• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Waardebepaling custom-pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marc93

Nieuw lid
Lid geworden
13 sep 2015
Berichten
21
Waarderingsscore
0
Hallo iedereen,

Ik overweeg op dit moment om een nieuwe computer aan te schaffen; dat betekent dat ik van mijn oude af moet zien te komen. Makkelijker gezegd dan gedaan denk ik dan, want het betreft een (door Salland Computers B.V.) geassembleerde pc. Als leek zijnde vroeg ik mij af hoe ik er het meest voor terug kan krijgen. Beste NCF-leden, kunnen jullie mijn 5 jaar oude pc op waarde schatten, en mij vertellen of ik de pc per onderdeel of in zijn geheel zou moeten proberen te verkopen?

Dit zijn de onderdelen, rechtstreeks vanaf de factuur gekopieerd (indien ik specificaties van een product kon vinden- waar nodig- heb ik die hier als link bij geplaatst):

  • Videokaart: XFX Radeon HD 6870 1024MB
  • Voeding: Cooler Master Silent Pro M600 600 Watt, 20+24 Pins
  • Behuizing: Cooler Master HAF 912 Plus Geen Voeding, Zwart
  • Besturingssysteem: Microsoft Windows 7 NL, Home Premium, OEM - Alleen Bij Nieuwe PC's, 64-Bit
  • Processor: Intel Core I5 760 2.80 GHz, Tray, Excl. Videochip, Quad Core
  • Processorkoeling: Scythe Yasya
  • Drive?: LG CH10LS20 Super Multi Blue SATA (http://www.lg.com/us/burners-drives/lg-CH10LS20)
  • Werkgeheugen: Corsair XMS3 6 GB, PC3-12800, 1600 MHz, 9, Non-ECC, Kit Of 3
  • Harde schijf: Samsung 1000GB HDD 1000 GB, SATA, 32 MB, 7200 RPM
  • Moederbord: Asus P7P55D-E LX (https://www.asus.com/Motherboards/P7P55DE_LX/)


Indien er meer informatie nodig is, dan hoor ik het graag! Alvast bedankt!


- Marc.
 
Hallo Marc :)

Dit is een pc op leeftijd, maar niet afgeschreven. Ik denk dat je het volgende nog wel kan vragen per onderdeel. De licentie mag enkel verkocht worden als je het hele systeem erbij verkoopt.

75 Videokaart: XFX Radeon HD 6870 1024MB
35 Voeding: Cooler Master Silent Pro M600 600 Watt, 20+24 Pins
30 Behuizing: Cooler Master HAF 912 Plus Geen Voeding, Zwart
*** Besturingssysteem: Microsoft Windows 7 NL, Home Premium, OEM - Alleen Bij Nieuwe PC's, 64-Bit
50 Processor: Intel Core I5 760 2.80 GHz, Tray, Excl. Videochip, Quad Core
10 Processorkoeling: Scythe Yasya
15 Drive: LG CH10LS20 Super Multi Blue SATA (http://www.lg.com/us/burners-drives/lg-CH10LS20)
25 Werkgeheugen: Corsair XMS3 6 GB, PC3-12800, 1600 MHz, 9, Non-ECC, Kit Of 3
15 Harde schijf: Samsung 1000GB HDD 1000 GB, SATA, 32 MB, 7200 RPM
20 Moederbord: Asus P7P55D-E LX (https://www.asus.com/Motherboards/P7P55DE_LX/)

Totaal: 275 euro
***325 euro incl. licentie besturingssysteem.

Groetjes,

Dave
 
Ik vind het knap als je dat ervoor krijgt hoor.

Je zou het zodanig kunnen verpakken dat je cpu+mobo+geheugen+cpukoeler als pakket aanbiedt, daar zijn mensen nog wel eens naar opzoek, en zullen daardoor wat extra ervoor over kunnen hebben. Dat pakket kun je dan ook weer aanbieden als onderdeel van het gehele systeem. Immers, een behuizing met voeding heeft niet echt veel waarde (iemand die een expliciet losse behuizing koopt, wil zelf z'n voeding kunnen kiezen meestal) en een voeding los van Cooler Master heeft misschien geen goede marktwaarde. Maar hoe meer je samen verkoopt, hoe goedkoper je ook weer moet gaan.

Wat voor mij het meeste waarde zou hebben is de harde schijf. Er staat hier 15 euro maar een nieuwe kost 50 euro al gaat die wat langer mee. De grafische kaart is net aan wat sneller dan een GT 740 die voor 90 euro verkoopt en dat is geen gaming kaart. De 740 zal een stuk zuiniger en stiller zijn dus geen 75 euro waard.... Ik zou zoiets alleen kopen als onderdeel van een bestaand systeem, dus je kunt die GPU niet los verkopen vermoed ik.

Omdat het een ATX moederbord is zonder onboard krijg je dus de combinatie van cpu+ram+mobo+gpu+koeler en dat zou misschien voor de juiste koper... 150 euro waard zijn? En dan zit je hoog, best wel heel hoog. Met name omdat je geen gaming systeem verkoopt (geschikt voor bijv. Diablo 3). Een ouder systeem is niet bijzonder aantrekkelijk als gaming systeem, maar je zit wel met die GPU.

Dus wie weet vang je daar wel 125 euro voor van de juiste. Eerder denk ik dat als je het niet goed verkoopt, je op 80 euro moet rekenen, maar dat is cheap.

Neem dat dan als basis en ga dan de onderdelen afzonderlijk prijzen. Met name ga je de kast afzonderlijk prijzen omdat dat een .. ding is wat normaliter geen waarde verliest. Het is een vrij redelijke kast maar je moet er wel van houden en het is wel een gaming bakbeest. Alleen die dingen zijn berhaupt gewoon erg goedkoop. Dat is je ellende dan. Maar als ie nieuw 40 euro kost, vraag je er gewoon alsnog 40 euro voor (wat geef jij erom). De Coolermaster voeding lijkt me ook niet bijzonder sterk in de markt liggen. Coolermaster is gewoon een goedkoop merk, sorry. Vraag er 20 euro voor. 10 euro voor de DVD brander. Of nee het is een Blu-ray lezer ook, maar dat maakt niet zo heel veel uit. 12 euro. 20 voor de harde schijf. Kom je nu op:

125 euro
40 + 20 + 12 + 20 = 92.
-----------
217.

En dan kun je bepalen wat je doet met die Windows 7 licentie die ook een Windows 10 licentie is. Ik denk dat de meeste mensen geen schrikreactie hebben bij 217 voor een compleet systeem. Zelfs iets aan de lage kant misschien, maar dan komt die licentie er nog bij. 240 max. Lijkt me iets wat mensen ervoor willen betalen (alles bij elkaar).

Ja of je waardeert die licentie hoger. Gooi er nog 20 euro bovenop voor die processorkoeler evt. Misschien ben ik onwerkelijk hoor. Die processor is best wel heel erg snel, bijv. vergeleken met de 2 jaar oudere Athlon X2 5050e.

Persoonlijk zou ik bij een prijs van boven de 300 euro het gevoel hebben dat ik nieuw wilde kopen. Maar dat is misschien onafhankelijk van die Windows licentie. Komt misschien ook omdat ik nog een oude laptop heb die kapot is waar ik die zo van af zou kunnen trekken. En ik weet niet wat mensen normaal voor een computer betalen. Persoonlijk zou ik zo'n 240 overhebben voor dat systeem inclusief de licentie. Laptops uit dat jaar, die 1800 euro hebben gekost, koop je ook tweedehands voor ca. 150-160 euro. En daar zit die licentie ook bij. Wat ik een bonus vind voor het moederbord is eSATA en TOSLINK uit. Moet gezegd worden dat een laptop die dit wat meer benadert ca. 200 euro kost. Enfin, ik weet het niet.

Reken op 150 euro voor cpu+mobo+gpu+ram+koeler. Die Scythe is gaaf.
Ca. 100 euro voor de rest van het systeem.

Licentie moet je zelf weten.... Dat is wat ik er van maak! :p.
 
Dag heren,

Fantastisch hoe jullie er simpele optelsommetjes van weten te maken, mijn dank is groot! Nu heb ik een helder beeld van hoe dit bakbeest (want dat is het, inderdaad xennex) in de markt ligt; ik ga hem voor 250,- op het net zetten. Ik zal jullie op de hoogte houden van het verkoopproces, nogmaals hartelijk bedankt!

- Marc.
 
Succes met de verkoop! ;)
 
Als normale computer is ie gewoon nog steeds uiterst relevant, niet meer als gaming machine (hoewel dat natuurlijk weer redelijk op te lossen is met een nieuwe grafische kaart). Hij heeft een vrij groot geheugen (6 GB) en een redelijk snelle CPU (ca. 77% van wat nu 180 euro kost) en de harde schijf is ook prima (1 TB).

Cooler Master is voor mij niet iets dat waarde heeft, maar voor de rest ziet ie er goed uit. Het ding is sneller dan wat de gemiddelde gebruiker nodig heeft. Daarmee is ie ook nog steeds geschikt voor mensen die wat zwaardere dingen willen doen (photoshop, video bewerken) en iemand die zelf geld wil uitgeven aan gaming komt ook nog een heel eind (maar betaalt daarvoor 300 euro extra).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan