• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

"DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" BSOD (Oranje?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

DutChen18

Bekend gezicht
Lid geworden
29 jul 2015
Berichten
168
Waarderingsscore
0
Ik weet niet wat de oorzaak is maar de laatste tijd krijg ik vaak tijdens het gamen een BSOD (Blue Screen Of Death).

De Bug Check Code is "DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL".
De driver is soms vershillend, tot nu toe heb ik "igdkmd64.sys", "HKKbdFltr.sys" en "kbdclass.sys" gehad.

Wat informatie die ik heb kunnen vinden over die drivers:
igdkmd64.sys: Intel Graphics Drivers.
HKKbdFltr.sys: HotKey Keyboard Class Filter Service (Signed by Insyde Software).
kbdclass.sys: Keyboard Class Driver.

Van minstens 10 BSODs heb ik van 2 de dmp file nog en die kun je hier downloaden:
https://www.dropbox.com/s/lve0zpd2b00dhat/dump.rar?dl=0

De laatste BSOD die ik had was niet blauw maar oranje, dit heb ik nog nooit meegemaakt en ik vind het heel raar.
Heeft iemand mischien een verklaring waarom de BSOD zo'n rare kleur had?

Hier zijn wat dingen die ik al geprobeerd heb:
1. Chipset Drivers updaten
2. GPU drivers updaten
3. Virus Scan (Malwarebytes)
4. mdsched.exe (Windows memtest)

PC specs: http://prntscr.com/b8qtww

Alle hulp is gewaardeerd.
 
je heb de videokaart en zo dus geupdated?
welke versie van windows draait er?
kun je in apparaat beheer ergens een geel driehoekje zien?
 
Videokaart drivers heb ik inderdaad geupdate.
Ik draai W8 Pro en er is geen geel driehoekje te vinden in apparaat beheer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
probeer het volgende eens, dan kunnen we uitsluiten of er fouten in jou windows zitten.


CHKDSK:
- Open het start menu en typ "cmd"
- Klik het zoekresultaat cmd (command prompt) met rechts aan en kies uitvoeren als administrator
- Bevestig de prompt met ja
- Typ "chkdsk /r", druk op enter en bevestig met "J"
- Start de pc opnieuw op zodat de harde schijf wordt gescand op fouten

SFC:
- Laat de scan lopen en open daarna wederom de command prompt met de eerste drie stappen van de vorige scan.
- Typ daarna "sfc /scannow" en druk op enter
- Laat ook deze scan lopen en controleer of er fouten worden gevonden
- Voer de scan bij niet herstelde fouten opnieuw uit met "sfc /scannow"
 
UAC (User Account Control) staat uit dus ik heb geen prompt gekregen of ik het goed vind dat cmd aanpassingen maakt aan mijn computer (of wat er dan ook precies staat)
Ik neem aan dat CHKDSK vrij lang gaat duren en op dit moment kan ik mijn computer niet missen, ik zal hem overnacht laten draaien zodat ik er geen last van heb.
Ik heb zojuist "SFC /scannow" gedaan en hij is op 10%, ik zal de resultaten posten als hij klaar is.
 
Re: "DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" BSOD (Oranje?)

mocht hij geen fouten vinden doe dan het volgende, dit programma geeft een beter beeld van de bsod meldingen.
http://www.bleepingcomputer.com/download/bluescreenview/

--- Update ---

de scan kan even duren, 1 a 2 uur denk ik.
ja dat is goed.
 
Re: "DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL&am p;quo t; BSOD (Oranje?)

Ik heb dat programma al eerder gedownload alleen ik snap de meeste informatie die het programma weergeeft niet, er staat een link naar de dmp files in de originele post als je daar iets aan hebt.

--- Update ---

System File Check is klaar:

Windows Resource Protection found corrupt files and successfully repaired them. Details are included in the CBS.Log windir\Logs\CBS\CBS.log. For example C:\Windows\Logs\CBS\CBS.log. Note that logging is currently not supported in offline servicing scenarios.

C:\Windows\Logs\CBS\CBS: https://www.dropbox.com/s/iuugyfj08qpjhi1/CBS.log?dl=0

--- Update ---

CHKDSK is ook klaar, ik heb nergens een log kunnen vinden dus ik weet niet of er fouten gevonden waren, maar het is wel degelijk klaar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
de CHKDSK geeft na afloop in het zwarte scherm een melding of er fouten zijn gevonden, zo ja of ze dan hersteld zijn of niet.

is dat de log van bluescreenview?
hij heeft wel iets gerepareerd -> Windows Resource Protection found corrupt files and successfully repaired them.

kun je eens een game spelen en kijken of het beter gaat nu?
anders zou je de videokaart drivers eens kunnen verwijderen en dan erop nieuw opzetten.
 
Re: "DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL&quo t; BSOD (Oranje?)

CHKDSK melde "chkdsk cannot run because the volume is in use by another process".
Toen vroeg hij of ik het wou runnen als mijn computer opnieuw opstart, dus ik heb ja gezegt en ff gekeken of alles goed ging en ben toen naar bed gegaan.
Toen ik wakker werd was mijn computer bij het inlogscherm en daarna heb ik niks meer over CHKDSK gezien.

De zip met 2 dmp files is de log van bluescreenview en die CBS log is van System File Check (SFC /scannow)

Ik heb geprobeerd battlefield 4 op te starten om te kijken of ik nog steeds een BSOD krijg,
maar ik kreeg maar 20 fps ookal heb ik het spel gister nog gespeeld met 80 fps (en toen kreeg ik die oranje SOD).
Dit is natuurlijk niet speelbaar, dus eerst dat probleem maar is oplossen zou ik zeggen.

--- Update ---

Van IT Crowd (http://www.imdb.com/title/tt0487831/) geleerd dat ik altijd eerst moet proberen mijn computer opnieuw op te starten, en raad is? Ze hadden gelijk en ik heb nog meer FPS dan voorheen, hopelijk is de BSOD ook weg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
oke ik vond de cbs log al niet passen bij de bluescreenview, vorige week bij iemand laten uitvoeren en die was maar 3 regels.
dus de sfc/scannow heeft dus fouten opgelost, dat is in ieder geval een goed teken.
wat de chkdsk heeft gedaan blijft dus een raadsel.

nu even afwachten of de bsod weg blijft. probeer vanavond of morgen anders even te spelen (mocht je tijd hebben)
 
Re: "DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL&quo t; BSOD (Oranje?)

Even 3 kwartier BF4 gespeelt en ik heb de BSOD nog niet gehad dus het probleem lijkt opgelost te zijn.

Heel erg bedankt voor het helpen.
 
geen dank! wacht het anders nog even af, voor het zelfde geld denk je dat het is opgelost en is het er nog.
maar voor nu ziet het er goed uit.
ik vind het fijn dat je mij een bedankje geeft maar dat hoeft niet 5 keer hoor :biggrin:
 
Ik had het eerst 1 keer gedaan en ik dacht dat het mischien niet goed registreerde omdat er niks kwam te staan, dus heb voor de zekerheid op al je berichten gedaan.
Maar blijkbaar was dat dus niet nodig.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
nee dat was niet nodig, maar toch bedankt :biggrin:
heb je gisteren nog gegamed? zo ja ging dit nog zonder problemen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Na die post nog niet erg veel tijd gehad om te gamen, ik zal het wel zeggen als het nog een keer gebeurt.
 
ja dat is goed, hopelijk is het niet nodig.
 
Re: "DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" BSOD (Oranje?)

Heel lang de BSOD niet gehad, maar net is het weer gebeurd tijdens dat ik minecraft aan het doen was. Ik heb er niet veel meer over te zeggen anders dan dat ik nu ruim 2 uur kwijt ben omdat autosave uit stond.

--- Update ---

Een tijdje nadat mijn computer weer aanstond starten ineens Skype en Avast Antivirus op en avast zij dat ik mijn PC moest herstarten. Terwijl Skype en de avast gebruikersinterface helemaal niet op horen te starten en dat doen ze normaal ook niet. Ik weet niet of dit met het probleem te maken zou kunnen hebben, maar ik dacht laat ik voor de zekerheid maar alle informatie doorgeven die ik heb.
 
dit lijkt mij niet iets, wat met het vorige probleem te maken heeft.
het lijkt eerder als of er een instelling is veranderd, gaf avast nog aan waarom jij moest herstarten?
wat gaf de bsod voor fout melding?

geen virus opgelopen? doe het volgende eens


Download MalwareBytes Anti-Malware. www.malwarebytes.org

Let op bij de installatie van MBAM: in het laatste installatievenster staan twee vinkjes bij de meldingen,
haal nu het bovenste vinkje weg (MBAM als volledige demo-versie gebruiken) en maak de installatie af.
Daarna kan je Malwarebytes MBAM als gratis versie telken opnieuw gebruiken!

Windows 2000 en Windows XP: dubbelklik op mbam-setup.exe.
Windows Vista, Windows 7, Windows 8: en Windows 10: via rechtsklik op mbam-setup.exe en kies voor "Als Administrator uitvoeren".

Klik in het menu van Malwarebytes ANTI-MALWARE op nstellingen" en daar op "Detectie en Bescherming" en zet vervolgens een vinkje bij "Scan naar rootkits".

Klik vervolgens op de knop Scan nu om een bedreigingsscan uit te voeren.
Er zal nu gecontroleerd worden op beschikbare updates, klik hier op "Nu bijwerken als er beschikbare updates zijn.
De scan wordt nu automatisch gestart,wanneer de scan gereed is en er bedreigingen zijn gedetecteerd krijgt u hier een overzicht van.


Wanneer er geen bedreigingen zijn gedetecteerd klikt u na de scan op Bekijk gedetailleerd logboek.
Klik vervolgens op de knop Exporteer en kies de optie "Tekstbestand (*.txt)".
Geef vervolgens een bestandsnaam op voor het opslaan van het logbestand, bijvoorbeeld MBAM Scanlog.
Kies bijvoorbeeld het bureaublad als opslaglocatie en klik vervolgens op de knop Opslaan.


Wanneer er wel bedreigingen zijn gedetecteerd klikt u na de scan op Acties toepassen.
Bij de melding om de computer opnieuw op te starten klikt u op Ja / Yes.
Open na de herstart MalwareBytes Anti-Malware en klik bovenaan op Historie en selecteer Programmalogboeken.
Klik op de nieuwste Scan Log.
Klik op "Exporteer" en kies de optie "Tekstbestand (*.txt)".

Geef vervolgens een bestandsnaam op voor het opslaan van het logbestand, bijvoorbeeld MBAM Scanlog.
Kies bijvoorbeeld het bureaublad als opslaglocatie en klik vervolgens op de knop Opslaan.

MBAM-Log posten:
Kopieer nu de inhoud van het zojuist opgeslagen log en plak dit in uw nieuwe antwoord erbij.
 
Na het herstarten zij avast dat hij succesvol was geupdate dus ik neem aan dat hij daarom moest herstarten.
De BSOD foutmelding was hetzelfde (DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL), alleen deze keer was hij wel gewoon blauw in plaats van oranje ;).
Nu even malwarebytes scan aan het doen, ik zal de resultaten posten als hij klaar is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
oke dan is dat geen probleem verder.
ik wacht het af.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan