• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

goed linux systeem

Status
Niet open voor verdere reacties.

vanschagen

Heeft veel posts
Lid geworden
16 jul 2013
Berichten
10.367
Waarderingsscore
2
Hallo
wat is nu een licht linux systeem voor een oude pc ,heeft 80 gb HDD
ik heb puppy geprobeerd van een oude cd ,maar vond ik niks.
antiX wil niet.
nu ubuntu 12.04 aan het installeren,maar dat is een heel uitgebreide volgens mij.
wat is een goeie??
wie heeft de TIP
bedankt alvast
 
hij is bezig downloaden iso mate

--- Update ---

linux mint cinnamon
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat jouw oude pc een harde schijf heeft van slechts 80 GB is niet van belang.
Veel belangrijker is de hoeveelheid werkgeheugen en de snelheid van de processor.

Ubuntu is vrij zwaar voor een oude pc.
Ik heb zelf op oude pc's gexperimenteerd met verschillende Linux distributies.
Mijn favoriet is Xubuntu. Dat is een wat lichtere variant van Ubuntu, die daardoor minder werkgeheugen verlangt.
Xubuntu bevat ook lichtere programma's dan Ubuntu. Zo krijg je bij Ubuntu LibreOffice, terwijl je bij Xubuntu de veel lichtere tekstverwerker Abiword krijgt.
Waarom koos jij eigenlijk voor een bijna 4 jaar oude versie van Ubuntu?
Ubuntu (en al zijn afgeleiden) zijn in de loop der jaren ook steeds zwaarder geworden, is mijn ervaring. 8 jaar geleden draaide Xubuntu nog lekker met 512 MB werkgeheugen, terwijl de nieuwste versie van Xubuntu toch echt liever 1 GB aan werkgeheugen heeft. Maar goed, dan zie je ook bij versies van Windows: Windows 98 had minder werkgeheugen nodig dan Windows 7...

Hier zie je wat verschillen tussen Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu en Lubuntu: http://mylinuxexplore.blogspot.nl/2014/11/ubuntu-1410-vs-kubuntu-1410-vs-xubuntu.html

Update: ik zie dat je al bezig bent met downloaden van Linux Mint. Het mooie van al die Linux distributies is dat de meeste geheel gratis zijn. Als de ene niet bevalt, probeer je gewoon een andere. Veel plezier ermee!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
linux mint cinnemon wil ook niet.
geheugen zit er niet veel in denk ik systeem is ruim 10 jaar oud
dus welke nu.
moet echt licht zijn
 
ik ben nu Lubuntu aan het downloaden

--- Update ---

ik snap dat niet in ubuntu,linux mint en nu in lubuntu zet hij een hele reek muis punten neer het zijn er erg veel.
is dat in te stellen???

--- Update ---

fouten en stopt ermee
 
Als ik jou was zou ik gewoon Linux Mint Mate 17.3 XFCE proberen. deze is licht ( heeft aan 1GB ruim voldoende) en super snel. Linux is gratis en je kunt bijna alle drivers en andere software binnenhalen. Je hebt keuze uit heel veel gratis programma's
 
nou win xp staat er weer op daar doet de muis wel normaal.
op een of andere manier lukt linux me vandaag niet.
 
Nu Windows XP er weer op staat, kun je meteen controleren hoeveel werkgeheugen aanwezig is en wat voor processor erin zit.
Laat Speccy draaien en post de link die je krijgt.
 
Speccy heeft er moeite mee om een en ander goed te herkennen.
Bovenaan staat 1 GB aan RAM, maar verderop is te lezen dat er 3 modules van ieder 256 MB in zitten. Samen dus 768 MB aan werkgeheugen.
Die werkgeheugenmodules hebben niet allemaal dezelfde snelheid. Ze zullem dus werken op de snelheid van de traagste module.
768 MB werkgeheugen is net genoeg voor Xubuntu, maar het houdt niet over.
De processor is ook vlot genoeg.
Ik vermoed dat de grafische kaart voor problemen zorgt. Misschien is de driver daarvoor niet direct beschikbaar. Valt wel een mouw aan te passen als je echt wilt: zoek met Google naar: NVIDIA RIVA TNT2 Model 64/Model 64 Pro driver linux.
Zelf besteed ik geen tijd aan computers die ouder zijn dan 10 jaar. Ik vermoed dat die van jou uit 2002 stamt.

Wanneer je een Linux distributie wilt proberen, dan nooit direct installeren, maar eerst de live versie proberen. Dan draait alles trager (want vanaf de cd of dvd), maar dan geeft het wel een beeld of een en ander goed draait.
 
ja ik had ook idee dat grafische kaart het probleem is.
maar goed windows XP draait weer .
was gewoon om te proberen.
verder geen nut die pc :p
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan