• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Export vector naar pdf: kleurverschil?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Berend Jansen

Gewaardeerd
Lid geworden
16 dec 2013
Berichten
1.333
Waarderingsscore
45
Ik ben in InDesign bezig met een gevelbordontwerp (2x1m).
Het logo is een vector, zodat de kwaliteit op groot formaat ook goed blijft.
Het gekke is dat de (drukwerkkwaliteit-)pdf de kleur in het logo anders (en dus niet goed) weergeeft.
De afdruk van beide op een laserprinter is echter wel weer goed.
Iemand een idee hoe dit mogelijk n op te lossen is?

Zie de schermafdrukken:

logo-goed.jpg
Goede kleuren

logo-verkeerd.jpg
Verkeerde kleuren
 
Ik weet niet of je hier nog bent, maar... drukwerk is altijd lastig en ik weet niet hoe het moet. Als je iets klaar maakt voor druk krijg je doorgaans(?) te maken met het CMYK kleurmodel. Hierin heb je bijv. te maken met verzadiging wat anders werkt dan in normale kleuren. De afbeelding die je laat zien is minder verzadigd maar misschien is dit juist weer goed voor een drukpers.

Dan is er ook nog iets als kleurprofielen die kunnen worden toegevoegd aan een bestand, maar dat zal hier vermoedelijk niet uitmaken. Ik vind het moeilijke shit!. Er zijn volgens mij maar weinig mensen die echt weten hoe het werkt.... Ik heb zelf ooit met een drukker aan de lijn gehangen en die kon me niet vertellen wat ik fout deed. Ik werkte toen met Quark Express versie 6. Ik heb misschien wel 30 pdfjes voor die gast gemaakt en uiteindelijk was de print die we kregen ver beneden de maat. Echt hele slechte ervaring maar ik werkte niet op eigen commando en kon dus niet zomaar naar een andere drukker gaan die er wel verstand van had. De print die we uiteindelijk kregen was veel te "washed out". Hele lichte kleuren en helemaal niet verzadigd meer.
 
Het blijkt uiteindelijk een beeldschermkwestie te zijn, geloof ik.
De print is namelijk wel goed.
Ook het uiteindelijke bord is geheel conform wens.
Heb het er met een vormgever van de leverancier over gehad (we gebruiken beiden de laatste versie van InDesign) en we gebruiken de zelfde profielen etc.
Hoe dan ook: ik weet nu dat het wel goed komt. ^_^
 
Dan was het een CMYK "probleem". Heeft waarschijnlijk niks met je monitor te maken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan