• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Heb jij windows 10 al geinstalleerd, of wanneer ga je dit doen?

Heb jij Windows 10 al geinstalleerd?


  • Totaal aantal stemmers
    65
Status
Niet open voor verdere reacties.
@Xennex82: prachtig verwoord en helemaal mee eens.
Een besturingssysteem dient de apps en als je net iets meer programma's gebruikt dan internet browsen en facebooken, dan val je toch wel terug op MS of Apple. Ik werk al meer dan twintig jaar met Windows en experimenteer daarnaast met diverse andere besturingssystemen. Mijn bevindingen zijn idem dito aan die van xennex82. Ik heb ondertussen al ruim 30 pc's "overgezet" naar windows 10 en heb bij geen enkele problemen gehad, integendeel. W10 heeft in vele gevallen de kleine ongemakken uit vorige versies weggeveegd.
W10 is ook heerlijk kneedbaar om 'm helemaal naar je hand te zetten ... en uiteraard om hier een hot item te vullen ;-)
 
Thanks man dat doet me goed :). Omdat ik Linux gewend ben verwacht ik half overal te worden dood-geflamed om alles wat ik schrijf, want ook daar schrijf ik gewoon kritisch over wat ik meemaak. Ik ben gebanned op een Linux forum omdat men nooit eens leuk kon reageren op iets wat ik schreef en altijd maar met cynisme en het er niet mee eens zijn en ontkennen dat het waar is of dat er iets van waarheid in zit. En altijd maar zeggen dat jij als gebruiker harder je best moet doen. Ik ben ook verknocht aan Linux hoor. Maar het leukste wat ik gedaan heb is Bash programmeren, ik vind het gewoon heerlijk om shell scripts te schrijven, met die vage syntax van ze. Dit soort code vind je nergens:

Code:
[ $enough ] && {
  dosomething
} || { [ $other ] && {
  dosomething
  true
} || {
  dosomething
} }

Beetje lelijk is het wel omdat die logische concatenaties veel haakjes nodig hebben maar je mag niet }} schrijven alleen } }, etc. En Bash is tegelijkertijd ook een horror omdat je zo moeilijk data kan teruggeven van het ene programma naar het andere (vanuit een subroutine als resultaat bijvoorbeeld). Dat komt omdat de standaard idioom daarvoor is: var=$( prog ). Maar alles wat tussen de haakjes gebeurt, is in een subshell en kan daardoor de variabelen van het hoofdprogramma niet veranderen. Dus je hebt feitelijk geen globale variabelen binnen dit idioom.

En het is super traag en je moet alles via gnu tools doen (grep, sed, awk, cut, sort, etc...). Om nog wat snelheid te hebben. Dus dan loop je weer te friemelen met hoe je het door die programma's kan jagen. Maar uiteindelijk is het toch wel heel krachtig allemaal. Het is bijvoorbeeld totaal geen moeite....

Code:
find -type f -printf "%f %s\n" | while read a b; do { ........; }

Dat soort scriptjes. Misschien was het op Windows niet nodig; echter nu kan het wel en je kunt de output van elk console programma zo krijgen als je zelf wilt. Per gebruikersgroep achterhalen hoeveel bestanden er zijn in het systeem van die groep?

Code:
cat /etc/group | cut -d: -f1 | while read g; do printf "%-15s %6d" $g `find / -type f -group $g | wc -l`; done

Aan de andere kant, in een goeie GUI moet voor elk van dat soort use cases al een programma of programmaonderdeel of functie bestaan.
 
Ik kan niet onderschrijven wat jij (xennex82) allemaal met veel tekst beweerd.
Ik gebruik als dualboot met Win 7 Prof x64 de 64-bits versie Linux Mint 17.2 Rafaela Cinnamon en Mint start vele male sneller op, is razend snel en heeft verder alles aan boord.
Ik ben dan ook benieuwd wat de 17.3 versie gaat brengen.

Overigens heb ik vanwege mijn werk Microsoft en MS programma's nodig.
Maar op de dag van pensionering gaat alles wat Microsoft is mijn computer uit!
 
Ik heb windows 10 al snel na het uitbrengen genstalleerd op mijn laptop waar windows 7 home op stond. Nu werkt mijn laptop veel sneller en de batterij houdt het nu ook veel langer uit. Eerst dacht ik dat de batterij versleten was, maar dat is zeker niet het geval.
Ik heb wel 4 keer moeten proberen eer de update lukte. Als je de verklaring van de foutcodes kunt vinden, kan je de problemen wel verhelpen. In ieder geval moest ik alles eerst terugbrengen naar de standaardinstellingen. Een belangrijke tip voor wie er ook problemen mee heeft.
De driver van het touchpad moest ik ook vernieuwen, want na een dag zonder problemen werken met dat touchpad, crashte de driver keer op keer. Alleen met een externe muis kon ik verder, tot de juiste driver genstalleerd was.
 
@ Hyacint, op welke machine heb je geinstalleerd?
 
Ja, ik heb windows 10 in gebruik en ik ben heel tevreden. Ik heb van windows 7 voor de zekerheid een backup gemaakt. De installatie ging probleemloos en in mijn gezin zijn ze nu jaloers. Maar zij hebben nog geen reserverings-icoontje ontvangen en we weten niet hoe we 10 anders het beste kunnen installeren.
 
Yes het is gelukt om W10 naast Linux Mint op mijn laptop te krijgen, vraag niet hoe het gelukt maar ik ben net zolang aan het kloten geweest dat hij met grub en dualboot op wilde starten en zodoende de upgrade kon doorvoeren
 
Op dit moment is dat 2021 minus 4 maanden.
Dus er is nog alle mogelijkheid aanwezig dat het nog later wordt.
 
Alle versies van Windows vanaf 3.0 heb ik getest of gehad meestal op een Dual Boot systeem, welke ik niet lang heb gebruikt is VISTA, 8,0, 8.1, en nu heb ik naast Windows 7 prof. 64 (op SSD) op een 2e SSD ook Windows 10 gezet sinds enkele maanden, maar dit gaat het ECHT niet worden wat een (spionage) bagger en grafisch erg slecht met een beroerde interface.
Je moet er via allerlei externe progjes teveel blokkeren of Microsof(t) weet nog hoeveel WC papier je gebruikt, geen wonder dat het gratis is voor veel gebruikers.

Als het dit moet gaan worden moeten ze er nog erg veel aan verbeteren!
XP was goed met 7 ben ik ook zeer tevreden, zeer stabiel
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat jij aangeeft is 1 van de redenen waarom ik (zeer tevreden) Linux gebruiker ben geworden.
 
Iedereen maakt zich zorgen over de privacy, zal wel zijn, koppel je computer af van het internet, dan is het gedaan zeker, als je met gelijk welke computer op het internet gaat, Microsoft Apple of Linux weten ze ook wat je doet, dus het is Microsoft niet alleen zeker, en van al degene die er een probleem mee heeft hoeveel zitten er op facebook? daar post iedereen maar zijn persoonlijke gegevens en fotos en daar liggen ze niet van wakker.
 
In alle opzichten mee eens, bovendien heb ik nog nimmer een dergelijk concern in jouw en mijn belang zien werken. Ook jouw priv gegevens worden weer voor (heel) veel geld doorverkocht. Alhoewel dit al vele tientallen jaren het geval is (ik put uit praktijk ervaring) blijft het een grof schandaal.

Ze hebben jouw privacy maar domweg te respecteren, maar de diverse overheden zijn hier waarschijnlijk wl blij mee. Immers, voor een bedragje (dat vanzelfsprekend nooit zal worden genoemd) kunnen Microsoft, Google etc. schaamteloos geraadpleegd worden. Ja, ik weet het... uw privacy is bij ons gewaarborgd. hahahahaha...

Windows tien? Mij niet gezien. (klinkt zo lekker) :smile:

--- Update ---

Ik vergat erbij te vermelden dat dit een reactie was op het bericht van fatman.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik werk op sony en asus laptop met win7. Heb even 10 geprobeert op asus. Het werkt op 7 nog steeds goed. Als het in 2020 op houdt probeer ik win 10 wel. Als de laptops het nog doen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Verlopig geldt voor mij ook gen Windows 10.
Dus happy met een van Microsoft's Telemetry ontdane Windows 7 en 2020 is het jaar van mijn pensionering.
Dan ga ik over op Linux.
Dan kan k de wereld van Microsoft vaarwel zwaaien.
De jaren van XP waren een genot, berhaupt hadden de mensen toen nog genoeg geld.............
 
Ik heb nu Windows 7, 8 en 10 alledrie geprobeerd. De interface van Windows 10 is zeker beter dan die van 8, maar volgens mij is het systeem veel minder degelijk en ze zijn op een soort keiharde ontwikkelsnelheid geraakt waarbij kwaliteit en betrouwbaarheid niet belangrijk zijn, zolang alle features maar gepushed en klaar worden. Een beetje Linux-achtig.

Op dit moment gebruik ik Windows 8. Het is wat dat betreft een stabiel systeem wat niet zomaar rare dingen gaat doen. Met Windows 10 heb ik op twee verschillende computers gehad dat het startmenu (en de hele taakbalk zo'n beetje? nee dat niet) er mee stopte. Werkt het start menu niet meer. Dan is je computer bijna onbruikbaar.

En het heeft dan te maken met een gecorrumpeerd iets en je kan het niet zelf oplossen behalve door een nieuwe user aan te maken. Waarna je het start menu weer opnieuw mag gaan inrichten. Nou en als dat elke paar weken gebeurt ben je er snel klaar mee.

Windows 10 is een ontzettend gebrekkig stuk software en de enige reden dat ik er blij mee was eigenlijk was de Windows Store, die is veel minder goed in Windows 8, en het is leuk om wat spelletjes te vinden. Het idee dat je een beetje "op de hoogte bent" en "deel uitmaakt van waar het gebeurt" is fijn. Dat vind ik echt tof. Ik heb er een spel mee gevonden een tijd geleden waar ik vrij wat plezier mee heb gehad, en het kostte me 5 euro ofzo.

Dus ik vind Windows 10 niet erg. Ik vind Windows 8 erger. Behalve dat Windows 10 gewoon abominabel slecht gecode is. Ik haat het start scherm van Windows 8 maar het is nou eenmaal ff zo. De zijbalk van Windows 8 (aan de rechterkant) is ook nutteloos, het nieuwe "Instellingen" scherm (voor tablet gebruikers) is onwijs slecht. Ik geef er verreweg de voorkeur aan om de oude Windows 7 stijl configuratie scherm te gebruiken, en DAT was een enorme verslechtering ten opzichte van Windows XP (voor het grootste deel). Maar nu heb ik dus Windows 8.

En het gevalt niet fantastisch maar op dit moment heb ik er niet zo'n last van. Het is stabiel. Ik had opeens een falende geheugenmodule maar toen die vervangen was geen problemen meer. Wel vind ik het troubleshoot gereedschap waar je als normale gebruiker toegang hebt abominabel slecht.

1. Automatisch herstel doet nooit iets.
2. Als je toevallig reboot in plaats van af te sluiten moet je maar net weten dat het bestandssysteem als "dirty" geflagged blijft en dat elke Windows tool vanaf de CD dan weigert iets te doen voor je.
3. De berichtgeving en de statusupdates van wat wanneer aan de hand is, informatie en feedback naar de gebruiker, is ronduit slecht. Meestal moet je maar hopen dat ie iets doet en daardoor verspil je ontzettend veel tijd totdat je geleerd hebt wat wel iets doet en wat niets doet (na veel trial en error). Zelfs de partitioning van de Windows setup is tegenwoordig ronduit slecht: je kan zelf geen keuze maken over wat voor volumes worden gecreerd. Je hebt een third party tool nodig om een partitie-setup te krijgen die je zelf wilt. Je kan niet zeggen "maak nu een extended partitie". Daardoor kom je in de problemen als het ding niet op tijd een extended partitie voor je heeft gemaakt (MBR). Enfin, de rest is misschien niet zo belangrijk. Ik probeer weg te blijven bij UEFI. Ik hou niet van de computerontwikkelingen van deze tijd.
 
Heb alle windows versies meegemaakt van de eerste win 3 (paar diskettes) tot win 10, ja het wordt steeds ingewikkelder, XP jaren gebruikt op het werk, thuis gebruik ik nu Win 7 weinig problemen, Win 10 heb ik op de laptop staan, maar gebruik meestal Win7 op mijn desktop.
Het is natuurlijk n grote commercie, het moet opbrengen, de hoeveelste office hebben we nu al niet, voor de modale gebruiker niet nodig, de nieuwe software stelt altijd maar hogere eisen van de hardware, zwaardere processor, meer geheugen enz. dus om de paar jaar een nieuwe configuratie kopen om mee te kunnen, en het gaat daarom niet sneller dan vroeger.
 
Microsoft ziet Windows 10 als een SERVICE - dus vanuit die visie wordt Windows 10 continu verder ontwikkeld.
Of je daar nu blij mee moet zijn, is denk ik een behoorlijk discussiepunt.
 
Heb nu op 2 computers windows 10.
De apps die gegevens door sturen heb ik zoveel mogelijk uitgeschakeld.
Wat er dan nog aan gegevens wordt door gestuurd, het zal me een zorg zijn.
Op sociaal media zit ik niet, bijzondere escapades doe ik ook niet op de computer.
Windows 10 is gratis, maar ja, het besturing systeem is ook maar half af , en zo nu en dan een soort van blauw scherm, maar daar valt mee te leven.
Het gros van de gebruikers gebruikt ook maar een zeer beperkt aantal van de vele functies die het besturing systeem heeft.
Ik ben ook iemand die nooit verwachtingen van iets of iemand heeft, dan valt het ook nooit tegen. Ook heb ik het idee dat we elkaar enigszins napraten als het over MS gaat.
Maar MS is een bedrijf, dat net als ieder ander bedrijf, geld wil verdienen.
De zoekmachine van MS vind ik toch de beste, al hoe wel je wel vaak de zelfde resultaten krijgt, maar dat komt natuurlijk , dat ons zoeken opgeslagen wordt
En wees nu eerlijk, privacy bestaat op papier, daar houd het ook echt mee op!
En ja, een mens houd nu eenmaal van gemak en gratis.
Heb ook Linux mint 13 op een laptop , vind ik ook prima. Enige nadeel denk ik, als je iets wil installeren, gaat dat op een heel andere manier als bij Windows, natuurlijk is deze manier van software installeren veiliger. Nog een voordeel van Linux is, nauwelijks kans op virussen of maleware enz. Maar het binnen halen van dergelijk software heb je grotendeels in eigen hand. Al met al, ben ik best wel tevreden. Ook ben ik niet slim genoeg, en heb ik de kennis niet, om de nadelen van Windows uit te pluizen.
Het zien dat je online bent, is ook een stukje privacy wat je weg geeft, toch?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan