• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Home office pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

Polley

Verslaafd
Lid geworden
27 feb 2008
Berichten
9.144
Waarderingsscore
19
Mede forummers,

Vaders is toe aan een nieuwe computer. Hiervoor heb ik zelf al een beetje een idee opgezet maar ik vraag toch even ook jullie advies. A: omdat jullie dat vast leuk vinden om te doen en B: omdat jullie misschien nog wel hele goede suggesties hebben.

1. Het systeem:
- Wat is het maximale budget dat je wil uitgeven? Tussen de 400,- & 450,- Goedkoper = beter
- Welke onderdelen denk je te kunnen hergebruiken van een eerdere pc? HDD en eventueel optische drive HDD gaat gebruikt worden voor de data opslag, uit mijn hoofd is dat 640 gb
- Wat is het hoofddoel van de pc, waarvoor wil je hem gebruiken? Home office Internet, video, office, foto's e.d.
- Welke software/games ga je erop gebruiken? Office 2013, PDF, software voor printen en scannen Eigenlijk vooral lichte applicaties
- Ben je van plan te gaan overklokken? Neen
- Heb je verder 'speciale' eisen voor je pc? Gigabit lan, SSD, energiezuinig, USB 3.0 in frontpanel, A-merken

2. Randapparatuur:
- Heb je ook randapparatuur nodig? Draadloze muis & toetsenbord, tevens een nieuw beeldscherm
- Welke software heb je nodig? Geen
- Heb je hiervoor ook een apart budget? Nvt
- Hoeveel beeldschermen wil je gaan gebruiken? 1

3. De (web)shop:
- Moet het systeem geassembleerd (in elkaar gezet) worden door de (web)winkel? Nee dat doe ik uiteraard zelf
- Wil je ook dat er een besturingssysteem door de (web)winkel wordt genstalleerd? Neen/nvt
- Heb je zelf een voorkeur van bepaalde (web)winkel of heb je liever dat wij prijs/kwaliteit de beste deal uitzoeken? Azerty tenzij elders beduidend goedkoper


Zelf heb ik deze samenstelling ervan gemaakt: Klik voor winkelwagentje
Nog geen 424,- inclusief alles (ook verzendkosten).
 
Hoi Polley,

Ik ben lang weg geweest, maar ik ben weer terug. Allereerst even een vraag ik, ik weet niet of je het zelf al hebt gezien, maar je hebt een micro atx kast gecombineerd met een mini-itx moederbordje. Dit is wel mogelijk maar je mini itx moederbordjes hebben duidelijk minder functionaliteit, in de zin van aansluitingen dan. Persoonlijk zou ik de AM1 processoren laten voor wat het is en doorgaan of voor een intel Pentium, of voor een AM3+ processor.

Hier wat inspiratie:
http://tweakers.net/reviews/3849/2/desktop-best-buy-guide-januari-2015-instap-en-basissysteem.html

Het voordeel van deze processor is dat hij net even een tikkeltje vlotter is, weliswaar is de ingebakken grafische chip minder snel als die van AMD. Maar als ik het zo lees is die toch niet heel erg van belang, want ook die in de AMD is niet snel... Dan moet je echt gaan kijken naar de A8/A10 serie op AM3+ socket.
Een ander voordeel van kiezen voor deze processor is dat je dan meteen op socket 1150 zit, je kunt dus makkelijker upgraden later naar een i3, i5 of i7, mocht over 2 jaar blijken dat hij niet snel genoeg is.

Wat je natuurlijk kan doen mocht je toch voor een micro atx moederbord gaan, een micro atx kast erbij nemen. Of nog mooier, een mini itx kastje.
Mocht je voor mini itx gaan, let wel op de koelmogelijkheden dan, je zult waarschijnlijk een lage processorkoeler erbij moeten kopen, plus het feit dat deze niet fantastisch koelt mocht je er later een snellere processor inzetten.

Ook zou ik als ssd voor de MX100 gaan:
http://nl.hardware.info/productinfo/220846/crucial-mx100-128gb#tab:reviews
 
Heb even wat systeempjes voor je samengesteld:
MINI-ITX

Klein systeempje en het minst krachtige van allemaal... Ter vergelijking de J1900 haalt 1.85 punten in cinebench R11.5, waar de celeron G1850 ruim 2.5 punten haalt. Ook is dit systeem niet gemakkelijk te upgraden. Ook heb ik geen ervaring met de voeding die aan boord van deze kast zit, eventueel kan je er een PICO-PSU voeding bij doen waarvan ik in ieder geval weet dat die goed zijn, maar dan kost het wel weer meer geld.

Hier een ander systeempje:
MICRO-ATX

Dit systeem heeft dus de vlottere Celeron aan boord, mocht je de prijs alsnog te hoog vinden kan je besparen op de kast, eventueel de SSD. Ik heb bewust niet het goedkoopste moederbord genomen, want de kast die je hebt genomen heeft USB 3.0 aan de voorkant zitten. Dit moederbordje biedt usb 3.0 via headers, en dus niet alleen aan de achterkant van de kast. Wel zo handig :). Eventueel kan je voor een Micro ATX kast gaan, het bordje is dat namelijk ook.
 
@ weballey: dat is nog wel een goede optie ja. Zou het wel de ASRock Q1900-ITX moeten worden. Die heeft ook sata-600 wat ik wel prefereer voor de ssd. Ik wil wel zoveel mogelijk uit de ssd halen, dat is toch vooral het verschil dat vaders gaat merken.

@ Djseb: De itx-bordjes volstaan in dit geval prima. De extra opties die een groter moederbord bieden zijn in dit geval helemaal niet interessant naar mijn idee. Of jij moet daar nog een ander overtuigend argument voor hebben...

Om te kijken naar socket 1150 is nog wel een goed idee ja. Ik ben zelf ook niet bekend met de AMD SoC die ik had gespot, dat is meteen de beste uit de reeks dus upgraden is geen optie. De toekomst van AM1 is ook niet echt duidelijk. De G1850 is wel een leuke optie, jammer dat ze daar bij intel niet even hyper-threading ingebouwd hebben. De AM3+ processors vallen wat mij betreft af, allemaal toch een vrij hoog tdp en meteen een stukje prijziger.

De mx100 is ook een goede optie ja. Valt me alleen op dat daarvan de schrijfsnelheid vooral aan de lage kant is voor een ssd. Maar ik zie inderdaad dat die in de test toch wel beter presteert.

Wat betreft de behuizing zit je inderdaad vaak met (te) weinig ruimte. Ik vind zelf deze behuizing wel een heel mooi ding.


Beetje zitten puzzelen en dit er van kunnen maken: winkelwagentje

Of met mini itx: winkelwagentje


Dan is de J1900 wel een behoorlijk stukje zuiniger! Zit je alleen weer met het probleem dat upgraden geen optie meer is als het tegen blijkt te vallen. Hij heb nu een Intel E6750 geloof ik, vergeleken daarmee zal de J1900 mogelijk wat tegevallen.


Edit: Zie dat je al wat gepost had terwijl ik nog aan t speuren was. Kom ik nog op terug dus.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk maar even of je het wat vind ;)! Ik zou zelf ook de AM3+ niet nemen, wil je dan goede CPU prestaties hebben dan begint het met de A8. En die is meteen 100 euro. Inderdaad de stap van de E6750 naar een J1900, is niet een wereldschokkende vooruitgang. De E6750 scoort ongeveer 1.5 cinebench punten, en de J1900 1,8. Dan kan je beter voor de celeron gaan.

Edit: Sorry ik haalde AM3+ en de FM2+ even door de war. Ik doelde op de FM2+ APU's ook in mijn vorige bericht. Die FX serie van de AM3+ zijn inderdaad niet interessant. (dat is het nadeel van een tijdje eruit geweest zijn)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Qua processor denk ik niet dat vaders heel veel verschil gaat merken met de toepassingen die hij gebruikt. Ik werk zelf al jaaaaaren op een Athlon II x2 250. Dat is ook geen bijzondere processor maar voor het normale huis, tuin en keukengebruik is dat prima (internetten en hd-audio in mijn geval). Het processorgebruik is eigenlijk constant heel minimaal.

Ik ga nog even aan hem voorleggen wat hij zelf wil. Vermoedelijk (ik ken de man natuurlijk goed) zal het dan toch een Celeron worden.

Een LC-1350mi lijkt me niet veel. Ik ken het verder niet maar ik twijfel een beetje aan de kwaliteit daarvan.


Bedankt in ieder geval voor de tips!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jouw eigen samengestelde systemen zien er ook goed uit, het verschilt allemaal niet zoveel :). Die J1900 is inderdaad lekker zuinig, maar de prestaties zijn nu ook niet super. Als ik persoonlijk zou moeten kiezen zou ik voor het systeem met de celeron G1850 gaan, puur omdat die gewoon beter op de toekomst voorbereid is. Dit zowel als upgraden, als in (huidige) prestaties.

Edit: Gaat wel lekker zo:p met dat door elkaar posten. Ik heb de keus voor die kast inderdaad ook uit budget oogpunt gemaakt, ben zelf ook niet zo fan van die kast. Had eerst een losse pico psu voeding van 80 watt plus adapter met een coolermaster kast welke een silver award heeft van HWI.
http://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product%5B551979%5D=1&product%5B681194%5D=1

Maar dan ben je wel beduidend meer kwijt, vandaar de keus.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja dat kan ook nog, wel een leuke behuizing ja. Die kleintjes van Cooler Master zijn leuke kastjes!

Dan zou je ook nog voor een NUC kunnen kiezen; winkemandje. Zit je alleen met sata-300. Wel geinig.



Is het trouwens voor vaders eventueel slim om een monitor te nemen met een VA paneel? Of gewoon bij TN houden? Prijstechnisch zit er geen verschil in. Scherm van BenQ met VA voor dezelfde prijs als de Samsung met TN.
 
Haha ja dat is een grappig kastje van Gigabyte inderdaad, klein kastje! Helaas kan ik je bij de monitorkeus niet zo goed helpen, daar heb ik vrijwel tot geen ervaring mee...

Maar wat leesvoer opzoeken kan altijd: http://www.tnpanel.com/tn-vs-ips-va/
Misschien dat je er iets aan hebt. ;)

Het beste is en blijft denk ik om de schermen in het echt te zien, dus om eerst naar een grote computerzaak te gaan (mediamarkt, bcc, saturn ed.) waar je de mogelijkheid hebt beeldkwaliteit, kijkhoeken ed. te vergelijken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vaders vind het formaat van de pc niet zo belangrijk dus dan gebruik ik gewoon een tower model behuizing.

Wel toch een socket 1150 moederbord en processor met het oog op de toekomst. Wel zo prettig! Is de G1840 nog een goede optie? Lijkt me dezelfde processor als de G1850 alleen 0,1 ghz lager geklokt, 1333 mhz geheugencontroller (ipv 1600) wel direct 20,- goedkoper. Of zit er nog ergens een essentieel verschil dat ik over het hoofd zie?

Wel even een ander scherm nog uitzoeken, vaders wil wel graag speakers in het scherm maar dat komt wel goed!
 
Die toekomst is wat ongewis. Er komt later dit jaar een nieuwe generatie processors (skylake), met een andere socket (1151). Het is nog niet helemaal duidelijk of ze ook meteen compleet omschakelen naar DDR4. Maar jouw toekomst is dus ongeveer vijf maanden.
 
Weballey, dat is natuurlijk gedeeltelijk waar. Ga je nu voor AMD, dan kan je vrijwel niet upgraden want AMD heeft geen significant snellere processoren op FM 2+ socket. Terwijl je over een jaar of drie waarschijnlijk prima een 2e hands i3/i5/i7 op de kop kan tikken voor een leuk bedrag. Maar dat is dan inderdaad wel 2e hands en dat moet je wel willen... Maar ik ben van mening dat je dat probleem altijd blijft houden.
 
Wie had het over amd dan? TS geeft nu 40 euro extra uit voor een praktisch niet bestaande toekomst.
 
Welke vergelijking maakte jij dan weballey, ik dacht dat je doelde op de vergelijking AMD-Intel. In welke vergelijking haal jij 40 euro tevoorschijn?
 
Die toekomst is wat ongewis. Er komt later dit jaar een nieuwe generatie processors (skylake), met een andere socket (1151). Het is nog niet helemaal duidelijk of ze ook meteen compleet omschakelen naar DDR4. Maar jouw toekomst is dus ongeveer vijf maanden.
Het veranderen van socket is wel vervelend voor de toekomst ja. Helaas is dat bij AMD niet anders maar om daar nu op te gaan wachten vind ik niet de moeite waard. Om over een toekomst van 5 maanden te spreken is wat kort door de bocht. Er zullen zeker nog wel een tijd 1150 processoren te koop zijn, eventueel tweede hands zoals Djseb ook al benoemd. Er is ruimte voor extra processor kracht indien nodig. Bij de AM1 is het helemaal onzeker (daar zou je al het beste model aanschaffen, als ze bij AMD dan nooit met een betere komen heb je ook tweede hands niets beters).

Natuurlijk is het leuk om de nieuwste technieken te hebben maar we moeten reel zijn. Deze processor zal prima volstaan voor vaders en de taken die hij op zijn computer doet. En mocht dat niet zo zijn dan zullen we dat snel merken natuurlijk. Hij redt het wel weer een paar jaar zonder upgrades denk ik.
 
Intel faseert de boel meestal toch wel vrij snel uit. Simpelweg doordat ze hun fabrieken ombatterijen naar het nieuwe spul. En als ze al wel omschakelen naar DDR4, kan het zijn dat DDR3 ook snel veel duurder wordt, want minder courant. In 2016 komt trouwens alweer een nieuw platform (skymont)...
 
Kom eens met een concreet advies dan. Welke processor/mobo/geheugen zou jij dan adviseren?
 
Zie #3. En dan zou mijn voorkeur uitgaan naar het complete systeempje, met eventueel een ssd er bij in. Aan dit soort budgetbakken valt toch geen eer te behalen bij zelfbouw.
 
Hallo Polley :)

Ik had je topic enkele dagen geleden al gezien, maar nog geen tijd gehad om erop te reageren. Bij deze dus...

Ik heb zelf een aantal zeer goede ervaringen met het bouwen van mini-pc's. Bijvoorbeeld Gigabyte Brix. Niet als gamepc of andere zware toepassingen, maar net voor de zaken die jij opnoemt. In zo'n kastje zit: moederbord en cpu vast ingebouwd. De aanslutingen zijn beperkt maar uiteindelijk meer dan voldoende voor wat een basisgebruiker nodig heeft. Het is uiterst zuinig, klein, maakt geen lawaai, heeft geen bewegende onderdelen, blijft koel enz...

Check mijn advies: http://azerty.nl/winkelmandje/winke...679387]=1&product[675986]=1&product[676846]=1

Ik heb daarbij gebruik gemaakt van 4Gb ram geheugen en een 128Gb SSD. Die moet je zelf nog inbouwen. Er is maar n video-aansluiting aanwezig (HDMI) en evtl. nog een aparte aansluiting voor het geluid als je speakers apart wilt. Maar die zitten ook in het scherm en dan wordt het geluid ook via HDMI aangestuurd. Verder een standaard draadloze desktopset. Je eigen harde schijf en optische drive kan je hergebruiken dmv de meegeleverde SATA naar USB aansluiting, via die weg kan je het toestel ook installeren. Evtl. kan je de harde schijf ook helemaal als extern station gebruiken en inbouwen in een harde schijf case.

Check voor meer info ook deze review: http://nl.hardware.info/reviews/5227/gigabyte-brix-s-bxceh-2955-review-tikkie-ruimer

Groetjes,

Dave
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan