• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Patriot SSD in Dell D820 laptop inbouwen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

krieter

Senior
Lid geworden
4 aug 2007
Berichten
4.329
Waarderingsscore
1
Hoi,

Wij hebben een Dell D820 laptop.
Deze is al wat ouder en wordt voornamelijk op reis gebruikt.

En thuis zit de laptop in een dockingstation en wordt door de kids gebruikt om wat spelletjes te spelen.

Nu is de laptop soms wat traag (is normaal denk ik).

Kan ik die wat sneller maken door een SSD in te bouwen ipv de huidige HDD?
En is het wel mogelijk om een SSd in te bouwen in zo'n oudere laptop?

Het gaat over de Patriot Blaze 120GB 2.5" SATA SSD Drive.
Ik kan deze kopen voor 55.

Mvg, krieter.


Ps : Hier wat Speccy info over onze Dell D820 laptop:

OS > Microsoft Windows 7 Professional 32-bit SP1
Processor > Intel Core Duo T2300E @ 1.66GHz 47 C Yonah 65nm Technologie
Geheugen > 3,00 GB Dual-Kanaal DDR2 @ 266MHz (4-4-4-12)
Moederbord > Dell Inc. 0GF470 (Microprocessor)
Grafisch > PLE2208HDS (1920x1080@60Hz) Mobile Intel 945 Express Chipset Family

Harde schijf > 466GB SAMSUNG HM500JI ATA Device (SATA)
 
Kan gewoon al heeft die SSD niet zo veel schijfruimte.
Het wordt alleen sneller indien er van en naar de SSD gelezen en geschreven wordt, de rest blijft net zo traag of snel als nu.
 
Ok,
Bij die laptop heb ik indertijd een upgrade gedaan van geheugen.
Sneller wordt die niet meer inderdaad.

Maar de kleinkinderen zijn redelijk ongeduldig en klagen wel eens.
Zo van "Vake ik moet toch weer niet op die trage PC".

Dus ik dacht met zo'n SSD start hij iig sneller op.
En laadt hij de spelletjes/lichte games ook wel sneller in, of niet?

Voornaamste is dat het kan.
En later kan ik toch nog altijd een externe case voor kopen?

Grtz, krieter.

Ps is de prijs goed?
Of hebben jullie een betere oplossing?
 
Een SSD er in ga je merken hoor!! SSD is op dit moment echt de beste upgrade die je kan doen. Starten/laden van toepassingen gaat allemaal merkbaar soepeler. In de laadtijden van games zal je dit ook wel merken.

De prijs lijkt me prima.

Hou er wel rekening mee dat de laptop een SATAI aansluiting heeft en de meeste SSD's hebben tegenwoordig SATAIII. Dat past wel alleen is de snelheid van SATAI beduidend lager dan de snelheid van SATAIII. Ondanks dit zal je wel een behoorlijk verschil merken overigens! De lees- en schrijfsnelheid zal theoretisch niet boven de 150 mb per seconden uitkomen.
 
SATAI = 1,5 Gbip/s (ook wel SATA 150).

Ben er niet 100% zeker van maar het lijkt er op dat de D820 een SATAI aansluitng heeft.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als het gaat om spelletjes waar de kinderen mee spelen zal een ssd niet veel uithalen, de intel videochip is hier de spelbreker.
 
Laten inbouwen, neen, dat doe ik zelf wel.
Alhoewel ik er niet veel ervaring mee heb.
Moet alleen zeker weten of de D820 ook wel een SATA 1 heeft.

Via de link van weballey zie ik de patriot staan voor 60
Dus veel verschil is er niet.

Ga nog even googelen en beslis vanavond.

alle verdere info is natuurlijk welkom.

Mvg, krieter.

update na 69martin

Ja is voornamelijk voor de kids ( 10 en 8 jaar)
En die intel vervangen dat gaat waarschijnlijk te ver.

Moet ik toch nog eens over nadenken dan!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
SATA heb je sowieso. Alleen of het dan dus I of II is kan ik niet zo vinden op het wereld wijde web. Het grote verschil tussen die 2 zit vooral in de maximaal haalbare lees- en schrijfsnelheden. Nu is dat leuk maar het grote voordeel van een SSD zit in de accestime (zoektijden naar bestanden) dus je zal er sowieso baad bij hebben.

De videochip is inderdaad beperkt, maar zolang het niet om grafisch hoogstaande games gaat maakt dat ook niet zoveel uit. Vervangbaar zal die waarschijnlijk niet zijn.
 
Ok ik koop hem en bouw hem in

bedankt, mvg, krieter
 
De kids zullen blijven klagen.........:)

Ja, de laptop is nu eenmaal niet geschikt om spelletjes mee te spelen, een ssd zal daarin geen verandering brengen.
Mijn advies : verkoop de laptop en zoek er eentje die beter geschikt is voor games. Geld inversteren in een SSD is wat dat betreft zinloos...maar je moet het zelf weten natuurlijk.
 
Ja, de laptop is nu eenmaal niet geschikt om spelletjes mee te spelen, een ssd zal daarin geen verandering brengen.
Mijn advies : verkoop de laptop en zoek er eentje die beter geschikt is voor games. Geld inversteren in een SSD is wat dat betreft zinloos...maar je moet het zelf weten natuurlijk.
Je weet niet eens om wat voor 'games' het gaat. Misschien spelen ze alleen maar Crystal Caves... de kids zijn 8 en 10!
 
Natuurlijk, ik weet niet om wat voor "games" het gaat maar als de kinderen klagen dat de laptop traag is zal het niet gaan om eenvoudige online spelletjes, die werken zelfs redelijk goed op een langzame atom processor.
Ik kijk er niet gek van op als kinderen van rond 10 jaar oud games zoals GTA V, of black ops spelen...niet dat ik het aanbeveel maar het gebeurt wel.

---------- Bericht toegevoegd op 17:16 ---------- Vorige bericht was op 17:13 ----------

De resolutie wordt opgegeven als 1920x1080 - ergo - dan zit er ook een nVdia Quadro videokaart in!

http://www.dell.com/us/dfb/p/latitude-d820/pd

Nee, er zijn twee uitvoeringen, deze is met een Mobile Intel 945 Express Chipset, en dat is maar goed ook want de quadro is ronduit onbetrouwbaar van die serie.
 
Het gaat inderdaad om eenvoudige spelletjes.
Het gaat hier dus niet om echte games, dat mogen ze bij ons op die leeftijd ook nog niet.
En we beperken de tijd op de PC natuurlijk, maar in de winterperiode is dat toch wel wat meer dan in de zomer.

Ondertussen is de aanbieding voorbij en ik heb de patriot dan toch maar niet gekocht.
Ik kijk wel even naar een nieuwere PC voor de kids.
Of een tablet.

Toch weer nuttige info gehad.

Bedankt.

grtz, krieter.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan