• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

6.1 surround set aansluiten op pc gaat niet goed hoor maar geluid door 2 boxen

Status
Niet open voor verdere reacties.

hotabibber

Gevestigd lid
Lid geworden
25 nov 2015
Berichten
287
Waarderingsscore
17
Hoi,

Ik heb een 6.1 surroundset gekregen van iemand. 6 boxen en een subwoofer.

Het betreft hier een:

Logitech X-620

Als moederbord heb ik:

ASRock B85M Pro4 (CPUSocket)

Nu het probleem. Ik krijg dus maar door 2 boxen goed geluid. Als ik de sound test doe krijg ik de piepjes wel door alle zes de boxen heen. De boxen zijn dus wel goed.

Wat doe ik verkeerd. Heb het ook al met een andere 5.1 surroundset gehad (die was nieuw terug kunnen sturen) en daar had ik het zelfde probleem mee.

Ik werk overigens met Windows 10
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat voor geluid probeer je af te spelen? Veel video heeft bijvoorbeeld alleen maar stereo geluid, en dan is er dus niks aan de hand. Zelfde geldt voor windows geluiden. Probeer eens een game, en check dan of je in de game zelf nog surround oid. moet instellen. Of download eens ergens een video met surround geluid.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank voor de snelle reactie. Ik probeer gedownloade muziek af te spelen.
Ik dacht dat ongeacht wat je afspeelt (soort muziek/ film) dat je het altijd door alle boxen hoort te horen. Maar gezien jouw reactie denk ik dat ik er dus helemaal naast zit?
 
Je hebt bij Realtek b.v. de optie "luidspreker vullen" dan heb je een virtuele X.1.
 
ik heb hier maar een 2.1 surround setje en daar heb ik vermits tulp verloop stekkers nu 6 boxen aanhangen en deze spelen alle 6 even hard af zonder verlies en zonder geruis ... hier zie je zo een tulpverloopstekker ...
om deze 6 boxen te voorzien van dezelfde output heb ik dus 4 van deze stekkers nodig ...de subwoofer heeft 2 uitgangen waarop ik dus aan beiden uitgangen een tulp verloop stekker heb gehangen ...deze heeft vervolgens elk 2 uitgangen en op 1 van deze uitgang ( beiden stekkers ) heb ik dan weer een tulpstekker gehangen ...
dit maakt dat ik dus 6 uitgangen heb die alle dezelfde output geven !
 
Je hebt bij Realtek b.v. de optie "luidspreker vullen" dan heb je een virtuele X.1.

Die staat reeds bij mij aan. Alleen nu kan ik kiezen tussen 5.1 en 7.1 heb ze beide geprobeerd met vullen erbij. Maar welke is nu het beste.

Met vullen hoor ik in 2 boxen perfect geluid, in 3 boxen heel zachtjes (bijna niet te horen geluid) en in 1 box helemaal niets.
 
Hier een ("freeware") filmpje met surround geluid: https://peach.blender.org/download/

Muziek is vrijwel altijd stereo, dus zul je alleen met opmixen (fake) surround krijgen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Niemand meer een antwoord?
 
Zet al die dingen eens uit, en kijk ook of er geen andere effecten aan staan.

Je kunt in windows ook instellen welke boxen "full range" zijn en welke niet. Mogelijk maakt dat iets uit?

Het is volgens mij verder normaal, dat de surround boxen/geluiden wat zachter zijn dan front/stereo (belangrijkste geluiden) en center (stemmen).
 
Dank je kijk hier het weekend eventjes na.
 
Ik heb zelf een tijd terug ook het probleem gehad dat er maar uit twee boxen geluid kwam terwijl alle boxen wel werkten. Toen ben ik op dit forum goed geholpen en is het probleem opgelost. Wellicht heb je wat aan de oplossingen die mij toen zijn geadviseerd.

http://www.nationaalcomputerforum.nl/showthread.php?t=119583
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank voor de link. Kijk hier morgenavond na. Heb ondertussen ook een losse 7.1 geluidskaart besteld.

--- Update ---

Lexymans dank voor de link. Heb nu de nieuwste driver vanaf de site van de fabrikant gedownload. Ik heb nu uit 5 boxen goed geluid. De zesde box is nog steeds helemaal dood maar tijdens de test doet hij het wel.

Hopelijk gaat dit ook over met de nieuwe geluidskaart die ik besteld heb.
 
Geef het op. Ben nu weer terug gegaan naar twee losse boxen. Krijg het niet voor elkaar ook niet met nieuwe geluidskaart.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan