• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Nog een vraag over die zeer oude XP-computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Najsnarf

Elite lid
Lid geworden
11 sep 2013
Berichten
6.188
Waarderingsscore
50
Die loodzware oude Dell-dektop heb ik nu even "onder mijn hoede" om te zien wat er op staat. Probleem is dat ik "geen rechten"heb, noch om meuk te de-installeren, noch om simpele programma's zoals FastStone viewer, Ccleaner en zo te installeren. Met name EasyTransfer XP naar 7 laat zich niet uitpakken. Hoe kan ik op simpele wijze die administrator-rechten aanpassen?
 
Je kunt wel een password reset disk aanmaken, even googlen hoe dat moet. Daarmee kun je het admin password opnieuw instellen. Verder valt er nog wel wat te hacken met backtrack.
 
Hartelijk dank. Ik zie wel dat er weinig belangrijks op die oude Dell staat, en dat het nauwelijks de moeite waard is EasyTransfer te installeren en allerlei meuk te de-installeren. Ik ga eens kijken hoe ver ik kom.Maar: die beperkte rechten laten vrijwel NIETS toe, zodat er weinig te backtracken valt. En hoe maak ik een "reset disk"?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Inmiddels had ik een Iso opgehaald voor die reset maar heb nu probleem dat te branden op een dvd.Vermoedelijk omdat ik +R heb, en ik een tijdje begrepen had dat -R beter was. Alvast dank voor de links, en ik meld me als het gelukt is.
Bestanden die in "mijn documenten"zaten staan op een stickie, en ik denk dat dat het merendeel was. Zoals gezegd: ik probeerde "bloatware"etc er af te halen, maar die poging strandt. Morgen zou de "nieuwe"komen (foutje gemaakt bij de verzending...) en dan zien we wel. Voor deze gebruiker wordt het een een echte basis-pc voor email,foto's,briefje maken.

--- Update ---

Laatste mededeling over dit oude beestje: alles gaat zo verschrikkelijk traag zoals ik nog nooit heb mee gemaakt: cd's vrijwel "onleesbaar" of openen helemaal niet, stickies idem en ga zo maar door.. Kast open gemaakt: gn stof! Wel een hoog cpu-gebruik zie ik af en toe. Aangezien "alles" zo goed mogelijk verwijderd is (er waren bv. geen emailmappen of -adressen..!) probeer ik de HD schoon te maken met DBAN, anders een klap met een kloofbijl.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
2 dagen later 17 maart: na een schoonmaak-actie DBAN aanvankelijk W7 genstalleerd. Dat ging wel maar natuurlijk alles nog even traag als voorheen :begrijpelijk want in feite zou het nauwelijks gekund hebben.Aangezien ik met de XP alleen maar beperkte rechten had (en de eerste eigenaar die letterlijk had meegenomen het graf in) kon ik weinig ondernemen. Daarna voor het eerst Linux Puppy uitgeprobeerd: daar zaten zoveel knoppen en gadgets bij dat dat voor (een gratis weg te geven oude pc) niet zo handig leek. De installatie van Ubuntu bleef als maar steken bij invoeren gebruikersnaam/wachtwoord. En nu is er alleen nog maar een knipperende cursor links boven te zien na insteken van welke dvd dan ook. Jammer van alle moeite, maar is er nog n ultieme poging te ondernemen om er een Linux-versie op te zetten?
 
Interessant.
wat is het verschil ubuntu vs chromixium????

antiX ziet er ook gelikt uit.
welke is voor een beginnend linux gebruiker interessanter??
ik heb ubuntu een tijdje gehad ook leuk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Inmiddels een (engelstalige ) Puppy er weer op; wil alleen opstarten als cd er in zit (!); pc mag nu gratis de deur uit.
 
Geen kringloopwinkel in de buurt?:)

Vaak dien je als je een linux distro op je pc wilt v.a. de live-cd installeren.
 
wel een kringloopwinkel op 11 km, zelfs met aparte "digitale"afdeling. Ik doe nu verder geen moeite meer met die oude pc. Bij de eigenaar van de "nieuwe"refurbished" Dell-pc 159.--: een maximum aan stoffige en/of niet werkende kabels, bedrading,snoeren ontward en ongeveer de helft weg gegooid. Oogst van ongeveer 20 jaar verwaarlozing. Dat kostte ongeveer 1,5 uur. iedereen na afloop tevreden.
 
Na dit alles gelezen te hebben, denk ik dat de harddisk de boosdoener is.......
 
Zou best eens kunnen. Vervelende bijkomstigheid: ik krijg alwr van de laatste meldingen in dit draadje geen email-bericht. Lijkt met lastig als je er een aantal hebt geopend.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan