• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Linux blokkeert toegang Windows XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

bakker2809

Nieuw lid
Lid geworden
8 sep 2015
Berichten
15
Waarderingsscore
0
Een jaar geleden installeerde ik linux op mijn computer, maar dat werd geen succes. Ik bleef Windows XP gebruiken. Als ik mijn PC opstartte, kreeg ik de keus uit werken met Linux of met Windows XP, en dan koos ik voor de laatste.
Vandaag krijg ik opeens echter geen keuzemogelijkheid meer, maar start Linux meteen, en kan ik niet meer bij al mijn documenten die ik in Windows XP heb opgeslagen. Hoe moet ik dit probleem verhelpen? Iemand vertelde me dat ik in Bios iets moet veranderen, maar ik weet niet wat ik dan moet veranderen en hoe ik erin kom.

Dank alvast voor jullie reacties
 
Met een XP installatie CD opstarten, naar de repairconsole gaan en in de command-line een fixboot en een fixmbr uitvoeren, heeft weinig met je bios te maken, grub zit in de mbr.

Maar als dat is gedaan, als het al werkt en de XP installatie is corrupt, die leuze is niet voor niets weg, dan zal er nog niet worden opgestart maar dat horen we dan wel weer.
 
Overigens een vraag van mijn kant: welke Linux versie gebruik jij.
Want ik heb een dualboot in UEFI van Windows 7 en Linux Mint.
Via Linux kan ik in alle bestanden komen van Windows en andere HD's in mijn notebook.
Documenten openen dan in Libre Office.
 
Met een XP installatie CD opstarten, naar de repairconsole gaan en in de command-line een fixboot en een fixmbr uitvoeren, heeft weinig met je bios te maken, grub zit in de mbr.

Maar als dat is gedaan, als het al werkt en de XP installatie is corrupt, die leuze is niet voor niets weg, dan zal er nog niet worden opgestart maar dat horen we dan wel weer.

Bedankt voor de reactie. Is het mogelijk dat ik meteen een nieuwe versie van Windows installeer, 8 of 10, en worden de gegevens en documenten uit XP dan niet automatisch overgenomen? Misschien een belachelijk idee, maar ik ben juist lid van het forum geworden omdat ik van toeten noch blazen weet.

--- Update ---

Ik heb ook Linux Mint
 
Je kunt XP niet updaten naar W 8 of 10, zul je eerst de bestanden die je wilt behouden veilig stellen.

En je kunt een windows niet installeren als grub in de mbr zit, met een hogere versie Windows op DVD is het bootrec /fixmbr en bootrec /fixboot in de command line.
http://wiki.ubuntu-nl.org/GrubVerwijdering
 
Bedankt voor de reacties. Ben toch even in de Bios gekropen, voor mij als digibeet al een hele onderneming. Heb daar de configuratie gereset. En wat denk je? Ik heb weer toegang tot Windows XP.

Ik denk er nu toch wel serieus over om over te stappen naar een nieuwe computer met een andere besturing.
 
Vertel, wat is er in de bios gereset want die heeft 0,0% iets met een bootloader te maken.
 
Dat is wel bizar ja. Twee dingen:

- zolang je Linux nooit hebt opgestart kan er niks veranderd zijn aan je boot-menu. Dat menuutje (grub) staat gefixt op de harde schijf (op een linux partitie). Verder is de standaardconfiguratie van grub zo dat er altijd een entry (menu optie) voor Windows wordt aangemaakt als dat wordt gevonden op de harde schijf. Dat het boot-menu dus uit zichzelf veranderd is geraakt, is feitelijk onmogelijk?.

- nu is het wel zo dat als er maar n besturingssysteem is dat Grub dan volgens mij standaard geen menu meer laat zien. Maar nog steeds kan er eigenlijk niet uitzichzelf een verandering zijn geweest in dat menu. En het BIOS heeft ook niets te zeggen (in elk geval niet zonder dat "UEFI") over of bijv. Grub dat menu laat zien en wat er dan in zit.

Vertel, wat is er in de bios gereset want die heeft 0,0% iets met een bootloader te maken.

Dat zal een totale "reset to defaults" geweest zijn, maar nog steeds verklaart dat niets...


Maar wat die andere mensen zeggen, mr. Bakker: met een opstart DVD van Windows 7 kun je in het menu op F10 drukken en dan krijg je een command line prompt (dosvenster) waarin je een commando kunt uitvoeren waarmee dat Linux-menu wordt verwijderd en de standaard, directe in-een-keer opstart van Windows XP weer wordt hersteld.

Dat is dat "bootrec /fixmbr" commando.

Ik vermoed dat dat "bootrec /fixboot" commando nog iets extra's doet zoals zorgen dat de partitie wel gevlagd staat als bootable, enz. Maar het enige wat je nodig hebt hier is dat "bootrec /fixmbr" commando wat je kunt uitvoeren met/vanaf een Windows 7 installatie - DVD.
 
Ik ben in de Bios (voluit Phoenix-Award BIOS CMOS) gekropen met de Del toets Daar heb ik aangeklikt Boot. Vervolgens heb ik Reset Configuration Data van disabled omgezet naar enabled. Toen ik de nieuwe instelling opgeslagen had, en BIOS verliet, kreeg ik automatisch weer het keuzemenu met Linux en Windows XP.

Nog een vraag van mijn kant. Hoe kan ik Linux zonder al te veel poespas weer van mijn computer gooien? Ik heb het ooit genstalleerd als alternatief voor XP, maar hij deed het slechts een week. Laatst, toen ik geen toegang tot XP meer had, leek hij het ook weer even te doen. Maar na een paar dagen blokkeerde hij weer. Als noodgreep ben ik toen maar in de Bios gekropen. Op een ander forum had ik gelezen dat resetten mogelijk toch uitkomst bood.
 
Nog een vraag van mijn kant. Hoe kan ik Linux zonder al te veel poespas weer van mijn computer gooien? Ik heb het ooit genstalleerd als alternatief voor XP, maar hij deed het slechts een week. Laatst, toen ik geen toegang tot XP meer had, leek hij het ook weer even te doen. Maar na een paar dagen blokkeerde hij weer. Als noodgreep ben ik toen maar in de Bios gekropen. Op een ander forum had ik gelezen dat resetten mogelijk toch uitkomst bood.

Zodra Grub van je computer is (met dat bootrec /fixmbr) kun je simpelweg de partities verwijderen die je toen voor Linux hebt aangemaakt. Dat doe je met de Windows Disk Manager (diskmgmt.msc) die je kunt opstarten via "Deze computer -> Beheren". Daarna kun je met datzelfde programma je Windows partities weer uitbreiden (doen groeien) om de vrijgekomen ruimte evt. in beslag te nemen, of je een kunt een nieuwe partitie aanmaken voor Windows als je dat wilt (bijv. voor data of backup).
 
Jouw verhaal duidt mogelijk op een harddisk met problemen.

Doe daarom het volgende: download
520c07ffc7e11-CrystalDiskInfo-Canned.png
CrystalDiskInfo Portable - Let wel goed op: Klik niet op de blauwe knop "Jetzt downloaden mit sicherem Chip-Installer" maar klik daaronder op Alternative: Manuelle Installation/CrystalDiskInfo

Start de 32-bit versie op met adminrechten.

51f9732ba94d2-CrystalDiskInfo_juni_2013.png


Het tool leest daarop de SMART-gegevens van de aangesloten harddisks.
Is de kleur Blauw - dan volledig gezond.
Is de kleur Geel - dan zijn er problemen.
Is de kleur Rood - dan de HD z.s.m. vervangen.

Bij SSD's wordt ook de gezondheidstoestand van de SSD's vermeld (Health)
 
ps. ik weet niet of ik hier mag linken, maar de originele Windows DVDs die werden aangeboden door Microsoft / Digital River zijn nog steeds beschikbaar als torrent bestand. Je kunt het vinden als je zoekt op "digital river mirror".
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan