• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Thunderbird opent, maar loopt vast na een paar muisklikken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Berend Jansen

Gewaardeerd
Lid geworden
16 dec 2013
Berichten
1.333
Waarderingsscore
45
Emailprogramma Thunderbird werkte tot gisteren prima en is helemaal up to date.
TB start wel, haalt ook mail binnnen, maar er verschijnt na n of twee muisklikken het bekende blauwe draaiende cirkeltje...
Heb al geprobeerd op te starten in veilige modus, doch het probleem blijft hetzelfde, ook als alle add-ons gestopt zijn.
Vreemd genoeg is het wel mogelijk in de eerste seconden na het opstarten iets aan te klikken, maar daarna weer hetzelfde probleem.

Wat kan de oorzaak zijn van dit vervelende gedrag en wat is een oplossing?

Systeem:
i5, 8 GB mem, 128 GB ssd (45 GB vrij)
Windows 8.1
Kaspersky Internet Security 2016


Alle andere programma's, w.o. Mozilla Firefox, draaien probleemloos.
 
Je vraag is verplaatst van Software naar Internet en E-mail.
 
Emailprogramma Thunderbird werkte tot gisteren prima en is helemaal up to date.
TB start wel, haalt ook mail binnnen, maar er verschijnt na n of twee muisklikken het bekende blauwe draaiende cirkeltje...
Heb al geprobeerd op te starten in veilige modus, doch het probleem blijft hetzelfde, ook als alle add-ons gestopt zijn.
Vreemd genoeg is het wel mogelijk in de eerste seconden na het opstarten iets aan te klikken, maar daarna weer hetzelfde probleem.

Wat kan de oorzaak zijn van dit vervelende gedrag en wat is een oplossing?

Systeem:
i5, 8 GB mem, 128 GB ssd (45 GB vrij)
Windows 8.1
Kaspersky Internet Security 2016


Alle andere programma's, w.o. Mozilla Firefox, draaien probleemloos.

Heb exact hetzelfde probleem vanaf vanmiddag. Ook hier een i5 met ruimschoots voldoende opslag en geheugen. Windows7 professional,in mijn geval is G-data de virusscanner.
Na opstarten van Thunderbird is het programma nog een paar seconden te bedienen, daarna bevriest het en komt de mededeling "programma reageert niet" .
Heb systeem gescand, opgeschoond met CC cleaner etc maar niets helpt. Iemand al een idee?

Ik zag ergens de tip om het Thunderbird off line op te starten maar dat maakte geen verschil. Het zit dus denk ik niet in de connectie met de mailserver of een corrupt bestand dat niet goed binnen wil komen.

--- Update ---

Inmiddels nog wat dingen geprobeerd, maar allemaal zonder resultaat:

- Thunderbird verwijderd en nieuwste versie genstalleerd. > Thunderbird loopt vast

- Virusdetectie en firewall korstondig uitgezet, daarna Thunmderbird opgestart > loopt vast

- CC cleaner PC laten opschonen > loopt vast

- Off line Thunderbird opgestart > loopt vast

- Windows herstelt naar eerdere versie. Daarna Thunderbird opgestart > loopt vast
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Daar had ik ook al even naar gekeken maar ik zie daar weinig aanwijzingen waar ik wat mee kan. Die .msf mappen kwam ik bijvoorbeeld helemaal niet tegen in mijn profielmap. En Thunderbird zelf is dus absoluut geen ingang voor het probleem vanwege het bevriezen na 5 seconden. Dus oplossingen die er van uit gaan dat je in of met Thunderbird nog iets kan doen, zijn hier geen antwoord. Ik kom redelijk wat andere meldingen tegen op Engelstalige sites, maar die dateren van langer geleden en bieden tot nu toe ook al niet het juiste antwoord. Toch apart dat twee personen in Nederland hetzelfde ervaren vandaag. Je zou dan toch denken aan een update van een of ander programma, maar het terugzetten naar een eerdere toestand was dus ook niet de oplossing.

--- Update ---

Daar had ik ook al even naar gekeken maar ik zie daar weinig aanwijzingen waar ik wat mee kan. Die .msf mappen kwam ik bijvoorbeeld helemaal niet tegen in mijn profielmap. En Thunderbird zelf is dus absoluut geen ingang voor het probleem vanwege het bevriezen na 5 seconden. Dus oplossingen die er van uit gaan dat je in of met Thunderbird nog iets kan doen, zijn hier geen antwoord. Ik kom redelijk wat andere meldingen tegen op Engelstalige sites, maar die dateren van langer geleden en bieden tot nu toe ook al niet het juiste antwoord. Toch apart dat twee personen in Nederland hetzelfde ervaren vandaag. Je zou dan toch denken aan een update van een of ander programma, maar het terugzetten naar een eerdere toestand was dus ook niet de oplossing.

Inmiddels weer vele uren verder maar ik heb eindelijk resultaat.
Zo heb ik inmiddels de .msf mappen wel gevonden in mijn profielmap. Omdat ik diverse mailaccounts in Thunderbird beheer met vele submappen, ging het om tientallen .msf bestanden. Sommigen oud en waarschijnlijk irrelevant, anderen van gisteren. Na een back up te hebben bewaard al deze mappen verwijderd en daarna ook Thunderbird verwijderd. Na een herstart Thunderbird gedownload en genstalleerd. Alle mailaccounts werden weer goed weergegeven en na 5 seconden bleef het programma werken. Hoera .......... maar niet heus. Na een kleine minuut crashte Thunderbird alsnog. Na dit nog een keer herhaald te hebben met hetzelfde resultaat nog maar eens wat anders proberen. Ik had via de webmail mijn binnenkomende berichten al eens bekeken en deze waren identiek aan de mails die in die 5 seconden perioden ook daadwerkelijk waren binnengekomen. Om problemen met de berichten toch uit te sluiten via de webmail bij mijn twee meest actieve mailaccounts alle mail van de afgelopen 24 uur verwijderd.
Daarna weer de .msf bestanden uit mijn profielmappen verwijderd en ook Thunderbird zelf weer verwijderd. Thunderbird weer genstalleerd en opgestart en nu lijkt het opeens wel goed te gaan. We zijn nu een minuut of 15 verder en alles werkt nog. Heb wat testmailtjes verzonden die ook aankomen, dus oorzaak lijkt dus toch een corrupt bericht dat bij het binnenhalen de boel laat crashen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb ook jouw werkwijze doorlopen, zelfs TB op een andere pc genstalleerd en met MozBackup alles teruggezet.
In in eerste instantie leek het even te werken, maar nu alweer een vastloper...

https://onedrive.live.com/redir?resid=70509F13831587AF!4679&authkey=!AMNdJhCJ6B-Xoqw&v=3&ithint=photo%2cjpg

Erg vervelend, omdat ik zakelijk afhankelijk ben van dit emailprogramma?
Op de server worden alleen de ontvangen mails van de afgelopen twee weken bewaard.
Verzonden mail is dus niet te benaderen in TB.
Is er een mogelijkheid om e.a.a. in te lezen in b.v. Windows mail?

--- Update ---

Het lijkt inderdaad een corrupt bericht te zijn.
Op een oude pc met XP en TB 24 is er bij n gebruiker met een ander account niks mis.
Onder een andere gebruiker met de bovengenoemde accounts loopt TB vast.
Een binnenkomende en/of gehaalde mail veroorzaakt dus de crash.
Hoe kan ik in het Inbox-bestand nu alle mail zo zichtbaar maken dat ik de mails van de afgelopen dagen handmatig kan verwijderen?

--- Update ---

OPGELOST

Ik maak regelmatig een image van het systeem met Acronis.
Uit het tib-bestand heb ik de Inbox en Inbox.msf gekopieerd en in de TB-map geplakt.
En zie aan: het werkt weer!
Ik mis nu wel een aantal inkomende mails, maar die staan nog op de server.

Pfffff.... wat een schrik....
 
Gelukkig dat het ook bij jou is gelukt. Ik maakte me ook behoorlijk druk want ik ben ook zelfstandige en zeer afhankelijk van mijn mail. We zijn nu enkele uren verder en alles werkt nog, dus mag ik aannemen dat het probleem is opgelost.

Blijkbaar hebben we een zelfde spam of andere mail binnen gekregen want het blijft toch wel erg toevallig dat we allebei gistermiddag waren vastgelopen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank in ieder geval voor je tip.
Ik was er anders niet uitgekomen, vrees ik...
 
Bedankt Berend en EC17!!!

Ik had sinds vrijdag hetzelfde probleem.
Thunderbird opende gewoon, maar liep na een paar seconden vast (behalve in off-line modus).
Van alles al geprobeerd (Anti-Virus uitgeschakeld, Windows 10 in veilige modus opgestart (met en zonder netwerkverbinding), Thunderbird in veilige modus gestart, .msf bestanden hersteld), maar niets hielp. Het herstellen van de .msf bestanden leek even te helpen, maar dit was voor korte duur.

En toen kwam ik op deze pagina terecht...

Oorzaak was waarschijnlijk dit spam-bericht met belachelijk veel geadresseerden:
Onderwerp: 180.000 Emails from England and Netherlands for sale
Afzender: "Emails for sale"
Datum: Fri, January 15, 2016 3:38 pm
Aan: mij en 20.124 (!) anderen

Hebben jullie die mail misschien ook gehad?

--- Update ---

PS: Wat achteraf voor mij de oplossing bleek te zijn:

1) Thunderbird opstarten in direct in offline modus gaan (via het icoontje linksonder - als je snel bent - of door "-offline" (zonder aanhalingstekens) toe te voegen aan de command-prompt). Let op: gewoon de netwerkverbinding verbreken helpt niet, je moet Thunderbird echt in offline modus gebruiken.

2) De corrupte mail (permanent) verwijderen (Shift + Delete), dus ook uit de verwijderde items.

3) Eventueel een kopie van de mail die nog op de mailserver staat verwijderen (bijv. via webmail).

4) Teruggaan in online modus.
 
Dag Peter,

Mooi dat het bij jou ook is opgelost.
Ik werk al jaren met computers en al met TB toen het nog Netscape Messenger heette en ik heb nog nooit meegemaakt dat een email voor deze problemen kon zorgen.
Het enige wat nu (na alle de- en herinstallaties) niet helemaal goed meer werkt, zijn de berichtenfilters.
Maar ik ben allang blij dat de rest weer naar behoren werkt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan