• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

windows start niet zonder ongebruikte HD's

Status
Niet open voor verdere reacties.

Animus

Gewaardeerd
Lid geworden
23 okt 2004
Berichten
1.515
Waarderingsscore
4
Best NCF-ers, ik heb een heel raar probleem,

ik heb 4 SATA harde schijven waarvan 2 met "unalocated" partities.

als ik de stekkers van deze loskoppel dan start mijn windows niet op.


ik heb al van alles geprobeerd maar ik kom er niet uit, ik zie nu wel dat de 2 schijven als MBR zijn gepartitioneerd,
ik heb er niet zoveel verstand van dus hoop dat iemand mij kan helpen. ik

Zit er nog iets op de schijven dat ervoor zorgt dat windows die nodig heeft bij het opstarten?2schijvenMBRraar.JPG
 
Mogelijk staat er een bootsector op een van de schijven?

Zou je moeten kunnen verhelpen, door op te starten met de windows dvd, dan recovery console, dan fixboot en fixmbr op de command line. Dit met de andere schijven losgekoppeld.
 
bedankt voor de reactie, ik heb er niet veel verstand van, ik heb geen windows cd of dvd meer.

in de boot.ini in mijn C schijf staat
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(3)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(3)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Professional x64 Edition" /fastdetect /noguiboot /sos /noexecute=alwaysoff
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Professional x64 Edition" /fastdetect /noexecute=alwaysoff

het maak niet uit welke van de 2 ik loskoppel of allebij loskoppel, windows start niet op. zou er op alle 2 een bootsector kunnen staan? en kan ik deze aanpassen zonder windows cd/dvd ? liefs vanuit windows zelf.
ik heb er niet veel verstand van, bedankt voor het antwoord
 
Op de ultimatebootcd staan ook wel diverse tools, zou je eens kunnen bekijken. http://www.ultimatebootcd.com/

In die boot.ini staan twee schijven vermeld. De 3 suggereert dat daar de bootsector staat, terwijl windows zelf op 0 staat. Haal je een van de schijven weg, dan verandert het volgnummer van schijf 3 naar 2 of 1, waardoor het blijkbaar niet meer werkt. Je zou eens kunnen proberen die default van 3 naar 0 te veranderen.

Maak wel een image backup van de volledige schijf, dan kun je altijd weer terug als het niet meer werkt.
Bijvoorbeeld met: http://www.backup-utility.com/free-backup-software.html

Mogelijk heb je hier ook wat aan: http://neosmart.net/EasyBCD/
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dankjewel voor de reactie

Er staat 2 keer Windows op, nu ik alle kabels weer aangesloten heb start hij in een keer nog steeds niet op.
Ik heb keuzemenu met 2 Windows installaties maar die 2de gebruik ik niet en kan ik niet op in loggen, die reageert niet als ik in het log in scherm een wachtwoord moet voeren typt hij niks in.
(Die installatie heb ik waarschijnlijk iets verkeerd me gedaan vroeger en deze dualboot configuratie kijk ik eigenlijk nooit meer naar om)

Dus als ik mijn Windows installatie die ik normaal gebruik kies in het keuzemenu krijg ik nu dezelfde melding, die melding kreeg ik eerst alleen als ik 1 of beide van de ongebruikte harde schijven loskoppelde.
De melding is.
Windows coole not start because of computer disk hardware configuration probleem.
Could not raad from THE selected boot disk. Check boot Path and disk hardware.
Please check THE Windows documentaties Aboutaleb hardware disk configuration and your hardware revrence manuals for additionele information.

Wat ik ook niet snap is dat in de bios aangegeven staat dat ik een floppy disk drive heb terwijl ik die helemaal niet heb.

Ik snap er niks meer van.

Groeten Animus.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(3)partition(1)\WINDOW S
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(3)partition(1)\WINDOWS="Windo ws XP Professional x64 Edition" /fastdetect /noguiboot /sos /noexecute=alwaysoff <- die kan weg.
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windo ws XP Professional x64 Edition" /fastdetect /noexecute=alwaysoff

Als je met alle schijven opstart maak in de boot.ini van die 3 een 0 wat al was voorgesteld, die ik rood heb gemaakt, sluit af, koppel de andere schijven weer af en boot, wil het dan wel?

PS, de floppy drive kun je in de bios gewoon uitschakelen.
 
Laatst bewerkt:
Dat kan ik nu dus niet meer omdat hij nu in een keer helemaal niet meer opstart.
Heb ook geprobeerd mijn Linux cd erin mij hij start niet op vanaf de cd.

Ik dacht dat ik er wel een beetje verstand van had maar het lijkt wel of er een mannetje in mijn pc zit die zeg na na lekker Puh, en als ik iets anders probeer dat dat mannetje dan zeg na na lekker Puh en dat kapot maakt.

--- Update ---

Ik heb nu een HD genstalleerd waar Linux op staat. Misschien dat ik vanaf daar boot.ini kan wijzigen.

Ik snap helemaal niks van hoe dat booten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er was al een link gegeven naar de Ultimate Boot CD, brand de iso als image en start ermee op, in de bios eerst aangeven dat de dvd drive als eerst staat om van te booten.
Daar staat MiniXP op waar je die boot.ini van de C: kunt veranderen, eerst eigenaar worden.

Overigens doet de PC alles wat de gebruiker veranderd....
Als je aan denkbeeldige mannetjes gaat denken dan zal de huisarts daar best wel een pilletje tegen hebben.:smile:
 
Ik heb de boot.ini veranderd. Zoals jullie zeiden. Zonder resultaat, op de multiboot xp staat geen miniwinxp.

--- Update ---

In ultimateboot staat een programma editbini
Dit programma geeft 2 hds aan, de ene is een ntfs en de andere geeft 1 partitie ntfs en nog een partitie extended en nog een volume ntfs
 
Op de UBCD staat wel een MiniXP, staat voor je op de monitor als je ermee opstart en wat heb je dan veranderd?

En wel geboot zonder die andere schijven eraan? dua als tweede naast de DVD of als eerste via de bios.
 
Volgen mij bedoel jij hirens boot cd, en ik heb in de bios aangepast dat hij eerst de cd leest als ik opstart.
Ben nu ook hirens boot aan het downloaden, bedankt voor het antwoord.
Andere schijven losgekoppeld ja.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oeps, je hebt gelijk, Hirens idd alhoewel de UBCD for win je in een windows xp environment komt.


[boot loader]
timeout=3
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect /noguiboot

Zo zou hij b.v. eruit moeten zien.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het aangepast zoals je laatste post zonder resultaat, denk dat ik even rustig ga nadenken anders moet ik idd naar de huisarts.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Toch wel als enige schijf erin?
Dan is het schijf 0 en als het de eerst partitie is waar windows op staat is het partition 1

En welke melding krijg je dan of krijg je helemaal geen melding?
 
H bedank heel erg, ik ben nu in ieder geval in mijn oude vertrouwde Windows installatie, dankzij die laatste opmerking.
Ik ben gewoon een beetje dom. Echt mooi. Lekker muziekje downloaden en luister nu dankzij jullie!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan