• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Nieuwe SSD: Wachten op NVMe/nieuwe generatie of niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

vocusfire

Gevestigd lid
Lid geworden
5 mei 2011
Berichten
454
Waarderingsscore
1
Hoi,

in mijn gaming pc gebruik ik op dit moment nog uitsluitend HDD's (Seagate Barracuda's, 7200 RPM). Op een gegeven moment wil ik voor mijn Windowsbestanden etc. toch overgaan op een SSD (spelbestanden kunnen op de harde schijven blijven staan).

Ik heb zitten kijken wat er allemaal mogelijk is, maar begrijp niet zoveel van de gebruikte termen.
Ik zie dat er SSD's worden verkocht met een SATA-aansluiting, naast insteekkaarten met PCIe en M.2 aansluitingen. Daarnaast begrijp ik dat er verschil moet zitten tussen AHCI en NVMe.

Mijn vraag is: Wat voor soort SSD kan ik het beste nemen? Een SSD met een SATA III aansluiting? Of kan ik beter een ander type nemen/wachten op een nieuwe generatie SSD's?

Ik gebruik als moederbord een Gigabyte GA-Z68X-UD3P-B3 (een type uit 2011 volgens mij) met een Intel i5-2400 processor erop. Het moederbord beschikt in ieder geval over SATA III-aansluitingen, voor PCIe weet ik niet zo goed waar ik op het moederbord naar moet kijken.
 
Indien je een PCIe SSD neemt - duurder - dan kan je lees- en schrijfsnelheden van om en nabij 1,5 - 2,5 GB bereiken; via SATA3 aansluiting haal je maximaal 540 MB Leessnelheid.
Maar ja - ik denk dat bij een PCIe SSD in jouw Pc de processor dan de bottleneck wordt.

M2 zal niet mogelijk zijn in jouw PC en is eerder gedacht voor notebooks; heeft het moederbord in jouw PC SATA3 aansluitingen, dan kan je een 2,5" SSD nemen.
Is RAID 0 mogelijk - dan kan je twee SSD's in Raid 0 maken en dan haal je een leessnelheid van omstreeks 1GB.
 
Met een pci-e adapter kaartje zou ie er waarschijnlijk wel in kunnen. Maar verwacht er niet te veel van. Het zijn vooral de benchmarks die sneller zijn. In de praktijk merk je er maar weinig van. Gewoon een goede budget SSD nemen, als bijvoorbeeld een samsung 850 evo 250GB.
 
Bedankt voor de reacties.
In dat geval denk ik dat ik inderdaad voor een Samsung EVO 850 zal gaan.

Ik had nog een paar laatste vragen:

-Levert een eventuele RAID 0 merkbare (snelheids-)voordelen op? Of is dit de extra kosten/moeite niet zo waard?
-Is een 250 GB SSD groot genoeg? Of is het aan te bevelen voor een 500 GB versie te gaan?
-Ik heb nog een SATA-kabeltje ongebruikt in de kast liggen: Kan ik deze gebruiken voor de SSD? Of moet hier een nieuw SATA-kabeltje voor gekocht worden? De forums die ik hier over heb nageslagen geven geen duidelijk beeld namelijk.
 
Bestel er gewoon een kabeltje bij, wat geschikt is voor sata3/sata600. Liefst eentje met clips op de stekkers. Kijk ook even of je een bracket nodig hebt voor je kast. Je kunt ook een desktop set bestellen, is iets duurder, maar daar zit alles al bij, samen met kloonsoftware.

Of ie groot genoeg is, is meer aan jou. Ik heb hier 20GB op de ssd staan, data en games op andere schijven. Wil jij echter alles op de ssd zetten, dan kan een grotere handig zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Om het topic (alsnog) netjes af te sluiten:
Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om een 250GB Samsung 850 EVO te kopen. Deze heb ik met een nieuw SATA-III kabeltje aangesloten.
Daarna Windows opnieuw genstalleerd op de SSD, om meekomende rommel van de bestaande installatie te voorkomen.

Het werkt prima, en mijn pc voelt een stuk vlotter.

Bedankt voor de hulp iedereen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan