• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Weer een fake faktuur van KPN

Status
Niet open voor verdere reacties.
Niet alleen een virus maar persoonlijke bestanden versleuteld met een RSA 2048 sleutel.
 
Ik krijg vanzelfsprekend ook van alles en nog wat aan valse fakturen / wazige mailtjes etc. etc. maar :

Als ik een factuur van KPN krijg (vals of niet) dan open ik de mail sowieso niet. Reden? KPN werkt UITSLUITEND met automatische incasso's, dus een vraag om betaling of whatever komt NOOIT via de mail. Wil ik een factuur bekijken, dan log ik in op "Mijn KPN". Conclusie zou kunnen zijn .......... ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dan heb jij dat voor jouzelf goed geregeld.
Maar ik denk dat velen bij KPN dat juist niet doen, inclusief dat voorbeeld op PCWebplus.
 
Ja maar, ja maar.............. iedereen die een abonnementje bij KPN heeft weet dat KPN uitsluitend met automatische incasso's werkt, want zo wordt al vanaf dag n dat het abootje ging 'lopen', het verschuldigde bedrag gend, toch? Dit geldt mogelijk voor alle isp'ders?
Als je dan zo 'slim' bent om een mail / bijlage te openen, dan........?
Hoe ging dat spreekwoord ook al weer.............? "Wie zijn billletjes brandt, die moet.............."?

Ik kan er cht geen beelden bij krijgen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
We hebben inmiddels nummer vier ontvangen.

 
Ik vermoed dat de mannetjes en vrouwtjes die hiervoor verantwoordelijk zijn, 'ernstig' geknipt en geplakt hebben uit een echte mail van KPN . Ik heb namelijk nog niet eerder een valse mail gezien met een dergelijk perfect taalgebruik: geen foutjes in de grammatica, geen foutjes met de D'tjes en de T'tjes, etc. etc. Kortom, een in prima Nederlands opgestelde mail.
 
Ja - het is bekend dat phisingmail steeds professioneler wordt.
 
Ja, er is inderdaad serieus geknipt en geplakt. De tijd is voorbij dat je een valse mail kon herkennen aan de vele taalfouten.
Hieronder een echte mail van KPN:

573d9f68bf7fa-Echte_mail_van_KPN.PNG



Vergelijk die maar eens met de afbeelding uit post #27 van Abraham54. De tekst is grotendeels identiek.

De verschillen:
1. Het e-mailadres van de afzender
2. Je wordt tegenwoordig in een echte mail (+ factuur) van KPN niet aangesproken met je e-mailadres, maar met je volledige naam, zoals je die hebt opgegeven bij KPN (mijn naam heb ik uit privacy overwegingen zwart gelakt). Opgelet: bij nieuwsbrieven van KPN vind je geen persoonlijke aanhef; bij e-mails met een factuur wel, maar dat is pas zo sinds november 2015. Voor die tijd was de aanhef onpersoonlijk: "Geachte heer/mevrouw,".
3. Je hoeft niet te klikken op een link om je factuur te downloaden. De factuur is als pdf bijlage bijgevoegd.

Maar het blijft oppassen geblazen. Nog even (en het gebeurt al bij andere valse mails) en de bijlage lijkt enkel een pdf bestand te zijn, maar is in werkelijkheid een exe bestand. Daarom is het ook zo belangrijk dat je er zelf voor kiest om ook bekende extensies altijd te tonen. De standaardinstelling van Windows is namelijk dat extensies voor bekende bestandstypen verborgen worden. Ik vind dat een foute instelling, bijna misdadig zelfs. Dat moet iedereen zo snel mogelijk wijzigen in de verkenner. Haal dus het vinkje weg voor "Extensies voor bekende bestandstypen verbergen". Waarom? Omdat anders een onschuldig lijkend bestand met de naam Factuur.pdf in werkelijkheid deze naam zou kunnen hebben: Factuur.pdf.exe.

Quandor vraagt zich af waarom je die bijlage zou willen openen. Ja, waarom niet? Ik krijg volop facturen via e-mail toegestuurd. Meestal als bijlage. Ook dus van mijn ISP KPN. En ik open die facturen, nadat ik een aantal zaken gecontroleerd heb: afzender; e-mailadres van afzender; bestandstype van de bijlage; heb ik wel een relatie met de afzender enz. Domweg dubbelklikken doe ik niet.
Ja, ik kan ook naar MijnKPN om die factuur te bekijken, maar daar krijg ik diezelfde factuur te zien.
Waarom wil ik die factuur bekijken? Omdat ik bij KPN heb aangegeven dat ik gespecificeerde facturen wens te ontvangen. Ik zie daarop precies naar welke telefoonnummers ik heb gebeld in de afgelopen maand, op welke datum en welke tijd en hoelang het gesprek duurde. Ik gebruik het om mijn geheugen te trainen: weet ik nog bij welke persoon dat telefoonnummer hoort en waarover dat gesprek ging?
Het grondig bestuderen van die facturen van KPN bracht me er ook toe om mijn abonnement te wijzigen. Ik had eerst vrij bellen in de avonduren en weekenden, maar toen die extra dienst duurder werd, was het voor mij voordeliger om dat vrij bellen te laten schrappen.
En zo zullen ook andere mensen hun eigen beweegredenen hebben om de maandelijkse facturen van KPN in te zien.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan