• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Computer crashed, videokaart niet meer herkent

Status
Niet open voor verdere reacties.

Flax

Bekend gezicht
Lid geworden
27 okt 2010
Berichten
102
Waarderingsscore
0
Goedemorgen,

Gistermiddag (20-05-2015) zat ik rustig Europa Universalis IV aan het doen toen plots mijn beeld compleet bevroor. De muziek van het spel speelde wel gewoon door. Ik probeerde uit het spel te gaan door middel van CTRL+ALT+DELETE, maar dat mocht niet baten. Ook ALT+F4 hielp niet. Het enige wat hielp was mijn PC geforceerd af te sluiten via de aan/uit knop.
Bij het opstarten kreeg ik plots de melding op mijn scherm: "no signal detected". Oftwel geen signaal vanaf mijn videokaart. Dus ik de kabels controleren. Op het oog niets mis mee. Ook de videokaart noch moederbord vertonen geen brandplekken o.i.d. Enkel een beetje stof hier en daar. Dus dat heb ik schoongemaakt. Ik heb toen mijn videokaart teruggeplaatst in de daarvoor bestemde slot. Maar nog geen signaal. De fan van mijn videokaart doet het wel gewoon. Vervolgens heb ik geprobeerd de kabel vanaf mijn videokaart naar mijn voeding in een ander contact van mijn voeding te steken (had gelezen dat dit soms het probleem kan verhelpen). Maar ook geen resultaat. Ik gebruik nu de VGA en onboard videokaart van Intel op mijn moederbord. En in apparaatbeheer staat dan ook alleen maar deze beeldschermadapter.
Vervolgens heb ik alle videokaart drivers verwijderd met DDU van Guru3D.com. En deze opnieuw genstalleerd. Ook dit had geen resultaat. Tot slot heb ik mijn BIOS teruggezet naar default settings en de video settings gezet naar PCI/PEG. Ook heb ik PEG/PCI geprobeerd. Maar ook dit had geen positief effect. Ik zal niet weten wat er verder nog aan opties is.

Het gaat om een 5 jaar oude PC.
Specificaties:
Manufacturer: Qmotion Goldline 3200
Processor: Intel core i7-2600 CPU @ 3.40 GHz
Memory: 16GB DDR 3
Hard Drive: 1500 GB SATA II
Motherboard: ASUS P8H67-M LX
Operating System: Windows 7 Home Premium
Video Card: ATI Mobility Radeon HD 5770 1024Mb
Monitor: 1920 x 1080 22"
Sound Card: 5.1 HD Audio +S/PDIF

DXdiag:
Bekijk bijlage DxDiag.txt
 
even een van mijn eigenpost gekopieerd:

wel even je bios goed zetten naar je grafische kaart natuurlijk en je monitor aansluiten op je ATI kaart

Wat je zou kunnen proberen is om gelijk nadat je hem aan hebt gezet op F8 gaat drukken (gewoon spammen op die toets, laar je maar lekker gaan )

Krijg je dan een menuutje als dit te zien:

windows-vista-safe-mode.gif


Zoja kies dan voor "enable low-resolution video"

Mocht hij dan booten gewoon de juiste drivers installeren van de AMD site (liever niet van de cd, als het niet anders kan dan natuurlijk wel).

Laat maar even weten of dit lukt...
 
Ik ga het even proberen.
Echter krijg ik totaal geen beeld als ik mijn monitor op mijn ATI videokaart aansluit.
 
Nee, helemaal niets.
Behalve wanneer ik mijn beeldscherm uitzet en opnieuw aanzet, dan krijg ik te zien: "no signal detected!".
Alleen bij de VGA ingang van mijn moederbord krijg ik beeld.

Nog iets opvallend. In de AMD catalyst auto-detect vindt die geen OS en alleen de Intel onboard graphics. Knipsel.PNG

edit:

tevens krijg ik bij F8 alleen een bootup scherm te zien. Dan selecteer ik mijn hardeschijf. Maar daarna start windows direct.
Ik heb geprobeerd de drivers opnieuw te installeren in veilige modus. Maar dan werkt de "detection service" van catalyst control center niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, helemaal niets.
Behalve wanneer ik mijn beeldscherm uitzet en opnieuw aanzet, dan krijg ik te zien: "no signal detected!"

Ja dat is een melding die je monitor genereerd, dus dat heeft er niet zo veel mee te maken.

Het lijkt dan toch echt op een hardware defect. alleen is het dan even de vraag wat...

Het kan natuurlijk de grafische kaart zijn maar het zou ook het moederbord kunnen zijn (de aansturende chips of de connectoren) in een extreem geval zou het zelfs nog de voeding kunnen zijn die niet meer goed functioneert (theoretisch).

Je zou de kaart in een ander systeem kunnen proberen, maar ik kan mij voorstellen dat je misschien niet 123 die mogelijkheid hebt. maar dat zal toch noodzakelijk worden als je zelf wilt gaan troubleshooten ...
 
Ok, toch bedankt voor de moeite.
Als het een hardware defect blijkt te zijn, dan schaf ik waarschijnlijk maar gelijk een hele set aan nieuwe onderdelen aan.
 
Video Card: ATI Mobility Radeon HD 5770 1024Mb
Vreemde opgave, tis een ATX moederbord en die heeft ook een onboard grafisch deel die van de GPU in de CPU gebruikt maakt.
Indien je niet gamed is dat al voldoende, miss dien je wel de bios te resseten indien je geen beeld krijgt, in de bios dient de video op IGP/PEG te staan en alleen bij gebruik van de onboard op IGP.

Videokaart in een andere PC uitproberen om het zeker te weten.
 
Ik snap er nu niets meer van.
Ik heb net mijn PC een poosje gebruikt (beetje Youtube kijken e.d.) besluit ik mijn PC gewoon eens opnieuw op te starten.
En plots pakt die mijn videokaart weer. En alles doet het weer zoals te voren.

Ik ben totally flabbergasted.
Iemand nu nog een idee wat het zou kunnen zijn?

--- Update ---

Update: kreeg net deze bluescreen, wellicht dat iemand hier iets uit kan halen.IMG_0677_s.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
tja toch een beginnend defect misschien, oververhitting... kan eigenlijk vanalles zijn.

ik zou het gewoon even in de gaten houden, en je zou bijvoorbeeld een strettest kunnen draaien om te kijken hoe hij onder full load werkt (gewoon een uur of 2 laten draaien, niet onbeheerd uiteraard).
 
tja toch een beginnend defect misschien, oververhitting... kan eigenlijk vanalles zijn.

ik zou het gewoon even in de gaten houden, en je zou bijvoorbeeld een strettest kunnen draaien om te kijken hoe hij onder full load werkt (gewoon een uur of 2 laten draaien, niet onbeheerd uiteraard).

Hoe kan ik een stresstest doen dan? Ik wil niet zomaar iets van internet downloaden (ivm malware e.d.)
 
Furmark is een prima programma:

http://www.geeks3d.com/20150410/furmark-1-15-2-gpu-vga-stress-test-opengl-benchmark/

na installatie kan je een test draaien

stel de resolution in op 1920 x 1080
en zet anti-aliasing op 8 x msaa

klik daarna op GPU stress test

en dit dan even laten draaien :)

hij zal goed gaan blazen, dat is normaal

Ik zal eens proberen. Had ook iets van UnityEngine gevonden. Benchmark Valley. Die 30 minuten laten draaien op Ultra en anti-aliasing op 8 met 1920 x 1080 resolutie. GPU werd niet warmer dan 70/71 graden.
Moederbord en CPU draaiden tegen de 60 graden aan (bron: Speccy)
Ik ga FurMark ook nog even proberen.
 
Die tempraturen klinken prima, niets om je zorgen over te maken.
 
Ook FurMark geeft hetzelfde resultaat. Heel stabiel op 7-9 frames per seconde en temperatuur schommelt rond de 69 graden.
Zou het kunnen dat bijvoorbeeld Europa Universalis (waarmee de problemen ontstonden) de oorzaak is van het probleem?
Dat er een soort memory leak in zit o.i.d.?

--- Update ---

Ik heb hier en daar wat research gedaan naar de bluescreen. Ik kwam uit bij WhoCrashed.
Hier het resultaat:Bekijk bijlage WhoCrashedOutput.txt

(is een .txt file, even veranderen naar .htm om beter te lezen.)
 
Tja hier valt helaas niet heel veel aan te zien.

Wat dit bevestigt is dat je video drivers crashen, wat je ook zou kunnen proberen om niet de nieuwste drivers te downloaden van de site maar die van een paar maanden geleden.

anders zou je toch eens een herinstallatie kunnen gaan overwegen... en dan helemaal schoon beginnen qua drivers
 
Punt is, dat ik wel mijn drivers kan installeren tot de laatste versie. En de persoon van de work-around niet.
 
Nee, hij haalt eerst het bestand, t.w. atikmpag.sys, wat de bsod veroorzaakt uit een oude driver installatie en zet die terug als de nieuwste driver is genstalleerd.
Of het daaraan ligt zal nog bewezen moet worden.
Heb diverse AMD graka's in gebruik en geen last van dit probleem dus of het nu aan de driver ligt is nog maar de vraag.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan