel idd neem of 98 of 2000
 
Re: W98se met upgrade-CD naar ME - en weer terug

Willem, ik zou gaan voor 2000. Probeer aan een cd te komen, als het niet lukt spreek me maar ff aan op Msn :). Komt wel goed
 
Re: W98se met upgrade-CD naar ME - en weer terug

Nee, nog even geen W2000 want ik wil graag met DOS kunnen blijven ingrijpen.

Java: ik geloof dat ik van het probleem af ben .... gekeken in IE Eigenschappen Geavanceerd: Java had 2 vermeldingen,

- voor applets
- Java JIT compiler

JIT compiler uitgeschakeld, computer herstart en voorlopig geen crash/freeze meer tijdens / na Java chats, ook "omheen surfen" geen problemen meer.

Op NET gekeken met zoekwoorden: probleem ook bij gamers bekend.

Zo, dit geeft weer wat ontspanning.
 
Re: W98se met upgrade-CD naar ME - en weer terug

Lekker he, als je iets oplost :)
Ging laatst een thuisnetwerkje opzetten, na 3 uur bezig zijn pas opgelost met een netwerk switch :)

Echt lekker als je iets oplost
 
Re: W98se met upgrade-CD naar ME - en weer terug

Nou, ik heb het nu wel zo ongeveer "gehad" met ME en het zal denk ik nog maar weinig experimenten duren voordat ik weer de boel formatteer en W98 terugpak.

ME gebruikt voor het uitwissen van een bestand net zo veel tijd als voor copiëren binnen 1 schijf (langzamer bestaat niet).

Waarschijnlijk door het feit dat ik het grote Sun Java aan boord heb, schakelt steeds een prog "Winmgmt.exe" (de echte uit system32, geen malware dus) zich in en neemt 50% CPU-capaciteit in beslag; misschien ook wel RAM, zo ver heb ik nog niet gekeken.

De Java-conflicten zijn iets milder geworden, maar er dook toch weer iets op in (niet-)afsluiting en na geforceerde herstart van de compu was er weer dat beruchte rapportje in mijn bureaublad.

Ik probeer terug te gaan naar het oudere Java van de Windows-CD, misschien haalt dat iets uit; gamen doe ik toch niet.

Maar mijn geduld begint af te lopen, dit alles is de MovieMaker me eigenlijk niet waard.
 
Re: W98se met upgrade-CD naar ME - en weer terug

Alleen voor het progje moviemaker? Er zijn vast wel dergelijke progjes die wel werken onder 98se ;)
 
Re: W98se met upgrade-CD naar ME - en weer terug

Umit zei:
Alleen voor het progje moviemaker? Er zijn vast wel dergelijke progjes die wel werken onder 98se ;)

Natuurlijk heb ik Windows Media Encoder en daar kan ik een module in maken die nagenoeg eender werkt als Moviemaker, geschikt voor beeld en/of geluid.

Maar naar kant-en-klare progjes heb ik al vaker gezocht op Net en er een stel gedownload, getest en weggegooid; niet één deed wat het beloofde.

Dat Moviemakertje is gewoon een leuk, compact en gebruikersvriendelijk ding. Ik hoop dat iemand een aanpassinkje verzint waarmee het ook onder ouder Windows dan ME kan werken.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan