• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Samba in Linux Mint 17

Status
Niet open voor verdere reacties.

Franny76

Junior lid
Lid geworden
5 sep 2015
Berichten
33
Waarderingsscore
0
Mappen delen met Samba zonder wachtwoord is geen probleem. Dat was een kwestie van een enkel regeltje toevoegen (force user = name).

Het vreemde probleem is dat het me niet lukt om een gedeelde map te krijgen die juist wel een wachtwoord nodig heeft!
Nou zijn er heel veel filmpjes en manuals te vinden op internet die het "even" uitleggen maar die zien er net even anders uit dan wat ik gebruik (= Linux Mint 17)! Volg ik de instructies loop ik iedere keer ergens anders op vast.

Is er iemand die mij in een korte, duidelijke tekst kan uitleggen wat ik moet doen? Ben er al een tijdje mee bezig en begin een beetje kriebelig te worden dat het niet lukt.
 
Ik weet zelf niet eens hoe het moet. Misschien helpt het als je aangeeft wat je al wel gedaan hebt. Dat is wel zo'n beetje de "Linux" manier; je krijgt hulp maar alleen als je er zelf wat in steekt.

Linux Mint is een versie van Ubuntu wat een versie is van Debian.

Het lijkt me dat er twee mogelijkheden zijn voor user-authenticatie: ofwel je gebruikt Samba-eigen users, of je gebruikt users die al bestaan op het systeem waar jouw samba-server draait. Samba wordt overigens ook CIFS genoemd.

Dit is bijvoorbeeld een thread waarin wordt uitgelegd hoe je met het [homes] segment kunt zorgen dat voor elke ingelogde gebruiker de eigen home directory beschikbaar wordt. Er staat ook dat je met het pakket libpam-smbpass kunt zorgen dat SMB voor authenticatie gebruik maakt van de systeem-wachtwoorden en users: thread.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan