• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Bureaublad voorbereiden = laatste bericht. Dan zwart scherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eric Donkaew

Junior lid
Lid geworden
4 mrt 2016
Berichten
30
Waarderingsscore
0
Ik heb sinds enkele dagen opeens een opstartprobleem. Tot en met het wachtwoord gaat alles goed, dan komt een welkomstscherm gevolgd door een scherm met 'bureaublad voorbereiden' (wat ik normaal gesproken nooit heb); die blijft een aantal seconden staan en dan wordt het scherm zwart, met nog wel een beweegbare cursor.
Met de veilige modus kan ik wel opstarten, zelfs met internetopties en e-mail. Aldaar het systeem terugzetten naar een herstelpunt lost het probleem niet op.

Ik heb alles nog, maar wil weer 'gewoon' werken en niet in de veilige modus. Ik heb geen windows vista-cd, maar wel een d-partitie met recovery. Omdat ik alles heb en overal bij kan, denk ik dat het probleem op te lossen is, maar weet niet hoe. Wie helpt? Als je me kunt helpen, dan graag in Jip-en-Janneketaal aangezien ik geen nerd ben. Alvast bedankt!
 
Bedankt voor je reactie!
Ik vraag me alleen af, of dat gaat werken en of niet een corrupt progje dat ergens is meegedownload de oorzaak is van het niet goed opstarten. Na jouw antwoord heb ik nog via F8 het opstarten kunnen terugzetten naar de laatste opstart die correct verliep, maar het had geen resultaat.
Ik vraag me toch af of ik met Recovery die op de D-partitie staat, niet wat kan doen. Want waarvoor dient Recovery dan anders? Die partitie heeft de mappen DELL, Program Files, sources, Tools, Users en Windows. Ik heb er nooit aangezeten, daarvoor heb ik er te weinig verstand van.

Ik wacht nog even jouw of iemands anders reactie af, daarna ga ik met een cd aan de slag - die heb ik niet eens in voorraad. Alvast bedankt.
 
Ik vermoed eerder dat jouw Gebruikersaccount in Vista is gecorrumpeerd.
 
Indien je in Veilige Modus kan opstarten kan jij middels Gebruikersaccounts (in het Configuratiescherm) een nieuw Account aanmaken.
Wel opletten daarbij - Windows begint dan automatisch met een account met beperkte rechten - dat kan je omzetten naar een beheerdersaccount.

Dan een vraag: hoe lang wil jij met Vista nog doorgaan - april 2017 is het over en uit voor Vista wat betreft updates!
 
Bedankt, maar het lijkt het niet te zijn.

Ik kom in de Windows Boot Manager het volgende tegen.
Windows failed to start. A recente hardware of software change might be the cause (ED: dat kan alleen software zijn, en dan iets dat ongewild gedownload is)
To fix this problem: (ED: maar dan moet je de installationdisk hebben).

Maar onderaan staat:

File: \Windows\system32\config\system
Status: 0xc000000f
Info: Windows failed to load because the system registry file is missing, or corrupt.

Iemands iets (oplossing)?
 
Dat betekent niks anders dan een recovery installatie te doen.
Maar waarschijnlijk wil jij wel persoonlijke documenten willen redden.

Daartoe heb je wel een tweede HD of een externe USB-HD nodig.
 
Bedankt voor je antwoord. Daar was ik al bang voor. Gelukkig heb ik wel een extra HD.
Ik neem aan dat ik niet alleen mijn persoonlijke documenten en afbeeldingen, maar ook alle programma's moet backuppen (sommige heb ik wel op schijfje). Dus eigenlijk alles wat op de c-partitie staat. Jammer dat ik aan de d-partitie (recovery-partitie) niets heb.
 
Vertel eens wat jij zoal met jouw computer doet, want is het gewoon standaard gebruik, dan is de overstap naar Linux Mint Cinnamon eigenlijk een peuleschil.
 
Vertel eens wat jij zoal met jouw computer doet, want is het gewoon standaard gebruik, dan is de overstap naar Linux Mint Cinnamon eigenlijk een peuleschil.

Met peulenschil suggereer je dat niet alle programma's opnieuw hoeven te worden genstalleerd. Want dat laatste baart mij juist zorgen, omdat ik van een enkel programma niet meer de originele schijfjes heb. Ik heb even gesurft op internet en zie dat je een proef-cd kunt aanvragen en Linux kunt uitproberen zonder dat meteen je hele schijf wordt geformatteerd (althans dat begreep ik). Dat is misschien wat.

Jammer overigens dat de d-partitie met recovery kennelijk geen soelaas biedt. Wat heeft het meeleveren van zo'n partitie eigenlijk voor zin als je er toch niks zinnigs mee kunt doen?
 
Beschik jij over een USB-stick van een 4GB die leeg mag?
 
Heb je dan wel mogelijk een lege DVD-rom over waarop je dan Linux kan installeren?
 
Heb je dan wel mogelijk een lege DVD-rom over waarop je dan Linux kan installeren?

Nee, maar daar kan ik wel aankomen natuurlijk. Als ik daarmee al mijn programma's kan behouden, anders heeft het weinig zin.
 
Ga dan alvast naar https://www.linuxmint.com/edition.php?id=203 en downlowd via NLUUG of Triple IT om Linux Mint 17.3 "Rosa" - Cinnamon (32-bit) te downloaden.

Welke brandsoftware gebruik jij overigens?

Als je Linux Mint hebt gebrand op de DVD - dan boot je vanaf die DVD jouw stukkende Vista-computer.

Het zal wel even duren voordat Mint vanaf de DVD is opgestart, maar daarna vind jij een bureau-blad dat eigen weinig verschilt met Windows.
Mint is na Windows en MAC-OS het meest gebruikte besturingssysteem.
Sluit de externe HD ook aan en Mint zal dat herkennen.

Als de HD in de PC herkend is zal deze gemount zijn en kan je op dezelfde wijze als in Windows via selecteren en kopiren je bestanden overbrengen naar de externe HD.
 
Dank, ik ga er in het weekend mee aan de slag. Voor de time being kan ik nog even voort, eigenlijk werken in de veilige modus alleen de afbeeldings- en videoprogrammaatjes niet. Ik heb ook nog een mac die wat hapert, maar het verder wel doet. Ik ga nog wel iets lezen over het verschil tussen een besturingssysteem van Windows en Linux voor een niet-nerd als ik.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan