• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

HD OS naar SSD

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zo gaat het in het leven, je bent vrij zeker van jezelf en plots verzeil je in een situatie waarin je je met al je opgedane en vergaarde kennis toch machteloos voelt en bent, ook al maakt het niet uit of je al tien of honderd pc's hebt gebouwd en voorzien van software zodat ze werken naar behoren, neen die ene moment wanneer je een probleem tracht op te lossen met een bepaald onderdeel van een pc ben je plots onhandig en dom.

--- Update ---

Systeeminfo van de "defecte" harde schijf.


Systeem-HD-info - II.jpg
 
Dacht dat het relevant zou kunnen zijn om de oplossing te vinden,
 
Ben allang de draad kwijt, dacht dat er een schone windows installatie op stond.

Toevallig gisteren nog voor iemand een kloon gemaakt op een SSD met Minitools in windows, starte erna gewoon op.
Moest wel de partitie waar de kloon op stond aktief maken in windows nadat hij klaar was en toen pas de harde schijf vervangen door de SSD.
 
Ik vermoed dat de "fout" in de oude HD zit...met oude HD aangesloten heb Ik recoverydisk laten opstarten en de schijf wordt herkend als ........Windows 7 ultimate (recovered) op (D) lokale schijf, met opdracht prompt diskpart listdisk is de schijf 0, list partition, drie partities, (volume 1, partitie 100mb ...letter C)....(volume 2, partitie 200Gb (bevat OS)...letter D ), volume 3, partitie 730 Gb (wordt niet gebruikt).
Status van allen in orde....

Ik had wel ondertussen met een andere SSD een schone installatie gemaakt als controle of soms het mobo geen problemen gaf, en ook reeds tig maal getracht de HD te klonen naar SSD, maar als HD is verwijderd en bij opstart SSD,komt de opstart niet verder dan de tekst "Windows starten" met de vier kleuren die samen komen, het scherm blijft even hangen, en start dan wederom terug op.(loop)
 
de 100MB mag geen letter toegewezen krijgen ...de letter C is voor je besturingssysteem gereserveerd ....
dus je dient de letter C weg te halen bij de 100MB " door het systeem gereserveerd " dit is je MBR
de letter D dien je te veranderen in de letter C
 
Ja dat is het rare, als de schijf online is en men kijkt bij schijfbeheer, heeft de systeempartitie geen naam, en de bootpartitie met het OS heet gewoon C.
Terwijl het in opdrachtprompt met de herstelschijf is zoals eerst beschreven.....

Bureauaccessoires Opdrachtprompt in het programma bevestigd de configuratie in schijfbeheer.
 
ik snap niet wat de opdrachtprompt met schijfbeheer te maken heeft ...
jij spreekt in raadsels en het raadsel word er niet gemakkelijker op !
 
Diskpart in opdrachtprompt, bevestigd de configuratie van partities en schijfletters zoals ze in schijfbeheer staan.

ik snap niet wat de opdrachtprompt met schijfbeheer te maken heeft ...
jij spreekt in raadsels en het raadsel word er niet gemakkelijker op !

--- Update ---

Als Ik de partitie weghaal start de SSD niet meer op, ook niet als de bios op AHCI staat.

Die 100mb heb je eigenlijk helemaal niet nodig, en de MBR is toch echt wat anders, overigens.
Hij is bedoeld voor de eventuele bootloader indien er meerdere windows worden genstalleerd maar dat kan ook zonder, gewoon een overbodige partitie.
http://helpdeskgeek.com/help-desk/hdg-explains-what-is-the-system-reserved-partition/

--- Update ---

Do you Need the System Reserved Partition?

The short answer is that if you already have it, then YES you need it. You cannot delete it because it contains boot files necessary to load Windows. Unfortunately, once it has been created, there is no way to get rid of it. If you want to have a system without the extra partition, you can only do it during the Windows 7 install process.
 
Hehe, als hij er al opstaat kun je hem niet zomaar weghalen, de bootbestanden staan daar op.
Maar als je vele reply's terug leest had ik het al gemeld dat het prima werkt zonder.
 
Laatst bewerkt:
Dan zullen het twee partities worden als Ik ooit de HD zal kunnen klonen, of Ik moet het opgeven en mijn persoonlijke bestanden overzetten van HD naar SSD, maar daar heb Ik geen ervaring mee in deze omvang.
 
Heb nogmaals geprobeerd een kloon te maken, die zou goed gelukt zijn volgens het programma, maar als Ik tracht op te starten ermee met bios ingesteld op IDE, krijg Ik de foutmelding "Disk error occured , klik ctrl + alt + del.
Zet Ik de bios op AHCI , dan krijg ik de foutmelding,

Windows Boot Manager, windows fail to start, File:\Windows\system32\winload.exe

Status: 0xc0000001

Info: The selected entry could not be loaded because the application is missing or corrupt.

--- Update ---

Na gebruik van Windows herstelschijf komt de boodschap " Deze computer kan niet automatisch worden hersteld"

--- Update ---

Vandaag neem Ik even een snipperdag, morgen test Ik nog enkele theorien uit, Ik meld me nog.
 
Goedemorgen.

Heb uitgevoerd wat je beschreven hebt, maar na heropstart en controle met herstelschijf, stond alles terug zoals daarvoor, zou het niet kunnen omdat opgestart wordt met de herstelschijf, dat deze de partitieletters toewijst, maar als opgestart wordt met de SSD, de partities weer hun oorspronkelijke letters hebben?
Dat kan Ik dus niet zien natuurlijk omdat er niet kan worden opgestart met de SSD.
Bij opstart met bios op IDE, de foutmelding "Disk error occured , klik ctrl + alt + del.
 
Laten we er maar mee ophouden zeker? het duurt al te lang....
Ik zal dan maar de nieuwe installatie gebruiken die Ik al eerder had gemaakt op een andere SSD.

Misschien kan Ik wel mijn persoonlijke mappen enz overbrengen naar de nieuwe SSD..., het zou fijn zijn mocht daar een app voor zijn dat dit niet handmatig moet gebeuren, ken je toevallig er n?
 
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, kan het niet laten om toch maar pogingen te blijven ondernemen om de data van de HD over te brengen naar een SSD en die te laten werken.
Ik heb ondertussen reeds vele pogingen ondernomen en het is me duidelijk geworden dat de HD corrupt is, ze werkt nog wel als je ze inplugt en biosinstelling op iDE plaatst, tevens geldt ook het omgekeerde, een nieuw genstalleerd OS op een SSD, werkt alleen maar (toch op mijn pc) wanneer de biosinstellingen voor de chip op ahci ingesteld staan (Advanced Host Controller Interface) en anders noppens.
Zoals Ik zei, heb Ik de voorbije weken al heel wat tijd besteed om het probleem op te kunnen lossen in samenwerking met Pier, dit is gegaan tot het herschrijven van de opstart configuratie data (BCD) tot het verwijderen en vervangen van de systeempartitie, maar ben nooit verder geraakt dan het windows start op scherm, ondertussen heb Ik een SSD kloon gemaakt van een andere pc en die gebruikt in de betreffende pc, dat werkt vlot en zonder problemen voorlopig, zij het niet dat natuurlijk de drivers moeten worden aangepast omdat die niet overeenkomen aan de configuratie van de gekloonde pc.

Toch denk Ik te zullen blijven zoeken, naar een oplossing om een kloon te maken van de (zieke) HD, maar Ik denk dat Ik me meer moet focussen op de HD zelf, en eerst die terug gezond maken om daarna de data op SSD over te brengen, voor alle zekerheid zal Ik best de HD klonen naar een andere HD, om bij problemen die zich kunnen voordoen bij het bewerken, de data niet kwijt te spelen, Ik heb er goede hoop op, dat eens de zieke HD met zijn ziek OS kan bewerken en aanpassen naar een aanvaardbaar niveau, dat dan de kloon naar SSD zal lukken.
 
Alle berichten bij elkaar heeft mij het overzicht laten verliezen.
Wat mij de zekerste methode lijkt is een systeemkopie met Windows zelf naar een extern medium maken (inc. een herstelsschijf). Je weet dan zeker dat alle benodigde files plus extra installatiebestanden worden meegenomen. Daarna een lege SSD er in. Dan booten met de herstelschijf en vraagt Windows je hoe je je target schijf ingedeeld wilt hebben.
(Die systeemkopie is namelijk juist bedoeld om een andere disk te kunnen installeren.)
Je zit dan ook niet met het mogelijke probleem dat je precies de juiste partitiegroottes moet instellen.
Pas als dit niet werkt zou ik op andere tools over gaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan