• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Upgrade PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

BastiaanAmsterdam

Junior lid
Lid geworden
27 feb 2015
Berichten
30
Waarderingsscore
0
Beste,

Met veel plezier gebruik heb ik mijn huidige computer nu al zo'n 6-7 jaar in gebruik
Helaas begint deze nu wat kuren te vertonen, kan niet alles meer aan wat ik doen wil en begin ik mij zorgen te maken of mijn computer het nog lang volhoudt.
Vandaar dat ik ben gaan rondkijken naar nieuwe PCs, tweedehands PCs en losse componenten. Toen ik afgelopen week bij een MyCom winkel langs ging vertelde de verkoper daar mij dat ik het beste voor een 'upgrade' (zoveel mogelijk vervangen) kon gaan dan voor een compleet systeem.
Dit aangezien mijn budget zo'n 350 euro is en je met tweedehands computers toch altijd het risico loopt de kat in de zak te kopen.

Welnu, de vraag is dus wat het maximale is wat ik kan vinden voor mijn budget.

Even de info op een rijtje:
Huidige systeem: http://speccy.piriform.com/results/H5mqGoBbuDF6a5Ufp1AbZpE
Budget: 350 euro
Hoofddoel: Alhoewel ik mijn computer verreweg het meest gebruik voor surfen en office gerelateerde activiteiten, speel ik graag een spelletje op z'n tijd. Ik hoef de nieuwste spellen echt niet te spelen maar laten we zeggen dat ik de games tm 2011 ofzo wel echt op max. settings wil kunnen spelen. Of is dat teveel gevraagd voor mijn budget?

Overige punten zijn niet van toepassing op mijn situatie (overklokken, voorkeur webshop et cetera).

Graag hoor ik wat jullie hiervan denken, alvast bedankt.

Groet!

Bastiaan
 
Het probleem is dat je zowel moederbord, geheugen als processor moet vervangen voor een goede upgrade. En dan zit je zonder videokaart al ongeveer op dat bedrag. Denk dat je het beste nu een goede nieuwe videokaart kunt nemen, eventueel een ssd, en dan doorsparen voor de rest. Of je upgradet zonder videokaart en spaart daar dan voor.
 
Of je neemt toch een tweedehandse. Natuurlijk moet je uitkijken, maar er zijn zoveel gebruikers die zich de laatste pc kunnen permitteren, dat je ook wel iets goeds moet kunnen vinden, lijkt mij. Ik zou wel altijd alleen in mijn eigen regio kijken, zodat je aan huis kunt gaan en vertrouwd kunt kopen.
Neem er echter alleen een met een merk mobo.
Het is maar waar je voor kiest.
 
Bedankt voor jullie reacties! Ik was al bang dat mijn budget erg klein was, zelfs voor mijn niet al te hoge eisen.
Ik kan wellicht via mijn werk deze computer krijgen, is dit een betere uitgangspositie voor een upgrade?
Link: http://speccy.piriform.com/results/F7lvFPOsPP4DKF3bUZaAnrs

Edit: Volgens mij is dit zelfs een ouder model dan wat ik nu heb?
Mocht dit systeem niets zijn dan denk ik dat ik zal beginnen met nieuwe onderdelen te kopen, geeft mij toch een veiliger gevoel dan een 2e handsje - no offence. Past een videokaart in ieder moederbord of is dat ook nog iets om in het achterhoofd te houden; Welke ik nu heb en welke ik uiteindelijk kopen wil?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is een iets lichtere pc. Er zit wel meer geheugen in, mogelijk kun je dat voor een zacht prijsje ruilen? Er staat ook windows 7 op, wat ik liever zou hebben dan vista. Maar verder is de pc dus niet interessant.

Je pc is overigens nog niet echt beroerd. Alleen de videokaart is te verouderd voor de huidige games. Ik heb hier een lichtere E8400, waar nog best aardig mee te gamen is. Denk er wel over om wat anders te kopen, maar echt noodzakelijk is het nog niet. Geen hoge instellingen, maar alles is nog goed speelbaar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Helaas begint deze nu wat kuren te vertonen, kan niet alles meer aan wat ik doen wil en begin ik mij zorgen te maken of mijn computer het nog lang volhoudt.
Over wat voor kuren heb je het. De serieusheid hiervan bepaalt namelijk ook wel voor een deel welke keuze je het beste kunt maken. Een goed maar traag systeem voelt ook al een stuk prettiger aan met een SSD als OS schijf. Zo'n SSD, in combinatie met een goede videokaart, zoals Weballey voorstelt, zal al heel wat verbeteren en als je de juiste keuzes maakt, zou je die later over kunnen zetten naar een beter mobo enz.
 
Dank voor jullie tips wederom! Ik denk dat ik ga vragen of ik zijn werkgeheugen in deze computer mag plaatsen.
Verder zal ik op zoek gaan naar een nieuwe videokaart, hebben jullie tips? En vwb die SSD schijf: Ik wist helemaal niet dat er een nieuw soort harde schijf op de markt was.. :blink:Klinkt als een goede upgrade! Hoe gaat het 'verslepen' van mijn huidige OS naar SSD schijf? Misschien moet ik dit in een winkel laten doen?

Ontzettend bedankt voor het meedenken!

Edit: met 'kuren' doelde ik op het crashen van programma's die wat meer vragen van mijn PC (editting programma's en games), foutmeldingen die maar blijven terugkomen en een algemeen steeds trager wordende PC.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mag op, dan spaar ik gedurende het jaar voor verdere uitbreidingen. Dank - ik ga deze lijst doorspitten!
 
Kleine kanttekening: vooral met de eerste kaart moet de voeding wel voldoende zwaar zijn. Maar je huidige kaart lijkt me ook niet vreselijk zuinig, dus mogelijk valt dat mee. Zoniet, dan zit je aan een nieuwe voeding vast, vanaf 50/60 euro.
 
Check, dank. Ik zie idd dat deze qua prijs goed te doen zijn (2TB 116). Nou, ik hoop deze week ergens tijd te vinden om deze plannen te gaan realiseren. Alhoewel er nog een kleine kans bestaat dat ik iemands high end pc kan overnemen. Mocht dit niet het geval zijn dan zal ik beginnen met een nieuwe videokaart en SS(H)D, mobo en processor volgen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ok, videokaart in huis!
Qua ssd heb ik een msata schijf op het oog voor mooie prijs. Echter twijfel ik of dit dezelfde is als die hier genoemd is? Zelfde naam, specs, merk. Alleen wordt er dus over m sata gesproken ipv sata?
 
Msata past waarschijnlijk niet in je pc. Dit is een los kaartje wat in een daarvoor geschikt slot past. De gelinkte ssd heeft een standaard 2.5" behuizing met standaard sata voedings- en data-connector. Mogelijk heb je wel een bracket nodig, als je geen 2.5" bays in je pc hebt zitten.

https://tweakers.net/pricewatch/391575/crucial-mx100-256gb.html
https://tweakers.net/pricewatch/319700/corsair-bracket-van-2-komma-5-naar-3-komma-5-inch.html
https://www.google.nl/search?q=msat...ei=Bwn8VMXJI8n9UOP4gIAI&sqi=2&ved=0CAYQ_AUoAQ
 
Oei, goed dat ik het nog even check dan. Veel dank, dan blaas ik deze koop af en bestel ik de genoemde producten.
 
Ok, videokaart zit erin en heb ook een nieuw voeding en beeldscherm (mijn oude ondersteunde geen digitaal signaal) genstalleerd. Met de ssd heb ik nog even gewacht. Nu merk ik dat mijn video kaart meer RAM nodig heeft dan ik nu heb (4gb; spellen klappen er regelmatig uit op momenten dat er 100% gebruik gemaakt wordt van RAM). Waardoor de volgende stap toch eerder mobo/proces/ddr lijkt te worden.
Hebben jullie tips op dit gebied? Ik dacht opnieuw aan een budget van 300 euri. Nogmaals ik hoef de nieuwste games echt niet op ultra setting kunnen spelen maar ik game wel graag. Ik begrijp dat de i7 processors goed zijn?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Uiteindelijk heb ik een i5 4590 voor een mooie prijs op de kop getikt, nu ga ik op zoek naar een moederbord die deze ondersteunt (socket 1150), maximaal uitbreidingsvermogen kent (32gb denk ik) en met PCI-e 3.0 x16, anders past mijn vid kaart er niet in. Langzaam maar zeker komen we er wel!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan