• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

nogmaals: vanaf dvd opstarten met Lenovo G50-30 met UEFI

Status
Niet open voor verdere reacties.

Najsnarf

Elite lid
Lid geworden
11 sep 2013
Berichten
6.196
Waarderingsscore
50
Stellig ergens eerder al langs gekomen (maar: kan het niet meer vinden op internet of in mijn eigen geheugen). Na enig zoeken vond ik dat minuscule knopje van 1 mm. links dat je indrukt tijdens opstarten (gaf niet altijd resultaat) waarmee je in een eenvoudig bios-menu komt
Mijn vraag nu is: hoe moet ik de UEFI-instellingen aanpassen zodat ik - als de desktop bv. niet meer opstart - vanaf een herstel-cd kan opstarten? Er staat nu sinds kort Windows 10 op deze laptop, en ik maakte een herstel-cd (W10 64 bits) en ga ook nog een backup of een ISO maken.
 
Tijdens opstarten F12 indrukken zodat je in het bootmenu terecht komt, je kunt dan kiezen van welk media je wilt opstarten.
Andere mogelijkheid is om in het bios in te stellen dat de optical als first boot staat ingesteld, dacht met F2 dat je in de bios komt.
 
met F12 en met F2 tokkelen start hij gewoon op.
Ik kan dus wel in die UEFI komen door op te starten met die "geheime Lenovo-knop" maar mijn vraag is dan hoe ik precies de instellingen moet regelen. Als ik iets verkeerd instel zijn bij mij altijd de rapen gaar. Volgens mij moet een ervaren Lenov0 G50-30 gebruiker dat weten. En het zal ook wel voor andere computers met UEFI gelden denk ik.
 
Niet vergeten dat bij deze laptop de Ftoetsen onder de Fn knop zitten
 
@ L.P. dank je wel. Ik zie in die link dat voor Lenovo (G50-30 is niet meer in de handel) meestal geldt F8,10 of 12, of Fn+F11. Hiermee wordt bij mij alleen maar normaal opgestart, m.a.w. daar gebeurt niets mee.
En ik dacht dat als de laptop niet vanaf een herstel-dvd wil opstarten die boot-volgorde aangepast moet worden?

@ P.S.: zie nu pas het antwoord : ja ik probeer alle combinaties mt en zonder Fn + de F8-10-12 toetsen. Jij hebt ook een G50-30: hoe zit dat daar?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kan met Fn+F2 in het bootmenu geraken en met Fn+F12 kan ik eenmalig het bootmenu aanpassen. Met de Fn+F5 en Fn+F6 kan ik de boot-volgorde verstellen en met Fn+F10 ga ik naar save en exit
 
Dat is dus kennelijk het probleem in mijn laptop: met alle 4 de combinaties Fn+F2/F12/F5/F6 start hij gewoon door (afsluiten en opnieuw starten elke keer). De toeten beginnen al te slijten.Dus waar is dan dat lenovo-startknopje voor aan de linker zijde: dat gebruik je dus nooit?
 
Ik kan met Fn+F2 in het bootmenu geraken en met Fn+F12 kan ik eenmalig het bootmenu aanpassen. Met de Fn+F5 en Fn+F6 kan ik de boot-volgorde verstellen en met Fn+F10 ga ik naar save en exit
 
Dat is dus kennelijk het probleem in mijn laptop: met alle 4 de combinaties Fn+F2/F12/F5/F6 start hij gewoon door (afsluiten en opnieuw starten elke keer). De toeten beginnen al te slijten.Dus waar is dan dat lenovo-startknopje voor aan de linker zijde: dat gebruik je dus nooit?

Al geprobeerd met een extern toetsenbord ? Zou toch moeten werken.
Vaak moet je wel heel snel zijn met de toetscombinatie anders vliegt ie er voorbij en start ie door.
 
Heb dit ook al meegemaakt in win 10, wilde ook niet lukken, startte altijd door, net of win 10 sneller is en je niet meer in de bios geraakt, hoe heb ik dit opgelost op mijn acer laptop, na opstarten de powerknop blijven indrukken tot de laptop zich uitschakelt, en dan de powerknop terug indrukken en dan geraak ik wel in de bios, raar maar waar.
 
Bij mij zit dat resetknopje aan de rechterkant tussen de usbpoort en de dvdspeler.

--- Update ---

Ik heb altijd ruim de tijd om de Fn+F2 knop in te drukken, zo snel hoef je niet te zijn

--- Update ---

Ik kreeg op gegeven moment W8 en Lunux niet naast elkaar en toen heb ik dat opgelost met dat reset knopje dan maak je nl alles schoon en zet je alles terug naar fabrieksinstellingen volgens mij dan zonder Windows of wat voor besturing dan ook
 
Inmiddels zijn er op mijn simpele vraag weer een aantal reacties.
@Martin 69: mijn los toetsenbord heeft geen Fn-knop, dus dat heb ik (nog) niet geprobeerd
@fredjeh: dat lukt bij mij niet starten,loslaten starten en dan zomaar in de bios belanden
@Lange Pier: en als ik dan dat schermpje heb: hoe kan ik dan instellen dat de laptop bij een catastrofe vanaf herstel-dvd opstart?
@P.S.bij mij lukt dat niet met Fn + F2 bij opstarten tokkelen.
Al met al ben ik nog niet veel wijzer geworden (behalve de herontdekking van die Lenovo-knop)
 
Dat boot menu, dat is de BBS, krijg je de devices die opstartbaar zijn, dus moet er wel een bootable DVD in de drive zitten of een bootable USB stick met de juiste software.
 
aha, zo'n herstel-dvd heb ik net gemaakt met de verse Windows 10, dus dat zou in geval van een ramp moeten werken. Ho en wt kan ik nu dus niet uitproberen of het werkt. Of wel?
 
Kun je gewoon mee booten, is het een systeemhestelschijf?
 
dacht het wel: op de dvd staat: boot/efi/sources/bootmgr en boottmgr.efi.
Een backup van de laptop(er staat op dit moment nog niet zo veel belangrijks) heb ik nog niet gemaakt.

--- Update ---

Een dag later: ik heb nu om uit te proberen met die opstart-cd dat Bios-menu-met-links-knopje gestart, en verschillende menuutjes opgeroepen, maar ho krijg ik nu een start vanaf die cd?
 
Indien het bios op volledig Uefi staat ingesteld, dien je in het bios bij boot de CD-rom als eerste bootoptie aan te geven en de HD als tweede.
Na installatie van Windows kan je de eerste bootoptie terugzetten naar HD.

Hetzelfde geldt voor installatie vanaf een opstartbare USB-stick - dan dient de USB-stick als eerste bootoptie aangemeld te zijn.
 
Welke keuzes krijg je dan in die BBS?
Met een DVD in de drive krijg ik de normale opsomming en waar een uefi boot item inzet staat er uefi voor.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan