• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Win XP slipstreamen of systeem backup

Status
Niet open voor verdere reacties.

vanschagen

Heeft veel posts
Lid geworden
16 jul 2013
Berichten
10.367
Waarderingsscore
2
hallo
ik heb nog 3 verschillende pc's met win XP.
Nu lees ik dat slipstreamen ingewikkeld is en lang duurt.
En dat je beter een systeem backup kan maken.
Mijn vraag wat is op een heel gemakkelijke manier te doen???
 
Hangt er een beetje vanaf welk doel je beoogt.
Stel je hebt nu 3 pc's met XP die goed werken (geen virussen / malware etc. etc.) verder staan al je programma's goed genstalleerd, inclusief met die programma's gemaakte bestanden zoals brieven, presentaties, foto's, muziek, whatever. (tegenwoordig moeten we programma's, apps noemen geloof ik? Ik kan er maar moeilijk aan wennen ;) )
In zo'n geval zou ik een systeemkopie (mirror) maken, zodat je bij een verziekte XP installatie in no time de gehele computer in n keer herstelt naar de situatie van het moment van maken van de systeemkopie. Maak je een XP slipstream installatie, dan neem ik aan dat je daar primair XP mee bedoelt en niet alle genstalleerde andere progjes? Dan zou je dus bij een verziekte XP iedere keer XP opnieuw moeten installeren n al je overige progjes.

Als je dan na het maken van de systeemkopie (mirror) bijv. wekelijks of maandelijks een backup bijhoudt van je eigen gemaakte bestanden, dan zou je bij een complete ellende over een jaar alleen de systeemkopie terug hoeven zetten, tesamen met de laatst gemaakte bestandsbackup.

Een systeemkopie die je complete C schijf (en / of alle andere schijven die je in de kopie opneemt) bevat, zet je in principe in een uurtje tot een uurtje of anderhalf terug. XP + aanvullende progjes installeren kost vermoedelijk meer tijd?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou het is de bedoeling,dat alle nu geinstalleeerde drivers en programma's,erin opgenomen moeten worden.
Dus CD of DVD erin en alles in een keer,.installeren en klaar zeg maar.
 
Even een waarschuwing wat betreft Windows XP. Je bent ervan op de hoogte dat deze door Microsoft niet meer word ondersteund? Dat betekent dat er geen updates meer worden uitgebracht om gevonden lekken te dichten. onder andere hierdoor voort Windows XP een steeds groter wordend risico.
 
Nou het is de bedoeling,dat alle nu geinstalleeerde drivers en programma's,erin opgenomen moeten worden.
Dus CD of DVD erin en alles in een keer,.installeren en klaar zeg maar.
In dat geval zou ik kiezen voor een mirror / systeemkopie. Da's met de software waarmee die gemaakt kiezen voor terugzetten en voil. Een slipstream heeft m.i. vooral meerwaarde als het een 'kale' XP installatie betreft die vaker en op verschillende machines moet worden toegepast en aangezien ik aanneem dat de machines niet alle drie 100% identiek zijn qua hard -en softwareware, heb je aan een universele slipstream XP + alle drivers voor de hardware en genstalleerde software, m.i. niets voor 3 verschillende machines.
Efficinter / pragmatischer is m.i. dan om per machine een systeemkopie / mirror te maken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ja hoor ik weet dat XP niet onder steund word.
Maar heb het gewoon nodig voor mijn CNC machine.
en mirror/systeem kopie maken,is daar goeie software voor??
het mag gratis :p

deze is ok???
http://www.todo-backup.com/products/home/free-backup-software.htm

--- Update ---

Kan van 2 verschillende pc's de backup op een externe usb HDD?? waar al het een en ander op staat???

--- Update ---

en kan op die externe USB HDD dan dat programma voor recoveren???
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ken het tooltje niet dat je noemt maar er zijn erg veel backprogramma's.
 
niemand die antwoorden weet op mijn vragen?
 
Gedeeltelijk: op de vraag met welke gratis software je dit kunt doen, durf ik geen naam / namen te noemen omdat ik zelf nooit een ander progje heb gebruikt dan de buildin software van Windows zelf om een mirror / systeemkopie te maken. Als je gaat Googlen op 'gratis backup maken', dan word je doodgegooid met gratis progjes. Probleem voor mij is een beetje dat ik niet weet welke goed / betrouwbaar zijn en als er iets belangrijk is bij een systeemkopie /mirror, is dat wanneer je die hebt gemaakt, je er op moeten kunnen vertrouwen dat 'ie ook gaat werken als je 'm ooit nodig hebt.

En ja, er kunnen meerdere backups op een externe schijf.

Ja, vanaf die externe schijf kun je dan de interne schijf / schrijven herstellen naar de originele situatie. Afhankelijk van het soort programma dat je gaat gebruiken, kan er met een bepaald medium moeten worden gewerkt (om de machine gestart te krijgen) om de systeemkopie terug te zetten.
 
Wil je een Image maken van de schijf begrijp ik dat goed? Dan kan je daarvoor ook Macrium Reflect gebruiken. (volgens mij werkt deze binnen Windows XP.) Hij kan een letterlijke kopie van de schijf maken die je daarna gemakkelijk in zijn geheel kan terug rollen mocht dat nodig zijn.

http://download.cnet.com/Macrium-Reflect-Free/3000-2242_4-10845728.html
 
en welke is nou handiger voor een leek??
Macrium reflect of
To do Backup???
 
is die TUT niet erg verouderd???
 
kijk dat is behoorlijk uitgebreid
bedankt
 
Nou het is de bedoeling,dat alle nu geinstalleeerde drivers en programma's,erin opgenomen moeten worden.
Dus CD of DVD erin en alles in een keer,.installeren en klaar zeg maar.

Even nog een reactie op dit stukje tekst van je. Als je een systeemkopie / mirror maakt van de C schijf, dan kun je die NIET kwijt op een CD of DVD. Niet omdat het medium 'rond schijfje' een probleem zou zijn, maar simpelweg omdat je op een CD / DVD nooit genoeg ruimte hebt voor een systeemkopie / mirror. Je moet bij een gemiddelde systeemkopie / mirror, als gauw aan enkele tientallen GB's en als je veel eigen bestanden en progjes hebt genstalleerd, zelfs aan een giga of 60 denken. Daarvoor heb je dus minimaal een usb stick van een giga of 64 tot 128 GB, of een externe harddisk voor nodig.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ja daarom had ik ook de vraag gesteld in begin topic of ik meerdere op een usb externe HDD kon plaatsen
oh staat niet in dit topic zie ik,zeker al in ander topic gevraagd.
Sorry
maar ik wil dus van een paar pc's een backup/image maken op externe USB schijf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Da's (theoretisch) geen probleem, maar je dient wel even goed op te letten. Ik ken het tooltje niet dat hierboven wordt geadviseerd, maar ik geef je als voorbeeld de systeemkopie software van Microsoft.
Als je daarmee dus een complete systeemkopie maakt, dan heet het bestand : WindowsImageBackup.
Als je vervolgens van een 2e computer ook een systeemkopie maakt en je gebruikt dezelfde externe hdd, dan OVERSCHRIJFT de Microsoft software die eerste kopie, want elke systeemkopie wordt door de Microsoft backupsoftware WindowsImageBackup genoemd.

Da's heel simpel op te lossen, alleen je moet het vooraf wel even weten.........
Als je een eerste kopie hebt gemaakt, dan verander je simpelweg de naam van WindowsImageBackup naar (bijv.) de naam van de computer met een datum :

XP van Schagen-1 05-05-2016.

De WindowsImageBackup van je 2e machine hernoem je (bijv) naar

XP van Schagen-2 05-05-2016.

Ik heb er dus echt geen idee van of de hierboven genoemde software ook steeds eenzelfde naam geeft aan een systeemkopie, of dat die software iedere keer een andere naam aan een kopie geeft. Let daar dus wel even op (in de handleiding).

Bij het terugzetten van een kopie werkt het met de Microsoftsoftware als volgt : hernoem de terug te zetten systeemkopie vooraf even naar
WindowsImageBackup en voil.
Doe je dit niet, dan zal de terugzetactie nimmer gaan werken en meldt Windows je dat er op de externe hdd geen systeemkopietjes staan.

Je zou je de krampen schrikken want je ziet er wel degelijk een stuk of wat staan.

Ik zeg met deze reactie niet dat het bij die genoemde software ook zo werkt, lees svp dus vooraf goed de handleiding.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
wat een gedoe.
en ik maar denken dat zoiets simpel te doen is. :wacko:
 
Is het ook, de schriftelijke uitleg is veel langer dan de praktijk is. ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan