• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Windows 8 'standaard' afsluiten slecht voor SSD

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sjaak snor

Vaak hier
Lid geworden
27 jun 2015
Berichten
730
Waarderingsscore
3
Beste leden,

Ik heb sinds een paar dagen Windows 8.1 Pro 64x, nou had ik zo mijn vragen bij het (standaard)afsluiten voor windows. Als je windows afsluit, meld hij je in principe af, en zet daarna je computer in 'Hibernate' of iets in die richting, en tijdens het afsluiten kopird hij je velledige RAM geheugen(8GB in mijn geval), naar je windows schijf (bij mij een SSD), en door dat dat iedere dag wel een paar keer gebeurd, schrijf je zo ongeveer 16 tot 24 GB ram per dag op je ssd, waardoor de levenstijd verkort, toch? Nu weet ik dat je dit kan uitzetten bij engergiebeheer, maar is er niet een optie waarbij je het bestandje waar de 'status' van het ram wordt opgeslagen, 'verplaatsen' naar mijn normalen HDD??

Alvast bedankt!
Sjaak
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Re: SSD en sluimerstand

Een SSD en slaapstand (sluimerstand).

Zoals ik al eerder heb geschreven is dit slecht voor de levensduur van de SSD, dit vanwege de vele schrijfbewerkingen naar de SSD.
Het zelfde geldt ook voor virtuele machines in Windows op SSD.

Een en ander kan je regelenen via Energiebeheer en klik dan op de instelling die jij standaard gebruikt.
Standaard heb ik de slaapstand Uitgeschakeld staan (in verband met de SSD in mijn notebook).

Tevens vind je ook de mogelijkheid Geavanceerde energieinstellingen wijzigen.


Onderstaand zie je hoe ik dat ingesteld heb (mijn notebook heeft geen slaapstandknop, die instellingen heb ik niet aangepast!).


57231fabcf742-energiebeheer.png
 
Het geen jij bedoeld is geen afsluiten want, dan gaat de pc echt in zijn geheel uit. Jij bedoeld waarschijnlijk de sluimerstand?

Misschien heb je wat aan onderstaand topic? Waar een soortgelijke vraag wordt behandeld.

http://www.nationaalcomputerforum.nl...d.php?t=120967

Oke, ik snap het niet meer...
wat ik bedoelde is eigelijk dit:

In traditional Windows OS i.e., Windows 7, firmware interface tends to close the entire user sessions, kernel sessions and broadcasts messages to devices, windows services, drivers, printers and running applications to close down any running handles as Windows station is shutting down. If any running applications couldnt be turned off properly, windows forcefully closes them down after saving any unsaved data on hard drive to make sure that they were not lost.

Where as, Windows 8 turn off only the user session and keep the kernel session running in hibernate mode. Unlike full hibernation, only the exact system state and memory content is stored on disk using hiberfil.sys system file and Windows can easily restore them and reinitialize the drivers at very next time you begin using your PC.

Bron: http://www.nextofwindows.com/why-windows-8-boots-so-fast

--- Update ---

Dus... wat ik bedoel is als je gewoon op: Start -> 'Power button' -> en dan 'Afsluiten'
 
@Abraham54, dat bericht stond er toen nog niet :) maar, daar heb je het gewoon uitgezet, maar is er ook een manier om het bestandje te verplaatsen waardoor de levensduur van de SSD achteruit gaat??
 
Je doelt op het verplaatsen van het hyberfill bestand neem ik aan.
Verplaatsen is mogelijk misschien, maar dat betekent dan nog niet dat Windows van het verplaatste bestand gebruik gaat maken.
Ik heb het hyberfill bestand gewoon verwijderd van mijn SSD, dat scheelt behoorlijk wat ruimte met 16GB werkgeheugen!
Want slaapstand is geheel uitgeschakeld in mijn Windows.
 
Je doelt op het verplaatsen van het hyberfill bestand neem ik aan.
Verplaatsen is mogelijk misschien, maar dat betekent dan nog niet dat Windows van het verplaatste bestand gebruik gaat maken.
Ik heb het hyberfill bestand gewoon verwijderd van mijn SSD, dat scheelt behoorlijk wat ruimte met 16GB werkgeheugen!
Want slaapstand is geheel uitgeschakeld in mijn Windows.

Tja... dan ga ik hem ook maar gewoon uitschakelen, als het niet goed verplaatst kan worden, een ssd is echter ook niet iets wat je graag opnieuw wilt halen(i.v.m de prijs -> gb verhouding, en het feit dat (bij mij dan) windows zelf erop staat
 
Ik gebruik hibernation niet, de pc start niet sneller op, zeker niet op een ssd. Bovendien komt windows lang niet altijd goed uit slaapstand/hibernation. Waarna je dan alsnog op nieuw kunt opstarten. Hibernation kun je uitzetten met het commando "powercfg h off" op een admin command line.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Daarnaast kan je de slaapstand nog gewoon gebruiken als je de door Weballey aangeraden procedure volgt.
 
Oke, dan gaan we de energie instellingen aanpassen, en met t commando 'powercfg -h off'
Bedankt voor de reacties en hulp
MVG,
Sjaak
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan