• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

welke programmeertalen/skills zijn op dit moment (en in nabije toekomst) relevant om opdrachten/werk

Status
Niet open voor verdere reacties.

RickD

Nieuw lid
Lid geworden
19 okt 2015
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Hallo,

Ik heb een vraag over het huidige programmeerlandschap. En met name waar de kansen nu en in de nabije toekomst liggen.

Ik heb in het verleden (1990 t/m 2005) vrij veel ervaring opgedaan in assembler, pascal, c en java, en heb daarna vooral applicatiebeheerwerk gedaan.

Nu overweeg ik weer wat te gaan doen in de ontwikkeling. Maar voor dat ik zomaar iets gaan bijleren probeer ik een beeld te vormen wat op dit moment relevant is. Waar liggen de kansen en waar zit het meeste werk/geld ?

Alle ideen zijn welkom ..


Met vriendelijke groet,
Rick
 
Het hangt een beetje van omgeving tot omgeving af.... Waar ik woon is .net zeer erg in trek... Maar ook java blijft in trek, als je bekijkt dat android-development er toch grotendeels op draait, al blijft het nog steeds een tamelijke kleine markt, althans langs hier. Met php kun je ook wel op veel plaatsen terecht.
 
Het hangt een beetje van omgeving tot omgeving af.... Waar ik woon is .net zeer erg in trek... Maar ook java blijft in trek, als je bekijkt dat android-development er toch grotendeels op draait, al blijft het nog steeds een tamelijke kleine markt, althans langs hier. Met php kun je ook wel op veel plaatsen terecht.

Bedankt voor het antwoord. Ik heb besloten om java te nemen om te gaan leren.

Ik heb de basis nu aardig onder de knie en al wat met AWT gedaan.

Wat ik me afvraag is waar is in de praktijk vraag naar, en welke libraries en java skills zijn wat dat betreft handig om te leren (dingen als swing, eclipse, jdbc, iets anders??)?

Alle tips over wat men in de praktijk vraagt aan java skills zijn welkom!
 
Bedankt voor het antwoord. Ik heb besloten om java te nemen om te gaan leren.

Ik heb de basis nu aardig onder de knie en al wat met AWT gedaan.

Wat ik me afvraag is waar is in de praktijk vraag naar, en welke libraries en java skills zijn wat dat betreft handig om te leren (dingen als swing, eclipse, jdbc, iets anders??)?

Alle tips over wat men in de praktijk vraagt aan java skills zijn welkom!

Swing wordt gebruikt, JSF wordt gebruikt, Angular wordt gebruikt, bij sommige bedrijven worden ze allemaal gebruikt, en zo zijn er nog wel meer frameworks beschikbaar.

Eclipse is een IDE waarbij het belangrijk is dat je er goed mee overweg kan. Of het nu Eclipse, NetBeans, JCreator of desnoods Notepad++ is, zolang je er prettig mee kan werken is het prima. Wellicht dat de ontwikkelstraat van een bedrijf een bepaalde IDE vereist, maar dat is van latere zorg.

Wat voor de basis van belang is, is leren programmeren. Design patterns, ontwikkelingen zoals dependency injections bijhouden, weten hoe een programma in elkaar moet zitten is van net zo groot belang als alles van de syntax van een taal weten.
 
Ook Java blijft interessant.
Want vergeet niet dat IBM Mainframes nog steeds bestaan maar dat deze ook geprogrammeerd worden in Java.
En diegenen die dat kunnen en doen verdienen daarmee heel behoorlijk.
Ben je jong en goed, dan kan het zelfs gebeuren dat je een uitnodiging krijgt van IBM.
 
Java is een uitstekende taal om werk in te vinden, maar de Swing, JSF, AWT, JCreator, en met mindere mate Eclipse en NetBeans zijn echter geen criteria om makkelijk werk te vinden. Ik zou je aanraden om een te investeren in een wat modernere aanpak: leer Spring Boot, Hibernate (Spring Data), AngularJS 2 of React, GIT, IntelliJ (er is een gratis community editie) en Typescript. Dit is een veel betere en moderne stack dan wat je nu doet, en vergeet aub het ontwikkelen in Swin, AWT, of zelfs JavaFX, hier is echt bijzonder weinig werk in te vinden.

Mocht je wat goede boeken nodig hebben om mee te starten: http://bestprogrammingbooks.com/2016/09/best-books-learn-angularjs-2/, of een lijst als je wat verder bent met programmeren: http://bestprogrammingbooks.com/2016/09/updated-100-influential-stackoverflow-programming-books/

Succes!
 
... IntelliJ (er is een gratis community editie). Dit is een veel betere en moderne stack dan wat je nu doet, en vergeet aub het ontwikkelen in Swin, AWT, of zelfs JavaFX, hier is echt bijzonder weinig werk in te vinden.

Straffe uitspraken hierboven...

Om te verduidelijken: IntelliJ is geliefd, maar het stoort niet om een Netbeans of een Eclipse te gebruiken, die in tegenstelling tot IntelliJ gratis zijn en geen 'community' versies zijn. Ik heb niets tegen IntelliJ, maar het feit dat de Community versie met zich meebrengt dat al je werk open source hoort te zijn is voor velen een verassing die ze spijtig genoeg pas te weten komen nadat ze iets leuks hebben geprorammeerd...

De uitspraak dat je absoluut Swing, AWT en (erger nog) JavaFx moet vergeten snap ik helemaal al niet... Wat noem je dan 'bijzonder weinig werk' als ik vragen mag? Ik werk voor n van 's werelds grootste consulting bedrijven en laten we zeggen dat wij deze opsomming net allemaal implementeren bij onze klanten. Ik ben momenteel, tussen het andere werk door, een JavaFx applicatie aan het bouwen op vraag van de klant (Een internationale bank).

Leer gewoon wat je leuk lijkt aan het hele Java gebeuren, maar houd inderdaad rekening met zaken zoals anderen hier al vermeld hebben: design patterns!
Een goede boek hierover heet: 'Applying UML and Patterns' van Craig Larman.


Ps: als het over 'hot' skills gaat in de IT industrie, dan zou ik eens kijken naar 'RPA' en 'Artificile Intelligentie' ;-) Bij beiden komt wel een programmeer-aspect kijken.


Mvg,
 
Sorry, beetje late reactie maar wellicht interessant voor de meelezers:

De TIOBE-index is vaak een goede graadmeter: http://www.tiobe.com/tiobe-index/

Let vooral op de snelle stijgers, zoals Swift. Op dit moment nog primair voor het Apple-platform, maar dat gaat snel veranderen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan