• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

upgraden stille pc (vnl voor gaming, multitasking & fotobewerking)

Status
Niet open voor verdere reacties.

sarahmellinda

Bekend gezicht
Lid geworden
23 jan 2013
Berichten
198
Waarderingsscore
0
Beste

Graag wil ik terug mijn 6 jaar oude pc upgraden, maar ik weet niet welke componenten nu het best geschikt zijn hiervoor en compatibel met de andere die ik reeds vernieuwd heb. Naar de pcwinkels in mijn buurt gaan is ook geen optie, die zeggen allemaal vervang ineens alles dat erin zit o_O lijkt me zonde aangezien mijn opstelling fantastisch draaide (tot nu het moederbord en de processor hun geest aan't geven zijn)

Hij moet zowel een stil werkpaardje zijn (vind mijn huidige pc bijzonder stil) als een gamingpaardje worden (ultra toch wel aankunnen verscheidene keren), kunnen multitasken en ook aan fotobewerking doen (weet dat deze niet al te goed samengaan soms). Liefst ook een 8 core processor, en een mogelijkheid om er ev een extra grafische kaart bij te steken met HDD nr 3, ookal weet ik niet hoe ik dat zou moeten oplossen (zit nu al met 1 master-slave qua hdd). Bij voorkeur liefst AMD, maar met mijn CPU koeler zou ik eigenlijk ook eventueel in de richting van intel kunnen gaan...

Mijn vorige vriend heeft me gelimiteerd in de mogelijkheden door er vorig jaar een voeding van 99 euro van 550 watt in te steken (ik vrees mits upgrade dat die nieuwe voeding van vorig jaar te weinig zal zijn :s) . Graag wil ik ook dualmonitoren zoals nu en eventueel een 2e grafische kaart als dit mogelijk zou zijn.

De enige originele onderdelen die er nu nog insteken zijn de GPU, CPU, HDD moederbord en 1 cd-rom drive+kaartlezer:
AMD Phenom II X6 1090T 3.2 GHz
Radeon Sapphire HD 6700
Gigabyte ultra durable GA-970A
HDD Seagate Barracuda 2TB (slave)

De andere componenten die de laatste 2 jaar de originele hun plaats hebben ingenomen zijn:
Scythe Mugen 4 CPU koeler
Corsair voeding CS50m 550Watt
2x 4 gb Geil memory 1333 9-9-9-24
HDD corsair force LS 120 GB (master)
Case: Fractal design define R4 zonder window, 4 werkende fans
OS windows 7 (wil upgraden naar de volgende nieuwe windows)
Deze zou ik allemaal graag willen behouden.

Kan er iemand me alsjeblieft advies geven over de mogelijkheden die ik heb van moederbord en nieuwe processor?

Het budget zit ongeveer 150-200 voor GPU als dit nodig zou zijn om hem ook te vervangen, 120-230 voor een nieuw moederbord (liefst met min 8 usb poorten waarvan sowiso 2 4usb 3.0 en de mogelijkheid om mijn voorste 2x 2 usb 2.0 en 3.0 nog bij aan te sluiten van mijn case, met eventueel nog 1 2 fans extra) en 100-200 voor een processor.
Ook als er echt geen mogelijk is om dit met 550 watt te realiseren, een andere voeding zou ook wel mogen dan maar liefst max 650 watt ofzo, wil hem ook wel wat energiezuinig houden

Sorry als mijn verwachtingen op het 1e zicht wat onredelijk lijken. Ik sta open voor andere suggesties :)

Alvast bedankt

Mellinda
 
Als ik het even kort samenvat begrijp ik dus het volgende:

Je zou alleen je cpu + moedebord en videokaart willen upgraden. voor die 3 componenten samen zat je te denken aan een bedrag van 370 euro.

Dat kan, daar is zeker wel het een en ander in mogelijk.

Wat je zou kunnen doen is het volgende:

Processors AMD A10-7850K 135
Videokaarten MSI Radeon R9 270 Gaming 2GB 184,99
Moederbord OPTIE 1 MSI A88XM-E35 59,23
Moederbord OPTIE 2 ASUS A88X-Pro 105,00

dan zit je redelijk op het bedrag wat je in je hoofd had en zal het systeem denk ik aan al je wensen voldoen.

Alleen ik zou er niet nog 2 extra case fans in zetten, je zegt dat je er al 4 werkende in hebt zitten + dan je cpu koeler + de video koeler. als je er nog 2 fans inschroeft zal je moeten gaan krabben vrees ik :p
 
Onoverzichtelijk verhaal, maar volgens mij wil je een nieuwe videokaart, en zonodig moederbord vervagen, en de processor behouden? Lijkt me weinig zinnig, een moederbord alleen doet weinig qua upgraden.

Voor 150 euro koop je een ati r7 265, voor 200 een nvidia gtx960.

Mag al het geld op (430 euro?), dan is er wat meer mogelijk.

Voeding is geen probleem.
 
Beste Scalfitura en Weballey

Bedankt voor de reacties, hier kan ik al heel wat mee. In het weekend zal ik ze al eens allemaal stuk voor stuk opzoeken tot in detail :) Sorry als het verhaal nogal rommelig lijkt, ben niet echt goed in deze zaken te structureren.

De processor en het moederbord krijgen voorlopig voorrang omdat ze het soms bijna lijken te begeven (tenzij iemand in "pc-spooken" geloofd die regelmatig dingen weer wel en niet laten werken, storingen en haperingen op alles veroorzaken zonder virussen, software of logische technische verklaring van meer dan 8 mensen die vrij veel van pc's af kennen + pctechniekers en ICT studenten, dan ben ik eerder iets met een pcduiveluitdrijver hehe ;) )
Al moet ik zeggen voor 5 jaar bijna constant oververhit tot 80 te zijn, lang leve grote cases met veel airflow en fans, en goede cpukoelers, sinds vorig jaar daardoor nooit meer last gehad v oververhitting of dingen die werden opgeblazen zoals in het begin als ik de oorspronkelijk samengestelde pc kocht:p

De reden dat ik ongeveer in de prijsklasse wil blijven van 100-max 200 euro per onderdeel (+/- totaal tussen 300600 euro max voor de 3 onderdelen),
is omdat de oorspronkelijke onderdelen destijds ook tussen deze prijsklasse zweefde en
ondanks alle tegenslagen met de andere onderdelen ik toch wel tevreden was dat die 3 componenten het nog zolang hebben volgehouden.
Ze konden ook nog laatste jaar op 2e hoogte settings draaien terwijl ze daarvoor altijd op ultra hadden gedraaid, mag dus niet klagen :) Ik weet met technologie dat je er eigenlijk niet al te veel op moet hopen maar toch hoop ik stiekem dat een nieuwe configuratie toch op z'n minst 5 jaar meegaat zonder al te veel achterop te geraken of onderdelen te moeten vervangen.

Graag wil ik nog een vraag stellen over mijn voeding: met de opgegeven voorstellen hoef ik me dus geen zorgen te maken over dat die te weinig zou zijn als ik het goed heb begepen?

Nogmaals bedankt voor de hulp :)
 
De reden dat ik ongeveer in de prijsklasse wil blijven van 100 max 200 euro per onderdeel (+/- totaal tussen 300600 euro max voor de 3 onderdelen)

ik hoop dat je begrijpt dat 300 of 600 euro investeren een enorm verschil maakt. als ik 600 euro aan die 3 onderdelen samen uit zou geven zou ik meer aan deze configuratie zitten te denken:

Processors Intel Core i5 4460 199,95
Moederborden Gigabyte Z97-D3H 121,00
Videokaarten MSI Radeon R9 270X Gaming 2GB 194,60 (OPTIE 1)
Videokaarten MSI Radeon R9 280X Gaming 3GB 240.00 (OPTIE 2)

dat is niet te vergelijken met een 300 euro systeem:

Processors AMD A8-7600 104,95
Moederborden MSI A88XM-E35 59,90
VideokaartenMSI Radeon R7 260X OC 2GB 189,00

Dit zijn beide systemen die totaal niet met elkaar te vergelijken zijn.

qua voeding hoe je je voorlopig geen zorgen te gaan maken, systemen worden tegenwoordig steeds zuiniger dus de echt hoge wattage voedingen kom je steeds minder tegen (ieder geval niet meer in de massa systemen).

De processor en het moederbord krijgen voorlopig voorrang omdat ze het soms bijna lijken te begeven (tenzij iemand in "pc-spooken" geloofd die regelmatig dingen weer wel en niet laten werken, storingen en haperingen op alles veroorzaken zonder virussen, software of logische technische verklaring van meer dan 8 mensen die vrij veel van pc's af kennen + pctechniekers en ICT studenten, dan ben ik eerder iets met een pcduiveluitdrijver hehe )

Mooi verhaal, maar ik kan er niet uithalen wat de klachten nu precies zijn... Wat doet hij soms niet en wat werkt er niet, het kan namelijk natuurlijk ook een diepere oorzaak hebben.
 
de voornaamste klachten zijn dat er regelmatig usb poorten weer wel- en niet werken. Ook tijdens fotobewerking, video's bekijken of gaming bevriest alles. Ook als je bv. hoofdtelefoon inplugt dan hoor je knetterend geluid dat lijkt op iets van stroomstoring. Van het moment dat je zelfs met gewoon PowerPoint, IE, word en excel alleen maar openhebt dan hangt hij regelmatig vast. Herstarten werkt soms ook niet. Er zijn een paar poorten aan de achterkant ook niet meer bruikbaar. Zelf al eens gekeken maar niets abnormaals gezien. Ik ontstof hem ook 3x / jaar alhoewel ik in die case met z'n stoffilters nog niet veel stof heb aangetroffen.

De gaming heb ik al opgegeven op die pc omdat hij constant blijft vasthangen met massieve lags. Ik hoor mijn moederbord als ik het zijpanneel van de case losheb enorm hard kraken alsook mijn processor.
Volgens windows taakbehaar piekt de processor ook heel hard tot bijna het maximum vanboven. Ik krijg die pieken de helft van de tijd niet opgelost. Ook soms alleen in worddocumenten werken lukt van tijd niet, resets werken maar soms.
Als ik videos bekijk ongeacht met welke mediaspeler of programma of online, hij begint dan weer enorm hard te kraken.
Dacht eerst misschien is mijn oude schijf kapot maar daar kwam geen geluid vandaan (die zit toch wel rechtsonder tamelijk van het moederbord en de processor verwijderd), ook een diagnostisch programma met schijf gerund en alles was daarmee in orde.

Er zijn ook geen verdachte backgroundprogrammas die runnen. Ik gebruik ook altijd bullguard antivirus waar ik 2x/dag mee scan alsook op het einde van de dag malwarebytes en adwcleaner, die kwamen allemaal clean uit dus ik verwacht niet dat er sprake is van virussen, adware of malware.
 
Re: upgraden stille pc (vnl voor gaming, multitasking & fotobewerking)

tja...

Vind het allemaal erg rare klachten. waarvan ik bijna zeker ben dat een deel aan je OS installatie te wijten is (misschien wel alles, maar dat kan ik zo niet zeggen).

Verder maakt een processor maakt onmogelijk geluid, een moederbord eigenlijk ook niet hooguit zou je wat "coil whine" kunnen horen, maar zelfs dat lijkt mij wat ver gezocht.

Geluid wat jij waarneemt moet uit een van de actieve fans komen of uit de harde schijf. Iets waar geen draaiende onderdelen in zitten kan eigenlijk geen geluid maken (weer, coil whine als uitzondering).

Ook is de vraag of je dan wel alles zo selectief moet gaan vervangen zonder een gedegen "onderzoek" te hebben gedaan wat nu het probleem is. het kan bijvoorbeeld ook gewoon de voeding zijn die niet meer goed functioneert, of het zou een het ram geheugen kunnen zijn wat defect is. Er is zo veel mogelijk.

Let op dat je niet teveel aannames doet, anders loop je het risico dat je ook straks met je nieuwe componenten tegen problemen gaat aanlopen...

--- Update ---

Ik gebruik ook altijd bullguard antivirus waar ik 2x/dag mee scan alsook op het einde van de dag malwarebytes en adwcleaner, die kwamen allemaal clean uit dus ik verwacht niet dat er sprake is van virussen, adware of malware..


Owja 2 x per dag scannen, dat is echt niet nodig. 1 a 2 keer per week is ruim voldoende. ook ook malwarebytes hoef je echt niet iederen dag te draaien ook dit kan je gewoon 1 a 2 x per week doen.
 
Ik heb wel een cdrom van W7 en ooit eens geprobeerd om de 32 bit naar 64 bit om te zetten maar dit was niet mogelijk ( in de pcwinkel konden ze het ook niet doen). Ook omdat er binnenkort een nieuwe windows uitkomt, leek het mij wat gek om nog in een W8 te investeren.

De ramlatten zijn nieuw van vorige zomer. Ik heb deze wel een paar keren verwijderd bij het ontstoffen, maar altijd goed gecontroleerd dat ze er netjes terug inzaten en goed contact maakte. Ook controleer ik elke maand of de stuurprogramma's nog recent zijn en haal ik wekelijks windows updates up. Ik zou niet weten wat ik zelf nog meer kan doen voor het moment.

Met knetterend geluid bedoelde ik moeilijk te omschrijven...een soort v zzzz met precies het geknetter als je pas een vuurtje probeert te stoken en er net vlammen inkrijgt, of als je met je oor vlak in de buurt van een tv scherm bent..(sorry voor de slechte visuele omschrijving).

Wanneer ik een paar keer mijn paneel aan de zijkant open had en hem zo liet draaien kwam had ik echt de indruk dat het van daar kwam. Dit was voor de vervanging van de onderdelen ook al lichtelijk het geval. Als het toch aan een ramlat zou liggen dan ga ik ze eens in de 3 van de 4 nog werkende sloten verplaatsen. En nadien telkens met 1tje moest het probleem zich blijven voordoen.

De 1e ontplofte voeding was 400 watt, nr 2 terug 400; nr 3 450, nr 4 500 en de huidige was een 550 watt. Deze laatste heeft wel over- en onderspanningsbeveiliging en de kast draaide vanaf toen relatief goed
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat knetteren lijkt toch wel op een voedingsprobleem. Zou een stekker kunnen zijn, die niet goed contact maakt. Zie je ook bruine plekken op bijvoorbeeld de atx stekker (24-pins, moederbord)? Heb ik ook wel eens beleefd.

Welke voeding zit er nu precies in? Want een degelijke nieuwe voeding hoeft helemaal niet zo duur te zijn.
 
De voeding die er nu inzit sinds vorige zomer is de Corsair CS50m 550Watt met stille fan.

Heb de case nog eens opengemaakt na je laatste reactie, stroomkabel uit het verlengsnoer gehaald en ook uit de voeding getrokken, niets abnormaals te merken aan het snoer (kan volgens de achterkant nog met gemak 3 extra pc's aanhangen), de voedingskabel of aan de pinnen van de powersupply. Deze leken op zich vrij netjes. Ook de aansluitingen op het moederbord 1 voor 1 gecontroleerd.

Het enige wat daar opviel was stokoude ingebouwde kaartlezer die wel net iets anders rook dan de rest van de hardware en een lusje in een aansluiting van de powersupply met moederbord... al vraag ik me af hoe mijn vorige vriend die lus daarin heeft gekregen. Durf er niets aan te doen uit schrik dat het zwarte draadje misschien afknakt, dat zwart lusje ziet er wat broos uit.

Heb ook de ramlatjes samen en vervolgens 1 voor 1 getest in de 3 nog werkende sleuven (wel cpu fan moeten demonteren van het blok en terug erop zetten aangezien er 1tje onder zat - niet simpel met die ijzertjes om de fan op te hangen maar als je het eenmaal doorhebt valt het nog mee :smile: ), ze werken allemaal en geen grotere veranderingen waar te nemen.

Als er geen programma's geopend staan op het bureaublad lijken de pieken van de processor volgens taakbeheer wel onder controle nu als hij dus gewoon op bureaublad staat.
Morgen zal ik eens kijken wat het geeft als ik terug begin te multitasken, fotobewerkingen of een kort tijdje gaming etc bezig ben. (als de problemen blijven zijn ze meestal al na halve minuut merkbaar met een game op low - medium settings).

Ergens blijf ik het wel spijtig vinden -ondanks de usb poorten die soms weer wel en niet werken - dat ik er nog maar 5 werkende heb achteraan en maar 2 van de 4 van de case vooraan (voor de 2 3.0 van de case was geen plaats maar om die te connecten met moederbord). Mag eigenlijk niet al teveel klagen daarover, kom voorlopig nog toe :)
 
Erg vervelend allemaal, dat snap ik heel goed.

Alleen zijn er wel heel veel klachten die je hebt. voordat ik ook maar 1 nieuw hardware component in die kast zou schroeven zou ik eerst 100 zeker willen weten wat het defect is, voordat het straks ook je nieuwe componenten aantast.

Het RAM geheugen zou je relatief makkelijk zelf kunnen testen met:

http://www.memtest86.com/download.htm

Als je die bootable USB image download en de readme leest moet dat wel te doen zijn denk ik.

Ook zou ik de voeding (laten) doormeten, gewoon om zeker te zijn dat hij goed functioneert. je geeft aan dat hij pas 1 jaartje oud is, maar dat is natuurlijk geen argument dat hij niet kapot zou kunnen zijn (idem voor het RAM).

Over Windows hoef je je geen zorgen te maken, als je nu Windows 7 of 8(.1) koopt krijg je gewoon de nieuwe Windows (10) als hij uitkomt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kon de tool niet laten werken.
Heb dan maar met behulp van windows zelf een geheugencontrole uitgevoerd. Deze had niets gevonden.

Dinsdag zal ik hem toch in de pc winkel waar ik hem oorspronkelijk had laten samenstellen binnendoen dan om de voeding dan te laten nakijken en ze nog een paar dingen laten testen.
Had gisteren alle serienummers van alle onderdelen afgeschreven, denk dat ik het dit x wel zou weten als een winkel deze zou omwisselen :)

Het lucht op om te lezen als ik W7 of 8.1 koop dat ik dan recht heb op een upgrade. Ik zal hen dan ineens een 8.1 64 bit erop laten zetten. Wel hopen als ik hem binnenbreng, dat ze dan niet meer kapot maken zoals in het verleden... Ergens blaam ik hen niet helemaal, deze pc is altijd al een zorgenkindje geweest...
Dankzij jullie stel dat er toch iets zou moeten vervangen worden, heb ik een goed idee wat de mogelijkheden zijn, nogmaals bedankt daarvoor.

weet niet of dit iets uitmaakt maar dit is een logje door speccy:
http://speccy.piriform.com/results/NdGNW1a5Ezt158Ipku30PPx
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kon de tool niet laten werken.
Heb dan maar met behulp van windows zelf een geheugencontrole uitgevoerd. Deze had niets gevonden.

Dinsdag zal ik hem toch in de pc winkel waar ik hem oorspronkelijk had laten samenstellen binnendoen dan om de voeding dan te laten nakijken en ze nog een paar dingen laten testen.
Had gisteren alle serienummers van alle onderdelen afgeschreven, denk dat ik het dit x wel zou weten als een winkel deze zou omwisselen :)

Het lucht op om te lezen als ik W7 of 8.1 koop dat ik dan recht heb op een upgrade. Ik zal hen dan ineens een 8.1 64 bit erop laten zetten. Wel hopen als ik hem binnenbreng, dat ze dan niet meer kapot maken zoals in het verleden... Ergens blaam ik hen niet helemaal, deze pc is altijd al een zorgenkindje geweest...
Dankzij jullie stel dat er toch iets zou moeten vervangen worden, heb ik een goed idee wat de mogelijkheden zijn, nogmaals bedankt daarvoor.

weet niet of dit iets uitmaakt maar dit is een logje door speccy:
http://speccy.piriform.com/results/NdGNW1a5Ezt158Ipku30PPx

wil je voortaan een beetje uitkijken voor mijn hart?

"RAM 16,0GB Dual-Kanaal DDR3 @ 671MHz (9-9-9-24"
"Besturingssysteem Windows 7 Home Premium 32-bit SP1"

ik zou inderdaad zo snel mogelijk overstappen naar een 64 bits besturings systeem. windows gebruikt van de 16GB die jij er in hebt zitten maar 3.5 GB. dood zonde natuurlijk.

hoop niet dat die computer winkel van jouw dat heeft bedacht / geadviseerd...

verder zie ik niets raars aan die log
 
sorry voor je hart scalifutra, de winkel adviseerde destijds 8 gb, er zaten 2x 4 gb kingston latjes in, 2 jaar geleden kreeg ik telefoon... of ik mijn 2 ramlatjes niet wou omruilen voor 1tje van 8gb. Zag er geen erg in dus had het maar gedaan... Vorige zomer zei m'n vriend kan zijn dat daaraan je problemen liggen, bestel eens ergens 2x4 .... tja... das waarom ik met 16 GB ram ben geindigd... De 2x 4 deden niks af qua problemen. Dacht zonde van die 1 ramlat zal die ookmaar bijsteken... Volgens mijn vriend toen kon dit geen kwaad zolang de 2 latjes in dezelfde kleur sleuf staken en het ander in de andere.:eek:
Zou dan bij een W8 automatisch 8 of meer ram worden gebruikt of hangt dit ook nog af van andere factoren?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als het maar 64bit windows is, dan maakt de versie niet zoveel uit, 7/8 of 10.

Kijk maar eens in eigenschappen van deze computer, hoeveel geheugen je daar ziet. Waarschijnlijk inderdaad maar 3,25 van de 16 bruikbaar.
 
systeemeigenschappen geeft maar 8 gb weer terwijl taakbeheer 4. Met de huidige cd-rom upgraden naar 64 bit werkte toch niet destijds (paar mensen + winkel die het al geprobeerd hebben, helaas mislukt) dus moet sowieso een nieuwe kopen :) destijds zat daar geen recht op upgrade bij.
 
heel, heel raar verhaal. ten eerste welke malloot belt jouw op om te vragen om 2 x 4 te ruilen voor 1 x 8, dat is namelijk een vrij slecht deal voor jouw. het is niet zo wat jouw vriend zegt dat dat problemen zal oplever in de zin van jouw omschreven klachten, het gaat puur om prestatie.

als je 2 keer het zelfde geheugen in dual channel steek zal je bandbreedte +- 2 keer zo hoog liggen (zelfde kleur slot). vergelijk het met een 1 of tweebaansweg snelweg, de capaciteit van de tweebaansweg ligt 2 keer zo hoog in vergelijking met die eenbaansweg.

verder kan je niet upgraden van 32 naar 64 bits met de zelfde licentie, dat hoort een computer winkel te weten, zelfs zonder 1 seconde na te denken.

ik zou eens gaan kijken om eens over te stappen naar een andere computer winkel, puur op basis van jouw verhalen kom ik tot de conclusie dat die winkel niet deugt. en een smet is op onze branche...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ironisch genoeg in een straal van 20 kilometer ligt er zo goed als geen enkele waar ik weinig klachten over heb gehoord... Dus ik ga het nog 1x bij hen proberen maar wel op mijn strepen staan.

Kan desnoods nog ouw trukkendoos bovenhalen i.v.m. 70+ vader, die was de 3e x dat de voeding ontploft was meegegaan als ik hem terugdeed en razend geworden tegen die mannen, toen bleef ie wel draaien met een 500 watt uiteindelijk 2jr toen bijna klachtenvrij geweest.... Ik herinner me nog dat nadat ik op telefoonaanbod inging om m'n ram te ruilen vroeg: "wat zit er achter?" Ik kreeg antwoord "die zochten we en worden nimmer gemaakt. En jij hebt er niets mee te verliezen. "

en wat de toenmalige vriend destijds zei over het aantal geheugen, als iemand die je toen liefhad begint "dat hij een opleiding had gevolgd daarin en dat ik hem moest vertrouwen dat ie wist wat ie deed of dat ie het anders zou afbollen" jah... wat kan je dan daartegen zeggen h... mocht zelfs bijna niet helpen met mijn onderdelen te vervangen... enfin, ik zal de pc winkel nog 1 kans geven, als ze het verknallen stap ik over of moeten ze het op hun kosten herstellen en zal ik eens 70+ kwade oude pappie meesturen :surrender die kan wondere verrichte op vlak van de winkels hun service en kwaliteit plotseling :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
telefoon gehad van de winkel vandaag:
test voeding ok
grafische kaart ok
processor en moederbord vrij zware tekenen van slijtage (maar met 64 bit zou alles nog doenbaar zijn)

Ik heb ze gevraagd of ze -als de ene schijf toch geformatteerd moest worden- ineens een 64 bit 8.1 versie op de SSD wilde zetten. Ze zeiden dat ik eens moest denken om moederbord en processor te vervangen. Heb ze gevraagd uit nieuwsgierigheid om zelf een voorstel te doen als ze hem terug afleveren om dan in de zomervakantie een nieuw moederbord en processor te laten inbouwen (waarschijnlijk ook de videokaart die jullie hebben aanbevolen dan :). --> wil eerder jullie voorstellen gaan gebruiken maar was nieuwsgierig.

Toch zit ik nog met een aantal vragen:

CPU-koeler = oud van vorige zomer --> ze raden niet aan om eventueel intel over te stappen tenzij waterkoeling verplicht (wat ik niet zie zitten) en dat er anders ook een probleem zou zijn dat (was moeilijk om de uitleg te volgen), het plaatje dat contact maakt met processor lichtjes verbogen zou zijn moesten ze hem mounten en op een intel moederbord plaatsen.

Is dit correct dat je
1) verplicht bent met sommige procesoren waterkoeling te doen
2) is het waar over het plaatje
3) is het waard om het risico -moest het correct zijn over het plaatje- te nemen om over te schakelen op intel om dezelfde cpukoeler te gebruiken?
4) hoeveel verschil zou 100W minder energiezuinigere onderdelen in theorie ongeveer meer kosten op jaarbasis qua stroomverbruik? (zou voor mij momenteel doorslaggevend kunnen zijn of ik beslis intel of amd om de onderdelen in de zomer te laten vervangen)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
processor en moederbord vrij zware tekenen van slijtage (maar met 64 bit zou alles nog doenbaar zijn)
CPU-koeler = oud van vorige zomer --> ze raden niet aan om eventueel intel over te stappen tenzij waterkoeling verplich
t
Jeetje, in het oosten van het land noemen ze dat nuilen.
Boeltje ophalen en een goede PC zaak opzoeken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan