• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Linux naast Windows

Status
Niet open voor verdere reacties.

PoppeSchuitema

Gewaardeerd
Lid geworden
29 jul 2013
Berichten
1.705
Waarderingsscore
0
Goedendag daar ben ik weer met een probleem.
Als ik eerst Windows 8.1 met Bing op mijn HD zet en daarna Linux Mint 17.1 er naast wil zetten ziet de Linux installatie de Windows niet en geeft aan dat de HD helemaal leeg is. Als ik dan de Linux op het achterste gedeelte van de HD zet, is toch de Windows verdwenen
Als ik eerst Linux er op zet kan ik daarnaast geen Windows zetten want hij wil hem daar niet installeren omdat de partitie met Gparted ingedeeld is.
Toch wil ik graag deze beide naast elkaar hebben hoe kan ik dat het beste doen? Is er een mogelijkheid om eerst de HD te partioneren en daarna beide te installeren?
Ik heb al met een speciaal programma de HD gepartioneerd in 4 partities, ik heb al met de Windows instal gepartioneerd ik heb al met Gparted gepartioneerd het veranderd er niet van ik krijg ze dus domweg niet naast elkaar. Ik ben ook met de UEFI aan t stoeien geweest en heb die omgeschakeld naar legacy, ik heb de snelle opstart uitgeschakeld enz allemaal volgens instructie van Computertip ( daar staan van die mooie stapvoorstap instructies)
 
Hoi Poppe, kijk eerst hier: https://sites.google.com/site/computertip/windows

Daarna installeer je Windows 8.

Vervolgens start je de live versie van Linux Mint.
Ga naar het menu en bij beheer moet je dan Gparted vinden.
Met die partitiebeheerder kan je dan voor Linux zowel een systeem= als Swab-partitie aanmaken.
Zie ook wat hier https://sites.google.com/site/computertip/schijfindelen voor Ubuntu is beschreven (Linux Mint heeft als onderbouw Ubuntu).

En de feitelijke installatie van Mint doe je ook conform de laatste link.
Let ook goed op waar de bootmanager Grub genstalleerd wil worden - heb je maar n echte HD in jouw notebook, is dat geen geen probleem.

Bovendien vind je op die site nog heel veel meer aan nuttige tips.
 
Ik zit altijd al op die site en handel volgens die instructies maar mijn Linux install. ziet mijn Windows niet, hij geeft aan dat er een vrije ruimte is van 320 GB de HD is 320 GB groot dus volgens de Linux is de HD totaal leeg
 
Ja de standaard die in de installatie ingebakken zit
 
het zelfde hier hoor ik heb iets andere situtatie,maar linux mint rebecca cinnamon zag mijn windows 7 niet,bij installeren van linux.
nu heb ik op120 GB SSD Linux mint en op HDD 1Tb windows 7.
normaal start linux op.
maar als ik op mijn pc bij opstarten druk op F11 kan ik kiezen.
linux of windows.
HANDIG
:D

met dank aan EMI :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Afgelopen zaterdag alles opnieuw op mijn SSD gezet.
Eerst Windows 7 en toen Linux Mint Rebecca Cinnamon.

Met Geparted een uitgebreide partitie aangemaakt en daarin drie logische partities.
De eerste voor Linux (40GB), de tweede Swab en de derde partitie gewoon in NTFS voor data voor beide besturingssystemen.

In mijn notebook is UEFI bios gedeaktiveerd.
 
Yes ik heb het voor elkaar, een legale W 8.1, geactiveerd en wel, een Linux Mint 17.1, een dual boot en alles werkend, dank voor het meedenken
 
Hoi Poppe, ik zat gisteren nog aan je te denken, fijn dat het jou nu gelukt is.
Heeft het gene wat hier staat, bijgedragen aan de oplossing bij jou?
 
@Poppeschuitema,wil je even toelichten hoe
en wat je nu gedaan hebt???
 
O sorry ik had in een ander draadje wel geschreven hoe ik het gedaan heb, hier komt de clou.

* Ik heb met DBan de hele schijf overschreven dus feitelijk alles maar dan ook echt alles op de schijf onleesbaar gemaakt
* Een, via een Tweakersforumlid, verkregen download van een W 8.1 met Bing geinstalleerd na 100GB gepartioneerd te hebben middels de W install-tool
* Met G-Parted de rest van de schijf gepartioneerd en geformatteerd
* Linux Mint 17.1 geinstalleerd middels een iso op een usb-stick op de 3de partitie
Toen was de installatie niet dual boot, waarom?..... vraag het mij niet
* aan de hand van deze site alle aanpassingen aan de LM17.1 gedaan incl. de grub opnieuw installeren en vanaf toen was het dus een dual boot.
* daarna alle drivers voor W8.1 opgehaald op de site van Lenovo en geinstalleerd
* Verder beide aan mijn eigen wensen aangepast
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ja dat hett aan GRUB ligt ,weet ik ook wel
wat heb je met GRUB gedaan dan ,want dat is de kloe he.
en anders laat ik het zoals ik nu heb,via F11 kan ook best hoor ,is bijna het zelfde als boot menu
 
ja als je doet wat in die link staat ,dat kan enkel als je alles opnieuw installeerd en indeeld??
Dus dan laat ik het zo als ik nu heb :D
 
Heb ik niet gedaan ik heb gewoon vanuit de bestaande Mint al die terminal opdrachten gedaan en verder niets veranderd of geinstalleerd en het werkt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan