• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Hoe ziet www.tripadvisor.nl mijn facebooknaam en -vrienden?

Status
Niet open voor verdere reacties.

PvdH

Nieuw lid
Lid geworden
7 feb 2008
Berichten
18
Waarderingsscore
0
Wie kan uitleggen hoe dit werkt, ik snap het niet.

De situatie is als het volgt:
1. Ik ben in Internet Explorer ingelogd in Facebook (op het eerste tabblad).
2. Vervolgens open ik op het tweede tabblad www.tripadvisor.nl. Ik log daar niet in.
3. Na enige tijd komt er in Tripadvisor een pop-up waarin ik persoonlijk met mijn voornaam wordt aangesproken en waarin gezegd wordt dat dertien van mijn vrienden tripadvisor gebruiken, met de oproep om dat ook te doen.

Ik heb ik Facebook niet op een advertentie van Tripadvisor geklikt of hun pagina geliket, of zo.
Ik kan me ook niet herinneren dat ik in Tripadvisor een account heb. En ik krijg ook geen mail als ik bij "wachtwoord vergeten" mijn mailadres invul.
Mijn vrouw zit met haar laptop op hetzelfde thuisnetwerk (en dus hetzelfde IP-adres, volgens mij). Zij had het ook, maar met haar naam en vriendenlijst.

Ik ben benieuwd!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
de site http://www.tripadvisor.nl/ staat hier nu al 10 minuten open er komt hier geen pop-up met mijn voornaam ...
waarschijnlijk heb jij of je vrouw of een vriend Facebook gelinkt aan tripadvisor .

Ashampoo_Snap_2015.03.13_16h30m28s_002_.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ondertussen begrepen dat het als volgt werkt.

De TripAdvisor pagina zoekt op mijn computer naar Facebookcookies en als het die vindt, vraagt het aan Facebook mijn gegevens. Misschien kan het dat stukje software kopen bij Facebook, of in ieder geval kan het deze dienst afnemen. Facebook geeft TripAdvisor vervolgens mijn gegevens, zoals naam, vrienden, etc. Dit kun je beperken door instellingen in Facebook en/of Tripadvisor aan te passen. Default is dus echter dat Facebook mijn gegevens geeft aan degene die daarnaar vraagt. (@Emi, misschien is dat het geval bij jou.)
In theorie hoef ik daarvoor zelfs niet ingelogd te zijn in Facebook, maar in dit geval blijkbaar wel.

Zie ook: http://www.tripadvisor.nl/pages/privacy.html
En speciaal dit stukje:
"We werken samen met Facebook om leden van Facebook directe personalisatie te bieden op TripAdvisor. Als je directe personalisatie hebt ingeschakeld in de privacy-instellingen van je Facebook-profiel en je bent aangemeld bij Facebook, dan wordt TripAdvisor gepersonaliseerd wanneer je de website bezoekt. Zelfs als je de eerste keer op de website van TripAdvisor komt. We laten bijvoorbeeld beoordelingen en bezochte plaatsen zien die je Facebook-vrienden op TripAdvisor hebben geplaatst. Om deze persoonlijke instellingen te kunnen bieden, verstrekt Facebook ons de gegevens die jij als beschikbaar hebt aangegeven in de privacy-instellingen op je Facebook-profiel. Onder die gegevens kunnen je naam, profielfoto, geslacht, vriendenlijst vallen maar ook andere gegevens die je beschikbaar hebt gemaakt.

Als je TripAdvisor voor de eerste keer bezoekt, zie je een optie waarmee je directe personalisatie met n klik kunt uitschakelen. Als je deze later wilt uitschakelen, kun je dat doen door je eerst aan te melden bij Facebook en op de link "uitschakelen" te klikken op deze pagina, of naar de link 'Meer informatie' te scrollen bovenaan de pagina op TripAdvisor en op "Personalisatie uitschakelen" te klikken. Je kunt directe personalisatie ook uitschakelen door je privacy-instellingen op Facebook te bewerken. Houd er rekening mee dat je vrienden op Facebook die gebruikmaken van TripAdvisor, ook gegevens over jou met ons kunnen delen via Facebook. Als je dit wilt voorkomen, kun je je privacy-instellingen op Facebook bewerken.

Meer informatie over directe personalisatie op Facebook of lees Veelgestelde vragen over directe personalisatie van TripAdvisor. "

Op Facebook zelf zie ik de term "Directe personalisatie" overigens niet meer. Misschien noemen ze het daar tegenwoordig anders.
 
Prima, je hebt het zelf al gevonden!

Nog meer info over hoe jij gevolgd wordt wanneer je surft op internet, kun je nalezen in dit artikel van ComputerTotaal: klik!
Dat artikel telt twee pagina's. Op de eerste pagina wordt onder "Je deelt meer dan je denkt" gesproken over de deelknopjes voor sociale media (Facebook!) die je overal tegenkomt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan